• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

(Zbyt) wysoka cena za czystość autobusów i tramwajów

Maciej Korolczuk
11 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Utrzymanie czystości w tramwajach i autobusach to od kilku miesięcy jeden z priorytetów spółki GAiT. Utrzymanie czystości w tramwajach i autobusach to od kilku miesięcy jeden z priorytetów spółki GAiT.

Tylko jedna oferta wpłynęła na przetarg spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje na utrzymanie czystości w pojazdach spółki oraz należących do niej budynkach. Na postępowanie odpowiedziało konsorcjum firm z Tarnobrzega i Tarnowa, które jesienią wygrało przetarg na sprzątanie 140 tramwajów. Problem w tym, że zaproponowane kwoty znacznie przekraczają zakładany przez spółkę budżet.



Czy od zeszłego roku czystość w pojazdach GAiT uległa poprawie?

Przetarg na dwuletnie utrzymanie czystości Gdańskie Autobusy i Tramwaje podzieliły na trzy zadania:
  • sprzątanie powierzchni w budynkach spółki,
  • sprzątanie autobusów w zajezdni Wrzeszcz przy al. Hallera,
  • utrzymanie czystości w tramwajach.


Na sprzątanie budynków spółka zamierzała przeznaczyć 3,3 mln zł. O 500 tys. więcej przewidziano na utrzymanie czystości w autobusach, a najwięcej środków przewidziano na sprzątanie tramwajów - ok. 6 mln zł.

Wpłynęła tylko jedna oferta



Jednym z warunków przystąpienia do przetargu był obowiązek zatrudniania osób niepełnosprawnych. Mogą to być zarówno osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, jak i umiarkowanym w odniesieniu do których orzeczono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz osoby niewidome).

GAiT od wykonawcy wymaga też odpowiedniego sprzętu m.in. centralnego odkurzacza, parownicy do mycia wnętrz pojazdów, urządzeń do mycia tapicerek, myjek ciśnieniowych do mycia felg czy odkurzaczy mobilnych.

Na ogłoszony w drugiej połowie stycznia przetarg wpłynęła jedna oferta. Złożyło ją konsorcjum firm Karabela z Tarnobrzega i Tarnowa, a więc niemal ten sam podmiot, który jesienią wygrał przetarg na sprzątanie 141 tramwajów w zajezdni w Nowym Porcie i we Wrzeszczu. Jesienią partnerem lidera była jeszcze spółka Karabela-Serwis z Krakowa, która tym razem nie przystąpiła do przetargu.

Złożona oferta przekracza jednak zakładany przez GAiT budżet. Wykonawca pierwsze zadanie wycenił bowiem na 5,6 mln zł, drugie na 7,2 mln a trzecie na 7,9 mln zł. Łącznie więc oferta przekracza budżet, jakim dysponuje GAiT o 7,6 mln zł.

Teraz od decyzji władz spółki zależy czy oferta zostanie zaakceptowana czy odrzucona, co w konsekwencji oznaczać będzie konieczność powtórzenia przetargu.

Informacja z otwarcia ofert. Informacja z otwarcia ofert.

Czysty tabor to priorytet w GAiT



Przypomnijmy, że poprawa czystości w pojazdach - głównie w autobusach - była też jednym z priorytetów nowego wiceprezesa GAiT Jerzego Wiatra. Były prezes MPK Tarnów w lutym 2021 roku w rozmowie z naszym portalem zapowiadał, że w ciągu trzech lat komunikacja miejska w Gdańsku będzie pod tym względem najlepsza w kraju.

Niedawno zarząd spółki w GAiT zadecydował o połączeniu sprzątania pojazdów z ich jednoczesnym tankowaniem. Na połączenie obu czynności nie chciała zgodzić się część załogi wskazując na realne zagrożenie zwarcia instalacji elektrycznej, co mogłoby doprowadzić do wybuchu i narażenia na utratę zdrowia i życia nie tylko pracowników GAiT, ale też mieszkańców okolicznych osiedli. Z pomysłu wycofano się dopiero po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.

Miejsca

Opinie (182) 9 zablokowanych

  • (3)

    Brudne tabory, wiecznie popsute, a do tego fatalna obsługa. Kierowcy i motoroniczy odnoszą się bardzo źle do pasażerów. Bilety można kupić już tylko przez aplikację bo biletomaty są często popsute. Do tego wieczne opóźnienia albo zerwane trakcje. Tak źle zarządzanej spółki dawno nie widziałam. Te podwyżki to oni chcą za piękne oczy?

    • 15 13

    • Ztm (1)

      Za bilety i zerwane trakcje (naprawę)odpowiada i na miejska spółka czyli ZTM. A do tego są jeszcze podwykonawcy czyli za torowisko odpowiada kto inny za sprzątanie przystanku kto inny itd.

      • 5 3

      • za torowisko odpowiada gait

        • 2 0

    • To się zatrudnij i popraw sytuację jaßnie pani!!!

      • 1 3

  • Samorządy

    By chciały żeby wszystko za darmo im robić,najlepiej niech zatrudnią wolontariuszy,co innego pensje prezesów tutaj kominy rosną bo im sie należy

    • 14 0

  • Odp (3)

    Dziwne że jedna firma i popatrzcie co za dziwaczny zbieg okoliczności, akurat z miasta nowego prezesa

    • 26 0

    • jest to zbieg okoliczności (1)

      jak równiez to, że to firma zony

      • 10 0

      • aaaa....

        cicho tam, w tym roku w modzie jest Kostaryka , a niepełnosprytni niech zapiepszją bo inaczej do zwolnienia i 10 ukraińców na ich miejsce ;)

        • 1 0

    • kiedyś kierowcy po pracy sami zamiatali wozy dostawali jakieś pieniądze i było git a teraz spółki za ileś milionów masakra

      • 3 1

  • Zapędzić urzędników do roboty !!!!

    • 6 0

  • Co to jest odkurzacz centralny? (6)

    Wyjaśni ktoś?

    • 5 2

    • To odkurzacz na dworcu centralnym

      Pkp, pks i gait mają jeden wspólny centralny odkurzacz ale faktur na zakup mają 150 szt.

      • 3 1

    • To ludzie Nowickiego, centrala, odkurzacze, nowickiego

      Teraz będzie nowy Boss. Centrali , Nowy odkurzacz.

      • 1 1

    • (2)

      To odkurzacz ktory ma jednostke centralną i instalacje zlozona z rur zakonczonych gniazdami do podłączenia weża ze szczotką. Montuje sie to w hotelach, biurach, duzych domach jednorodzinnych. Wtedy sprzątanie polega na wpieciu sie węzem do najblizszego gniazda. Żadnego ciagania za soba kabli i huczacego pudla, bo ono sobie wisi gdzies w ustronnym miejscu i tam hałasuje. A sprzatacz ma pracę cichą, lekką i przyjemną.

      • 6 0

      • Dziękuję

        • 5 0

      • I dlatego mozna zatrudnic

        Specjaliste za 3000 zl na reke bo sie pracą nieubrudzi i z przyjemnoscią przyjdzie do pracy budowac socjalizm w gait

        • 2 0

    • Brzmi jakbyśmy cofali się do XIX wieku, gdy w całej fabryce był jeden centralny kocioł parowy który napędzał wszystkie krosna i przędzarki. W sumie od jakiegoś czasu zamieniamy samochody na rowery, czyli cofamy się do XIX wieku.

      • 1 1

  • gait to zaorać za chamstwo i arogancje (1)

    • 12 3

    • ... bo musimy wozic bydło...

      • 4 2

  • panie Wiatr (1)

    coś mi się wydaje że nowy wice prezes został ściagnięty aby generować koszty namiot za 75 tyś poszedł w ciągu miesiąca z wiatrem i co i nic wina nomen omen wiatru, odkurzacze na cpn zamontowane i po krótkim czasie rozmontowane ale to nie z winy kierowców i co koszta nie ważne przecież to nie za moje, przeciągające się oc wieczorne a więc potrzeba zapłacenia za dodatkowy czas kierowcom nieważne przecież Wiatr za to nie placi, nie liczenie się z ludzmi wyznaczanie takich grafików służb aby nie przekroczyć godzin miesięcznych co powoduje niestabilność w planowaniu chociaż zwyklego wypoczynku czy spraw rodzinnych, czekamy na następne pomysły naszego wice i przy okazji pozdrawiam przewodniczących związków zawodowych schowajcie głowy w piasek

    • 28 0

    • Co ma Prezes do grafików?

      Grafikami zarządza kadra kierowników i Dyrektor, a nie Prezes. Nieróbstwo i nieudolność kierownicza wychodzi wszystkim bokiem!

      • 5 2

  • Jedyne racjonalne rozwiązanie.

    Obcięcie pensji zarządu! Pieniążki od razu się znajdą.

    • 15 0

  • czystość...

    I wszystko poszło z wiatrem tzn.w pi*du,głąby od myslenia?

    • 7 1

  • (1)

    Ojoj szwagier Wiatra nie zarobi?

    • 12 1

    • Ale żona tak

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane