• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • Mieczysław "przeanalizujemy to" Kotłowski

    do jasnej cholery, musi Pan odejść na emeryturę, żeby rozwiązania przyspieszające przejazd tramwajów przez sygnalizację zaistniały w Gdańsku?
    To jest parodia - ludzie płacą, zamiast korkować drogi, wożeni sa jak bydło, a 2/3 tego wożenia to stanie na światłach.
    Jak Was nie stać na sterowanie ruchem + nadajniki w tramwajach, zamontujcie czujniki zbliżeniowe/kolejowe liczniki osi wzdłuż torów. Dwie lokalizacje na start:
    pętla Witosa plus Al. Zwycięstwa Błędnik - Politechnika, albo Klonowa.
    Rozkosznym jest widok stozłomki zapakowanej po dach, która z 60km/h rzuca kotwice do zera, żeby poczekać minutę (zazwyczaj) przed przejściem dla pieszych. Podczas tego hamowania oczywiście w środku wszyscy lecą na pysk.

    A jak nie wiecie jak, to pojedźcie do Poznania/Krakowa. Tam wiedzą, jak nie robić sobie jaj z ludzi jadących przez centrum tramwajem.

    • 8 1

  • Porównajcie sobie ZTM Gdańsk z KZK-GOP Katowice

    Tam autobusy i tramwaje jeżdżą co pół godziny, nie co 3 minuty, sa to w przeważającej części dwudziestoparoletnie Ikarusy i jednowagonowe rozlatujące się tramwaje 105Na z zaklejonymi reklamą wszystkimi szybami , estetyka przystanków pozostawia wiele do życzenia, tłok jest podobny jeśli nie większy. W Gdańsku jak na polskie warunki komunikacja miejska jest na prawdę przyzwoita. W szczególności tabor jest dobrej jakosci.

    • 4 5

  • A ja samochodem do pracy 5 min- dokladnie, a komunikacją miejska ponad 30 (15 min dojscie do SKM, 7 min skm, 13 min z SKM do pracy+ czekanie na SKM bo przeciez co minute nie jezdzi....)

    • 2 2

  • co tam tramwaj...

    Jadąc ok godziny 7:30 w kierunku Auchan z przystanku Siedlce, trzeba czekać 40 minut, bo 1)nie przyjechały 2 autobusy 2)zlikwidowano linie 161 , a nawet jak już przyjedzie to i tak się do niego nie wciśniemy, bo jest już komplet, że nogi się nie wciśnie. A nie wciśniemy się, bo wypuszczają krótki autobus, a 5 minut wcześniej jedzie sobie np. 195 "długi" i 5 pasażerów w środku, PARANOJA!!!! A już boję się zimy, jak spadnie śnieg i będzie ciaśniej na drogach i jak dopadnie nas siarczysty mróz i połowa autobusów nawet nie odpali.......

    • 0 3

  • Hasło wyborcze rządzącej w dańsku formacji? (1)

    • 0 0

    • Przypadkiem się wysłało.
      Jeśli dobrze zapamiętałam z plakatu to:
      Gdańsk miastem przyjaznym.
      A więc nie ma co narzekać,bo będzie lepiej.No chyba,ze myślą tylko o sobie,czego nie należy wykluczać.

      • 0 0

  • JAK PRZED GODZINA 7 MOŻNA DAWAĆ KRÓTKI 254? ROZUM TYM KRETYNOM ODEBRAŁO!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 2 2

    • A skąd mają mieć więcej autobusów?

      A skąd mają mieć więcej autobusów?

      • 0 1

  • 199 (1)

    Linia 199 jeśli ktoś kiedyś jechał to wie o czym piszę. Kierowcy mili poczekają na człowieka, ale jak trasa wiedzie przez grunwaldzką to co da ich profesjonalizm i doświadczenie;p pozdrowienie dla znajomych o 7 40 z przystanku.

    • 0 0

    • ;];];];];

      199 czasem nie przyjezdza a jak przyjedzie po 30 minutach to okazuje sie ze to maly autobus a w srodku pełno ludzi i drzwi sie nie zamykaja przez to na przystankach bo sa jakies kijowe czujniki nie mowiac o tym ze i tak bez sensu ze staje ten autobus na przystankach dalej skoro ludzie nie moga wsiasc bo nie ma miejsca. Takie jaja wez sie ktos za to bo to k...a zakrawa o paranoje pozdro

      • 0 0

  • Brawo.. Wyborcy...

    Kogo teraz wybierzecie w wyborach samorządowych? Podziekujcie obecnym władzom za brak miejsc w nowoczesnych autobusach i tramwajach, za korki do pracy..

    • 1 0

  • SKM: „Dajemy Ludziom swobodę przemieszczania się!”

    Jest bilet metropolitalny, ale istnieją również inne bilety. Tu jest problem! Zamiast zniżyć ceny za bilet metropolitalne i zostawić tylko właśnie te. Orunia ma dworzec SKM/PR a pociąg jedzie tylko 6 minut z Oruni do Gdańska Głównego. Miasto powinno zwiększyć takt na 10 minut w godzinach szczytu i niech ludzie przesiadają się na pociąg.

    Orunia Gościnna -> Gdańsk Główny

    06:06 brakuje!
    06:16 PR R-20123
    06:33 PR R-10021
    06:41 SKM 10421
    06:47 PR R-20125
    06:52 PR R-91425

    07:00 brakuje!
    07:10 SKM 10321
    07:10 brakuje!
    07:29 PR R-6027
    07:46 SKM 5825
    07:51 PR R-20127

    08:02 PR R-6029
    08:10 brakuje!
    08:17 PR R-2021
    08:30 brakuje!
    08:45 PR R-6031
    08:54 SKM 10325

    W takcie SKM/PR brakuje jeden dodatkowy wagon który łączył by centrum z południową dzielnicą Gdańska. Mógłby obsługiwać wyłącznie relację dworzec główny – Orunia Gościnna.

    Musieliby mieć nowy tabor żeby mogliby szybko zawracać. Taki Stadler FLIRT albo Bombardier Talent. Wiem, że zmiana kierunku to co najmniej 5 minut. Nowy tabor umożliwia to też w 3 minutach.

    Największy problem to niskie perony i problem z szybkim wsiadaniem.

    • 0 0

  • Strefy czasowe

    W gdańsku są chyba 2 strefy czasowe bo jadąc tramwajem miedzy godz 4.15 a 5.00 to przy dworcu PKP Gł kasujemy bilet nocny a jadąc od Wrzeszcza (Abrahama) jedziemy już i kasujemy bilet normalny. Paranoja.!!!!!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane