- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy
Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.
Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.
Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.
Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.
W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.
- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.
Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.
- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie
Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.
- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.
- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wideo archiwalne
Opinie (287) 4 zablokowane
-
2017-06-05 06:24
(1)
Kasa zamiast n drogi poszła dla nie pracujących z wyboru na 500+.
- 14 8
-
2017-06-05 08:08
i dobrze: dzieci to lepsza inwestycja niż asfalt
- 3 3
-
2017-06-05 06:25
Buspas w tym miejscu, a także każdy pomysł buspasa wytyczanego na wąskich ulicach ze skrzyżowaniami i miejscami parkingowymi po stronie buspasa jest zły i prowadzi do chaosu na ulicy.
Ale zwolennikom takich rozwiązań nie wytłumaczysz tego.- 22 4
-
2017-06-05 06:47
Ile zapłacili podatnicy za te nieprzemyślane decyzje (budowa i późniejsza likwidacja)? (2)
- 7 11
-
2017-06-05 06:50
Budowa? Postawienie znaku drogowego i namalowanie oznakowania poziomego na jezdni długości 150 metrów to budowa?
- 11 0
-
2017-06-05 07:20
W ten sposób tylko wychodzisz na idiotę.
Od razu widać, że w tym miejscu albo nie byłeś nigdy albo nie zwracałeś uwagi co i jak.
Nie chodzi by władzy za nadmiarowe wydatki nie strofować ale akurat nie w tym wypadku.
Widać zresztą po tym artykule, że spora część neguje chyba dla samej negacji.
Reasumując, pomysł z buspasem na Dmowskiego był zły, przysparzał tylko kłopotów, nie był respektowany także przez autobusy, słusznie został zlikwidowany. Szkoda że tak późno waaaadza dochodzi do wniosku, że są rzeczy które jedynie w fazie projektowej wyglądają nieźle, potem zupełnie nie sprawdzające się w praktyce.- 4 1
-
2017-06-05 06:53
Bez buspasów autobus zawsze będzie wolniejszy od osobówki (6)
więc ludzie będą wybierać samochody więc korków będzie więcej. Wybór powinien być prosty - Jedziesz do domu samochodem godzinę albo autobusem pół godziny. Tylko buspas to daje.
- 16 9
-
2017-06-05 06:58
(3)
Komunikacja miejska przeważnie będzie wolniejsza od samochodu.
- 10 1
-
2017-06-05 09:31
I droższa
I bardziej niewygodna, i bardziej niebezpieczna, i w ogóle do kitu.
- 0 2
-
2017-06-06 16:11
przeciętna prędkość samochodu w Warszawie w godzinach szczytu sięga 12 km/h (1)
przeciętna prędkość tramwaju na wydzielonym torowisku ok. 15 km/h
przeciętna prędkość roweru w Kopenhadze 18 km/h
Wybór należy do ciebie.- 0 0
-
2017-06-06 16:59
"przeciętna prędkość roweru w Kopenhadze 18 km/h"
Chciałbym zobaczyć Ciebie jadącego z taką prędkością ze Śródmieścia np. na Chelm/ do Osowy.- 0 0
-
2017-06-05 07:14
Ale akurat nie w omawianym miejscu, bowiem ten buspas na tej ulicy dezorganizował ruch całkowicie, także ze szkoda dla autobusów, nie tylko osobówek.
- 6 1
-
2017-06-05 08:49
autobus to powolna kupa złomu więc zawsze będzie wolniejszy nawet od roweru
- 1 2
-
2017-06-05 07:04
Dramat to przejazd przez tory i płyty przy Manhattanie (1)
Więcej samochodów by przejechało przez skrzyżowanie gdyby nie musiały bardzo zwalniać na torach, na wysokości których są fatalne nierówności.
A płyty przy Manhattanie, to już dramat. Serce Wrzeszcza, a wygląda jak wyjazd z budowy na obrzeżach miasta.- 29 3
-
2017-06-05 07:09
Tam kiedyś ktoś zaplanował nowoczesne rozwiązania w tym podziemny pasaż pieszy.
Ale mamy to co mamy czyli permanentnie korkującą się komunikację miejską..- 3 2
-
2017-06-05 07:20
Zaspa Ciołkowskiego
Wiecznie poparkowane samochody na pasach ruchu przez co zamiast normalnie jeżdzi się tam wachadłowo. A ostatnio jakiś odłam umysłowy zaparkował auto zastawiając wyjazd z parkingu.
- 13 0
-
2017-06-05 07:26
Likwidują przystanki, bo samochody parkują, (3)
likwidują buspasy, bo samochody blokują - słuszną linię ma ZTM!
- 16 5
-
2017-06-05 08:09
Adamowicz z Grzelakiem nic nie widzą i nic nie wiedzą ale podobno stawiają na rozwój komunikacji miejskiej
- 1 1
-
2017-06-05 08:10
Ludzie nie chcą komunikacji zbiorowej. (1)
Należy to uszanować. Większość woli własny samochód. Krzykliwa garstka oszołomów tego nie zmieni.
- 2 8
-
2017-06-06 16:14
na podstawie jakich badań tak twierdzisz?
Jak na razie przejazdy samochodem w Gdańsku stanowią tylko 41% ogółu przejazdów.
Wielu kierowców rezygnuje na rzecz roweru lub roweru wspomaganego elektrycznie. Jakbyś spróbował, możliwe, że też byś coś skumał.
Jak wszyscy chcą jechać (własnym samochodem) to wszyscy stoją w korkach.- 0 0
-
2017-06-05 07:35
A po co te buspasy? (3)
Nie rozumiem. Dlaczego ludzie, których nie stać na samochód mają nie stać w korku?
- 14 15
-
2017-06-05 09:59
(1)
Gratuluję typowego polskiego podejścia: pies ogrodnika. Mentalność na poziomie Janusza, "krula" dróg w swoim passeratti na gaz przerobionym.
- 2 2
-
2017-06-05 11:29
Oj buraku, nawet podpis jest sarkazm a i tego nie rozumiesz
- 1 0
-
2017-06-05 13:09
dlatego że w jednym autobusie jedzie 100 osób, a w jednym samochodzie zazwyczaj jedna.
Dlatego minuta stania autobusu w korku to tak naprawdę strata ponad 1.5h, a minuta stania osobówki w korku to tylko 1min straty.- 1 0
-
2017-06-05 07:37
Bardzo dobrze (1)
Buspas w tym miejscu tylko dezorganizawał ruch bo ulica jest po prostu zbyt wąska
- 15 3
-
2017-06-06 16:15
ruch dezorganizują samochody skręcające na miejsca do parkowania po prawej stronie jezdni
Jeśli się je zlikwiduje, połowa problemu zniknie jak ręką odjął.
- 0 0
-
2017-06-05 07:48
dwa czy trzy pasy (9)
wszystko spoko tylko ile teraz jest tam pasów? pół biedy kiedy na "trzecim " staja ci do skretu w prawo a bardzo czesto wszyscy z trzech pasow jada prosto ....
- 8 1
-
2017-06-05 07:51
trzeci pas to pas dla rowerów (7)
ale jedni Janusze ustawiają się na nim żeby skręcić w prawo, a inne głąby jadą nim prosto i wciskają się w lewo na skrzyżowaniu, ogólnie bydło co znalazło prawo jazdy w worku z cebulą
- 4 4
-
2017-06-05 07:55
(6)
Akurat w tym miejscu pas dla rowerów nie ma najmniejszego sensu.
- 5 2
-
2017-06-05 07:59
jasne niech przepychają się wąskim chodnikiem przez tłum ludzi (5)
- 4 1
-
2017-06-05 08:06
(4)
Od kiedy to można rowerem jechać tamtym chodnikiem?
Jest ulica, jest miejsce dla rowerów. Pas rowerowy wyłączony z ruchu zbudowany przy miejscach do parkownaia to jest pomyłka zagrażająca bezpieczeństwu rowerzystów.- 3 2
-
2017-06-05 08:28
co za idiota (3)
a jak będzie różnica czy ktoś jedzie pasem dla rowerów przy parkingu czy skrajem jezdni
jeżeli stanowi to zagrożenie to trzeba zlikwidować parking- 1 3
-
2017-06-05 08:34
Pomyśl czemu pas dla rowerów i jego przecinanie przez samochody jest zagrożeniem dla rowerzystów. Trenuję to (niestety) codziennie na Wita Stwosza, wiec wiem o czym pisze.
- 2 1
-
2017-06-05 09:34
dla wygody kilku naładowanych testosteronem pajaców zlikwidować jeden z niewielu parkingów w okolicy? (1)
- 2 1
-
2017-06-06 16:17
dokładnie tak
taka likwidacja pomoże też jadącym autobusami
- 0 0
-
2017-06-05 08:31
2
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.