- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony
Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.
Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.
Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł
Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.
- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.
W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.
- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.
- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu
Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.
- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.
W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.
Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.
Problemy finansowe operatora Mevo
O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.
W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.
Opinie (980) ponad 50 zablokowanych
-
2019-10-28 17:09
spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie
Hehehe. Już to widze...
- 19 1
-
2019-10-28 17:10
To teraz kolej na PKM (2)
Podobnie stanie się z PKM. To kolejna chora inwestycja za grubą kasę z przystankami w polu, brakiem parkingów, beznadziejnym rozkładem jazdy. Pani Dulkiewicz niech pani zacznie coś robić w tym mieście, bo ewidentnie widać, że pani się marzy chyba coś więcej niż prezydentura miasta i tu jest chyba pies pogrzebany
- 23 18
-
2019-10-28 17:20
Nawet prezydentura przerasta
- 8 1
-
2019-10-29 14:58
Chyba nie jechałeś nigdy PKMką. Obłożenie w godzinach szczytu jest gigantyczne. Faktycznie zajęło to całkiem sporo czasu, ale widać, że działa. PKMka jest perspektywą dla dalszego rozwoju aglomeracji.
- 1 0
-
2019-10-28 17:12
ha ha ha polska bylejakość górą! dobrze że im nie zapłaciłem ani grosza (3)
i czekałem by rowery BYŁY dostępne, bo w Gdyni ich nigdy nie było
a dziennikarzom radze dobrze, podzwońcie do Niemiec do Nextbike i popytajcie się, jak czują się z tym, ze ktoś im narobił tak koło pióra ORAZ jak to wpłynie na ich kontrakty na całym świecie- 14 3
-
2019-10-28 17:25
(2)
nie polska, tylko niemiecka. Gdańsk wybrał niemieckie dziadostwo
- 4 3
-
2019-10-28 23:36
polska - spółka jest polska zapewne zarządzana przez narodowców patriotów i katolików (1)
Niemiecki jest Nextbike i gdyby to Niemcy zarządzali, to tego bajzlu by nie było
- 1 1
-
2019-10-29 08:30
dokładnie
- 0 0
-
2019-10-28 17:15
Przyczyną bylo złe słowo
Dlatego mevo nie działa
- 16 3
-
2019-10-28 17:16
kolejny wałek system IT za 650 tysiecy... (4)
ludzie to jest poziom studenta PG, nie chcę pastwić się, ale gdyby ktoś się uparł, to NIE znajac informatyki (bez studiowania) zrobiłby to samo, nawet dziciak ze średniej
650.000.....- 18 9
-
2019-10-28 17:22
(3)
Nie zrobiłby. 650k to niewielka suma na system, to roczne pensje 3 świetnych programistów. Jakością system mevo nie powala, ale jak na ten budżet nie ma tragedii.
- 9 1
-
2019-10-28 19:57
(2)
Dobry programista taka apke napisze w ciągu tygodnia
- 1 6
-
2019-10-28 20:11
a co dalej?
A poprawkami, dalszym rozwojem etc. będzie się zajmował już hobbystycznie i za darmo?
- 2 1
-
2019-10-29 10:04
Apke? Apka to tylko frontend. W dodatku x2 - iOS i Android. Nie masz pojęcia o systemach.
- 2 0
-
2019-10-28 17:17
Dulkiewicz odejc dosc juz tej kompromiracji
- 26 5
-
2019-10-28 17:18
Ten kto miał zarobić to zarobił już i tak właściciele NB powinni teraz otrzymać zakaz prowadzenia działalności min. 10 lat.
Wał na wale, wałem popychany..... Ktoś powinien teraz ich podliczyczyc i każdą złotówkę rozliczyć.... Ciekawe ile milionów zabraknie ?!
- 19 1
-
2019-10-28 17:19
NextBike (1)
Od dzisiaj to NB Tricity?
- 9 0
-
2019-10-28 17:24
NextBike nigdy nie był w to bezpośrednio wmieszany. Spółka założona specjalnie pod ewentualną upadłość.
- 7 0
-
2019-10-28 17:19
A tak ladnie Prezydenci miast prezentowali sie na tych rowerach na sopockim molo. Moze przypomnijcie to budujace zdjecie. A teraz winnych nie ma. Rowerow tez nie ma
- 28 3
-
2019-10-28 17:20
Ha ha
Najpierw blamaz w wyborach a teraz blamaz rowerowy
- 11 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.