- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Zagadkowe runy na drzewach i kamieniach w Gdyni
Dla jednych sztuka wzbogacająca miasto, dla innych dewastacja i niepotrzebna ingerencja w przyrodę. Kto maluje tajemnicze znaki na drzewach i głazach w Gdyni?
Według wierzeń nordyckich runy podarował ludziom bóg Odyn, czyli bóg wojny i wojowników, ale także banitów wyjętych spod prawa, który był jednocześnie szamanem, bóstwem mądrości, władzy, poezji i magii.
Kto i po co tworzy runy w Gdyni? Tropów jest kilka, żaden konkretny, ale jedno jest pewne: nie są to oficjalne dzieła, tylko klasyczny przykład tzw. street artu, czyli sztuki ulicznej.
Runy znajdziemy też przy przystanku ZKM Wzgórze św. Maksymiliana Kapliczka. Są na kamieniu między przystankiem a torami SKM.
Gdy przespacerujemy się do końca bulwaru Nadmorskiego w stronę Sopotu, to przy wejściu do lasu znajdziemy kolejne runy. Tym razem na kamieniu wystającym z osuwiska.
Dla lubiących nieco dłuższe spacery jest jeszcze kolejne miejsce, gdzie tajemnicze znaki powstały na drzewie. Jeśli chcecie je zobaczyć, trzeba się jednak pofatygować do lasu nad Polanką Redłowską.
Opinie (201) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-13 13:16
Opinia wyróżniona
Takie czasy,ze kazdy moze byc "artysta". (18)
Kiedys trzeba bylo miec talent,dzis wystarczy puszka farby w sprayu.
- 240 103
-
2022-02-14 13:40
Takie czasy każdy może gadać głupoty ;)
- 1 0
-
2022-02-14 12:26
xdddd
ok to zrób takie same klaunie
- 0 2
-
2022-02-14 11:17
Take czasy, że każdy może być "komentatorem". Kiedyś trzeba było mieć szerokie horyzonty, teraz wystarczy komputer i klawiatura.
- 0 0
-
2022-02-14 11:06
Szczególnie femi-nazistki, które malują obrazy swoją krwią menstruacyjną
to postęp i sztuka wyższa... prawie taki postęp jak za czasów Stalina, do których feminzm zresztą tęskni, bo rozkwitł właśnie za bolszewizmu.
- 1 3
-
2022-02-14 08:45
Dziś wystarczy komenarz przemodżałej Estetelli
- 0 1
-
2022-02-13 22:22
(2)
Takie czasy gdzie każdemu się wydaje że zna się na wszystkim, może mieć opinię na każdy temt.
- 2 0
-
2022-02-14 11:10
Taaa... np. ten pożal się Boże "artysta" od run
- 1 1
-
2022-02-13 22:31
Albo każdy może kupić auto i postawić na chodniku, ale tak wyważonych obrazków jak te dendro- i petroglifów raczej, raczej NIE.
- 2 2
-
2022-02-13 22:11
Ach, ci wandale po ASP
w galerii smarujcie!!
- 6 4
-
2022-02-13 22:08
kiedys trzeba bylo umiec pisac (1)
dzis wystarczy klawiatura zeby 'napisac' d**ilny komentarz
- 8 1
-
2022-02-14 11:09
Właśnie to zademonstrowałeś, faktycznie d**ilny komentarz
- 2 1
-
2022-02-13 21:06
Takie czasy że każdy się może wypowiadac. Wystarczy mu telefon. Nawet.jak nie wie o czym pisze.
- 8 1
-
2022-02-13 17:50
Napisał nieudacznik z kanapy
- 9 6
-
2022-02-13 16:09
Jak namalujesz takie runy sprayem to sam nazwę cię artystą.
- 15 3
-
2022-02-13 14:59
Talent nigdy nie był potrzebny. (3)
Wystarczyło tworzyć swoje legendy, jak robili to "artyści" sprzed 100 lat.
- 9 5
-
2022-02-13 22:09
(2)
Powiem tradycyjnie coś bardzo kontrowersyjnego ... farby dziś są nieszkodliwe, bo są na wodzie, a nie na rozpuszczalnikach. Opony auta w ciągu tygodnia zanieczyszczają środowisko bardziej niż wszystkie te dendroglify, jeśli zakładać, że ta farba nie jest ekologiczna.
- 6 2
-
2022-02-14 11:08
Ale jakim ćwokiem trzeba być żeby do sztuki mieszać teorie spiskowe o ociepleniu klimatu?
- 2 4
-
2022-02-13 22:22
Poza tym rany drzew maluje się mlekiem wapiennym, smołą sadowniczą i farbą emulsyjną. Może użyto coś takiego.
- 3 3
-
2022-02-13 12:06
Opinia wyróżniona
Sztuka spoko, ale nie róbcie tego drzewom (24)
- 358 44
-
2022-02-14 08:48
Runy
Farba zejdzie ale wycięcie przez dewelopera to jest problem.
- 2 1
-
2022-02-13 23:29
Popieram , drzewa nie prosiły o tatuaze
Chyba że autor wie coś więcej
- 2 5
-
2022-02-13 21:59
Biedne suche drzewa
Trzeba je chronić. Gdzie jest Policja. Co to za znaki jeszcze. Prokurator powiadomiony.
- 4 3
-
2022-02-13 16:03
Widzę, że trzeba coś wyjaśnić (5)
Na zamieszczonych zdjęciach widzimy u góry martwy pień więc malowanie jest bez znaczenia dla niego a na dolnych typowe chore drzewa na rakowatość tudzież uszkodzenia mechaniczne samodzielnie zabliźnione. Sądząc po naroślach na brzegu ran, do awarii doszło kilkanaście lat temu. W miejscach "dziurawych" po prostu brak jest kory ale nie widać tam
Na zamieszczonych zdjęciach widzimy u góry martwy pień więc malowanie jest bez znaczenia dla niego a na dolnych typowe chore drzewa na rakowatość tudzież uszkodzenia mechaniczne samodzielnie zabliźnione. Sądząc po naroślach na brzegu ran, do awarii doszło kilkanaście lat temu. W miejscach "dziurawych" po prostu brak jest kory ale nie widać tam żadnych uszkodzeń mechanicznych współczesnych. Rany te zostały zamalowane czyli zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych i chwała niewidzialnej ręce za to. A że przy okazji dodano kolorków i znaczków to naprawdę jest bez znaczenia dla drzewka które cieszy się z tego mikroopatrunku. Przynajmniej bakterie mają utrudnioną penetrację miazgi drzewnej (rdzenia). Ale jak to widać po komentarzach ludziki wiedzą lepiej od specjalistów...
- 26 3
-
2022-02-14 14:02
(2)
Od jakich specjalistów? Nigdzie nie widzę wypowiedzi specjalistów. Myślisz, że każda farba jest "przyjazna" drzewu? A może uważasz, że te runy mają chronić drzewo przed szkodnikami i chorobami? Teraz jest zachwyt bo ktoś wymazał drzewa farbą, ale jak z miesiąc czy dwa temu było, że ktoś w Gdańsku pomazał farba drzewa to się żaden "specjalista" nie wypowiadał, że to dodatkowo zabezpieczy drzewa.
- 0 2
-
2022-02-14 16:18
po drugie...
Nie wydaje ci się, że zagalopowałeś się w tej swojej "trosce" nad losem "biednego" drzewka? A może to zwykła Twoja złośliwość bo ktoś coś tam zrobił i został zauważony, co?...
- 0 0
-
2022-02-14 16:11
Skoro widzisz tam jakieś Runy to sobie nie pogadamy.
Ja tam widzę tylko kolorowe znaczki. A co do metod zabezpieczania ran świeżych i zastygłych/zabliźnionych to wpisz w google. Tych informacji jest pełno.
- 0 0
-
2022-02-14 09:08
Sami artyści dendrolodzy (1)
Szkoda że tylko teoretycy, jak większość pokolenia youtube. Kozacy w necie, pipki poza nim. Gadać każdy może, najpierw wyjaśnijcie co to za farba.
- 1 3
-
2022-02-14 16:08
Po co Ci ta wiedza skoro na farbach i tak się nie znasz?
Czepiasz się i tyle. Jakiej farby mógł użyć szary człowiek, no jakiej? myśl, jeżeli potrafisz... Kupił najtańszą do wymalowań mieszkania i po sprawie. Każda tego typu farba nie zaszkodzi drzewu tylko mu pomoże.
- 0 0
-
2022-02-13 14:26
Pewnie lepiej jak miasto przycina drzewom gałęzie
Tak że zostaje pień
- 17 3
-
2022-02-13 12:56
dla drzew to nawet dobrze, w ogrodzie przy uszkodzone korze (4)
wykorzystuje się specjalne pasty czy farby czy nawet rozpuszczone w wodzie wapno by zapewnić sztuczną barierę, zrobić taki plaster na ranę dla drzewa przez który robale czy inne szkodniki drewna nie wejdą
- 30 5
-
2022-02-13 13:18
ale co ty dzbanie porównujesz wiesz czym to jest malowane?Moze teraz ja bede sobie co kolwiek według kaprysu malował na drzewie (3)
- 5 20
-
2022-02-14 11:02
pomaluj i poczekaj na opinie
- 1 0
-
2022-02-13 14:47
Za to ty dzbanie wiesz?
- 11 4
-
2022-02-13 13:31
N
Maluj, nikt ci nie broni
- 13 8
-
2022-02-13 12:17
(7)
Naprawdę uważasz, że na którymkolwiek zdjęciu wyrządzono drzewom choćby najmniejszą krzywdę? To współczuję...
- 33 30
-
2022-02-13 13:21
To współczuję...raczej tobie za brak myslenia (1)
- 5 10
-
2022-02-13 18:02
wyjaśnij proszę...
- 6 0
-
2022-02-13 13:13
(4)
Zdefiniuj "najmniejszą", bo jeżeli przy tym malowaniu choć atom ucierpiał, to wygrywam
- 18 11
-
2022-02-14 08:58
Żeby atom ucierpiał musieli by go rozszczepić
Raczej nie zrobili tego farbą i pędzlem
- 5 0
-
2022-02-13 14:34
Krzywdziciel atomów (2)
Dobra nazwa na kapelę.
- 22 0
-
2022-02-13 16:04
Krzywdziciele atomów (1)
- 5 1
-
2022-02-13 22:14
Moleściciele atomów
- 3 1
-
2022-02-13 12:11
na pewno nie veganin
pomalutku mamy jego profil sajkologiczny
- 6 3
-
2022-02-13 12:43
Opinia wyróżniona
(9)
Pomysł ciekawy, jakby z ziemii wystawały relikty po jakiejś starej kulturze. Przypomina mi sie noc kruka
- 133 64
-
2022-02-14 07:57
Auuu (1)
Auuu mlode pokolenie opanowało internet
- 0 1
-
2022-02-14 08:59
Młode?
Przecież noc kruka ma już prawie 20 lat
- 3 0
-
2022-02-13 18:17
Ciekawe czy można w pobliżu znaleźć jakieś tabliczki (2)
- 1 0
-
2022-02-14 13:22
Tak
Tabliczki Wedla 90 gram, dawniej 100.
- 1 0
-
2022-02-14 10:44
Znalazłem tam tabliczkę siły I, no i zręczności II.
- 1 0
-
2022-02-13 15:18
(3)
A mi ostatnia noc z Magda
- 7 5
-
2022-02-14 11:26
Nam też
- 0 0
-
2022-02-13 16:45
... że jej "relikty" wystawały spod ziemi?
Necrofilia? Hm, co ten lockdown robi z ludźmi.
- 4 4
-
2022-02-13 16:11
Chyba Gessler.
- 12 1
Wszystkie opinie
-
2022-02-13 12:01
Rzeczywiście. Zagadkowe. Tak samo jak szaliki na drzewach. (3)
I odmęty umysłu Suskiego.
- 57 14
-
2022-02-13 12:28
Kurde to germancy z gdanska (1)
Zawitali już do Gdyni
- 4 5
-
2022-02-13 15:04
Do gotenhafen
- 1 5
-
2022-02-13 12:30
Czarnka
- 4 2
-
2022-02-13 12:06
Opinia wyróżniona
Sztuka spoko, ale nie róbcie tego drzewom (24)
- 358 44
-
2022-02-13 12:11
na pewno nie veganin
pomalutku mamy jego profil sajkologiczny
- 6 3
-
2022-02-13 12:17
(7)
Naprawdę uważasz, że na którymkolwiek zdjęciu wyrządzono drzewom choćby najmniejszą krzywdę? To współczuję...
- 33 30
-
2022-02-13 13:13
(4)
Zdefiniuj "najmniejszą", bo jeżeli przy tym malowaniu choć atom ucierpiał, to wygrywam
- 18 11
-
2022-02-13 14:34
Krzywdziciel atomów (2)
Dobra nazwa na kapelę.
- 22 0
-
2022-02-13 16:04
Krzywdziciele atomów (1)
- 5 1
-
2022-02-13 22:14
Moleściciele atomów
- 3 1
-
2022-02-14 08:58
Żeby atom ucierpiał musieli by go rozszczepić
Raczej nie zrobili tego farbą i pędzlem
- 5 0
-
2022-02-13 13:21
To współczuję...raczej tobie za brak myslenia (1)
- 5 10
-
2022-02-13 18:02
wyjaśnij proszę...
- 6 0
-
2022-02-13 12:56
dla drzew to nawet dobrze, w ogrodzie przy uszkodzone korze (4)
wykorzystuje się specjalne pasty czy farby czy nawet rozpuszczone w wodzie wapno by zapewnić sztuczną barierę, zrobić taki plaster na ranę dla drzewa przez który robale czy inne szkodniki drewna nie wejdą
- 30 5
-
2022-02-13 13:18
ale co ty dzbanie porównujesz wiesz czym to jest malowane?Moze teraz ja bede sobie co kolwiek według kaprysu malował na drzewie (3)
- 5 20
-
2022-02-13 13:31
N
Maluj, nikt ci nie broni
- 13 8
-
2022-02-13 14:47
Za to ty dzbanie wiesz?
- 11 4
-
2022-02-14 11:02
pomaluj i poczekaj na opinie
- 1 0
-
2022-02-13 14:26
Pewnie lepiej jak miasto przycina drzewom gałęzie
Tak że zostaje pień
- 17 3
-
2022-02-13 16:03
Widzę, że trzeba coś wyjaśnić (5)
Na zamieszczonych zdjęciach widzimy u góry martwy pień więc malowanie jest bez znaczenia dla niego a na dolnych typowe chore drzewa na rakowatość tudzież uszkodzenia mechaniczne samodzielnie zabliźnione. Sądząc po naroślach na brzegu ran, do awarii doszło kilkanaście lat temu. W miejscach "dziurawych" po prostu brak jest kory ale nie widać tam żadnych uszkodzeń mechanicznych współczesnych. Rany te zostały zamalowane czyli zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych i chwała niewidzialnej ręce za to. A że przy okazji dodano kolorków i znaczków to naprawdę jest bez znaczenia dla drzewka które cieszy się z tego mikroopatrunku. Przynajmniej bakterie mają utrudnioną penetrację miazgi drzewnej (rdzenia). Ale jak to widać po komentarzach ludziki wiedzą lepiej od specjalistów...
- 26 3
-
2022-02-14 09:08
Sami artyści dendrolodzy (1)
Szkoda że tylko teoretycy, jak większość pokolenia youtube. Kozacy w necie, pipki poza nim. Gadać każdy może, najpierw wyjaśnijcie co to za farba.
- 1 3
-
2022-02-14 16:08
Po co Ci ta wiedza skoro na farbach i tak się nie znasz?
Czepiasz się i tyle. Jakiej farby mógł użyć szary człowiek, no jakiej? myśl, jeżeli potrafisz... Kupił najtańszą do wymalowań mieszkania i po sprawie. Każda tego typu farba nie zaszkodzi drzewu tylko mu pomoże.
- 0 0
-
2022-02-14 14:02
(2)
Od jakich specjalistów? Nigdzie nie widzę wypowiedzi specjalistów. Myślisz, że każda farba jest "przyjazna" drzewu? A może uważasz, że te runy mają chronić drzewo przed szkodnikami i chorobami? Teraz jest zachwyt bo ktoś wymazał drzewa farbą, ale jak z miesiąc czy dwa temu było, że ktoś w Gdańsku pomazał farba drzewa to się żaden "specjalista" nie wypowiadał, że to dodatkowo zabezpieczy drzewa.
- 0 2
-
2022-02-14 16:11
Skoro widzisz tam jakieś Runy to sobie nie pogadamy.
Ja tam widzę tylko kolorowe znaczki. A co do metod zabezpieczania ran świeżych i zastygłych/zabliźnionych to wpisz w google. Tych informacji jest pełno.
- 0 0
-
2022-02-14 16:18
po drugie...
Nie wydaje ci się, że zagalopowałeś się w tej swojej "trosce" nad losem "biednego" drzewka? A może to zwykła Twoja złośliwość bo ktoś coś tam zrobił i został zauważony, co?...
- 0 0
-
2022-02-13 21:59
Biedne suche drzewa
Trzeba je chronić. Gdzie jest Policja. Co to za znaki jeszcze. Prokurator powiadomiony.
- 4 3
-
2022-02-13 23:29
Popieram , drzewa nie prosiły o tatuaze
Chyba że autor wie coś więcej
- 2 5
-
2022-02-14 08:48
Runy
Farba zejdzie ale wycięcie przez dewelopera to jest problem.
- 2 1
-
2022-02-13 12:09
Typowe lewicowe myślenie. (3)
Wy niszczycie coś - jesteś wandalami i dewastujecie przestzreń.
My malujemy po drzewach, murach SKMkach- to arystyczna wizja- 49 37
-
2022-02-13 12:44
(2)
Już wolę to, niż jakieś swasty i celtyckie krzyże, których oczywiście oficjalnie się wypieracie...
- 16 5
-
2022-02-13 14:14
My się wypieramy, a wy ciągle na wolności zamiast pod jabłonkami.
- 1 12
-
2022-02-14 06:33
Palenie domów racami na marszu niepodległości
To dopiero wolność!
- 2 0
-
2022-02-13 12:09
Pismo (2)
Należy jeszcze dołączyć coś na podstawie czego można te znaki odczytać. Inaczej nie ma to sensu. Bo być może to kaczy poziom.
- 37 14
-
2022-02-13 12:32
(1)
Kto ma wiedzieć ten wie, pozdro dla kumatych.
- 2 10
-
2022-02-14 13:23
Czyli ty nie wiesz...
- 0 0
-
2022-02-13 12:12
kamienie to jeszcze rozumiem (6)
ale na drzewach to był za takie cos chłostał!!!!! i na pręgież
- 49 22
-
2022-02-13 13:39
ot pieszczoszek!!!!!
- 4 0
-
2022-02-13 14:04
W ogóle kara śmierci przez rozstrzelanie przez pluton ATA
- 7 0
-
2022-02-13 14:49
A skąd masz pewność, że ta farba szkodzi drzewom?
- 5 0
-
2022-02-13 14:58
(1)
Zastanowiłbym się, czy ktoś, kto zdewastował widoczne na zdjęciu drzewo, poniósł za to konsekwencje. I nie mam tu bynajmniej na myśli "artystów", ale zleceniodawcę dla pilarza, który poucinał gałęzie. W tym chorym mieście to normalne.
- 3 2
-
2022-02-13 21:35
Tak
To ogłowione drzewo na pierwszym zdjęciu to jakiś koszmar!
- 1 1
-
2022-02-14 13:31
Ale wiesz....
że drzewa się celowo czasem bieli wapnem?
- 1 0
-
2022-02-13 12:14
Wandalizm a nie zagadka.
Upublicznianie tych bazgrołów pewnie rajcuje takiego pseudoartystę.
- 56 18
-
2022-02-13 12:15
Jesli to akcja naszego UM to szacunek...widac zaoszczędzili na farbce do rozbudowy dróg:)
- 25 11
-
2022-02-13 12:19
(3)
Co do umieszczenia znaków tak jak by były pod korą, super.
Co do dędromyślenia...myślę, że drzewom to nie zaszkodzi.- 26 28
-
2022-02-13 12:58
Kolejny nawiedzony pseudo artysta. (2)
- 2 5
-
2022-02-13 13:10
Ciekawie to wygląda.Wolę taką sztukę niż nowoczesne instalacje z Łaźni w Nowym Porcie.....
- 1 3
-
2022-02-13 14:49
Wasze jp 100% lepsze?
- 2 1
-
2022-02-13 12:22
Rzeczywiście - zdewastowany pień martwego drzewa (2)
no i zdewastowane kamienie - kto to słyszał o czymś takim?
- 41 12
-
2022-02-13 12:36
W lesie koło Polanki Redłowskiej żywe drzewa pobazgrali.
- 7 1
-
2022-02-13 14:05
A ostatnie zdjęcia w lesie?
- 2 1
-
2022-02-13 12:23
jakiś Druit wracał z imprezy nawalony... (2)
- 48 3
-
2022-02-13 12:33
Jeszcze grzyby mu nie zeszły
- 8 1
-
2022-02-13 14:05
Taki nawalony, że aż się z druida w druita przemienił.
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.