• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • leśny dziadek bez ogródek stwierdza "należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu" (5)

    ale przejscie naziemne trzeba realizowac bo tak chca anarchisci rowerowi

    • 29 7

    • nie, tak chciała znaczna część mieszkańców i przyjezdnych (4)

      miasto dla samochodów = porażka dla wszystkich

      • 6 8

      • Nieprawda.. (2)

        Przejście naziemne przy Bramie wyżynnej, to zdecydowanie pomysł lobby rowerowego. Ile jeszcze takich durnych pomysłów będą mieli? A miasto na wszystko się zgadza. Niestety nie mysli ani o kierowcach ani o pieszych

        • 10 6

        • "rowerowy lobbista"

          Przemieszczam się po mieście rowerem i co.. nie przeszkadzają mi tunele.. jak są dobrze zorganizwane, to są zupełnie lepsze dla wszystkich.. nie trzeba stać i czekać na zielone pod słynnym gdańskim wiatrem..
          to chyba jakieś lobby niepełnosprawnych, którym trudno zjechać trochę dookoła lub pokonać schody

          Trzeba, żeby miasto było nie dla rowerzystów, pieszych, amatorów motoryzacji..
          To jest trudno do zrobienia, bo zawsze będą niezadowoleni, ale trzeba mieć siłę i wolę, żeby podejmować takie niepopularne decyzje.. a Unia i inne modne instytucje oraz media chyba raczej nie poprą budowe tunelku, natomiast kolejne przejście w ruchliwym miejscu doda punkcików i promocji

          • 2 2

        • przecież przejście naziemne jest sposobem na poprawę komfortu ruchu pieszych w tym rejonie

          co ty bierzesz że takie dyrdymały wypisujesz?

          • 2 0

      • Znaczna część... tzn. ile?

        Nie przypominam sobie żeby były jakieś badania dotyczące tego, czego chcą mieszkańcy.
        Ty i szwagier, to nie jest "znaczna część"

        • 6 2

  • Przecież ten węzeł powstał tylko po to, żeby móc postawić obok Wielki Przekręt Forum

    Cała ta inwestycja (forum i węzeł przesiadkowy) jest zupełnie bez sensu, a najgorzej jest zaplanowana dla swoich użytkowników, czyli pasażerów. Gdyby naprawdę to miał być usługowy węzeł przesiadkowy to perony SKM byłyby pod sklepem, ten byłby mniejszy, a tramwaje i autobusy nie byłyby zepchnięte do roli zapasowego transportu dla biedy gdzieś w niewygodnych i nieintuicyjnych miejscach, za przejściami podziemnymi. Także dzięki BRG i gdańscy urzędnicy, zrobiliście w centrum miasta raka, który zostanie z nami na dziesięciolecia. Ja już nawet nie wspominam o zakopaniu zabytku techniki

    • 36 1

  • Skm (1)

    A czy już jest możliwość wysiadania z SKM na przystanku Śródmieście, dla jadących od strony Pruszcza? Czy wciąż trzeba jechać na główny?

    • 14 1

    • Nie da siem - kiedy remontowano linię na Pruszcz pod spędolino, nie dało się wybudować zwrotnicy żeby podpiąć tory SKM.

      • 3 0

  • Bez sensu (1)

    Ile kasy poszło na powstanie p.o SKM... Dlaczego np nie powstał przystanek dla pociągów polregio? Przecież dużo osób by tam wysiadło.i się pytam co robi Pani prezydent dulkiewicz?

    • 16 2

    • Walczy z pisem

      • 6 1

  • syf malrnia,przd budową dla troli był lepszy? (4)

    Wbrew opiniom forum zawsze miao masę klientńw,a węzeł to dobra choć nieskończona inwestycja.Ps samo 3city pisało o sukcesie inwestycji forum

    • 6 9

    • Tam nie było syfu tylko zielen, syf jest teraz

      • 3 3

    • Tak. Bo dało się na tamtym syfie coś zbudować.

      Zrównanie tego gniota z ziemią potrwa dziesięciolecia.

      • 1 3

    • Tak, ma masę spacerowiczow i młodzieży, która w mieście nie ma się gdzie podziac, bo obiektów sportowych brak. (1)

      Gdyby zamiast tych schodów zrobiono boiska to chociaż byłoby dla zdrowotności coś

      • 0 2

      • Ciekawe... codziennie przechodzę przy szkole podst. 67 na Żabim Kruku.

        Boisko przy szkole codziennie puste.
        Frekwencja na innych boiskach podobna.

        • 1 1

  • Wszystko, co miało być dla dewelopera (tzn. centrum handlowe) udało się zrealizować, a to co dla miasta - niekoniecznie

    Nie wspominając o protestach mieszkańców, aferą z kanałem, kunsztem wodnym, itd....
    Deweloper zrobił swoje, a miasto i mieszkańcy - bez komentarza.

    • 26 1

  • zmarnowany potencjał

    Niestety ten węzeł przesiadkowy to zmarnowany potencjał, który, patrząc na nieudolność włodarzy, najprawdopodobniej nigdy nie zostanie wykorzystany.
    Śledziłem postępy w realizacji tej inwestycji i zastanawiałem się w jaki sposób zostanie ten węzeł wykorzystany, licząc, że zostanę miło zaskoczony. Zmiany przebiegu linii autobusowych i tramwajowych były konieczne, żeby coś z tego węzła wyciągnąć. Tak na prawdę po powstaniu węzła nie zmieniło się nic, no może tylko tyle, że jadąc tramwajem z Gdańska Południe można zejść po stromych schodach (bo z windami to loteria) na SKM (i z SKM na tramwaj).
    Linie w kierunku Stogów w ogóle są nie obsługiwane przez ten węzeł, ani przez tramwaje ani przez autobusy. Jadąc ze Stogów na SKM trzeba:
    1. Zejść po schodach z przystanku tramwajowego
    2. Przejść przejściem podziemnym.
    3. Wejść po schodach z przejścia podziemnego
    4. Poczekać na pierwszych światłach
    5. Poczekać na drugich światłach (chwilowo nie trzeba czekać bo jest zamknięta droga)
    6. Poczekać na trzecich światłach. (nie ma schodów na peron, trzeba przejść na środek węzła)
    7. Zejść po schodach na perony SKM
    Spróbujcie tę drogę przejść z wózkiem dziecięcym...

    Liczyłem, że ten węzeł rozwiąże trochę problemów z autobusami przy bramie wyżynnej, bo to co się tam dzieje w godzinach szczytu woła o pomstę do nieba i przywodzi na myśl raczej niezbyt rozwinięte kraje azjatyckie niż centrum europejskiego miasta. Przeplatanie się ogromnej liczby autobusów i samochodów pomiędzy Huciskiem a estakadą generuje spore problemy.

    Liczę na to, że jednak coś w tym temacie ruszy.

    • 24 1

  • Mamy doświadczenie w budowie niepotrzebnych węzłw

    Śródmieście, Kliniczna, Brzežno Plaża, Chełm, Ujeścisko, Siedlce
    A tam gdzie są potrzebne np Łostowice Świętokrzyska to ciasnota.
    Łatwo się trwoni nie swoje pieniądze

    • 19 2

  • Ten węzeł to żaden cel publiczny !

    To ukłon ówczesnego prezydenta PA w stronę inwestora pobliskiego centrum handlowego, aby zwiększyć frekwencję klientów i to nie za ich kasę, ale miejską. Co z tego miał ? Nigdy się nie dowiemy ! Jeśli zaś cofniemy się jeszcze kilka lat, to miało to być centrum dydaktyczno-informacyjno-historyczne. Część handlowa miała być zaledwie dodatkiem. A co mamy ? Wielgachne centrum handlowe w centrum historycznym miasta o koszmarnych walorach architektonicznych. Istny pomnik PA, jakich więcej w tym mieście.

    • 32 3

  • To że 118 wjeżdża na węzeł w kierunku Ujeściska powoduje że musi odstać trzy zmiany świateł co jest absurdem.

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane