- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (156 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Zawiła uchwała krajobrazowa Sopotu
Dwa miesiące po Gdańsku kolejne miasto w Trójmieście - Sopot - prezentuje własne założenia tzw. uchwały krajobrazowej. Choć kurort jest wielokrotnie mniejszy od Gdańska, to projekt uchwały zawiera więcej obszarów ekspozycji reklamy, a sama treść dokumentu jest niezwykle skomplikowana.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Na spotkaniu zostanie zaprezentowana koncepcja uchwały wysłana do uzgodnień. Jesteśmy otwarci na sugestie mieszkańców, przedsiębiorców, branży reklamowej, które zostaną zebrane w trakcie spotkania. Z pewnością pochylimy się nad nimi w trakcie dalszej pracy nad uchwałą, gdyż jest to dopiero projekt uchwały. Po uzyskaniu uzgodnień i ewentualnych wytycznych od uzgadniających organów oraz po uwzględnieniu uwag ze spotkania, projekt uchwały będzie ponownie zaprezentowany publicznie. Będzie wówczas okazja do składania formalnych uwag - mówi Magdalena Jachim, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.
Jednak jeszcze przed tym spotkaniem urzędnicy postanowili opublikować projekt dokumentu oraz załącznik graficzny - mapę Sopotu podzieloną aż na osiem obszarów różnych restrykcji w zakresie sytuowania nośników reklamy.
Sopot zdefiniował też szereg nośników reklam. Oprócz popularnych billboardów czy słupów ogłoszeniowych, pojawiły się banery sprzedaży nieruchomości, gabloty, naklejki, wyklejki w szybach, a nawet kubiki, czyli konstrukcje przestrzenne na rzucie kwadratu o wysokości do 3 m.
Obszary strukturalne od A do H
Wspomniane obszary zostały zdefiniowane inaczej niż w Gdańsku. Zamiast uszeregowania ich według swobody w sytuowaniu reklam, pojawiły się litery od A do H, które jednak odnoszą się do odległości od centrum miasta.
Obszar A to obszar reprezentacyjnych przestrzeni w historycznym śródmieściu, B - obszar historycznej przestrzeni miejskiej, C - obszar strefy administracji i biznesu, D - obszar tonacji reklam w strefie mieszkaniowej, E - obszar ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej, F - obszar promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych, G - obszar promocji w strefie plaż, zaś H - obszar ciszy reklamowej w strefie przyrodniczej.
Dodatkowe obszary
Co więcej, w niektórych strefach wydzielono jeszcze obszary indywidualnej promocji oraz przestrzeni publicznych wzdłuż ulic (oprócz głównych ulic, dodatkową kategorię utworzono dla al. Niepodległości
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
W efekcie powstał dokument, który jest niezwykle skomplikowany, wymagający wielokrotnego wertowania stron i spoglądania na załącznik graficzny.
Przykładowo, centrum miasta w rejonie "Monciaka"
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Samą ul. Bohaterów Monte Cassino oznaczono jednak jako "obszar wyróżnionych przestrzeni publicznych układu komunikacyjnego", co w tym przypadku oznacza zakaz lokalizacji reklam wolnostojących oprócz potykaczy i witaczy wyjściowych.
Jakby tego było mało, w tej samej strefie A sprecyzowano osobno reklamy dla kilku działek. I tak tylko przed hotelem Sheraton
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Obszary indywidualnej promocji od a do m
To jednak nie koniec komplikacji w rozszyfrowaniu projektu uchwały dla centrum Sopotu. Osobne ustalenia przewidziano dla Placu Przyjaciół Sopotu
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
O ile jednak na molo i Skwerze Kuracyjnym będzie mogła pojawić się np. okolicznościowa reklama dmuchana (balon albo brama z logo firmy), to już na Placu Przyjaciół Sopotu jest to zakazane.
Wynika to z faktu, że Plac Przyjaciół Sopotu to obszar "f", a Skwer Kuracyjny i molo to "e". Należy przy tym zwrócić uwagę na wielkość liter, ponieważ małe litery (a - m) odnoszą się do obszarów indywidualnej promocji, a wielkie (A - H) do obszarów strukturalnych.
Obszarami indywidualnej promocji są ponadto: akwapark (a), skansen Grodzisko (b), korty tenisowe (c), Teatr na Plaży (d), Opera Leśna (g), Stadion Leśny (h), hipodrom (i), Ergo Arena (j), Muzeum Miasta Sopotu (k), Dworzec Sopot (l) oraz stadion rugby (m).
Osobne przepisy dla zabytków
Dodatkowo na wszystkie zapisy nakładają się jeszcze zasady związane z ochroną dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, zgodnie z którymi na obiektach wpisanych do rejestru zabytków zakazuje się reklam z wyjątkiem szyldów, a na obiektach w ewidencji zastosowanie mają ustalenia znajdujące się w aż dwóch rozdziałach projektu uchwały, które to odwołują się jeszcze do kolejnych rozdziałów i paragrafów.
Regulacja ogrodzeń
Sopot uchwałą planuje również uregulować sytuowanie nowych ogrodzeń. Te będą mogły pojawić się wyłącznie w budownictwie jednorodzinnym, wokół obiektów sportowych, placów zabaw i placówek edukacyjnych, jako kontynuacja ogrodzeń na sąsiednich nieruchomościach oraz wokół ujęć wody, cmentarzy itp.
Dwa, góra trzy lata na dostosowanie nieruchomości
Sopot w projekcie uchwały krajobrazowej zdecydował się na aż dwuletni tzw. okres dostosowawczy, czyli czas na uporządkowanie reklam na terenie nieruchomości, dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Urzędnicy chcą również dać aż trzy lata właścicielom na poprawę estetyki w zakresie szyldów.
Miejsca
Opinie (56) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-17 09:04
Pan redaktor jest po odpowiednich szkołach
i wie co najlepsze. Tak jak wszelkiego sortu organizacje społeczne, które rządzić by chciały, ale odpowiedzialności żadnej. Moim zdaniem szczegółowość rozwiązań jest tu pożądana.
- 2 4
-
2017-04-17 09:59
Wyluzujcie. Karnowskiego za rok juz nie bedzie
Sołtys bedzie łazić z siatka Lidla po Sopocie
- 8 3
-
2017-04-17 11:03
Kiedyś był kurort
teraz jest ku... rwort. Sopocianie mają dość negatywnych opinii o swoim mieście. Ale czy robią cokolwiek, żeby to zmienić? Same działania pozorowane, np zakaz wstępu do kilku knajp dla ludzi w wieku poniżej 21 lat.
Mniej koncesji na sprzedaż alkoholu, wyższe czynsze dla lokali gastronomicznych i rozrywkowych, niższe czynsze dla lokali oferujących jakiś program kulturalny...
Skoro macie ofertę dla hołoty, to nie dziwcie się, że hołota do was przyjeżdża.- 14 0
-
2017-04-17 12:34
Zwykły kompleks. (1)
Im mniejsze miasto, tym "większa" ustawa :)
- 5 1
-
2017-04-17 23:35
teraz tego nie uczą
Małe miasto łatwiej spaprać. Łatwo to zrozumieć przy użyciu przedwojennych pocztówek. Technika idzie do przodu, ale pewne zasady estetyczne są stałe.
- 0 0
-
2017-04-17 13:53
a kiedy wyburzą to szkaradne centrum hafnera i ten dziwaczny niby dworzec? (1)
- 11 2
-
2017-04-17 23:32
1:1
Sopot ma swój bazar o nazwie 'Dworzec PKP", a Gdańsk będzie miał koszerne osiedle o nazwie "Zajezdnia Hallera" czy jakoś tak. Grunt, żeby swoi mogli działać z takim rozmachem jak dawniej.
- 0 0
-
2017-04-17 14:14
musi być zawiła by grupa trzymająca władzę mogła czynić co się jej podoba
- 5 0
-
2017-04-17 14:20
w Gdańsku nie lepiej
Żeby kurort Sopot reprezentował jakiś poziom to najpierw musicie mieszkańcy Sopotu wybrać władze na poziomie. Teraz Sopot to h..j, d...pa i kamieni kupa jak mawiał znany Powiec.
- 8 1
-
2017-04-18 11:46
Kurort......
- 1 0
-
2017-04-20 16:14
Czyli znowu równi i równiejsi
Miasto może się promować, bo może, podmioty miejskie mogą się promować bo mogą, a reszta nie może bo reklama jest be. BO przecież, jak pokazał klasyk: Mojsze jest mojsze niż twojsze". No gratuluję władzom Miasta trafnego definiowania wolności i równości wobec prawa.
Inicjatywa Miasto Wolne od dyktatury.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.