• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać. Dzierżawa autobusów potrwa osiem lat. Wykonawca poza dostarczeniem nowych autobusów będzie je musiał także serwisować i naprawiać.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.



Czy wynajem autobusów to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku flota GAiT wzbogaciła się o 14 używanych autobusów z Niemiec, a w tym roku do Gdańska przyjedzie 46 fabrycznie nowych mercedesów - także od spółki EvoBus. Wartość kwietniowego przetargu wyniosła 79 mln zł. To oznacza, że przy zakupie autobusu na własność koszt jednego wyniósł ok. 1,7 mln zł.

8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.

Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.

Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.

- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Mercedesy

    Bogate miasto to ma gest. Fajne rozwiazanie jest z Glider w NI

    • 1 1

  • (1)

    "W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km."
    Słabo to wygląda. To znaczy ze na1km trasy przypadało 6,25 pasażera? To ma byc efektywna komunikacja zbiorowa?

    • 6 0

    • skoro utrzymuje się takie linie jako 100 czy 195, to inaczej być nie może

      Albo N9 o północy z Przegaliny do Gdańska - 40 km z 1-2 osobami.

      • 2 0

  • po 8 latach nie będzie nic a mogli by w to miejsce kupić 2 razy tyle na własność i po 8 latach by mieli nadal do użytku

    a autobusy jeżdżą i po 20 lat

    • 13 0

  • Glupota. Auta w najmie drozsze o 730 tys za sztuke na 8 lat

    Za to mogloby pracowac kilku mechanikow i byloby sporo czesci do naprawy. A po 8 latach mozna by sprzedac te autobusy chocby za 10% pierwotnej wartosci czyli za 170 tys. Bylby to dodatkowy zysk.

    Nie rozumiem urzedniczego szastania pieniedzmi.

    • 14 1

  • Czyli wiadomo juz co bedzie jezdzic w Gdyni za 8 lat !

    Brawo Gdynia, miasto przyszlosci !

    • 12 2

  • Dziwne, ze miasto nie kupuje autobusow elektrycznych czy na gaz.

    Dalej chca nas truc spalinami i halasowac po nocy kiedy ten diesel dodaje gazu

    • 13 1

  • (4)

    Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat .
    Czyli miesięcznie 25 390,62 PLN za sztukę.
    Tak się robi interesy :)

    • 14 1

    • Zanim napiszesz, to sprawdź ile kosztuje 1 autobus. I ... ups... okaże się, że ta miesięczna kwota razy osiem lat to niewiele (2)

      • 2 5

      • (1)

        Zanim napisałem, sprawdziłem.
        Za dzierżawę jednego pojazdu, która kosztuje Gdańsk 2,5 miliona, można kupić dwa autobusy.
        Więc za 117 mln można być właścicielem 96 pojazdów.
        Ups ..... sprawdziłem ceny tak zwane detaliczne, które na pewno podlegają obniżeniu w przypadku zakupu prawie 100 sztuk możemy mówić o zakupie hurtowym.
        Czyli tańsze od 20 do 30 procent.
        5678

        • 6 0

        • P.S. Za jednego Mercedesa mozna kupic dwa Jelcze.

          Takie same, jak dostalo Wojsko Polskie.

          • 0 1

    • ... metoda "na Mercedesa"

      jw.

      • 5 0

  • Dlaczego? (1)

    Dlaczego niemieckie autobusy? Dlaczego nie jeździmy autobusami polskiej konstrukcji i produkcji?

    • 10 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Skoro prości ludzie wynajmują auta na minuty, za 333 lata rowery i hulajnogi... (2)

    To czemu oficjalny przewoźnik miejski nie może także?

    To jak w autach na minuty czy rowerach już 20 razy spóźnionych: Ty jeździsz, a utrzymanie w stanie używalności to już zmartwienie pracowników.

    • 1 6

    • Auta używasz 2-3h dziennie by dojechac do pracy, 21 godzin stoi pod blokiem i .. stoi

      Bus jeździ 16-18h/ dobę.
      Rzeczy których używasz non stop warto mieć na własność, a wypożyczać rzeczy których u używasz rzadko (patrz hulajnogi na głównym mieście).
      Buty też zaczniesz wypożyczać od sąsiada?

      • 3 2

    • Tak nie trzeba obslugi no zobacz Marian jaki ten Lisicki dobry czlowiek.

      Z naszych podatkow idzie ta kasa....

      • 2 0

  • W końcu można wyrzucić me nachaników (1)

    I sprzedać bazęę autobusową, a nową wybudować bez warsztatu napraw

    • 19 0

    • Taki jest ich plan.

      Jak zamowienie polityczne bylo to z goscia ktory rozwinal rafinerie zatrzym.ali.Jak menda zlodziej i oszust robi takie walki to jest dalej na kierowniczym stolku jak by sie przykleil....Tak wiemy wiemy,wykona robote rozpieprzy dobrze prosperujaca firme a pozniejj koledzy przerzuca go na inny odcinek.Tylko czemu za tego bandyte i jego zlodziejskie sztuczki maja placic mieszkancy z budzetu.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane