- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (24 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć
Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.
Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.
Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).
Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez Cienistą
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy Toruńskiej
Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.
Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.
GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami
Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.
- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania Gdańsk Śródmieście. Sprawdź oferty z rynku wtórnego
DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac
Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.
- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.
Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.
Porozumienia nadal brak
Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.
- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.
Rola węzła będzie rosnąć
Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.
- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.
Miejsca
Opinie (265) 7 zablokowanych
-
2021-03-11 10:51
W Gdańsku rzadzi deweloper nie prezydent dlatego tak jest! Juz gdy budowali Genta w Osowie obiecał przebudowac pacerową (2)
I naturalnie nie zrobił kompletnie nic!
- 15 3
-
2021-03-11 11:23
I dobrze że się Prezydent nie zgodził się dodatkowe 2 na pasy jezdni, kosztem lasu
Dobrze że Pan Adamowicz nie dopuścił do tak ogromnej wycinki
- 2 3
-
2021-03-11 11:23
Ale w GD. nie ma tego Osowa.
- 0 1
-
2021-03-11 10:55
(1)
Zły projekt przejścia podziemnego Brama Wyżynna- Forum Gdańsk. Chodzi oto że przed budową forum można było szybko z tramwaju na autobus np 256 w stronę Oruni czy Chełmu się przesiąść bo były schody.teraz nie ma schodów w tunelu w stronę przystanku autobusowego kierunek Orunia, Chełm. Aby tam się dostać trzeba na około chodzić schodami od forum Gdańsk. To problem bo często ma się parę minut na przesiadkę i autobus ucieka. Przy Kunszcie Wodnym, który nadal jest zamknięty powinny być schody do tunelu tak jak było kiedyś.
- 17 2
-
2021-03-11 11:01
to nie tylko tu zniszczono
wiele lini obcieto. te ktore dobrze funkcjonowaly pozamieniano im trasy (115)
Ostatnio ucieto bezposredni dojazd na Morene z Oruni likwidujac 210.- 7 3
-
2021-03-11 10:59
A taka ładna była pokazówka z Pawłem A. przed wyborami.
- 12 1
-
2021-03-11 11:07
rozebrac te koszmarki (ecs, forum gdansk i TS) (1)
przywrocic kulture do centrum. komercje na przedmiescia
- 6 4
-
2021-03-11 14:25
Jasne najlepiej odbudować zamek
- 2 2
-
2021-03-11 11:13
Sztuka dla sztuki - znaczne utrudnienie dla pasażerów, bo bardziej opłaca się wsiadać przy Dworcu.
- 6 2
-
2021-03-11 11:14
(1)
Pamiętam jak nie było węzłów przesiadkowych i pętli na Chełmie, Lostowice Świętokrzyska, Siedlice.Autobusy miały trasy bezpośrednie. Teraz wszystkie trasy autobusów skrócono do pętli i masz się przesiadać. Co najgorsze często jest tak że musisz czekać 20 minut na pętli podczas przesiadki. Wystarczy że tramwaj się zepsuje i wszystko stoi. Na węzłach przesiadkowych tracimy dużo czasu, brak zgrania czasu autobus tramwaj. W dodatku jak kasujesz bilet i czekasz na przesiadkę to czas leci. przez nowe węzły przesiadkowe na południu Gdańska wiele autobusów skrócono i zabiera się autobusy dla innych nowych węzłów przesiadkowych.
- 12 2
-
2021-03-11 11:15
dokladnie tak jest, plus jeszcze kilka takich koszmarków
Nic dziwnego, ze tyle ludzi przesiada sie na wlasny samochód.
- 3 2
-
2021-03-11 11:14
skrzywdzone miasto.
To jest nieudane dziecko Bielasia
Początek z wieloletniego zgodnego związku z Budyniem, który tak skrzywdził to miasto.- 14 1
-
2021-03-11 11:44
(1)
Zrobiono tramwaj i pętlę tramwajowa przy Lawendowym Wzgórzu budując Al.Adamowicza. przedłużono o jeden przystanek tramwajowy w stronę Zakoniczyna. Efekt jest taki że tramwaj traci czas by robić pętlę i jechać w dół w stronę Zakoniczyna a potem znów musi w to samo miejsce wrócić. Powinna ta pętla być dwa przystanki niżej bliżej zbiornika Świętokrzyska 1. Wystarczyłoby przedłużyć nie o jeden ale o dwa przystanki w stronę Zakoniczyna i mieszkańcy osiedli bliżej zbiornika Świętokrzyska by skorzystali i nie wiadomo ile lat będą czekać na krótki łącznik. Będzie przy Jabłoniowej zajezdnia i teraz budują Nowa Warszawska z tramwajem. Tez będzie tramwaj musiał z pętli zjechać w dół i jeszcze wrócić i zahaczyc o zajezdnię. Ma być Nowa bulonska południową z tramwajem przy zbiorniku Świętokrzyska 1, a tam jest wąwóz gdzie wiadukt trzeba byłoby zrobić. I to piękne miejsce zostanie zniszczone. Mamy złych planistów. Szadółki miały mieć tramwaj a będą się przesiadać na pętli przy Adamowicza. Nowa Świętokrzyska miała mieć tramwaj i mieszkańcy będą się przesiadać jak teraz z autobusu na pętlę Lostowice Świętokrzyska. Proponuję zrobić trasę turystyczną wszystkimi pętlami i przesiadać się na każdej pętli. To jest marnowanie czasu i potencjału.
- 8 2
-
2021-03-11 18:47
Dobrze prawisz
- 3 1
-
2021-03-11 12:04
Zrównoważony rozwój (1)
Zrównoważony rozwój - lewackie hasło które nie ma nic wspólnego z rozwojem
- 11 6
-
2021-03-11 18:46
Słowo - wytrych. Oznacza wszystko i nic.
- 2 1
-
2021-03-11 12:15
(5)
Dla mnie i naprawdę wielu znajomych Forum Gdańsk jest super. Chodź muszę przyznać, że jest kilka niedoróbek i bałagan przed Galerią. Wszyscy też czekamy na Kunszt Wodny!
- 4 9
-
2021-03-11 12:22
(4)
A możesz uściślić pod jakim względem jest super? Architektonicznym, handlowym, towarzyskim, czy może jeszcze innym? Osobiście dla mnie nie do przyjęcia jest pod względem architektonicznym. Zwłaszcza ten biały namiot i karton zwany kinem. Pasują do otoczenia, jak przysłowiowej świni siodło. O reszcie się nie wypowiadam, bo tam nie chodzę.
- 3 3
-
2021-03-11 12:37
(2)
Kunszt Wodny i teatr szekspirowski są czarne i straszą
- 5 3
-
2021-03-11 17:35
masz delirium? (1)
- 2 4
-
2021-03-11 19:06
Nie pamiętasz? Razem żłopaliśmy tę berbeluchę:)
- 2 1
-
2021-03-11 19:07
Wyluzuj.
Nie oczekuj od trolla merytorycznej dyskusji.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.