- 1 Biegli zbadali list Grzegorza B. (143 opinie)
- 2 Osiedle zamiast KFC w Sopocie (262 opinie)
- 3 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (345 opinii)
- 4 "Mężczyzna z wężem" zatrzymany (55 opinii)
- 5 Paragon grozy za kurs taksówką (469 opinii)
- 6 3 tys. miejsc pochówku za 18,5 mln zł (56 opinii)
Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Radni Gdańska jednogłośnie dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu dworca PKS przy ul. 3 Maja. Zgodnie z nowym planem zagospodarowania i wizją inwestora funkcja transportowa zostanie przeniesiona pod ziemię, a powyżej gruntu znajdować się będą budynki usługowo-handlowe oraz skwer z widokiem na dawne fortyfikacje.
- plan dopuszcza całkowite przeniesienie funkcji dworca pod ziemię, przy czym minimalna powierzchnia obsługi podróżnych (kasy, poczekalnia itp.) musi wynieść nie mniej niż 500 m kw.,
- plac manewrowy musi uwzględniać co najmniej 20 stanowisk odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż 8 peronów dla podróżnych,
- dojście do dworca pod ziemią powinno być bezpośrednio połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
- na powierzchni terenu mogą powstać budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.) o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. ok. czterech-sześciu pięter), zaś partery muszą być wycofane względem ul. 3 Maja celem wygospodarowania szerokiego chodnika,
- w centralnej części przewiduje się utworzenie placu/skweru z widokiem na dawne fortyfikacje,
- budynek dawnego Powiatowego Urzędu Pracy może funkcjonować jako obiekt biurowy (w tym nadal jako przestrzeń dla urzędników) lub zostać przekształcony na budynek mieszkalny bądź hotel.
Teren dworca autobusowego od 2012 r. należy do Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski, które od samego początku deklaruje zburzenie istniejącego gmachu i daleko idące przekształcenia. Budynek dawnego PUP pozostaje we władaniu gminy.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3252/750x0/3252137-Porownanie-obecnego-stanu-oraz-planowanego-nowego-zagospodarowania.webp)
porównać
Wszyscy radni za przyjęciem nowego planu
Projekt planu zagospodarowania nie wywołał żadnej dyskusji podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska. Radni po wysłuchaniu najważniejszych ustaleń przedstawionych przez Edytę Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednogłośnie - 27 głosami - poparli proponowane ustalenia planu i pożądany kierunek zmian w tej części Gdańska.
- Projekt planu w części głównej wskazuje realizację dworca autobusowego z usługami oraz parkingami - mówiła na sesji dyrektor BRG. - Projekt był wielokrotnie opiniowany i konsultowany przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Efektem tego jest szereg precyzyjnych zapisów dotyczących kształtu nowej zabudowy.
Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otwiera drogę właścicielowi terenu do rozpoczęcia całego procesu budowlanego. Należy przy tym pamiętać, że plan nie określa terminów realizacji - to od inwestora (i jego zdolności finansowej) zależy, kiedy i w jakim zakresie będzie chciał dokonać zmian istniejącego stanu zagospodarowania.
Wątpliwości radnych podczas Komisji Zagospodarowania
Dyskusja nad zapisami planu pojawiła się natomiast dzień wcześniej na posiedzeniu komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG. Radni zwracali wówczas uwagę m.in. na:
- planowany przez inwestora parking na 500 pojazdów, który w tak dobrze skomunikowanej pod względem transportu zbiorowego lokalizacji jest sprzeczny z polityką miasta i zwiększy ruch pojazdów na ul. 3 Maja (wskaźniki planu dopuszczają znaczne obniżenie liczby miejsc postojowych - nawet do 0 przy usługach),
- kwestię docelowej odpowiedzialności za utrzymanie skweru/placu w centralnej części - ze względu na podziemne kondygnacje przekazanie tego terenu do miasta jest problematyczne pod względem prawnym, więc za jego należyty stan będzie odpowiadać prywatny właściciel,
- przestrzeń zarezerwowaną pod funkcję bezpośrednio związaną z ruchem autobusów, która może okazać się niewystarczająca - powierzchnia minimum 500 m kw., to wynik analiz BRG dla podobnych nowych obiektów,
- dojazd dla autobusów - przewidziano łagodną rampę na kondygnację podziemną oddzielną od wjazdu na parking dla aut indywidualnych, dworzec będzie przystosowany do obsługi także autobusów piętrowych.
Radni - członkowie komisji - ostatecznie jednogłośnie wyrazili jednak pozytywną opinię za przyjęciem uchwały z nowym planem zagospodarowania.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3252/750x0/3252139-Porownanie-obecnego-stanu-oraz-planowanego-nowego-zagospodarowania.webp)
porównać
Odrzucone uwagi, zerowe zainteresowanie dyskusją
Na wcześniejszym etapie - składania uwag do planu - wpłynęło pięć uwag od dwóch osób fizycznych. Wszystkie zostały odrzucone:
- drzewa postulowane do objęcia ochroną znajdowały się poza granicami planu (uwaga bezprzedmiotowa),
- proponowana organizacja ruchu przy gmachu sądu przekraczała możliwości uwzględnienia w planie (zbyt szczegółowy uwaga),
- postulat ochrony konserwatorskiej istniejącego gmachu dworca nie zyskał aprobaty konserwatora zabytków i jest sprzeczny z założeniem inwestora,
- zachowanie istniejącego założenia dworcowego w zakresie układu miejsc postojowych i placu manewrowego nie jest uzasadniona w sytuacji przeniesienia dworca pod ziemię,
- niedopuszczenie przeniesienia dworca pod ziemię jest sprzeczne z założeniem zapisów nowego planu i zamierzeń inwestycyjnych.
Warto nadmienić, że na dyskusji publicznej prowadzonej w toku procedury wyłożenia planu pojawili się jedynie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska. Zainteresowanie ze strony mieszkańców było zerowe, choć dyskusja odbywała się w trybie zdalnym (przez internet).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-08-26 07:20
a Górski w ogóle chce zacząć tą inwestycje ? (12)
bo jakoś nie widać żeby mu się paliło do realizacji od dobrych 10 lat. Obiekt transportowo usługowy w tej lokalizacji nie da takich kokosów jak mieszkania we Wrzeszczu i jeszcze trzeba o to dbać. Czy po wybudowaniu odda to w ręce miasta za 200% wartości ?
- 183 17
-
2022-08-26 09:06
(2)
Górski potraktował to miejsce tylko i wyłącznie jako doskonały grunt do wieloletniej lokaty kapitału. Dlatego jest gotowy ośmieszać się tą biernością, mydląc nam oczy już chyba 12 lat. Ja bym przejrzał okoliczności wykupu części gruntu dworca od Orbis. Musi być coś nie tak.
- 24 4
-
2022-08-26 09:37
(1)
A może samego przekazania dworca Orbisowi? Kto prywatyzuje infrastrukturę publiczną!
- 18 1
-
2022-08-26 12:05
Jak to kto państwo.
- 5 1
-
2022-08-26 08:21
Najlepsze są drogie słomiane inwestycje. Z które i tak zapłaci miasto.
- 16 5
-
2022-08-26 07:51
widzisz ten sąd obok wybudowany ze złamaniem prawa ? tak sąd a prawo złamali :) (7)
a gdzie parking żeby odwieść pasażerów?!
- 38 9
-
2022-08-26 10:32
a gdzie parking żeby odwieść pasażerów?!
Od czego?
- 14 2
-
2022-08-26 08:33
odwiesc od checi wyjazdu? (1)
- 23 5
-
2022-08-26 20:02
raczej odwiesc od checi
wysiadania...
- 3 1
-
2022-08-26 08:04
(3)
jest napisane, że będzie podziemny parking. Wystarczy przeczytać te kilka zdań artykułu.
- 11 21
-
2022-08-26 09:20
xxx (2)
Parking dla autobusów, trzeba czytać ze zrozumieniem;)
- 24 4
-
2022-08-26 09:35
no właśnie :) (1)
dzisiejszy parking to totalna ściema jak te kozy od trawy - cały czas zajęty, powinien być max 1/2 godziny i odajzd!
- 14 2
-
2022-08-26 17:40
Chyba owce. Cos dzwoni ale nie wiesz gdzie
- 3 2
-
2022-08-26 18:59
po uj tam punkty usługowo handlowe??? mało ich w pobliżu?
zamiast zabudować całą górę to zróbcie część obsługującą dworzec i miejsca postojowe dla tych, którzy odwożą lub przyjeżdżają odebrać kogoś z dworca oraz kilka miejsc stałych dla ogółu
- 78 12
-
2022-08-26 14:14
Dobre Rozwiązanie (1)
To dobre rozwiązanie dla obecnego Dworca PKS będzie bardziej połączony z Dworcem PKP i będzie przyciągał korzystających niż obecnie odpycha
Myślę że problemem nie jest sam plan na Nowy Dworzec PKS tylko co za nim patrząc pod względem odpadów deszczy czy chociażby śniegu- 11 6
-
2022-08-27 10:30
już mnie przyciągnął
najbardziej brakiem parkingu
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.