- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Radni Gdańska jednogłośnie dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu dworca PKS przy ul. 3 Maja. Zgodnie z nowym planem zagospodarowania i wizją inwestora funkcja transportowa zostanie przeniesiona pod ziemię, a powyżej gruntu znajdować się będą budynki usługowo-handlowe oraz skwer z widokiem na dawne fortyfikacje.
- plan dopuszcza całkowite przeniesienie funkcji dworca pod ziemię, przy czym minimalna powierzchnia obsługi podróżnych (kasy, poczekalnia itp.) musi wynieść nie mniej niż 500 m kw.,
- plac manewrowy musi uwzględniać co najmniej 20 stanowisk odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż 8 peronów dla podróżnych,
- dojście do dworca pod ziemią powinno być bezpośrednio połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
- na powierzchni terenu mogą powstać budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.) o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. ok. czterech-sześciu pięter), zaś partery muszą być wycofane względem ul. 3 Maja celem wygospodarowania szerokiego chodnika,
- w centralnej części przewiduje się utworzenie placu/skweru z widokiem na dawne fortyfikacje,
- budynek dawnego Powiatowego Urzędu Pracy może funkcjonować jako obiekt biurowy (w tym nadal jako przestrzeń dla urzędników) lub zostać przekształcony na budynek mieszkalny bądź hotel.
Teren dworca autobusowego od 2012 r. należy do Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski, które od samego początku deklaruje zburzenie istniejącego gmachu i daleko idące przekształcenia. Budynek dawnego PUP pozostaje we władaniu gminy.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3252/750x0/3252137-Porownanie-obecnego-stanu-oraz-planowanego-nowego-zagospodarowania.webp)
porównać
Wszyscy radni za przyjęciem nowego planu
Projekt planu zagospodarowania nie wywołał żadnej dyskusji podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska. Radni po wysłuchaniu najważniejszych ustaleń przedstawionych przez Edytę Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednogłośnie - 27 głosami - poparli proponowane ustalenia planu i pożądany kierunek zmian w tej części Gdańska.
- Projekt planu w części głównej wskazuje realizację dworca autobusowego z usługami oraz parkingami - mówiła na sesji dyrektor BRG. - Projekt był wielokrotnie opiniowany i konsultowany przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Efektem tego jest szereg precyzyjnych zapisów dotyczących kształtu nowej zabudowy.
Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otwiera drogę właścicielowi terenu do rozpoczęcia całego procesu budowlanego. Należy przy tym pamiętać, że plan nie określa terminów realizacji - to od inwestora (i jego zdolności finansowej) zależy, kiedy i w jakim zakresie będzie chciał dokonać zmian istniejącego stanu zagospodarowania.
Wątpliwości radnych podczas Komisji Zagospodarowania
Dyskusja nad zapisami planu pojawiła się natomiast dzień wcześniej na posiedzeniu komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG. Radni zwracali wówczas uwagę m.in. na:
- planowany przez inwestora parking na 500 pojazdów, który w tak dobrze skomunikowanej pod względem transportu zbiorowego lokalizacji jest sprzeczny z polityką miasta i zwiększy ruch pojazdów na ul. 3 Maja (wskaźniki planu dopuszczają znaczne obniżenie liczby miejsc postojowych - nawet do 0 przy usługach),
- kwestię docelowej odpowiedzialności za utrzymanie skweru/placu w centralnej części - ze względu na podziemne kondygnacje przekazanie tego terenu do miasta jest problematyczne pod względem prawnym, więc za jego należyty stan będzie odpowiadać prywatny właściciel,
- przestrzeń zarezerwowaną pod funkcję bezpośrednio związaną z ruchem autobusów, która może okazać się niewystarczająca - powierzchnia minimum 500 m kw., to wynik analiz BRG dla podobnych nowych obiektów,
- dojazd dla autobusów - przewidziano łagodną rampę na kondygnację podziemną oddzielną od wjazdu na parking dla aut indywidualnych, dworzec będzie przystosowany do obsługi także autobusów piętrowych.
Radni - członkowie komisji - ostatecznie jednogłośnie wyrazili jednak pozytywną opinię za przyjęciem uchwały z nowym planem zagospodarowania.
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/3252/750x0/3252139-Porownanie-obecnego-stanu-oraz-planowanego-nowego-zagospodarowania.webp)
porównać
Odrzucone uwagi, zerowe zainteresowanie dyskusją
Na wcześniejszym etapie - składania uwag do planu - wpłynęło pięć uwag od dwóch osób fizycznych. Wszystkie zostały odrzucone:
- drzewa postulowane do objęcia ochroną znajdowały się poza granicami planu (uwaga bezprzedmiotowa),
- proponowana organizacja ruchu przy gmachu sądu przekraczała możliwości uwzględnienia w planie (zbyt szczegółowy uwaga),
- postulat ochrony konserwatorskiej istniejącego gmachu dworca nie zyskał aprobaty konserwatora zabytków i jest sprzeczny z założeniem inwestora,
- zachowanie istniejącego założenia dworcowego w zakresie układu miejsc postojowych i placu manewrowego nie jest uzasadniona w sytuacji przeniesienia dworca pod ziemię,
- niedopuszczenie przeniesienia dworca pod ziemię jest sprzeczne z założeniem zapisów nowego planu i zamierzeń inwestycyjnych.
Warto nadmienić, że na dyskusji publicznej prowadzonej w toku procedury wyłożenia planu pojawili się jedynie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska. Zainteresowanie ze strony mieszkańców było zerowe, choć dyskusja odbywała się w trybie zdalnym (przez internet).
Miejsca
Opinie (362) 6 zablokowanych
-
2022-08-27 08:49
Dworzec
To znaczy, że przez lata podróżni będą umęczeni ; już dobrze w kość daje się ciągnący się remont dworca PKP. Można dostać alergii, widząc utrudnienia związane z dojściem do kas i na perony dworca PKP. Jak można dopuścić do przedłużającego się w nieskończoność remontu tego dworca. Czy ktoś ponosi za to konsekwencje?
- 6 0
-
2022-08-27 09:06
Należy jeszcze
Zmodernizować cześć między PKS a tunelem PKP.
- 2 1
-
2022-08-27 09:17
Górski ma tylko jednego projektanta?
Wszystko jednakowe,czy to bloki czy dworzec czy centrum handlowe
- 6 0
-
2022-08-27 09:43
Po co kolejne sklepy?
obok są dwie duże galerie z których jedna umiera bo nie ma obrotu. Na dworcu nie będzie lepiej. I co z gospodarką wodną? Czy to nie wpłynie na zaburzenia na niżej położonym terenie? Już pominę że ten cały parking może być trochę mały, żeby autobusy mogły swobodnie manewrować. Z drugiej strony nie jesteśmy Krakowem, nie potrzebujemy ogromnego podziemnego dworca. Nie potrzebujemy nawet małego. Jakby jeszcze ktoś szerzej informował o tych konsultacjach ale po co. Przecież i tak nikogo nie interesuje zdanie mieszkańców
- 1 0
-
2022-08-27 09:53
Trale morele...
PKS?
A z tamtąd co kolwiek jeszcze poza Kartuzami czy Kościerzyną jest obsługiwane?
Smród, bezdomni, ruscy jacyś, tragedia.
Może lepiej tam przytułek dla bezdomnych zrobić albo hotel robotniczy dla mieszkańców Kartuz i Kościerzyny?- 2 1
-
2022-08-27 09:54
Dworzec PKS
Jak sama nazwa wskazuje to trudno chyba zrozumieć temu Deweloperowi że jest to miejsce komunikacji regionalnej i dalekobieżnej (zagranicznej) to nie jest galeria Bałtycka czy kibel bo inaczej nie można nazwać Gdańsk Metropolia które połączyło się z Dworcem PKP Gdańska Wrzeszcza robiąc z tego taki paskudny placek z dodatkami tu żabka tu kiosk i wielki kibel Galeria Handlowa
Deweloper zapomina że to miejsce jest i od lat służy jako zaplecze Dworca Głównego PKP więc po co tam wciskać kibel żabka środka czy inne jak na przeciwko jest Medison na rajskiej Żabka na Heweliusza Żabka i inne pierdoły zamiast postawić małe sklepiki z pocztówkami reguonalnymi pamiątkami coś co będzie przyciągało tak jak chociażby modernizacja tego Baru człowiek po podróży jest zmęczony chce się wykompać coś zjeść i położyć się i odpocząć potem idzie zwiedzać lub spotyka się z rodziną czy innymi osobami
Ładnie to wygląda ale nie sprawi na kimś wrażenia jeśli stanie się kolejny oszklonym kiblem z garstką jakiegoś lumpexu i co tam jeszcze pod tytułem żabka- 0 0
-
2022-08-27 10:38
Plus taki
Że ten architektoniczny potwór zniknie z przestrzeni. Ale ze podziemny dworzec? Pomysl rodem z miasteczka Gdyni
- 3 0
-
2022-08-27 10:46
tylko żeby nie zepsuli jak w Poznaniu lub Sopocie
Tylko żeby nie zepsuli wszystkiego jak w Poznaniu. Gdzie dworzec autobusowy to klitka będąca dodatkiem do galerii handlowej. Żeby nie szukać daleko wystarczy spojrzeć jak wygląda dworzec PKP w Sopocie (maleństwo bez prawdziwej poczekalni wciśnięte w róg galerii handlowej.
- 2 0
-
2022-08-27 11:52
Trochę szkoda, że funkcja transportowa (czyli jak by nie patrzeć główna funkcja dworca) ma być przeniesiona pod ziemię. W ten sposób osoby przyjeżdżające do naszego pięknego Gdańska autobusem pierwsze co zobaczą po wyjściu z autobusu to ciemny, surowy parking podziemny.
Z drugiej strony dobrze, że coś ruszyło w tej sprawie. Dworzec w obecnym kształcie straszy od wielu lat.
Co do małego zainteresowania mieszkańców dyskusją, być może warto byłoby lepiej taką możliwość reklamować? Zwłaszcza w przypadku tak ważnych dla miasta inwestycji. Myślę, że dużo osób, które mogłyby być tym zainteresowane, po prostu o tym nie wiedziało.- 2 0
-
2022-08-27 11:56
nastepny przekret?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.