• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapłacimy za postój na Świętojańskiej?

Katarzyna Fryc
8 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Gdynia chce wprowadzić w śródmieściu system płatnego parkowania. Ma on objąć 3,5 tysiąca miejsc postojowych.

Gdynia jest jednym z nielicznych dużych miast, w których nie obowiązuje płatne parkowanie (np. mieszkańcy Gdańska i Sopotu za postój w centrum płacą od lat). Co prawda w połowie lat 90. władze próbowały wprowadzić karty parkingowe, ale ten system kompletnie się nie sprawdził i szybko z niego zrezygnowano (kierowcy wykorzystywali tę samą kartę po kilka razy, a część zysków zamiast do kasy gminy trafiała do kieszeni ludzi z obsługi).

Wprowadzenie opłat za parkowanie w Gdyni:

Dziś w śródmieściu parkuje się za darmo, ale ze znalezieniem wolnego miejsca są ogromne problemy. - Parkingów z prawdziwego zdarzenia nie ma wcale, są tylko nieliczne wolne place, błyskawicznie zajmowane przez samochody - mówi Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w radzie miasta.

Dlatego już wkrótce Gdynia prawdopodobnie dołączy do miast z płatnym obszarem parkowania. W tegorocznym budżecie na przygotowanie systemu zarezerwowano 500 tys. zł.

- Na szczegóły jeszcze za wcześnie. Na razie wiadomo, że system miałby obowiązywać na terenie pomiędzy torami kolejowymi a Kamienną Górą, czyli na ulicach Świętojańskiej, Władysława IV, 10 Lutego, Starowiejskiej i bocznych uliczkach - mówi Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu. - Według wstępnych planów w mieście ma stanąć sto parkometrów, które obsługiwałyby 3,5 tys. miejsc postojowych.

Nie wiadomo jeszcze, ile zapłacimy za parkowanie, kiedy system ma ruszyć oraz kto go będzie obsługiwał. W grę wchodzą dwa rozwiązania: zewnętrzna firma operatorska lub zatrudniające ok. 20 pracowników nowe biuro obsługi parkowania, które byłoby częścią jednego z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni. Ostateczna decyzja o wprowadzeniu systemu należy do rady miasta.

Prezydent Wojciech Szczurek nie chce jeszcze przesądzać sprawy: - Wzrost liczby samochodów zmusza nas do analizy, czy, kiedy i w jakim zakresie powinien być wprowadzony system opłat za parkowanie. Z jednej strony korzystnie wpływa on na rotację samochodów na parkingach, przez co łatwiej znaleźć miejsce. Ale trzeba też jasno powiedzieć, że płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta. Musimy spokojnie rozważyć wszystkie argumenty.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (119) 4 zablokowane

  • nareszcie

    nareszcie pracujacy na swietojanskiej nie beda blokowali przez caly dzien miejsc parkingowych. bardzo sie ciesze

    • 0 0

  • nareszcie????!!!

    Gdynia pozostaje jedynym normalnym miastem narazie dzieki temu ze parkokasopołykaczy nie ma! Ja się pytam za co taka opłata ma być??? Na czym polega w tym przypadku usługa?? Przecież za urzywanie drogi płaci się podczas każdego tankowania, a postój na miejscu, które jest częścią ulicy jest korzystaniem z drogi. Niczym innym. Żadnej dodatkowej wartości parkomaty nie dodają a płacić trzeba!

    • 1 0

  • Aż przykro patrzeć jak Gdynia się kończy

    To dobije ostatecznie Świętojańską.
    Zamiast sklepu Levisa lumpex po jeansy trzeba do Gdańska jechać.
    Zamiast działania tylko wiecznie uśmiechnięty lokalny Fidel Castro z UM

    • 0 0

  • za stanie wiadomo ile...

    a za chodzenie za tazw ruch jaka bedzie stawka oboiazywała?

    • 0 0

  • Wystarczy przestrzegać prawa lub je egzekwować

    Na ulicy Świetojańskiej jest znak i jest napisane ze czas postoju max 20 minut. Jak by odpowiednie służy kontrolowały ten stan rzeczy i wystawiały mandaty to by była rotacja. Opłaty wcale tego nie rozwiążą. Mieszkańcy świętojańskiej pewnie dostanąkarty które będą ich uprawniały do stałego parkowania tam i będze tak jak jest teraz. Tylko ze zwiekszy sie biurokracja i ilośc urzędasów.
    Te 500000 można by wydać na zbudowanie porządnego parkingu a nie systemu parkometrów i utrzymania 20 urzędasów.

    Sam parkuje w centrum Gdyni z tym że w podwórku.

    • 0 0

  • BARDZO DOBRZE !!!!

    BLACHOSMRODY CZAS OPODATKOWAĆ !!!

    Niech w końcu miasta będą dla ludzi, a nie da samochodów!!!

    SPRYWATYZOWAĆ DROGI !!!

    DOCHODY W OPŁAT PARKINGOWYCH PRZEZNACZYĆ NA ŚCIEŻKI ROWEROWE !!!

    • 0 0

  • proponuje parking na wodzie

    parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie parking na wodzie

    • 0 0

  • parking obok Batorego

    wybudujcie lepiej jakis nowoczesny, wielopoziomowy parking w miejsce istniejacego parkingu przy centrum Batory.
    cos typu tego co byl na Przymorzu gdzie jest teraz biedronka.
    jest to strategicznie dobre miejsce w centrum Gdyni, co za problem wybudowac to i wsadzic na wjezdzie jednego stroza.
    oplaty typu symboliczna zlotowka za 1h parkowania
    powiedzmy srednio przy 100 samochodach parkujacych srednio 10h dziennie w miesiac mozna by na tym zarobic jak kazdy glupi umialby policzyc daje (30dni*10h*100samochodow*1zl) 30tys zł, nie wiem ile wybudowanie czegos takiego by kosztowalo ale mysle ze po paru latach by sie zwrocilo, pozniej to juz tylko by kasa szla do urzedu miasta.

    • 0 0

  • racja przedmowcy...

    ale czemu mamy sie wzorowac na Abramo-Walesie? byl parking jest BIEDRONKA! :) oto konkluzja. ale msl jak najbardziej sluszna!

    • 0 0

  • Sciąganie kasy od ludzi za postój to zwykły haracz

    Niby na co idzie kasa za postój? Na nowe parkingi? (No akurat jeszcze nie w Gdyni, w innych miastach) Nie ma nowych parkingów. Kasa idzie do kieszeni gówniarzy co opróżniają parkometry. Samochód dziś to gruba inwestycja. Płaci się dużą kase a warunki dla kierowców wcale się nie zmianiają. Paliwo drogie, drogi się szybciej rozwalają niż są remontowane, nie mówiąc o autostradach na które idzie mnóstwo kasy z tych opłat, do tego płacisz za durny postój w mieście w którym mieszkasz i płacisz podatki. Wyciągać kase od ludzi to każdy potrafi ale samemu coś zrobić żeby mieszkańcom było lżej to już nie ma komu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane