• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaostrzą się przepisy dla rowerzystów?

Michał Sielski
7 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rząd chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów, choć najwięcej wypadków powodują kierowcy samochodów oraz piesi. Rząd chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów, choć najwięcej wypadków powodują kierowcy samochodów oraz piesi.

Obowiązkowa karta rowerowa dla osób, które nie mają prawa jazdy, kaski dla dzieci i młodzieży - to wstępny pomysł polityków na podniesienie bezpieczeństwa na drogach. Przedstawiciele rowerowych organizacji pukają się w głowę i pokazują statystyki policji, z których niezbicie wynika, że to kierowcy samochodów powodują zdecydowaną większość wypadków, a rowerzyści są odpowiedzialni za zaledwie 6,2 proc. z nich. Podobnych przepisów nie ma nigdzie na świecie.



Czy rząd słusznie chce zaostrzyć prawo wobec rowerzystów?

To jeszcze nie projekt ustawy, ale pomysł, który zostanie poddany konsultacjom. W skrócie: każdy rowerzysta będzie musiał posiadać kartę rowerową albo prawo jazdy. Bez tego nie będzie mógł poruszać się po drogach publicznych, czyli de facto nigdzie poza lasami i własnym podwórkiem. Karta ma obowiązywać zarówno dorosłych, jak i dzieci. Egzaminy mają być organizowane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Pojawił się też pomysł, by kartę rowerową można było uzyskać w komisariatach policji, w których są funkcjonariusze ruchu drogowego.

- Wielu rowerzystów to też kierowcy, którzy mają prawo jazdy i wiedzę o zasadach ruchu drogowego. Warto w taką wiedzę wyposażyć również tych, którzy nigdy takich uprawnień nie mieli. Ta zmiana nie będzie wprowadzana przeciwko rowerzystom, ale ze względu na ich bezpieczeństwo - podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kto powoduje wypadki drogowe

Warto więc sprawdzić, kto powoduje najwięcej wypadków w Polsce. Odpowiedź jest oczywista - to kierowcy samochodów, którzy odpowiadają za 76 proc. wszystkich zdarzeń. Może więc liczba wypadków spowodowanych przez rowerzystów drastycznie rośnie? Nie, od 2011 roku jest na niemal identycznym poziomie, który sięga 6,2 proc. (dane za 2014 rok, nowszych wciąż nie ma). Czterokrotnie więcej wypadków na drogach powodują piesi. Dla nich - na razie - żadnych egzaminów nie wymyślono.

Czytaj więcej: Kto jest największym zagrożeniem na drogach?

Jak jest w innych krajach? W żadnym państwie o rozwiniętej infrastrukturze rowerowej karta rowerowa nie jest wymagana. Kaski są konieczne tylko w Australii i Nowej Zelandii. Niemal wszędzie jest też jednak znacznie lepsza edukacja już od najmłodszych lat, a także - a może przede wszystkim - infrastruktura, która wręcz wymusza bezpieczne i logiczne zachowania wszystkich uczestników ruchu. Ale i w Trójmieście, przynajmniej częściowo, nie mamy się pod tym względem czego wstydzić.

Gdańsk modelowym przykładem

- Najlepiej wypracowana w Polsce praktyka istnieje wyłącznie w samorządach współpracujących ściśle z organizacjami rowerzystów. Przykładem jest Gdańsk - mówi Marcin Hyła, prezes zarządu Miasta dla Rowerów, odpowiadający m.in. za politykę rowerową GDDKiA, a także za zmiany przepisów dotyczących rowerzystów, które weszły w życie w 2008 roku.
Większość wypadków powodują kierowcy, którzy przecież prawo jazdy mają.
Na nowym pomyśle nie pozostawia suchej nitki, przypominając, że ogromną większość wypadków powodują kierowcy, którzy przecież prawo jazdy mają. Nikt nigdzie nie udowodnił też pozytywnego wpływu kasków u rowerzystów na ich bezpieczeństwo. Naukowcy porównują wręcz ich rzekomą skuteczność do homeopatii. Ponadto większość istniejącej w Polsce infrastruktury rowerowej nie poprawia bezpieczeństwa rowerzystów, a często je wręcz pogarsza.

Policjanci oceniają jednak pomysł pozytywnie.

- Jeśli miałby on się przyczynić do uratowania choćby jednego istnienia, warto w niego zainwestować. Jeśli jednak chodzi o bezpieczeństwo rowerzystów, z roku na rok jest z nim coraz lepiej - przyznaje Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji.
Jakub Furkal: Zmiany sprawią, że rowerzyści pojadą chodnikami. To znacznie bardziej niebezpieczne.

Jakub Furkal Jakub Furkal
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie o sensowność wprowadzania obowiązkowej karty rowerowej dla dorosłych, należy spojrzeć na statystyki wypadków. Wynika z nich, że główną przyczyną wypadków jest przekraczanie dozwolonej prędkości, a nie nieznajomość przepisów przez rowerzystów. Dodatkowo, im więcej rowerzystów na drodze, tym ruch jest bardziej uspokojony i tym większe bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Co więcej, taki zapis stałby w sprzeczności z prawem międzynarodowym, dokładnie Konwencją Wiedeńską - art.3 ust.5: "[...] Żadna z Umawiających się Stron nie może wymagać, aby kierujący rowerami lub motorowerami w ruchu międzynarodowym mieli prawa jazdy; jednakże Umawiające się Strony, które zgodnie z ustępem 2 artykułu 54 niniejszej konwencji złożyły oświadczenia o zrównaniu motorowerów z motocyklami, mogą wymagać praw jazdy od kierujących motorowerami w ruchu międzynarodowym."

Co jest groźne - to możliwość, że część osób (nawet z prawem jazdy) przestraszy się i przestanie jeździć rowerem.

Obniżenie liczby wypadków w dużej mierze spoczywa na projektantach dróg i egzekwowaniu przez Policję przestrzegania jazdy z dozwoloną prędkością - odpowiednio zaprojektowana droga nie pozwoli kierowcom rozwinąć wysokich prędkości, a uczestnicy ruchu mają szansę zauważyć się wzajemnie. Przykładem działań realnie wpływających na jakość wiedzy o przepisach jest projekt Rowerowa Szkoła, dzięki której dzieci z gdyńskich szkół podstawowych są szkolone przez osoby znające realia jazdy rowerem w mieście. Rozwiązaniem jest edukacja od najmłodszych lat.

Czy Policja sprawdza, czy rowerzysta - sprawca wypadku - posiada prawo jazdy? Jaki jest więc odsetek sprawców bez prawa jazdy - prawdopodobnie znaczna mniejszość. A skoro tak, to twierdzenie o przełożeniu wprowadzenia karty rowerowej na bezpieczeństwo jest z założenia błędne.

Jakub Furkal, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia

Opinie (783) 8 zablokowanych

  • Bzdura

    Miasto jest dla ludzi czyli przede wszystkim pieszych. To oni mają pierwszeństwo wszędzie. Kierowcy są w mieście tak jakby gośćmi. Tak samo rowerzyści z tym że są przed kierowcami. Więc drodzy kierowcy może tak. Powodujecie wiele zgonów a rowery nie. Więc zakazać aut i nie będzie nie szczęścia.

    • 4 4

  • Dobra zmiana by kolejne pieniadze z kieszeni obywateli wyciagnac !!!

    • 1 4

  • a motłoch rechoce (4)

    przykręcają śrubę rowerzystom?
    co im tam, oni nie jeżdzą rowerem!

    przykręcają śrubę pannom puszczalskim?
    co im tam ich to nie dotyczy!

    przykręcają śrubę trybunałom i sędziom?
    co im tam, kto by lubił aroganckich sędzów?!

    przykręcają śrubę dziennikarzom, wyrzucają z roboty?
    co im tam, oni mają swoje piwo i schabowego!

    w końcu przykręcą śrubę im samym?
    co tam wszystkim innym, kto by bronił prymitywny niesympatyczny motłoch!

    • 3 7

    • Drobna uwaga. (1)

      W trybunale nie chcę mieć sędziów upolitycznionych. Na taczkach ich wywieść, a nie się jeszcze z nimi ceregielić.

      • 2 3

      • jaki tam king, po prostu kolejny jaskiniowiec barbarzyńca, uczestnik motłochu

        • 3 1

    • (1)

      Co masz kuzwa na myśli pisząc o puszczalskich pannach? To kobieta zgwałcona to wg ciebie puszczalska? Je*** się w łeb!!!!!!!

      • 1 1

      • motłoch się ze zgwałconymi nie identyfikuje
        motłoch nie ma za grosz empatii
        dla motłochu zakazać aborcji jest tak łatwo, jak zakazać fruwania
        motłoch ma tyleż empatii dla zgwałconych sióstr zakonnych, co dla zgwałconych suk
        a rowerzysta dla nich to rzecz, mniej niż rozdeptany kot

        a ty jesteś albo za tępy, albo nieuważny i nie chcesz dopuścić
        że zasadniczo nt. aborcji mam taki sam pogląd jak ty

        czyli nie wolno ograniczać danych praw bez zrozumienia po co one są

        empatia! (ale czasem mi nie wychodzi, tak jak tobie tym razem nie wyszło)

        • 1 0

  • Zróbcie tą kartę dla wszystkich! (1)

    Zróbcie tą kartę konieczną dla wszystkich, nawet dla tych z prawem jazdy kat. B.

    Jesteś kierowcą i twierdzisz, że Ci taka karta nie potrzebna ?
    To teraz szybko powiedz mi, bez zaglądania do internetu:
    ile maksymalnie w rowerzystów może jechać w grupie i jakie są dopuszczalne odległości między grupami ?
    jakie oświetlenie powinien posiadać rower i w jakich okolicznościach ?
    jaka jest różnica między znakiem osoby pieszej i roweru przedzielonych pionową a poziomą kreską ?
    Nie znasz odpowiedzi na któreś z pytań ? Właśnie, może warto zacząć od siebie wymagania znajomości PoRD.

    • 5 4

    • Jedziesz rowerem i nie masz ręki - jak wskazać zamiar skrętu?

      oswietlenie przyczepy jednokołowej

      jedziesz z dzieckiem na siodełku ruchliwą drogą bez 'śmieszki' - którędy

      rowerzyści wyprzedzają cię w furze w korku z obu stron, jak ich legalnie wyprzedzić, gdy już się da?

      • 5 0

  • konwencja wiedeńska zostanie przez pis olana

    Bo dotyczy ruchu międzynarodowego
    czyli nie można będzie żądać karty rowerowej od Niemca czy ruska
    ale nas będzie można karać za niemanie

    a za krąbrność czyli nieposłuszeństwo
    wsadzać do mamra (rowerzyści siedzący do dziś w pierdlach za jazdę po pijaku, najczęściej siedzą za krnąbrność i lekceważenie waaadzy i ponowne wsiadanie na rower, choćby i bez alkoholu, ale wbrew zakazowi "sądu")

    • 2 3

  • %%% (1)

    Przepis ze rowerzysta ma pierwszeństwo prowadzi do tego ze pędzą na skrzyżowaniu droga rowerowa ulica.

    • 6 3

    • za dużo alkoholu!

      brak pierwszeństwa nie powstrzymuje jaskiniowców za kierownicą od wymuszania pierwszeństwa przy każdej okazji, na każdym

      • 3 3

  • Brawo! Popieram!

    • 2 3

  • karta rowerowa

    proponuję też kartę pieszego dla każdego .

    • 2 2

  • no dobrze

    ale do statystyki należałoby też dopisać ilu jest użytkowników samochodów w stosunku do użytkowników rowerów, wtedy te 6,2 proc. można by było ocenić, czy to dużo, czy mało a tak to w sumie nadal nie wiadomo Edukacja i praktuka chyba jest najważniejsza. Mam wrażenie, że najwięcej rowerzystów pędzących bez wyobrażni nie jeżdzi równocześnie samochodami, bo mieli by jej więcej.

    • 0 3

  • Minister bredzi. (1)

    • 5 2

    • pis

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane