• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za darmo przeszkolą rowerzystów

Michał Sielski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 13:02 (26 września 2019)

Przedstawiciele jednej z gdyńskich szkół jazdy proponują darmowe szkolenia dla rowerzystów. To efekt kolejnej spornej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe rowerowym.



Kto popełnia najwięcej wykroczeń drogowych?

Aktualizacja, 26.09.2019. Wiadomo już, że szkolenie dla rowerzystów odbędzie się 6 października o godz. 14:30.



O sporach na trójmiejskich drogach regularnie piszą nasi czytelnicy w Raporcie. Dostajemy też mnóstwo filmów z niebezpiecznymi sytuacjami, których sprawcami są zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi.

Ostatni nadesłany film wzbudził jednak wyjątkowo dużo emocji. Na filmie widać jak samochód nauki jazdy zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by włączyć się do ruchu z ul. Komierowskiego na ul. Morską. Na tym skrzyżowaniu kłopoty mają nawet kierowcy z dużym doświadczeniem. Widoczność zasłaniają zaparkowane wzdłuż jezdni pojazdy, a kierowcy często myślą, że nie mogą skorzystać z pasa wjazdowego na przystanek (to nie jest buspas). Dlatego część z nich zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by upewnić się czy mogą wjechać na ul. Morską. Zdarza się, że w ten sposób utrudniają przejazd rowerzystom. Tak też było tym razem, a na filmie publikowanym powyżej widzimy rowerzystę, który ma pretensje do kierowcy (a raczej instruktora).

Konstrukcja skrzyżowania wymusza zatrzymanie na przejeździe



Po publikacji filmu, który obejrzało już ponad 72 tys. osób i zamieszczono pod nim ponad 400 komentarzy (ponad 20 musieliśmy zablokować), skontaktowali się z nami przedstawiciele Ośrodka Szkolenia Kierowców Elka School w Gdyni, którzy tłumaczą, że zachowanie kursanta i instruktora było prawidłowe.

- Pojazd nauki jazdy, zbliżając się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, poruszał się z adekwatną do warunków prędkością, zachowując szczególną ostrożność. W chwili gdy dojeżdżał do przejścia, nie znajdował się na nim żaden pieszy ani rowerzysta. Warto zauważyć, że linia P11 - wyznaczająca drogę dla rowerów - bezpośrednio koreluje z prawym pasem ruchu ul. Morskiej i aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
  • wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
  • przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
  • nie zasygnalizował manewru omijania,
  • uderzył ręką w samochód nauki jazdy.

Rowerzyści bywają zagrożeniem także dla siebie



Zapisz się na bezpłatne szkolenie



Na podstawie tej sytuacji, a także codziennych obserwacji, instruktorzy zdecydowali więc, że chętnie przeprowadzą darmowe szkolenia dla gdyńskich rowerzystów. Zwłaszcza, że przepisy w Polsce nie wymagają od dorosłych rowerzystów posiadania prawa jazdy. To do takich osób, a także tych, które chcą przypomnieć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poznać wprowadzone w ostatnich latach nowości, skierowane jest szkolenie.

- Dążymy do tego, by na drogach było bezpiecznie, a piesi i kierowcy - niezależnie od tego czy jadą samochodem, rowerem czy motocyklem - wzajemnie pomagali sobie na drodze. Jazda zgodnie z przepisami na pewno pomoże w budowaniu wzajemnego zaufania i szacunku - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Chętni mogą zgłaszać się do Elka School (ul. Świętojańska 38/10, Gdynia) lub pod numerem telefonu 58 621 15 15.

Miejsca

Opinie (534) ponad 20 zablokowanych

  • Równie dobrze

    można napisać, że to pojazd nauki jazdy wjechał na skrzyżowanie nie mogąc go opuścić. To jest akurat słaby argument. Rowerzysta miał możliwość ominięcia pojazdu i dlatego miał prawo wjechać na przejazd, a potem po przejściu dla pieszych go ominąć. Można dyskutować, czy nie powinien w tej sytuacji zejsć z roweru, na moment omijania, ale wjechać mógł. Trzeba pamiętać, że jeśli jest np. podwójna ciągła, a jakiś pojazd stojąc tarasuje przejazd, to też mamy prawo przejechać przez tę podwójną ciągłą i nie mamy obowiązku stać w miejscu i czekać, aż ktoś łaskawie pojazd przestawi (czasem nie miałby nawet jak, gdyby doszło do awarii). Tak więc, niech Pan ze szkoły jazdy jeszcze raz przemyśli swoje argumenty.

    Prawda jest taka, że rowerzysta mógł po prostu objechać ten samochód i w niego nie klepać, a nauka jazdy nie miała w praktyce innego wyjścia, jak wjechać na przejazd rowerowy, by potem móc wlączyć się do ruchu. Trochę obopólnego zrozumienia i problemy znikają ...

    • 2 8

  • Ludzie opanujcie się (5)

    Przecież kierujący pojazdem MUSI wjechać na drogę rowerową aby zobaczyć co się dzieje na drodze z pierwszeństwem, co ważniejsze, zapewne musi też się tam zatrzymać aby ustąpić pierwszeństwa. Trochę logiki. Gdzie ma się zatrzymać aby upewnić się czy można bezpiecznie włączyć się do ruchu? Rowerzysta jeśli chce być pełnoprawnym użytkownikiem drogi musi wykazać się podstawową wiedzą o ruchu drogowym i zdroworozsądkowym myśleniem. Jeszcze jedno, wyjmijcie te druty z uszu bo nie słyszycie co się wokół was dzieje. Pozdrawiam wszystkich myślących.

    • 20 14

    • (2)

      Kierujący pojazdem tak samo MUSI ustąpić na przejeździe rowerowym i dopiero gdy się upewni, że nie wymusi na nikim pierwszeństwa to może podjechać do krawędzi jezdni.

      • 10 5

      • (1)

        Czy tak było?

        • 0 0

        • tak nie było ponieważ samochód ruszył kiedy rowerzysta był już bardzo blisko i uniemożliwił mu przejechanie przejazdem rowerowym po jego krawędzi najbliżej skrzyżowania

          • 1 0

    • to wy samochodowe ch..je też nie trąbcie jak d**ile bo po lewej stronie właśnie z pola zaczęła się mająca bite 200m długości ścieżka rowerowa ja latać nie ma obowiązku i w miejscu się teleportować rowerzyści po prostu się za wasze sk..syństwo odpłacają wtedy kiedy to oni są na prawie

      • 2 3

    • Ale ddr jest częścią drogi z pierwszeństwem. Skrzyżowanie nie zaczyna się na krawędzi jezdni poprzecznej.

      • 5 1

  • (4)

    Szkoła nie ma racji !!! Nie można wjeżdżać na skrzyżowanie, nie upewniając się że się można je opuścić. Tak samo kierowcy wjeżdżają na skrzyżowania ze zwykłymi drogami bez upewnienia się że je mogą opuścić i je blokują np. Grunwaldzką przy GB. Trzeba karać za to mandatami.

    Skrzyżowanie ma wadliwą konstrukcję ok - to nie jest żadne wytłumaczenie dla łamania przepisów przez kierowców. Niech zgłoszą do UM i jeżdżą gdzie indziej.

    • 11 14

    • haha - a jak tam się znajdziesz, to stój i czekaj, aż UM przebuduje (2)

      obudź się ze swojej bajki człowieku, łatwiej będzie te przejścia zmazać niż te skrzyżowania przebudować

      • 1 3

      • Dlatego wszyscy skaczą sobie do gardeł

        • 1 0

      • umiejący sobie radzić skręci w prawo w pas kończący się zatoką przystankową opuści przejazd i będzie miał zdecydowanie lepszą widoczność a te 300m do przystanku może użyć jako pasa do rozpędu

        • 2 0

    • No niestety

      • 1 0

  • rowerzyści = samobójcy , ślepe genie , nie stosują się do przepisów drogowych ,

    • 9 6

  • Dodali ścieżkę rowerową do przejścia przy użyciu kubła farby (2)

    Tam się nie da inaczej wjechać, trzeba zająć tą ścieżkę. Jak nie, to albo czekać do wieczora, albo wlecieć jak samobójca.

    Ta L-ka się porusza z taką żółwią prędkością, że rowerzysta się niepotrzebnie pucuje. Poza tym, to tak jak trąbienie na L-ki, zapomniał wół jak cielęciem był.

    • 9 6

    • (1)

      a jak by jej nie bylo to bys wjechal i stal na przejsciu ?

      • 1 1

      • wtedy na przejście by tylko trochę d*py auta wystawało

        • 1 1

  • No (1)

    W Polsce jest 99 % tak zbrobionych skrzyżowań. Nie ma gdzie bezpiecznie oczekiwać zarówno skrecając z drogi z pierwszeństwem jak i podporzadkowanej. Brak słów, ludzie się hejtują w winnych brak.

    • 3 2

    • O tym na Trójmiasto nie przeczytasz bo trzeba by zapytać UM dlaczego trwoni pieniądze na głupoty zamiast na infrastrukture

      • 0 0

  • każdy rowerzysta powinien oplacać OC, jeżęli sie pcha na ulicę (1)

    • 11 5

    • Kazdy kierowca powinien płaciz za jazde poo miesci myto jesli che ludzi wmiescie zatruwac spalinami

      • 1 0

  • (3)

    Gosc z elka school sie publicznie skompromitowal tym tlumaczeniem.

    • 14 5

    • Powinni mu odebrać uprawnienia, jeszcze powołuje się na swoje widzimisię

      • 9 2

    • jego logika jest pokrętna raz mówi że nie było jak wjechać niż stanąć na przejeździe ale rowerzyście zarzuca wjazd na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia zarzuca ominięcie samochodu po pasach jakby kierowcy nie wjeżdżali np w zatoczkę autobusową przy skrzyżowaniu Kartuska/Rozewska kiedy jakieś auto skręca w lewo i stoi na pasie to wszyscy mijają je zatoczką przystankową na takiej samej zasadzie zrobił to rowerzysta wykorzystał kawałek miejsca i tam pojechał ile czasu miał czekać?W przypadku niektórych kursantów których się bierze na miasto w taki ruch a np gaśnie im 5 razy silnik zanim ruszą to by mogło nawet parę minut zająć rozumiem że wg pana z elki school rowerzysta miałby tam stać i czekać 5 minut aż panienka czy kawaler tym samochodem w końcu poruszy się i wyjedzie

      • 4 0

    • A dzbany dalej nie rozumieją

      • 1 0

  • Przywrocic

    Powinni przywrócić karty rowerowe, nie znasz przepisów nie jeździsz, rowerzyści czują się jak święte krowy A jak jest wypadek to i.... płaczą
    Jak widać rower nie których przerasta

    • 7 4

  • Dobrze ze sie reklamuja do jakie szkoły nie isc na kurs na prawo jazdy!!I swietny przykład głupoty urzedasów. (1)

    W całej Europie zachodniej i Skandynawi rowerzysta jest uprzywilejowany a ruch blachosmrodów jest dyskryminowany !W Polsce jest odwrotnie!!!Pieszy jest dla urzędasów szkodnikiem i rowerzysta. Wiec poco powołali tego rzecznika w Gdyni? Na filmie według tego osk pieszy i rowerzysta ma czekac az jaśnie pan przejedzie tym złomem .Rowerzysta ma łamać przepisy i zatrzymać się na środku drogi bo ten zablokował mu przejazd, ciekawe czy tramwajowi tez by zablokował przejazd czy czekał by przed przejazdem. Pieszy w Polskich miastach nawet trójmieście jest traktowany jak intruz ,i rowerzysta podobnie!! Przypominam ze blachosmrody sa największym szkodnikiem wmieście i to oni trują najbardziej mieszkańców bo są wszędzie 24 godziny na dobę!!
    Kolejnym przykładem dyskryminacji rowerzystów i pieszych jest uprzywilejowanie kierowców w dzień bez samochodu. Przypominam ze 22 września jest dzień bez samochodu w mieście w Polsce to farsa dostępna tylko dla kierowców dostają bezpłatne przejazdy ,a w miastach zachodnich blokują drogi dla aut prywatnych jak w Paryżu i można tylko komunikacja miejską się przemieszczać i rowerami. Trzeba w końcu dostosować przepisy do tych które obowiązują w Europie zachodniej .

    • 3 4

    • instruktor powinien stracic uprawnienia jak juz wczesniej inni zauwarzyli zablokował przejscie dla pieszych i droge rowerową

      wjechał na nią bez upewnienia się czy nie zablokuje skrzyżowania i czy będzie mógł je opuścić.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane