• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany na Abrahama w Gdyni droższe niż zakładano

Patryk Szczerba
14 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 16:21 (16 października 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
Koncepcje zmian można na razie oglądać na makiecie. Koncepcje zmian można na razie oglądać na makiecie.

W drugim przetargu na stworzenie strefy pieszej na 150-metrowym odcinku Abrahama zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zgłosił się jeden wykonawca, proponując cenę 3,8 mln zł. Władze miasta zdecydowały się przyjąć ofertę.



Aktualizacja 16 października, godz. 16.21 - Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa strefy przyjaznej pieszym na odcinku ul. Abrahama, czyli tzw. woonerfu. Decyzją kolegium prezydenta na ten cel zostanie przekazane dodatkowe 1,4 mln złotych - poinformował na FB Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.



Przypomnijmy:
  1. Projekt zmian na Abrahama na odcinku od ul. Batorego do 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni przygotowany przez społeczników z Miasta Wspólnego zyskał uznanie mieszkańców w budżecie obywatelskim w 2016 roku.
  2. Po zwycięstwie społecznicy wraz urzędnikami wysłuchali propozycji studentów na nową aranżację, przeprowadzono konsultacje, zorganizowano i rozstrzygnięto w lutym konkurs na koncepcję architektoniczną.
  3. Wiosną 2017 roku, za drugim podejściem, udało się wybrać projektanta. Zwyciężyło konsorcjum firm NANU Pracowania Architektoniczna Maciej Nagórski oraz a2p2 architecture&planning Monika Arczyńska. Za wykonaną pracę otrzymali od miasta 78,6 tys. zł.
  4. Inwestycja szybko zaczęła notować opóźnienia, co przedstawiciele magistratu tłumaczyli koniecznością zaprojektowania przebudowy wodociągu oraz kanalizacji deszczowej. W lipcu bieżącego roku ogłoszono przetarg na prace budowlane. Do postępowania nikt się nie zgłosił.

Czy urzędnicy powinni przyjąć ofertę?

- Wydłużyliśmy dwukrotnie czas na realizację zadania co, mamy nadzieję, zwróci uwagę potencjalnych wykonawców. Niemniej chcielibyśmy podpisać umowę na realizację tego zadania jeszcze w październiku, by w tym roku rozpocząć przebudowę uzbrojenia podziemnego i kontynuować prace na początku przyszłego roku, jeśli będzie taka potrzeba. Pod koniec zimy lub może wiosną rozpoczęlibyśmy prace związane z nawierzchniami drogowymi - mówił we wrześniu Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.

I rzeczywiście w drugim przetargu na biurka urzędników trafiła oferta, ale tylko jedna, od firmy WPRD Gravel z Gdańska. Opiewa ona na kwotę 3,8 mln zł. Problem w tym, że Gdynia chciała wydać na prace prawie półtora miliona złotych mniej.

Społecznicy czekają, urzędnicy analizują



Teraz zacznie się jej analizowanie. Możliwe jednak, że decyzje zapadną już w przyszłym tygodniu, zwłaszcza że będzie to tydzień przedwyborczy.

- Różnica 50 procent w stosunku do oczekiwań to dużo. Trudno powiedzieć, jak rozwinie się sytuacja, wszystko jest możliwe - usłyszeliśmy od jednego z radnych Samorządności Wojciecha Szczurka.
Na rozstrzygnięcie czekają z niecierpliwością społecznicy z Miasta Wspólnego.

- Jest drogo, ale przypominam, że w ostatnich miesiącach każdy kolejny przetarg kończy się otwarciem ofert znacznie wyższych niż kosztorysy. Tak było w przypadku Pomnika Polski Morskiej, skrzyżowania płk. Dąbka i Kwiatkowskiego czy Parku Centralnego. Ufam, że mimo tej ceny uda się przeprowadzić projekt zmian na Abrahama do końca, bo znalazł się wśród obietnic komitetu wyborczego prezydenta - wskazuje Łukasz Piesiewicz.

Co się zmieni na Abrahama w Gdyni?



Na ulicy ma pozostać siedem równoległych miejsc parkingowych (w tym jedno dla dostawców). Nie będzie krawężników a samochody będą mogły poruszać się tym odcinkiem z prędkością nie większą niż 30 km/h. Miejsca dla pieszych i samochodów będą rozróżnione kolorystycznie.

Znikną za to obumierające klony, zastąpią je nowo nasadzone drzewa. Zaproszeniem dla pieszych będzie szeroki chodnik, oddzielony od ciągu, w którym znajdą się witryny, wejścia do budynków, schody i pochylnie, okienka piwniczne oraz stoliki restauracyjne.

Co istotne, gdy projekt wygrywał głosowanie w budżecie obywatelskim, koszt jego wykonania szacowano na 454 tys. zł.

- To pokazuje, że budżet obywatelski musi być wielokrotnie większy niż obecny - uzupełnia Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli nic nowego w Gdyni

    Analizy koncepcje i nic po za tym.

    • 3 1

  • "Wspolna Gdynia" niech popatrzy całosciowo na miasto a nie wg widzi mi się panie Piesiewicz !! (1)

    Proszę sie przespacerować /uważnie / po skwerze Kościuszki w końcu wizytówce miasta i zobaczyć jaki jest zaniedbany gdy chodzi o zielęń /połowa rachitycznych drzew uschnięta/,oraz o pawilony gastronomiczne pobudowane bez ładu i składu,oraz żadnego stylu/wiocha jak w Pcimiu Dolnym/.
    Można było ucywilizować Halę Targową to może czas na na tą niby paradną część miasta zanim zajmiecie się opłotkami, które niewiele zmienią, a pochłoną kolejne miliony.Władze miasta nauczyły wykonawców jak wygrywać przetargi działając na zwłokę,albo poprzez wycięcie konkurencji i wtedy mamy wolnoamerykankę/patrz nadworny wykonawca robót drogowych w Gdyni tj.MTM

    • 10 0

    • 100% - spójna i przemyślana koncepcja Skweru - tego oczekują mieszkańcy ( nie tylko śródmieścia). Park Centralny powstanie za ogromne pieniądze, a i tak większość będzie spędzać wolny czas na Skwerze Kościuszki - to jest nasze centrum, nasza agora.

      • 0 0

  • Moim zdaniem każda cena przejdzie !!!

    Obstawiam zakład ,że tuż przed wyborami Szczurek klepnie każdą cenę za wykonanie robót , bo co mu tam jakaś "drobnica", skoro beztrosko wydaje miliony na Park Centralny, a wcześniej na "lotnisko - zjawę". W końcu to nie jego kasa więc nie boli.

    • 6 1

  • nie robić

    Pomysł bezsensowny. Nie wyrzucać społecznych pieniędzy tylko wydać z sensem.
    Przekazać potrzebującym czyli mnie.

    • 3 2

  • Gdynia jest zle zarzadzana i taka prawda

    dziwne ze mieszkancy sa tacy zadowoleni, chyba na przekór, sami się pocieszają. Aktualny prezydent jest prywatnie ok. ale już jako gospodarz jest marny i to bardzo.

    • 8 2

  • 100 000 000 na nikomu niepotrzebne lotnisko było, a 1 500 000 na przebudowę ulicy w centrum, na którą głosowały tysiące (1)

    to dużo, nie ma, nie da się.

    • 4 2

    • 150m ulicy

      • 0 1

  • Dalszy ciag idiotyzmow

    I checi urzedniczego zaistnienia. Czy cos sie zmienilo od czasow komuny? Tak! Rozrosl sie aparat urzedniczy!

    • 3 0

  • Tna drzewa az sie Gdynia trzesie

    Byle wlezc bez mydla deweloperom a w zamian 150m "street pieszej" niby dla ludzi,co zpowoduje jeszcze wiekszy balagan w i tak zablokowanym centrum. Ale jak P.Prezydent mieszka w Wiczlinie,to nic dziwnego ze chce z centrum zrobic miejscowosc letniskowa,taka zmiana...

    • 4 0

  • Gosc (1)

    A ulice dziurawe na osiedlu Obluze. Nie da sie przejechać a mozna i noge.zlamac.
    Piszemy, piszemy wysyłamy zdjecia i nic. Zenada rzadzacy! Na pismo mieszkańców powinniście reagować natychmiast.

    • 5 0

    • Nie tylko Obłuże Oksywie dolne ul. Arciszewskich dziura na dziurze ponadto zabrakło pieniędzy na wybudowanie chodnika na wysokości kościoła, notabene inicjatywa obywatelska nie wspomnę o drzewach które nie widziały zabiegów pielęgnacyjnych od dziesięcioleci szczególnie na terenach wpisanych do rejestru zabytków wyrośnięte ponad miarę w większości samosiejki( klony) ulica Śmidowicza stare spróchniałe drzewa praktycznie w jezdni to samo ul .płk. dąbka stan jezdni fatalny to mało powiedziane, drzewa praktycznie w jezdni, brak pomysłu na rozładowanie korków związanych z rozbudowa infrastruktury mieszkaniowej w dzielnicach Oksywie, Obłuże,Pogórze a Estakada się sypie niestety nie mieszka tu Żaden z decydentów nadmieniam iż nie jestem zwolennikiem wycinania drzew ale jestem zwolennikiem racjonalnej gospodarki w pierwszym rzędzie doprowadzić do normalności we wszystkich dzielnicach Gdyni a dopiero potem cukrować na siłę centrum nie zapominając o parkingach dla samochodów nie jesteśmy Wietnamem czy Indonezją cały rok na rowerze nie da się jeździć szczególnie po dziurawym asfalcie pomazanym farbą drogą dla rowerów pod prąd zrobiona z jezdni która i tak jest wąska

      • 0 0

  • Gdynia Cześć

    Znikną klony? Będzie trawa i drzewa jak zapałki ot cała zieleń w Gdyni to jest tragedia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane