• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • jak to tymczasowe rozwiązanie????!!!!! (2)

    1-ka istnieje od początku tramwajów na Chełmie, ten tramwaj to już legenda i wizytówka Chełmu, o!

    • 6 1

    • (1)

      1-ka oryginalnie kursowala ze Stogów na Siedlce, i na Stogi powinna wrócić.

      • 1 1

      • be-zet-de-u-er-a

        • 0 0

  • winni sa planisci i urzednicy z magistratu

    bo jesli kazda piędż ziemi sprzedaje sie deweloperom to nic dziwnego ze dochodzi do totalnego zabetonowania Gdanska Poludnie bez pasow zieleni czy szerokich ciagów komunikacyjnych. Ranny szczyt komunikacyjny zawsze bedzie sie w ten sposob koncentrował na Małomiejskiej- Podmiejskiej oraz na Sikorskiego- Armii Krajowej (tu tramwaje)

    • 15 1

  • Problemem jest BRAK SZKÓŁ NA OSIEDLACH POŁUDNIOWYCH (5)

    Żadnego liceum
    Mało gimnazjów i podstawówek.
    A jak sami zauważacie to korki powstają jedynie w ciągu roku szkolnego.

    • 28 1

    • Np nowa szkoła podstawowa na Ujeścisku.

      Tam powinno powstać także gimnazjum.

      • 1 1

    • Buduje się same SYPIALNIE (2)

      a sklep, a ośrodek zdrowia, a przedszkole, a szkoła, a zakład pracy .....
      w innej dzielnicy po przeciwnej stronie miasta.
      Przecież ludzie z Oruni Grn. Łostowic, Ujeściska Zakoniczyna pracują we Wrzeszczu, w Gdyni.
      Urbaniści gdańscy to porażka.
      Np. przy Tesco na Chełmie pozwolić na kilka biurowców zamiast budować nowe we Wrzeszczu. I już z 1000 osób nie przemieszcza się bezsensownie po mieście.

      • 11 2

      • (1)

        pewnie, kurna, zwalcie wszystko na urbanistów!!! jakby oni mieli coś do powiedzenia, no naprawdę! jak się nie znasz w temacie to się nie wypowiadaj!!! najłatwiej zwalać na kogoś winę!!! byłeś kiedyś na zajęciach z projektowania urbanistycznego na wapg lub innej uczelni? no właśnie, nie byłeś/aś!!!!!!!!!!!!

        • 1 0

        • Spokojnie uważaj na ciśnienie.

          To powiedz kto opracowuje koncepcje urbanistyczne w Gdańsku.
          Owszem zatwierdza je jakiś prezydent, ale można mu przedstawić pod nos trzy cztery propozycje które mają ręce i nogi i niech z nich wybiera.

          • 0 0

    • Przynajmniej odpadł by problem rodziców dowożących swoje pociech do szkół

      • 1 0

  • Przekleta Kartuska

    • 6 1

  • a co z autobusami ? dzisaj znowu 154 jechal godzine do dworca ... stojac przy tym po 5 min na kazdym przystanku. juz sama nie wiem, o ktorej mam wychodzic aby zdazyc na 8 do pracy ... o 6 !!!

    • 12 0

  • warto przewietrzyć umysły/kadry obu zarządów komunikacji w Trójmieście

    Nowe tramwaje - krótkie, kosztem siedzeń powiększa się pojemność - tylko kto będzie chciał stać 40-50 minut - wybierze samochód,

    W Gdyni podobnie jest w trolejbusach linii 23/24 w godzinach szczytu. Zarząd broni się częstotliwością a nie pojemnymi pojazdami: przegubowce, dwuprzegubowce?

    • 8 1

  • Przeklęta ul. Kartuska (1)

    Ludzie jeżdzacy z jasienia lub kokoszek oraz innych dzielnic blisko kartuskiej to tylko mozna im współczuć, niedość że autobusy stoja po kilka godziny w korkach są zawsze opóźnione to jeszcze skurczybki z ztm'u daja krótkie składy zamiast przegubowe, autobusy są zawsze przepełnione, nie jeżdzą regularnie a gdy przyjeżdzaja to 3 na raz, jakby nie mogli zrobic te ok 5 min przerwy mniedzy saba, później i tak sie czeka i znów autobsy są przepelnione ludzmi, scisk że wytrzymać nie można ale to naszych super radnych oraz ztm'u nie obchodzi, kupuja autobusy miało być super a tylko mydlą nam oczy że jest cudownie.PROSZĘ WAS DAJCIE DŁUZSZE AUTOBUSY (PRZEGUBOWE) WSTRONĘ JASIENIA KOKOSZEK I KIEŁPINA BO TAM NAJWIECEJ LUDZI WSIADA I ROBI SIE NIEMOZLIWY SCISK.

    • 13 3

    • Ale kogo Ty prosisz? Na forum to se możesz zółć wylewać.

      • 0 0

  • Wybory (1)

    wszyscy tak narzekacie, a i tak budynia wybierzecie. I znowu będziecie narzekać. Heh.

    • 19 0

    • Wybory

      Kto wybierze to wybierze, a tak szczerze mówiąc to nie ma kogo wybrać

      • 0 0

  • Gdańszczanie to nie bydło (1)

    Po prostu trzeba wyrzucić całe to towarzystwo z Zarządu Transportu.
    Jeśli chodzi o rozwiązanie komunikacyjne to jesteśmy chyba najgorzej skomunikowanym miastem w Polsce. Wstyd. Ale buduję centrum solidarności i Budyń i klakierzy robią sobie zdjęcia przy nowych tramwajach.

    Czy to takie trudne, aby zwiększyć ilość tramwajów i autobusów w godzinach szczytu ?
    1. Wyregulować światła tak, aby tramwaj, kiedy rusza z przystanku miał już zielone światło na najbliższym skrzyżowaniu, a nie ruszy kawałek i niby stoi na przystanku, ale już nie może ludzi wpuścić i czeka na następny cykl.
    2. Wiaty i przystanki są nie przyjazne, niech, który postoi np. na przystanku ul. Wilanowskiej przy Cerfurze, brak ścianek bocznych powoduje, że wiatr hula i nie ma się gdzie schować.
    3. A propos nowych autobusów i tramwajów - oczywiście, że się cieszymy, że są nowe na pewno lepsze od ikarusów i stary tramp. I znów medialne mydlenie oczu, czy który z urzędników jechał nowym autobusem lub tramwajem? Fotele czy krzesła są tak usytuowane, że nie ma jak kolan ustawić, bo poprzedzające krzesło jest za blisko, Nowe tramwaje PSy to wielkie stodoły z minimalną miejsc siedzących, a niech, który z urzędasów przejedzie się na stojąco z Chełma do Wrzeszcza i nie chodzi o to, że nogi bolą tylko te nowe tramwaje mają tak dobre właściwości trakcyjne, że każde hamowanie i przyśpieszenie zwala z nóg. Ja tam dam sobie radę, ale jak patrzę na innych to jest problem.
    Statystycznie wygląda to fajnie tyle osób można przewieźć, ale Gdańszczanie to nie bydło. No i dlaczego nie jeździmy komunikacją miejską?

    4. Ja bardzo chętnie korzystam z komunikacji miejskiej, jednak, kiedy z Ujeściska mam z dzieckiem do przedszkola jechać do Wrzeszcza to wybieram auto.
    I tu następny ukłon do Władz Gdańska, gdzie te przedszkola i szkoły w Dzielnicach Południowych. I pewnie, który mądry powie widziały gały, co brały jak mieszkanie kupowały, ale proszę to powiedzieć 80 tys. mieszkańców, którzy mieszkają w dzielnicy Południe, Bo tyle nas tu już zamieszkało licząc z Chełmem i Górną Orunią.
    Pozdrawiam wszystkich, którzy chcieliby korzystać z komunikacji miejskiej a są zmuszeni przez realia korzystać blaszanych pudełek i stać w korku.

    • 33 0

    • taka ilosc to jak wieksze miasteczko , a ile ejst szkol????? ile przedszkoli???? a bedzie jeszcze wiecej ludzi. Czy nasz Prezydent tego nie widzi...??? nie zalezy mu na miescie???

      • 3 0

  • Ten film idealnie pokazuje co sie dzieje w autobusach.... tak samo jest w "11". Juz na petli jak ludzie wsiadaja, jest scisk, a potem jest juz coraz gorzej....
    Jesli nie chca zmienic trasy "1" , niech puszczaja co 5 min ta 11....!!!!! Albo niech inaczej zorganizuja ruch w Gdansku....

    Ciekawe co na to prezydent Gdanska. Co by zrobil, gdyby to on musial sie przemieszczac ZTM, a nie samochodami......??!!!

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane