• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawisła wiecha na Teatrze Szekspirowskim

Katarzyna Moritz
29 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kłopotliwa elewacja Teatru Szekspirowskiego
  • Wenecki architekt Renato Rizzi przybył na uroczystość zawieszenia wiechy na zaprojektowanym przez siebie budynku Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku.
  • Renato Rizzi, architekt, który zaprojektował teatr, przyznał że z wykonawcą często się kłóci, ale tylko po to, by rozwiązywać problemy.
  • W związku z tym, że budowa teatru weszła w najbardziej istotny etap, czyli montaż otwieranego dachu, we wtorek nastąpiło tradycyjne zawieszenie wiechy.
  • Elewacja budynku, niemal całkowicie czarna, będzie wykonana z kilku tysięcy zamówionych w Holandii cegieł.

Włoski architekt Renato Rizzi przybył na uroczystość zawieszenia wiechy na powstającym gmachu Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku.



Zagraniczni architekci tworzący w Polsce:

- Porównując budowę do lekkoatletyki, mamy za sobą nie trzy tysiące metrów, ale trzy lata biegu z przeszkodami. Ale cel jest coraz bardziej widoczny. Firma NDI wniosła nową jakość w budowę - podkreślał prof. Jerzy Limon, dyrektor placówki, podczas ceremonii, która odbyła się we wtorkowe południe.

Nawiązał w ten sposób do ubiegłorocznej zmiany generalnego wykonawcy teatru. Warszawską firmę Pol-Aqua, która nie dotrzymywała terminów, zastąpiła właśnie sopocka NDI.

- Często z nimi się kłócimy, ale w szczytnym celu, by rozwiązać problemy - przyznaje prof. Renato Rizzi, twórca projektu teatru. - Dziś jednak dwie rzeczy znaczą więcej niż słowa. Nawiązując do Szekspira, jesteśmy stworzeni z takiej samej materii, co nasze marzenia. Nasze marzenie o teatrze jest trwałe, bo składa się z kamienia, betonu czy cegieł.

Renato Rizzi wygrał w 2005 roku międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną teatru. Budynek zaprojektowany jest jako nowoczesny, wielofunkcyjny obiekt, nawiązujący do historycznej Szkoły Fechtunku, który ma się wpisywać w otaczającą go zabytkową, średniowieczno-renesansową zabudowę. Poza trzema rodzajami scen we wnętrzu, wyróżnia go czarna elewacja, na której są widoczne przypory, podobne do tych będących częścią Bazyliki Mariackiej.

Otwarcie siedziby Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego planowane jest na wrzesień 2014 roku. Inwestycja pochłonie 95,5 mln zł, z czego 51 mln zł, zgodnie z umową o dofinansowanie, przyznało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, resztę po połowie finansują samorządy: gdański i marszałkowski.

Materiały archiwalne

Tak wyglądała budowa Teatru Szekspirowskiego w lipcu.



Materiały archiwalne

Widok z żurawia stojącego na placu budowy Teatru Szekspirowskiego.

Miejsca

Opinie (59) 8 zablokowanych

  • Czarny Bunkier (1)

    Miał być to teatr pasujący do gdańska a wyszedł czarny bunkier !!!! żeby był choć w kolorze cegły !!!

    • 20 4

    • Raczej czarny katafalk

      • 0 1

  • Następny obiekt deficytowy.

    No to następny obiekt,który będzie trzeba utrzymywać.Czekamy na mauzoleum solidaruchów oraz II wojny światowej.A nie zapominajcie o stadionie w Letnicy i niedofinansowanej służbie zdrowia.Śpieszcie się bo już w marcu będzie po zapisach.Od kwietnia tylko prywatnie.

    • 12 4

  • Nie podoba sie -jak zwykle

    Jak nie było by to -tez było by zle .
    Byłby w innym miejscu -to też by było źle.
    Byłby w innym kolorze -to też było by źle.
    Nie mialby dachu rozsuwanego =-to też by było źle
    Ludzie wam sie nic nie podoba .Wezcie zróbcie porzadek w swoich mieszkaniach bo jak przyjeżdzam do was to śmierdzi.

    • 7 15

  • piękny bunkier (2)

    ale badziew,

    • 16 4

    • badziew to masz np. w Gdyni w postaci inobotoksu

      • 2 4

    • Dzieło

      Pewnie dzieło któregoś z mieszkańców dzielnic południowych Gdańska- wieś, w okowach nowoczesności-sami akwizytorzy i walka z psimi kupami... Nie daj Bożee takiemu prostakowi wjedziesz na miejsce parkingowe... przecież kupił (dał się nabrać w cenie mieszkania... z tektury, gdzie zimno zimą.

      • 0 0

  • Przepraszam autorkę że pytam (2)

    ale kiedy Renato Rizzi wygrał konkurs na projekt teatru, skoro wygrał zupełnie kto inny?
    Jak pisał swego czasu składający protest arch Michał Szymanowski z Krakowa o pracy Rizzi'ego - "Jak sami jurorzy przyznają nie spełniła ona warunków konkursowych, a co za tym idzie nie powinna otrzymać nagrody (zgodnie z ustawą i regulaminem, jury może dokonać innego niż założony podziału nagród, ale tylko wśród prac które spełniły warunki konkursu) a tym bardziej autorzy nie powinni być zaproszeni do dalszego postępowania przetargowego."

    I tyle w temacie

    • 13 3

    • Jeszcze 3 lata temu, materiału o Teatrze Elżbietańskim (1)

      było w necie mnóstwo. Od momentu jak Limon podpisał umowę na budowę, większość treści negatywnie opiniującą projekt, historyczne umocowanie obiektu i wiele innych jak choćby dokonana przez gminę Gdańsk, zamiana z gminą żydowską działek przy Bogusławskiego, na działkę przy Długich Ogrodach, zwyczajnie sobie z zasobów zniknęła.
      Ale jeszcze kilka smaczkó da się wychwycić.
      Tak więc mamy np. "Dziennik Bałtycki" z dn. 25.05.2009 r. i tam czytamy m.in. (fragmenty)
      - ... założona wówczas (1991 rok, przyp. mój) Fundacja Theatrum Gedanense za główny statutowy cel przyjęła odbudowę teatru w formie architektonicznej z początku XVII wieku, a przedsięwzięcie to stało się przedmiotem rozmowy prezydenta RP Lecha Wałęsy z królową brytyjską Elżbietą. W lipcu 1994 roku znany krytyk teatralny Andrzej Żurowski na łamach "Wiadomości Kulturalnych" relacjonuje przyjęcie dla kilkuset gości zorganizowane w St. James's Palace w Londynie przez patrona odbudowy teatru Karola Księcia Walii. Po raz kolejny padają tam publiczne zapewnienia, że celem przedsięwzięcia jest rekonstrukcja "unikatowej budowli teatralnej" uwiecznionej na rycinie Petera Willera z XVII w. ... Dwustu gości dokonuje wpłat na ten cel od 150 do 1000 funtów. Jeden z cytowanych Brytyjczyków związany z odtworzeniem w Londynie słynnego teatru Globe stwierdził "Posiadacie niewiarygodną historyczną dokumentację budowli. Nam brak dla Globe precyzyjnych przekazów z epoki". (bez komentarza!!!)
      I dalej o samej budowli w Gdańsku:
      - Co dziwniejsze, organizatorzy konkursu i Fundacja Theatrum Gedanense zrezygnowali z realizacji projektów, które zwyciężyły w rywalizacji. Wystąpili natomiast do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zgodę na realizację projektu włoskiego architekta Renato Rizziego. Jego projekt musiał zostać wykluczony z konkursu za złamanie regulaminu i wielokrotne przekroczenie planowanych gabarytów przyszłego teatru. Tym jednak wzbudził zachwyt jurorów, którzy przyznali mu nagrodę specjalną. Nielegalność tej decyzji potwierdził wyrok Zespołu Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 15 lutego 2005 r.

      Mimo wszystko Włochowi udzielono zamówienia z wolnej ręki.
      ...
      Dotychczas inwestycja uzasadniana była teorią filologa, prof. Jerzego Limona. Przed laty ogłosił on, że niewielki budynek gdańskiej Szkoły Fechtunku z ok. 1610 r. był w rzeczywistości pierwszym na terenie Polski teatrem publicznym. Tymczasem to nieprawda, a historyczne źródła wyraźnie temu przeczą.
      ...
      Budowla znana z siedemnastowiecznej ryciny Petera Willera, uznawana za teatr publiczny z czasów Szekspira, w istocie została wniesiona od postaw w latach 1634-35, a więc 19 lat po śmierci słynnego dramaturga. Była to sala ćwiczeń szermierczych i dla takich celów ją zbudowano.
      Tak więc ogromna inwestycja budowlana za 80 mln zł, o nazwie Gdański Teatr Szekspirowski, po prostu nie ma uzasadnienia historycznego, nie mówiąc już o miejscu tej budowy.
      O wytycznych konserwatorskich:
      - ...pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku dotyczące tej inwestycji zostało wydane wbrew wytycznym wydanym przez ten sam urząd w 2004 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zeszłorocznej decyzji z wymowną ostrożnością stwierdza, że planowane zamierzenie budowlane "nie pozostaje w rażącej sprzeczności" z wytycznymi konserwatorskimi. Tak więc sprzeczność z przepisami istnieje.

      Czy jednak rzeczywiście nie jest ona rażąca? Skalę tej sprzeczności dobitnie określają wspomniane wytyczne konserwatorskie, w których czytamy, że "nową architekturę poprzez właściwy dobór gabarytów (...) należy harmonijnie wtopić w zabytkową strukturę miasta" oraz że "należy dążyć - poprzez odpowiednie ukształtowanie bryły oraz linię zabudowy - do takiego ukształtowania budynku, aby nie spowodować zdominowania przez nią historycznego otoczenia".

      Dla przypomnienia, Szkoła Fechtunku była ca na planie prostokąta o bokach ok. 20 x 30 m. teatr Rizziego ma na najdłuższym boku ok. 130 metrów długości!!!
      Gdzie jest zatem mowa o odtworzeniu dawnej Szkoły Fechtunku, skoro obiekt jest kilkunastokrotnie większy!.

      • 2 0

      • Limon twierdzi

        że Sala Fechtunku wpisana jest w całość tej konstrukcji Rizzi'ego zwanej przez historyka literatury, "Szkatułą".
        Przecież co słowo Limona, to ewidentny Bareja.

        • 0 0

  • Lokalny patriotyzm

    Może trzeba było od razu lokalnego wykonawcę zatrudnić... Zawsze lokalna firma może potraktować takie wyzwanie jako wizytówkę :)

    • 5 1

  • Mam obawy że będzie to mało funkcjonalny budynek - w panoramie dziś pokazywali korytarze - wg mnie maja maksimum 1,5m szerokości. O głównej szatni to słyszałem o 2m szerokości... obym się mylił.

    • 3 1

  • Żałosne

    Kto zgodził się na taką szpetotę, zasłaniającą piękny widok na STARÓWKĘ !? Jak na mój gust-TO ZBRODNIA ! Totalny brak wyobraźni i bezguście. Gdyby jeszcze na jakimś odludziu, to rozumiem ale w CENTRUM ?

    • 12 3

  • Przecież to wygląda jak sarkofag w czarnobylu!

    Porównajcie sobie zdjęcia. Czy architekt w ogóle nie ma pojęcia o architekturze w krajach Europy Wschodniej i kojarzy mu się ona tylko z Czarnobylem? A może to pierwsze co zwróciły mu Google? Multipleksy kinowe mają więcej lekkości niż ten bunkier. Czy to coś ma w ogóle jakieś okna? Czy teatry nie mogą mieć okien? Ktoś kto pozwolił na wybudowanie tego szpecącego miasto obiektu powinien iść do więzienia. I jeszcze to ma być czarne? To już w ogóle jak nagrobek.

    • 12 2

  • Po 13,5 mln zł dokładają Gdańsk i województwo pomorskie... (2)

    Zgroza na co ida nasze pieniadze. Czy ktos sie nas zapytal czy chcemy kolejny teatr!?! Jest zdecydowanie wiecej rzeczy, na ktore mozna bylo przeznaczyc te pieniadze. Bez sensu!

    • 12 3

    • do shane ,,,

      Z tych 13,5 mln zł , ile poszło na kolejne apartamenta naszego guru ?

      • 0 0

    • Mnie też nikt nie pyta o zdanie czy zgadzam się na oddawanie miejskich gruntów na użytek czarnej zarazy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane