80-letni, zabytkowy parowóz przypłynął dziś rano do Gdyni, na pokładzie statku Inowrocław. Lokomotywa uświetni 100. rocznicę powstania ostatniej w Europie czynnej parowozowni w Wolsztynie.
Egzemplarz, który wczesnym rankiem wyjechał na specjalnej platformie na Nabrzeże Rumuńskie Terminalu Drobnicowego w Gdyni, został zbudowany w warsztatach kolejowych Great Western Railway w Swindon, w grudniu 1927 roku. Wciąż jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Nic zresztą dziwnego, ponieważ ostatni remont parowóz przeszedł w warsztatach Flour Mills w Lydney, w styczniu 2007 roku.
Jest to lokomotywa serii 4500, typ 2-6-2T. Model ten został wprowadzony do eksploatacji w 1906 roku i służył do obsługi lekkiego, lokalnego ruchu pasażerskiego.
Lokomotywa jest długa na 11 metrów, wysoka na 4 i szeroka na 2,6. Jeździ z prędkością nawet 80 km/h.
Parowóz, będzie jedną z wielu maszyn z Europy (choć jedyną, która przybyła drogą morską), które uświetnią "Paradę Parowozów" zorganizowaną z okazji 100-lecia parowozowni w Wolsztynie (28 kwietnia).