• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany przy nabrzeżu Motławy

Katarzyna Moritz
12 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Żegluga Gdańska będzie miała do dyspozycji 100 m mniej nabrzeża. Żegluga Gdańska będzie miała do dyspozycji 100 m mniej nabrzeża.

Żegluga Gdańska, która przez ostatnie 15 lat była głównym najemcą nabrzeża przy Motławie, będzie je nadal dzierżawiła, ale o ponad 100 metrów mniej. W wyniku zakończonego przetargu na miejsca do cumowania pojawi się tam m.in. gen. Kutrzeba, przycumuje też galeon Czarna Perła. Mimo zapowiadanych konsultacji z miejskim plastykiem w sprawie estetyki statków, nie przeprowadzono ich.



Z nowych jednostek pojawi się blisko 16 metrowy gen. Kutrzeba. W przetargu był wymóg o estetycznym wyglądzie statków, który miał być konsultowany w czasie przetargu z miejskim plastykiem. Jednak ostatecznie konsultacji nie było. Z nowych jednostek pojawi się blisko 16 metrowy gen. Kutrzeba. W przetargu był wymóg o estetycznym wyglądzie statków, który miał być konsultowany w czasie przetargu z miejskim plastykiem. Jednak ostatecznie konsultacji nie było.
Dzięki wieloletniej umowie dzierżawy z miastem Żegluga Gdańska przez ostatnie 15 lat była głównym użytkownikiem nabrzeży przy kanale Motławy. Cumowały tam pasażerskie katamarany pływające do Helu, Gdyni i Sopotu, a także mniejsze jednostki, pływające po porcie czy na Westerplatte. Żegluga dysponuje w sumie 20 statkami, a w sezonie zatrudnia 200 osób.

- Stanęliśmy do przetargu ogłoszonego przez MOSiR, bo nie chcieliśmy stracić możliwości cumowania w Gdańsku. Zresztą jesteśmy jedną z największych firm w Polsce, oferujących tego typu przewozy. W przetargu osiągnęliśmy wymagane dla nas minimum. Możliwość cumowania przy Motławie nie tylko wiąże się z rejsami, ale też z możliwością dokonywania np. przeglądów jednostek - wyjaśnia Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej Ltd.

Jego firma przez ostatnie lata dysponowała 120 metrami nabrzeża przy Zielonym Moście oraz 192 metrami przy Nabrzeżu Rybackim i przy ul. Wartkiej. W zakończonym przetargu przy Zielonym Moście otrzyma w dzierżawę 80 m (odcinek 1B i 1A), a w pozostałej części Motławy 125 m (odcinki nr 2 i 3), czyli o 107 m mniej niż dotychczas. Wiadomo, że w tym sezonie będą tam cumować takie jednostki ŻG, jak: Onyks, Elżbieta, Małgorzata, Rubin, Polesie 9 i Miltyne. Za każdy metr bieżący nabrzeża firma średnio będzie płacić - od 1 maja do 31 sierpnia - 6 zł netto, a poza sezonem letnim 3 zł. Umowa na najem nabrzeża będzie trwała do końca 2013 roku.

- Przez ostatnie lata mieliśmy zupełnie inne zasady opłat za dzierżawę, ale ponosiliśmy też nakłady na inwestycje czy remonty nabrzeża. Obecnie musimy, bo nie mamy innego wyjścia, sprostać stawkom ustalonym przez MOSiR, który obecnie zarządza nabrzeżami. Nowe stawki mogą wpłynąć na koszty eksploatacji i ceny biletów dla pasażerów - przyznaje Jerzy Latała.

Przy Zielonym Moście, gdzie przede wszystkim można było oglądać statki Żeglugi Gdańskiej, 36 metrów nabrzeża (odcinek 1C) będzie należeć do firmy DARKIS TRAVEL SC Gdynia. Będzie tam cumować jeden z jej Galeonów - Czarna Perła, na zmianę z drugim - Lew. Za 1 mb gdyńska firma zapłaci 6 i 3 zł.

- Nową firmą jest EMMET Cruise Jan Popończyk Drwęck. Jej jednostka, czyli gen. Kutrzeba o długości 15,6 m, stanie przy nabrzeżu pomiędzy Mostem Zielonym a Mostem Krowim. Może zabierać 110 pasażerów. W chwili obecnej nie znamy planów ich rejsów i tras - wyjaśnia Grzegorz Pawelec z MOSiR-u.

Za 1 m nabrzeża (odcinek nr 6) o długości 20 m najemcy będą płacić 2,50 zł. Poza przewozami pasażerskimi mogą też prowadzić handel i gastronomię na jednostce pływającej bez prawa do wystawienia ogródka.

Do przetargu na końcowy fragment nabrzeża przy ulicy Wartkiej (odcinek nr 5) o długości 15 m stanął też armator pływającej stacji paliwowej Lotos. Jego pobyt tam będzie związany z obsługą Mariny. Będzie płacić 5 zł za 1 mb nabrzeża netto w sezonie i 2,5 zł poza nim.

Ale to nie jedyne zmiany, w sezonie czeka nas nieco większa oferta możliwości spędzania czasu na wodzie. Część odcinków nabrzeża zostało zarezerwowanych pod budowę przystanków tramwajów wodnych - Most Zielony i Targ Rybny - ujętych w miejskim "Programie ożywienia dróg wodnych w Gdańsku 2011-2012". Program przewiduje uruchomienie dwóch wodnych linii tramwajowych z przystankami, na trasach od Mostu Zielonego do Sobieszewa i Górek Zachodnich oraz do Twierdzy Wisłoujście.

Miejsca

Opinie (82) 8 zablokowanych

  • no i ...

    ... i żeby mi nikt na to g...o nie wsiadał !!!

    to coś bujało się po rejsach z Wawki do Serocka... i myślę ze niewiele możemy zdziałać w sprawie zmiany nazwy , ale jeżeli ktoś ma o tym pojęcie i wie jak się za to zabrać , to ja się pod tym podpisuję !!
    To wstyd żeby takie cóś(!) pływało pod TAK WIELKIM NAZWISKIEM !!!!

    • 12 0

  • DŁUGIE POBRZEŻE

    Co się ludziska ciskacie? Ten wspaniały statek jak ulał pasuje do Pobrzeża składającego się z połamanych kafli i brukowców, o które z kolei łamią nogi cpacerowicze

    • 12 4

  • moze w poprzek

    polaczy sie linie brzegowe czy to za trudne dla politechniki wstyd zeby do filharmonni chodzic na okolo lub w spalinowym amoku trafic na koncert

    • 3 4

  • lepiej brzmi :

    m/t " Gienierał Rachimow"

    • 9 0

  • zamienic generala

    na dudynia bedzie slodko a ze nieladnie to juz zona niech sie cieszy w koncu zarabia na tym badziewiu w gdansku

    • 3 2

  • zabierzcie z motławy soldka - pomnik propagandy PRL

    tylko zasmieca motlawe

    • 4 8

  • Czarna perła to największy gniot wsród tego typu jednostek a to drugie to szklarnia?

    takie coś pod żurawiem :-)
    a później ktoś dziwi się ze smieja sie z Polaków :-)
    I jak znam życie to bilety na ta pływającą szklarnie będą w ceie biletów na Tytanica :-)
    Nawet na mazurach takie cudaki już nie pływają

    • 11 0

  • Polskie statki

    To fakt, Sołdek zbyt współcześnie wygląda na tle spichrzów. Miał być tam Dar Młodzieży, ale jakoś ucichło?
    Ale też z drugiej strony może i dobrze, że niektórych kole w oczy statek zbudowany w polskiej stoczni dla polskiej floty, a polska flota liczyła w czasach PRL-u kilkaset jednostek pływających pod polską banderą do niemal wszystkich głównych portów świata.
    A pisze to bynajmniej nie zwolennik PRL-u.

    • 6 0

  • Wymiana z Gdynią !

    Dla nich Sołdek, dla nas Dar Młodzieży

    • 2 2

  • Urząd Miasta (1)

    A może Urząd Miejski sprawdziłby działania podległej jednostki czyli MOSiR - dlaczego nie konsultowano decyzji z plastykiem ; dlaczego psuć widok reprezentacyjnego miejsca Gdańska , komu przeszkadzały wpisane już w widok Motławy jednostki ŻG

    • 5 0

    • A ja się nie zgadzam

      Uważam, że jednostki Żyglugi Gdańskiej, zwłaszcza "katamarany" Opal, Szmaragd etc. są wyjątkowo szpetne i gdybym miał możliwość decydowania, w życiu nie pozwoliłbym im cumować przy Długim Pobrzeżu

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane