• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomnijcie o podziemnych parkingach w centrum Gdańska

Katarzyna Moritz
28 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc. 


Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc.

Gdańscy radni nie zgodzili się, by miasto dopłacało, wraz z kredytem, 80 mln zł do budowy podziemnych parkingów na 555 miejsc. Tym samym po raz kolejny wizja budowy parkingów w centrum miasta odwleka się.



Czy masz problemy z parkowaniem, gdy przyjeżdżasz do centrum Gdańska?

Gdańscy radni na czwartkowej sesji jednomyślnie zagłosowali przeciwko przyjęciu zmian w wieloletniej prognozie finansowej miasta, która pozwoliłaby na budowę parkingów podziemnych w Śródmieściu. Z ofertą ich budowy, w ramach konkursu organizowanego przez Gdańsk, zgłosiła się pod koniec marca tylko jedna firma - Immo Park z Krakowa.

Po analizie oferty, Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska podkreślał, że nie jest ona korzystna, bo miasto zakładało, że poza gruntami wyłoży maksymalnie 40 mln zł i powstanie ponad 1176 miejsc parkingowych, a tymczasem złożona oferta mówi o 74 mln zł i jedynie 550 miejscach. Ostateczną decyzję mieli podjąć właśnie radni.

Kwoty te nieco się różnią od tych przedstawionych radnym w wieloletniej prognozie finansowej. Koszt wybudowania parkingów zgodnie z ofertą ImmoPark wyniósł netto aż 79,5 mln zł (brutto 97,8 mln zł.). W związku z tym oferent wydałby na inwestycje jedynie 19,1 mln zł, a Gdańsk resztę.

- Wobec złożonej oferty musielibyśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 60 mln zł. Koszty zaciągnięcia tego kredytu wynosiłyby ok. 20 mln zł. Więc to przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę dopłatę miasta i koszty kredytu, nie jest dla miasta przedsięwzięciem opłacalnym - tłumaczyła radnym podczas sesji skarbnik Teresa Blacharska.

Ponadto krakowska firma spośród wskazanych czterech lokalizacji wybrała tyko dwie, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (ta był obligatoryjna) i Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Oferent nie wykorzystał też potencjału tych lokalizacji, bo zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów, co - jak już wiadomo - zmniejszyło liczbę miejsc parkingowych z 1176 do 555.

Kolejny problem jest taki, że krakowska firma zaoferowała czas trwania umowy koncesji na 40 lat (w tym 3 lata budowy i 37 lat eksploatacji). Miasto zakładało ten okres na 30 lat, więc oznaczałoby to, że wybudowane parkingi powróciłyby do miasta o 10 lat później.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Gdańsk nie ma szczęścia do tej inwestycji. Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. Projekt budowy parkingów w formule koncesji na roboty budowlane ogłaszany był dwukrotnie.

Pierwsze podejście z 2010 roku też zakończyło się fiaskiem, gdyż jedyny kandydat, który się zgłosił do negocjacji, ostatecznie - z powodu braku finansowania - nie złożył oferty.

Drugie, czyli obecne podejście, rozpoczęło się w grudniu 2012 roku. W przeciwieństwie do pierwszego, zrezygnowano z lokalizacji parkingu pod placem Kobzdeja, ze względu na ryzyko archeologiczne. Do negocjacji, które trwały od maja 2013 do stycznia 2014 roku, zaproszono sześć firm. Ostatecznie 31 marca wypłynęła obecnie odrzucona oferta od Immo Park.

Z czwartkowej decyzji radnych wynika więc, że przez kolejnych kilka lat możemy zapomnieć o realizacji tego przedsięwzięcia. Niewątpliwie brak nowych miejsc parkingowych w centrum będzie coraz większym problemem. Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys.

Miasto jednak liczy, że problem parkowania w Śródmieściu częściowo rozwiąże budowa centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, przy którym ma powstać 1100 miejsc parkingowych od strony ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Jednak ta inwestycja jeszcze nie wyszła z ziemi. W przyszłym tygodniu na terenie budowy ma być wmurowany kamień węgielny, centrum ma być otwarte najwcześniej w 2017 roku.

Opinie (157) 2 zablokowane

  • Oferta miasta była rozsądna, więc należy poczekać na chętnych. Jeśli Gdańsk, konkretnie

    Główne Miasto ma być dostępne nie tylko dla mieszkańców parkingi MUSZĄ być. Żadna komunikacja miejska, poza całkowicie bezpłatną (od miejsca parkingowego i to odległego o 7 minut jazdy od Głównego Miasta) nie rozwiąże problemu. I albo będziemy mieli miasto WOLNE od turystów i mieszkańców dalszych dzielnic (i kasie idącej wraz z nimi), albo umożliwimy KASIE (i to dużej !!!) dojście do miasta.

    • 1 9

  • ROWERY MIEJSKIE (1)

    Fantastycznym rozwiązaniem byłyby rowery miejskie. A nie, stop. Chyba już takie są..Tylko gdzie ich szukać i kiedy?

    • 3 3

    • na razie można je znaleźć w planach BRG i obietnicach zarządu miasta

      • 1 0

  • kto robił "założenia" - marzyciel?

    "miasto zakładało, że poza gruntami wyłoży maksymalnie 40 mln zł i powstanie ponad 1176 miejsc parkingowych, a tymczasem złożona oferta mówi o 74 mln zł"

    Czyli ktoś nieco się pomylił robiąc założenia.

    Ja mogę sobie założyć, że kupię mieszkanie 50mkw w centrum za 50.000 zł i jeśli mi nikt mieszkania po tej cenie nie sprzeda, to raczej wina jest robiącego założenia, bo nie sprawdził warunków rynkowych, a nie rynku.

    Ale najlepszy fragment tekstu to: "Kwoty te nieco się różnią od tych przedstawionych radnym..." drobne 85% i 34mln zł. :D

    • 2 2

  • 7 poziomów... (1)

    ... tyle minimum powinno miasto nakazać wybudowania developerowi pod każdą inwestycją typu centrum handlowe. To przecież nikt inny jak właśnie nowo powstałe inwestycje biurowo-usługowe zabierają miejsca.

    • 4 6

    • i po 7 pasów

      w każdą stronę

      żeby tam dojechać

      • 6 0

  • stare miasto wymaga innego rozwiązania niż nowe osiedla

    Potrzebna jest tu zdecydowana strategia miasta. Wizja, misja.Konieczna jest estetyzacja podwórek na starówce. Blokada turystycznego wjazdu prywatnym samochodem na starówkę powinna być bezwzględna.
    Samochody zostawiamy poza starą strefą. Ruch tylko dla mieszkańców, działalności gospodarczej,uprzywilejowanych, ratunkowych,p.poż, TAXI, itd.Tamże przygotowuje się duże miejsca parkingowe lub piętrowe podziemne. Z czasem na starówce trzeba wyburzyć sukcesywnie wszystkie szałerki, budy,
    stare, okropne,parterowe, prywatne garaże.Do tego programu całościowego ochrony środowiska powinno być dofinansowanie z ogólnych funduszy, może część z UE.Na podwórkach wspólnoty przy pomocy kasy miasta wybudują sobie podziemne , dużej ilości, prywatne garaże proporcjonalnie do ilości mieszkańców. W kilku miejscach już takie spore parkingi podziemne się pojawiły i oby stały się powszechne.

    • 4 1

  • Im mniej parkingow tym mniej ludzi odwiedzajacych!

    taka prawda i czas, zeby wladze to zrozumialy

    • 6 2

  • parkingi podziemne

    az nie chce sie tego komentowac. musza powstac wielopoziomowe parkingi podziemne w centrum Gdańska wiadomo ,że ta inwestychja nie jest tania ale nie ma wyjscia.a tak naprawde co to za koszt w posrownianiu do kosztow ECS, stadionu na Letnicy czy innych dziwacznych budowli pomnikow jedynej slusznej partii

    • 10 1

  • można inaczej

    Są miasta, gdzie parkingi lokuje się w budynkach przerobionych na parkingi - np. Dublin, są też na barkach zacumowanych przy brzegu - np. Geteborg.. Na ulicy czy chodniku nie można parkować, ale są wskazówki do parkingów w budynku. Niestety, u nas każdy kawałek ziemi sprzedaje się deweloperowi pod wysoką zabudowę z pominięciem przepisów o niezbędnych odległościach pomiędzy budynkami, likwiduje się skwery, chodniki są blokowane przez samochody, a dla pieszego nie ma już miejsca. Nieliczne miejsca parkingowe są blokowane przez złom z reklamą skupu samochodów. Ścisłe centrum powinno być zamknięte dla samochodów przyjezdnych (np. Wiedeń i dzielnica I). Można też wprowadzić opłatę za każdy wjazd do centrum (np. City w Londynie, 5 GBP za każdy wjazd). Samo Główne czy Nowe Miasto Gdańsk można obejść w kilkadziesiąt minut spacerkem, nie ma potrzeby wozić się samochodem i zatruwać życie mieszkańcom. Oni też mają prawo do spokoju i przynajmniej minimalnego poziomu komfortu życia. Budowanie parkingów podziemnych jest zbyt drogie. Pobudować parkingi wielopoziomowe poza centrum, np. w okolicy dworca, a dalej jest komunikacja publiczna, są rowery i własne nogi.

    • 7 5

  • po co parkingi (pewnie płatne jeszcze)

    ja parkuje od kiedy trzeba parę groszy wrzucić za legalne parkowanie na trawniku koło teatru szekspirowskiego i straż miejska może mi skoczyć.

    • 1 2

  • O te parkingi

    Może warto przypomnieć, kto i od kiedy za projekt parkingów odpowiadał ?
    To Wydział ..................., a komu podlega?...
    Od kiedy?.. O ile pamiętam minimum od 4 lat !!!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane