• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za darmo przeszkolą rowerzystów

Michał Sielski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 13:02 (26 września 2019)

Przedstawiciele jednej z gdyńskich szkół jazdy proponują darmowe szkolenia dla rowerzystów. To efekt kolejnej spornej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe rowerowym.



Kto popełnia najwięcej wykroczeń drogowych?

Aktualizacja, 26.09.2019. Wiadomo już, że szkolenie dla rowerzystów odbędzie się 6 października o godz. 14:30.



O sporach na trójmiejskich drogach regularnie piszą nasi czytelnicy w Raporcie. Dostajemy też mnóstwo filmów z niebezpiecznymi sytuacjami, których sprawcami są zarówno kierowcy, jak i rowerzyści oraz piesi.

Ostatni nadesłany film wzbudził jednak wyjątkowo dużo emocji. Na filmie widać jak samochód nauki jazdy zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by włączyć się do ruchu z ul. Komierowskiego na ul. Morską. Na tym skrzyżowaniu kłopoty mają nawet kierowcy z dużym doświadczeniem. Widoczność zasłaniają zaparkowane wzdłuż jezdni pojazdy, a kierowcy często myślą, że nie mogą skorzystać z pasa wjazdowego na przystanek (to nie jest buspas). Dlatego część z nich zatrzymuje się na przejeździe rowerowym, by upewnić się czy mogą wjechać na ul. Morską. Zdarza się, że w ten sposób utrudniają przejazd rowerzystom. Tak też było tym razem, a na filmie publikowanym powyżej widzimy rowerzystę, który ma pretensje do kierowcy (a raczej instruktora).

Konstrukcja skrzyżowania wymusza zatrzymanie na przejeździe



Po publikacji filmu, który obejrzało już ponad 72 tys. osób i zamieszczono pod nim ponad 400 komentarzy (ponad 20 musieliśmy zablokować), skontaktowali się z nami przedstawiciele Ośrodka Szkolenia Kierowców Elka School w Gdyni, którzy tłumaczą, że zachowanie kursanta i instruktora było prawidłowe.

- Pojazd nauki jazdy, zbliżając się do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów, poruszał się z adekwatną do warunków prędkością, zachowując szczególną ostrożność. W chwili gdy dojeżdżał do przejścia, nie znajdował się na nim żaden pieszy ani rowerzysta. Warto zauważyć, że linia P11 - wyznaczająca drogę dla rowerów - bezpośrednio koreluje z prawym pasem ruchu ul. Morskiej i aby można było bezkolizyjnie wjechać na drogę z pierwszeństwem, trzeba zatrzymać pojazd na przejeździe dla rowerzystów - taka jest konstrukcja skrzyżowania - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Wylicza także błędy, jakie popełnił rowerzysta:
  • wjechał na skrzyżowanie, mimo, że widział, że nie będzie mógł go zgodnie z przepisami opuścić,
  • przejechał po przejściu dla pieszych i chodniku,
  • nie zasygnalizował manewru omijania,
  • uderzył ręką w samochód nauki jazdy.

Rowerzyści bywają zagrożeniem także dla siebie



Zapisz się na bezpłatne szkolenie



Na podstawie tej sytuacji, a także codziennych obserwacji, instruktorzy zdecydowali więc, że chętnie przeprowadzą darmowe szkolenia dla gdyńskich rowerzystów. Zwłaszcza, że przepisy w Polsce nie wymagają od dorosłych rowerzystów posiadania prawa jazdy. To do takich osób, a także tych, które chcą przypomnieć sobie przepisy ruchu drogowego oraz poznać wprowadzone w ostatnich latach nowości, skierowane jest szkolenie.

- Dążymy do tego, by na drogach było bezpiecznie, a piesi i kierowcy - niezależnie od tego czy jadą samochodem, rowerem czy motocyklem - wzajemnie pomagali sobie na drodze. Jazda zgodnie z przepisami na pewno pomoże w budowaniu wzajemnego zaufania i szacunku - podkreśla Radosław Surała z Elka School.
Chętni mogą zgłaszać się do Elka School (ul. Świętojańska 38/10, Gdynia) lub pod numerem telefonu 58 621 15 15.

Miejsca

Opinie (534) ponad 20 zablokowanych

  • zapytajcie Sekcję Ruchu Drogowego KMP (2)

    niech się wypowiedzą fachowcy od egzekucji

    • 7 0

    • no byś sie zdziwił.

      co sekcja to inna interpretacja przepisów.

      • 0 0

    • zależy jeszcze którą sie spytasz?

      co sekcja to pewnie inna interpretacja.

      • 0 0

  • Jeszcze na przejściu dla pieszych stoi...

    • 5 0

  • Kto popełnia najwięcej wykroczeń drogowych?

    Odpowiedź prawidłowa:
    Osoby, które nie znają przepisów (czyt. D3bile), i nieważne czy idą pieszo, czy poruszają się rowerem czy samochodem.
    Wrzucanie wszystkich do jednego wora jest krzywdzące.

    • 3 0

  • Jeśli szkolenie ma przeprowadzać wypowiadający się instruktor to szkoda czasu (13)

    Tłumaczenie zachowanie kolegi z firmy jest, delikatnie mówiąc, wątpliwe i nielogiczne. To kierowca (kursant) wjechał na skrzyżowanie nie wiedząc, czy przez nie może przejechać. Przejazd rowerowy i przejście dla pieszych są tak samo widoczne, jak umieszczony wcześniej znak A7 "ustąp pierwszeństwa". Konstrukcja skrzyżowania nie mu tu znaczenia, bo widoczność jest taka sama przed przejściem. Rowerzysta zjechał na przejście i chodnik zmuszony nieprawidłowym zachowaniem kierowcy, w celu uniknięcia zderzenia. Kompletnym absurdem jest wymaganie w takiej sytuacji od rowerzysty sygnalizowanie omijania. Pan instruktor oczekuje, że w momencie zagrożenia rowerzysta puści kierownicę i będzie manewrował/hamował jedną ręką? Co za bzdura? Na kursie w tej szkole kierowców też uczy, że w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia należy pamiętać o kierunkowskazach? Uderzenie ręką samochód to z kolei nadinterpretacja, bo rowerzysta mógł się podeprzeć w celu uniknięcia zderzenia lub wywrócenia. Podsumowując, wypowiedź instruktora wygląda na mało obiektywną próbę bronienia swojej firmy, opartą o swobodną interpretację i nadinterpretację przepisów oraz zachowania uczestników tego zdarzenia. Z góry założoną tezą, że winę ponosi rowerzysta. Wg mnie taka wypowiedź jest szkodliwym utrwalaniem wśród kierowców przekonania, że w przypadku złamania przepisów winą za każde przewinienie na drodze można obarczyć rowerzystów. Wypadałoby, żeby redakcja przed umieszczeniem takiego artykułu zasięgnęła opinii kogoś obiektywnego.

    • 11 8

    • (11)

      Czemu rowerzysta nie wyhamował? Bo mu się nie chciało? To kwestia odpowiedzialności. Jak taka sama sytuacja byla ale zamiast roweru byl samochod. To samochodem po chodniku tez by mozna bylo przejechac i wyminac. Z daleka bylo widac ze to Lka wiec kierujący rowerem powinien zachowac szczególna ostrożność.

      • 3 6

      • (4)

        bo nie musiał?

        • 1 1

        • (3)

          I tym sposobem sam stworzył zagrożenie. Po przejściu może jeździć?

          • 1 3

          • miał sie zatrzymac na srodku drogi cymbale albo czekac az cały konwuj aut sie rozjedzie? (2)

            • 0 1

            • (1)

              Mial sie zatrzymac bo sytuacja byla niebezpieczna jak samochod stoi to tez ladujesz sie jako pieszy pod kola. Jak przechodzisz przez jezdnie jako pieszy to upewniasz się czy nic nie jedzie tego uczą w przedszkolu

              • 0 2

              • wcale nie musiał się zatrzymywać bo przejazd był wąski ale był

                • 0 1

      • (5)

        jak by gwałtownie zachamował (musiał by się zatrzymać przed jezdnią) to ktoś jadący za nim mógłby na niego wpaść

        • 0 3

        • (4)

          Daj spokoj gosciu jeszcze dokreca pedalami o czym ty mowisz

          • 2 1

          • (2)

            proponuję zacząć ocenianie od kierowcy samochodu, który łamiąc przepisy zablokował przejazd i zatrzymał się na przejściu dla pieszych

            • 2 6

            • (1)

              Kierowca w momencie wjechania na skrzyżowanie nie widział rowerzysty. Dlatego wjechał. Na Kartuskiej za nim zamontowano lustra bylo to samo, musisz stanąć ma przejściu bo inaczej nie zobaczysz czy ktoś nie jedzie a stojąc przed przejściem nie zobaczysz poruszających sie pojazdów na ulicy. Elka stała tam znacznie wczesniej. W warszawie bylo tak samo rowerzysta uderzyl w samochod na drodze rowerowej na przejściu i dostal 500 zl w sadzie bo nie zachował szczególnej ostrożności. Jest artykuł na gazecie prawnej, Sprawdz sobie

              • 3 6

              • widać na filmie że kierujący pojazdem miał widoczność na rowerzystę

                • 6 2

          • zrzuca bieg

            od czasu, kiedy zsiadłeś ze swojego trójkołowca - rowery dorobiły się przerzutek. Żeby zmienić przełożenie - trzeba zakręcić korbą.

            • 1 2

    • Twoj post swiadczy o tym

      Że powinienes chłopie udać się na ten bezpłatny kurs!

      • 5 0

  • W ankiecie...

    brakuje pozycji użytkownicy mevo i traficara... zawyżają statystykę umiejącym jeździć

    • 3 0

  • 5 stówek mandatu wyszkoli najszybciej, SM do roboty lenie

    • 1 0

  • W 97 r. średnia pensja wynosiła 1 tys. zł

    Dziś średnia pensja wynosi ok. 5 tys. zł.

    A mandaty pozostały niezmienne od 97 r., na maksymalnym poziomie 500zł.

    Gdyby podnieść mandaty razy 5, tyle ile wzrosła średnia pensja, to skończyłoby się łamanie przepisów, gdyby w perspektywie było zapłacenie 2500zł

    • 8 1

  • Ciekawe ile ta reklama kosztowała tę szkołę jazdy

    • 3 0

  • Taaa... nie ma to jak być sędzią we własnej sprawie

    Panowie z gdanskiego PORD też się zblaźnili, kiedy podobna sytuacja miala miejsce na skrzyzowaniu Grunwaldzkiej i Chopina. Twierdzili ze znak STOP umieszczony przed przejazdem rowerowym dotyczy tylko jezdni i jak ktos sie wladuje autem na przejazd i tam sie zatrzyma to nie popelnia wykroczenia.

    • 6 1

  • Trochę słaba ta reklama szkoły jazdy bo ten ich człowiek się publicznie skompromitował. Instruktor wjechał z kursantem na skrzyżowanie i je zablokował i tłumaczą, że to rowerzysta nie miał prawa na nie wjechać?

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane