• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zatłoczone autobusy i tramwaje z południowych dzielnic Gdańska. "Jedynka" tylko trochę pomogła

Maciej Naskręt
21 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Od kilku tygodni zatłoczone tramwaje są koszmarem mieszkańców Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Sytuację poprawiło nieco przywrócenie na trasie do Centrum linii nr 1. Rozmowy z pasażerami nagraliśmy w środę, między godz. 7 i 8.



W środę rano na trasę z Chełmu do centrum Gdańska wróciła linia tramwajowa nr 1. Pomogła nieco rozładować tłok, w jakim od kilku tygodni podróżowali mieszkańcy Chełmu i południowych dzielnic Gdańska. Niestety, nic nie zmieniło się w dzielnicach, do których tramwaj nie dojeżdża.



Czy doskwiera ci ścisk w komunikacji miejskiej?

O tłoku na tej trasie pisaliśmy kilka dni temu. Dodatkowe tramwaje od środy miały skutecznie odciążać przeładowane pasażerami linie 7 i 11. Tłok, choć zelżał, nadal dokucza pasażerom.

- Szkoda, że "jedynka" nie jedzie dalej, niż do Śródmieścia, ponieważ wielu pasażerów przesiada się przy dworcu do SKM-ki. Tym osobom pozostają "siódemka" i "jedenastka", przez co "jedynki" jeżdżą niemal puste - tłumaczy pan Piotr, który codziennie podróżuje z Chełmu do centrum Gdańska.

- Niestety, "jedynka" nie gwarantuje dogodnej przesiadki. Jeździ ona do centrum przez ul. 3 Maja i Hucisko. Lepiej byłoby, gdyby tramwaj zawracał w przeciwną stronę - najpierw wjeżdżał na przystanek przy Bramie Wyżynnej na ul. Okopowej, a dopiero później na Hucisko i ul. 3 Maja. Gdyby tak było, korzystałabym z niej. Teraz ją przepuszczam i czekam na 11 lub 7 - opowiada pani Joanna, którą w środę rano spotkaliśmy na pętli tramwajowej.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Linia nr 1 w obecnym kształcie jest tylko tymczasowa. Myślę, że jeszcze w tym roku, jak tylko zostaną dostarczone kolejne tramwaje niskopodłogowe typu Pesa, będziemy mogli zwiększyć częstotliwość kursowania popularnej linii 11 w kierunku Wrzeszcza. Wtedy będzie więcej kursów i tłok się zmniejszy - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Pasażerowie mają też uwagi do funkcjonowania pętli. - Wiele tramwajów zaraz po ruszeniu z przystanku musi się zatrzymywać przed sygnalizacją świetlną. W takiej sytuacji tramwaj praktycznie stoi na przystanku, ale ponieważ teoretycznie już z niego odjechał, to nie może wpuścić pasażerów. Ci są wtedy wściekli, ponieważ tak mało zabrakło im, by zdążyć na tramwaj - mówi pani Adriana, mieszkanka Chełmu.

Ten problem mogą rozwiązać liczniki zmiany sygnalizacji, które pokazują motorniczemu za ile sekund zmienią się światła. Działają one przy torach tramwajowych na ul. Wita Stwosza. Czy jest szansa, że trafią też na Chełm? - Polecę to sprawdzić i zainstalować te urządzenia przy pętli. Zdaję sobie sprawę, że zjawisko mocno frustruje pasażerów - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.



Na filmie widać podróż autobusem linii 213, który po godzinie 6 wyjeżdża z Osiedla Cztery Pory Roku i jedzie do centrum Gdańska. Widać wyraźnie, że już na pierwszych przystankach autobus jest niemal pełen i część pasażerów nie mieści się w nim i zostaje na przystankach.

- Na tej trasie jest za mało autobusów, co powoduje błędne koło: ponieważ pasażerowie nie mogą liczyć na komunikację miejską, wybierają samochody, które korkują dojazd do Gdańska oraz Trakt Św. Wojciecha. Może na Trakcie powinien powstać buspas, którym kursowałyby karetki, policja i miejskie autobusy? Nie można czekać na wybudowanie nowej pętli 500 dni, już teraz ZTM musi coś poprawić, musi być więcej autobusów, aby zachęcić ludzi zgodnie z hasłem "zmień auto na bus". Mnie dojazd do Letniewa z południa Gdańska zabiera 1,5 godziny. Jeśli komunikacja się nie poprawi, to ludzie będą kupować kolejne auta za 1-2 tys. zł i jeszcze bardziej zatkają nasze miasto. Dam znać, gdy podróż do pracy zajmie mi 2 godziny - pisze pan Mariusz, nasz czytelnik i autor filmu.

Miejsca

Opinie (565) ponad 20 zablokowanych

  • a dlaczego niektórzy uważają, że 1-ka powinna najpierw jechać do LOT-u? (5)

    Ja wole najpierw jechać pod UM, o!

    P.S. Co za różnica czy tramwaj obruci z tej czy z drugiej strony? tym bardziej, że odległości są niewielkie. Polacy to zawsze muszą marudzić, najpierw chcieli tramwaj, teraz jak jest to też żle. Nie ma co się przejmować takimi marudami, o!

    • 5 10

    • a dlatego... (3)

      ...że jakby 1 jeździła od strony LOTu to szybciej możnaby sie przesiąśc na inne linie...od strony urzedu miasta bardzo dlugo zajmuje mu przejazd przez wszystkie swiatla..widze ze osoba sie wypowiaada a kompletnie nie zna sytuacji..uwielbiam takie osoby...

      • 4 2

      • znam sytuacje ale nie dogodzisz wszystkim bo co dla jednych lepsze to dla innych gorsze (2)

        ja z kolei wole najpierw jechać do pracy, do UM niż bardzo długo czekać na przejazd przez wszystkie światła od strony LOT-u, przez Hucisko, zresztą przecieć na 3 Maja tramwaj skręcający od Huciska nie ma przystanku bo jest tylko po drugiej stronie torów!!!

        widze, że osoba nigdy tam nie była i nie wie jak są ustawione przystanki

        • 1 2

        • (1)

          osoba była i jezdziła nie raz 1...nie walcze wsciekle o zmiane trasy 1, bo wiem, ze czesci ludziom to pasuje i ok, ale nie lubie jak ktos nie jezdzi a sie wymadrza

          • 1 1

          • ale czy Ty rozumiesz co czytasz, nie wymądrzam się tylko stwierdzam, że wszystkim nie dogodzisz a 1-ką proszę Ciebie jade codziennie do pracy, o!

            • 1 0

    • Jedyneczka

      linia 1 niech jedzie z Chełma-3-maja przez Kliniczną i J z Kolna wraca albo odwrotnie a nie wozic urzedników pod urząd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • a u Nas w Gdyni, chyba nie mamy takich problemów ))

    tak mi się wydaje, przynajmniej tam gdzie ja jężdżę.
    oczywiscie bez urazy, zeby zaraz minusy sie nie posypaly..

    zmiencie zarzad, bo wydaje mi sie ze on jest głównym winowajcom tej sytuacji,
    u nas owszem sa pelne autobusy ale zaraz po nich jada nastepne w max 10 min odstepach, wyjatkiem z tego co wiem jest linia 171 ktora smiga co 30 min, oczywiscie w szczycie przepelniony..

    • 7 3

  • a co bedzie jak stadion otworza,
    chce zobaczyc jak ludzie sie rozjezdzaja i ile czasu im to zajmie ..

    • 4 0

  • pętla gdańsk chełm (1)

    notorycznie wjeżdża autobus z pieciu wzgórz, czy z kolorowego a tramwaj co...odjeżdża nie czekając na pasażerów. to też przyczyna tłoku.

    • 3 4

    • a jak ma czekać jak jest napełniony? na pasażareów czeka on na pętliprzed przystankiem

      • 0 0

  • Wszędzie tak jest...

    Dzisiaj z moreny od bociana chciałem zjechać do wrzeszcza...
    127 na wcisk...
    162 na wcisk...
    129 na wcisk... drzwi się nie chciały zamknąć :)

    Więc uderzyłem z buta... a już niedługo kupię sobie jakieś padło i będę sobie stał w korku :)

    • 14 1

  • Dzieci (2)

    A jak z dzieckiem dojechać do przedszkola w tym ścisku.

    To się robi zupełnie niepoważne.

    Jak nie było pętli, tylko 100 autobusów z Chełma to nie było w nich aż takiego tłoku jak jest teraz w tych tramwajach. Całkowicie nietrafiony pomysł z tymi przesiadkami. Nie da się upchnąć 3 dużych autobusów do 1 tramwaju. Kidyś te autobusy jechały na dół, ale jechały. Teraz jest katastrofalnie.

    • 6 6

    • racja, po co nam doworzą ludzi z dalszych osiedli, zlikwidować autobusy a tramwaje zostawić (1)

      • 1 1

      • Więcej autobusów powinno jechać na dół. Jechałyby dłużej, ale tło byłby mniejszy. Teraz tramwaj to wąskie gardło systemu.

        • 2 2

  • Z Ujeściska do Wrzeszcza (1)

    Codziennie dojeżdżam do pracy z ul. Przemyskiej na Ujeścisku do dolnego Wrzeszcza na ul. Mickiewicza na godz. 8. Z domu wychodzę przed 7. Zaczynam od Autobusu 155 na Chełm, tam wsiadam w jakikolwiek tramwaj do Centrum, a stamtąd w 8, 3 lub 2 do Wrzeszcza. Jadę około 50-60 min. W autobusie 155 oraz tramwajach do Centrum jest często taki ścisk, że nie trzeba się trzymać uchwytów bo nie ma się gdzie przewrócić :/ I nie da się nawet odpuścić sobie pierwszego tramwaju który podjedzie aby wsiąść do następnego w mniejszym tłoku. Na pętlę na Chełmie co chwila podjeżdżają zatłoczone autobusy - 155, 255, 195, 118 i nie wiem jakie jeszcze. Średnio do jednego tramwaju wsiadają ludzie z trzech autobusów - nie ma się co dziwić, że nie mieścimy się w tramwajach :/ Na dodatek autobusy 155 jeżdżą tylko te krótkie, gdyby zamiast nich puścić przegubowe to chociaż w nich było by luźniej. Dziś jechałem z Chełmu 1nką i było nieco luźniej, ale i tak ciasno.

    • 7 1

    • Drogi Sasiedzie a jak w tym czasie patrze co znowu stalo sie ze 162 czy moze aby biec na drugi przystanek na Plockiej. TO JEST DOPIERO NIRNORMALNA SYTUACJA!

      • 2 0

  • Ludzie no musicie zorzumieć budujemy Stadion i ECS

    a także muzeum II wojny i Teatr Szekzzzpirowzzki

    tak więc sami rozumiecie nie ma dla was kasy....

    • 20 0

  • Dodać 10 nowych tramwajów i autobusów i problem z głowy.

    Dzieci to nie śledzie i muszą jeździć do szkoły jak ludzie.

    • 4 3

  • (3)

    Nasz narodek jest naprawdę chory.Wszyscy nienawidzą wszystkich.Samochodziarze pieszych,piesi samochodziarzy.Chore.

    • 6 6

    • nie wymieniłeś wszystkich

      samochodziarze i piesi nie nawidzą rowerzystów (kto ich lubi tak na marginesie jak na wariata zapier....ją slalomem między ludzmi na chodniku) a rowerzyści, oni też nikogo nie lubią i myślą, że są najważniejsi, o!

      • 1 3

    • nie nawidze cie za te słowa!

      • 2 0

    • Jest to celowe działanie władz, jest taka strategia społeczna nawet, nazywa się "dziel i rządź". W końcu jeżeli jest kilka zwalczających się grup, to łatwiej jest nimi zarządzać (w razie czego można jedną poszczuć na drugą).
      Publicysta Ziemkiewicz na ten temat popełnił nawet jedną ciekawą dykteryjkę:
      http://blog.rp.pl/ziemkiewicz/2010/01/07/we-wzorowym-obozie-koncentracyjnym/

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane