• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamknięty Grabówek i kłopotliwy przejazd. Bilety honorowane między Chylonią i Stocznią

Bogdan
23 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czytelnik optuje za tym, by honorowanie biletów w ramach komunikacji zastępczej odbywało się na trasie Gdynia-Chylonia - Gdynia Główna. Czytelnik optuje za tym, by honorowanie biletów w ramach komunikacji zastępczej odbywało się na trasie Gdynia-Chylonia - Gdynia Główna.

Od kwietnia trwa przebudowa przystanku SKM Grabówek. Pasażerom zapewniono zastępczą komunikację, ale tylko od przystanku Chylonia do Stoczni. - Dlaczego nie do Gdyni Głównej? - pyta nasz czytelnik. Wskazuje też na błędy w oficjalnym portalu biletowym SKM, gdzie można kupić bilety miesięczne, ale nie ze stacji Grabówek, co podwyższa cenę przejazdu.



Przypomnijmy:

  1. Od 1 kwietnia, w dni powszednie, mając bilet SKM na trasie lub fragmencie pomiędzy przystankami Gdynia Chylonia i Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski można jeździć autobusami i trolejbusami za darmo.
  2. Powodem jest zamknięcie przystanku SKM Grabówek.
  3. Honorowanie biletów potrwa do 30 września.


Zasady honorowania biletów SKM w ZKM Gdynia


W okresie od 1 kwietnia do 30 września przez całą dobę wszystkie bilety okresowe i jednorazowe w relacjach pomiędzy przystankami komunikacji miejskiej (ZKM w Gdyni):

  • Chylonia Dworzec PKP - Stocznia SKM - Morska (ul. Chylońską i dalej ul. Morską, także ul. Zakręt do Oksywia do/z przystanku Grabówek SKM),
  • Hutnicza - Estakada - Morska - Estakada / węzeł Żołnierzy Wyklętych (przez Estakadę Kwiatkowskiego).


Honorowanie biletów w trakcie remontu: zasady



Początki wyburzania SKM Grabówek



Honorowanie biletów ma ułatwić pasażerom podróż. Zdaniem naszego czytelnika honorowanie biletów powinno odbywać się na trasie Gdynia Chylonia - Gdynia Główna.

Do tego powinny zostać wprowadzone zmiany w oficjalnym portalu biletowym SKM, który obecnie "nie widzi" przystanku Grabówek podczas kupowania biletu miesięcznego. A to zwiększa koszty podróży.


Oto jego argumenty i propozycje zmian



Od wielu lat dojeżdżam do pracy, korzystając z SKM-ki, na trasie Gdynia Grabówek - Gdańsk Główny.

Na czas remontu zapewniono pasażerom możliwość korzystania z komunikacji zastępczej - autobusowo-trolejbusowej, ale tylko na odcinku Chylonia - Gdynia Stocznia. Nie rozumiem, dlaczego nie przedłużono trasy do Gdyni Głównej. Rano problem jest dla mnie w zasadzie niezauważalny, natomiast po południu jak najbardziej. Wracam bowiem o różnych godzinach i zdarza mi się trafić na kolejkę jadącą tylko do Gdyni Głównej. I wówczas albo muszę czekać na przystanku "wyjazdowym" na następną kolejkę, albo przesiąść się na następną w Gdyni Głównej, czyli też czekać.

Nie wydaje mi się, by przewiezienie kilku dodatkowych pasażerów (bo tylu zazwyczaj wysiada na przystanku Stocznia) dwa przystanki dalej miało jakikolwiek realny wpływ na zwiększenie kosztów funkcjonowania komunikacji zastępczej ZKM. Uważam, że takie ograniczenie wprowadzono ze względów formalno-proceduralnych, aby urzędnikom "na papierze" zgadzały się "pasażero-kilometry", a wygoda pasażerów pozostała na dalszym planie.

Jest też kolejny, kto wie, czy nie ważniejszy problem. Ostatnio musiałem kupić nowy bilet miesięczny. Przy próbie zakupu biletu na trasie Gdynia Grabówek - Gdańsk Główny oficjalny portal biletowy SKM (https://bilety.skm.pkp.pl/) zakomunikował bowiem, że "niestety, nie udało się odnaleźć połączenia". A zatem do wyboru miałem następujące warianty:

  1. Kupić bilet na odcinek Gdynia Leszczynki - Gdańsk Główny. Niestety bilet ten byłby droższy, gdyż jest to już kolejna strefa taryfowa.
  2. Kupić bilet na odcinek Gdynia Leszczynki - Gdańsk Stocznia i ryzykować spotkanie z kontrolerem SKM pomiędzy Stocznią a Gdańskiem Głównym.
  3. Kupić bilet na odcinek Gdynia Stocznia - Gdańsk Główny i oczekiwać na spotkanie z kontrolerem ZKM Gdynia pomiędzy "Estakadą", gdzie wsiadam do trolejbusu, a przystankiem Morska - Stocznia.

Oczywiście żadne z tych rozwiązań nie jest dla mnie satysfakcjonujące.

Aż dziwne, że komunikacja zastępcza działa od półtora miesiąca, a dotychczas nikt tego problemu nie zauważył, zwłaszcza iż analogiczna sytuacja występuje oczywiście także dla innych relacji, które znajdują się "na skraju" odległości poszczególnych przedziałów taryfowych.

Widzę następujące rozwiązania opisanego problemu:

  • czasową zmianę taryfy, czyli wydłużenie odcinka taryfowego do przystanku Leszczynki
  • wprowadzenie na portalu możliwości zakupu biletu od przystanku Grabówek, z odpowiednią informacją, iż jest on nieczynny i należy korzystać z komunikacji zastępczej.


Śpiewające drzwi na byłej stacji SKM Grabówek



Odpowiada Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej

Honorowanie biletów kolejowych Taryfy Pomorskiej (obowiązującej w pociągach PKP SKM i POLREGIO w woj. pomorskim) w autobusach i trolejbusach ZKM Gdynia zostało wprowadzone ze względu na brak możliwości dojazdu pociągiem do przystanku Gdynia Grabówek. Teoretycznie wystarczyłoby więc zapewnienie honorowania biletów kolejowych TP na odcinku pomiędzy przystankami SKM Gdynia Leszczynki i Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski.

Jednak ze względu na zamkniecie jednego toru na odcinku pomiędzy stacjami Gdynia Chylonia - Gdynia Główna i związane z tym ograniczenia liczby kursujących tu pociągów jedną z propozycji przedstawionych ZKM Gdynia przez PKP SKM było honorowanie biletów kolejowych (TP) właśnie na tym odcinku. Obowiązujący zakres honorowania biletów jest efektem negocjacji między naszą Spółką a ZKM Gdynia, który bardzo szczegółowo określił jego warunki.

Trzeba także wziąć pod uwagę fakt, że niemal 70 proc. pociągów SKM jadących z Gdańska Głównego do Gdyni dojeżdża do przystanku Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski, od którego podróżni mogą kontynuować podróż pojazdami ZKM w stronę Gdyni: Grabówka, Leszczynek i Chyloni, korzystając z honorowania biletów kolejowych (TP).

Brak możliwości zakupu biletu przez stronę internetową bilety.skm.pkp.pl do i z przystanku SKM Gdynia Grabówek wynika z tego, że strona ta pobiera informacje niezbędne do sprzedaży biletów z rozkładu jazdy.

Deweloper budujący tę stronę przyjął, że bilet można sprzedać do przystanku/stacji, na którym zatrzymują się pociągi. 1 kwietnia br. rozpoczęła się modernizacja przystanku Gdynia Grabówek, która wymusiła wyłączenie go z eksploatacji. Żadne pociągi się na nim nie zatrzymują, więc system "nie widzi" pociągów do i z Grabówka i dlatego właśnie na tej stronie internetowej nie można kupić takiego biletu.

Rozmawiamy z deweloperem strony na temat ewentualnej możliwości uruchomienia sprzedaży biletów do i z z Gdyni Grabówka. Takie bilety są wciąż dostępne w innych kanałach sprzedaży. Można je kupić w kasach biletowych, automatach biletowych, aplikacjach: Jakdojadę, SkyCash, a także u kierownika pociągu.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
Bogdan

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • W Gdańsku to jakoś działa, można jechać na bilecie okresowym i SKM i Polregio (4)

    • 9 5

    • bo Gdańsk dopłaca przewoźnikom ile chcą

      aby to funkcjonowało.
      Inne miasta nie... No i co z kursami "transgranicznymi"...

      To dylematy ponad możliwości kognitywne samorządu...

      • 0 5

    • a przeczytałeś o czym był artykuł? (1)

      bo ewidentnie chwalisz się że nic nie zrozumiałeś, nie chodzi o bilety łączone z komunikacją miejską tylko o honorowanie biletów kolejowych obowiązujących w skm i regio w autobusach i trolejbusach ze względu na zamknięcie przystanku

      • 4 4

      • O w końcu ktoś zauważył absurd połowy komentarzy.

        Też nie rozumiem co niby w Gdańsku działa. Przecież w Gdańsku mając bilet SKM nie pojadę sobie autobusem. Po minusach widać że nikt tu nie wie o co chodzi.

        • 5 0

    • W Gdyni tez. nazywa się to Taryfa Pomorska.

      • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    Spóżnienia (5)

    Zwykle co drugi dzień pociągi w kierunku Gdańska są opóźnione średnio o 6 minut. To jest bardzo uciążliwe, bowiem aktualnie kursują co 10minut. Kiedy ktoś z tym coś zrobi ?

    • 49 5

    • Dokładnie (1)

      Potwierdzam. Na SKK czeka się średnio 15 - 20 minut. Tragedia. Ktoś powinien za to odpowiedzieć.

      • 11 6

      • Odpowiadam. Walcie sie

        • 0 0

    • nigdy

      • 1 4

    • Wyjdź sześć minut wcześniej, proste. (1)

      • 4 11

      • Już i tak się wcześniej wychodzi.

        A nie wszyscy idą do SKM na piechotę - ja muszę dojeżdżać autobusem, który wiecznie się spóźnia. Muszę liczyć się z opóźnieniami dwóch różnych przewoźników. Loteria!

        • 3 0

  • (1)

    Komedia nikt tego nie zauważył a pewnie w zkm i skm sztab ludzi...zaiste nie wiem za co odpowiadają...osobną kwestią jest ciągły brak wspólnego biletu i to że skasowane bilety kwartalne...Tak lansuje się komunikację zbiorową a same kłody pod nogi pasażera.

    • 19 4

    • Raczej SKM. Płaci dokładnie za ten odcinek.

      • 1 1

  • (2)

    Były zgłoszenia do SKM dokładnie w tej sprawie, jednak niestety SKM pasażerów ma w głębokim poważaniu. Sam zgłaszałem, koleżanka również i zostaliśmy oboje wyrzuceni prostowaćbanany.

    • 29 1

    • (1)

      To bardzo nieładnie a więc nie zależy na pasażerach,tylko kasa i kasa.

      • 5 4

      • a ile kanary ZKM mandatów wystawiły dla tych, którzy jechali od Gdyni Głównej w kierunku Gdyni Stocznia dla tych, którzy kończyli bieg w Gdyni Głównej...

        • 3 0

  • (4)

    To nie jest prawda, że 70% pociągów dojeżdża do przystanku Gdynia Stocznia.

    • 16 2

    • (1)

      Choć 40% to też niemal 70% - jak widać Pan Tomasz trafnie posługuje się słowem "niemal".

      • 11 0

      • Niemal to może być maksymalnie 60 kilka procent

        • 1 0

    • Otworzyłem rozkład i policzyłem. (1)

      W ciągu dnia roboczego ze 107 pociągów z Gdańska dojeżdżających do Gdyni, 73 dojeżdżają do Gdyni Stoczni. To nieco ponad 68 proc, więc stwierdzenie SKM, że "niemal 70 proc" jest prawdziwe.

      • 1 2

      • Dziś, 24.05.2022 planowo takich kursów jest 69 z 99 co daje faktycznie 69%. Znaczy, płacę w bilecie miesięcznym za 100%, a otrzymuję 69% bezpośredniego połączenia. Rozumiem, że jak pójdziesz do sklepu po buty i dostaniesz tylko 69% butów to jest ok?

        Jednak to nie jedyna kwestia. Przed rozpoczęciem prac do Grabówka w godzinach szczytu było osiem kursów - teraz do Stoczni są trzy i wyjątkowo cztery - natomiast cena biletu miesięcznego nie została obniżona. To, że nie mogę dojechać do stacji docelowej, oraz dojazd do tej stacji wydłuża moją podróż w jedną stronę o blisko 20 minut to jedno, drugim jest fakt, iż mogę skorzystać jedynie z blisko 70% kursów, a trzecie, iż tych kursów jest dwa razy mniej.

        Serio panie rzeczniku? Chce mi pan wmówić, że połowa kursów kosztuje spółkę tyle samo co wszystkie kursy razem? Serio skm jest aż tak słabe, że nie potrafiło wynegocjować ważności biletu do Gdyni Głównej, gdzie zatrzymuje się blisko 44% więcej składów niż w Gdyni Stoczni?

        Uważam, że pańska odpowiedź jest nie tylko niepoważna, wprost pokazuje gdzie ma pan nas, pasażerów.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Żeby było lepiej, to najpierw musi być gorzej. (2)

    • 8 12

    • A kiedykolwiek było to lepiej? XD (1)

      • 6 3

      • Za kadencji Adolfa Hitlera.

        • 3 4

  • Opinia wyróżniona

    Szkoda :( (1)

    Jak dla mnie (użytkownika SKM Leszczynki) powinien jeszcze zostać zamknięty przystanek SKM Leszczynki, codziennie nowe zagrożenia i wymysły, a peronu jest tak mało, ze mija się to z celem i jest dość niebezpiecznie. Nie rozumiem też działania biletów tylko na ulicy Chylońskiej, a do centrum to już w ogóle nie mogę pojąć, tak jak w tym artykule jest zapisane, są pociągi tylko do centrum i mogło by to upłynnić ruch dla niektórych osób. Słabo przygotowany remont, jeszcze patrząc na prace przy placu dworcowym Chylonia, mogę tylko się spodziewać opóźnienia w remoncie.

    • 18 2

    • W ogóle to honorowanie biletów to porażka.

      Powinno być wszystko co jedzie z Chylonii do Gdyni głównej niezależnie od trasy a więc Morska / Chylońska a także R z Meksyku. No a wygląd przystanku Leszczynki w czasie remontu to jest kpina z pasażerów, dobrze że wsiadania z poziomu szyn nie zrobili.

      • 6 4

  • (3)

    Pan coś kręci, bilet miesięczny odcinkowy kosztuje na trasie gdynia stocznia - Gdańsk główny kosztuje 162 zł. Bilet miesięczny trójmiejski obowiązujący od cisowy do Gdańsk Śródmieście + PKM kosztuje 144 zł. W związku z tym pytanie, jaki sens ma kupowanie biletu odcinkowego na tak długa trasę?

    • 7 4

    • To że autor nie umie korzystać z taryfy i sam sobie droższe bilety kupuje to jasne. (1)

      Niemniej jednak problem z honorowaniem w autobusach i trolejbusach jest prawdziwy. Honorowanie powinno być do Głównej, uwzględniać nie tylko Chylońską ale i Morską oraz linię R.

      • 9 1

      • Słusznie, skoro jednak zasady honorowania...

        ustalał ZKM, to zapewne zadbał o to, by korzystało z niego jak najmniej osób.

        • 1 0

    • Dziękuję za zwrócenie uwagi.

      Mogę korzystać z 10 % ulgi handlowej SKM, ktora obowiązuje tylko przy zakupie biletu odcinkowego, a trójmiejskiego już nie (swoją drogą ciekawe dlaczego?). Do niedawna zatem bilet odcinkowy z ulgą był tańszy niż trójmiejski. Od czasu wybuchu pandemii do marca nie korzystałem z skm-ki, i nie zauważyłem , że przy ostatniej podwyżce cen nastąpiła zmiana proporcji, bo istotnie bilet odcinkowy "tam i powrót" na odcinku Gdynia Stocznia - Gdańsk Główny kosztuje mnie 145.80 a "trójmiejski" 144 zł ! Jeszcze raz bardzo dziękuję.

      • 14 0

  • Zawsze znajdzie się jakieś połączenie (1)

    Z Gdyni Głównej na pewno znajdzie się jakieś połączenie autobusowe na Grabówek, więc trochę nie rozumiem skargi na komunikację zastępczą. Po za tym zakładam, że czytelnik po południu może jeździć pospiesznym i skarży się, że dojeżdża tylko na główny. Po za tym można dojeżdżać na Stocznie i tam albo się przejść albo szukać autobusu.
    Po za tym to jest trochę logiczne, że nie ma biletu z przystanku SKM Grabówek, bo jak widać go nie ma nawet fizycznie.... Więc adekwatnie po co ma być bilet z miejsca, którego nie ma? Sam autor nawet wskazuje, że ma normalne połączenie najpierw autobusem, a później SKM. Zasugerował, że może kupić bilet Gdynia Stocznia - Gdańsk Główny, ale jednocześnie wskazuje, że musiałby kupić bilet na trolejbus, więc o co chodzi? O to, że trzeba kupić bilet na trolejbus czy nie ma wygodnego połączenia?

    • 2 32

    • zawsze znajdzie się jakiś narzekacz

      co nie przeczyta dokładnie, nie rozumie o co chodzi w artykule, nie zna w ogóle sytuacji ale pisze swoje chore przemyślenia, ogarnij się człowieku bo bredzisz

      • 15 0

  • Brak na ten temat opinii inżyniera kolejnictwa.

    Sytuacja wydaje się być kłopotliwa.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane