- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (164 opinie)
- 2 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (138 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (183 opinie)
- 4 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (313 opinii)
- 5 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (55 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (171 opinii)
Zmień Gdynię w miasto przyszłości
16 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Pomysł na zmianę w przestrzeni publicznej Gdyni sprawdzi się w każdym mieście na świecie - twierdzą doradcy biznesowi i zapraszają do konkursu, w którym można wygrać wyjazd do Doliny Krzemowej oraz pieniądze na realizację projektu.
I przywołuje najgłośniejszy sukces ostatnich lat, czyli rozwój firmy Ivona Software (wcześniej Ivo Software), którą stworzyło dwóch młodych informatyków z Gdyni, Łukasz Osowski i Michał Kaszczuk. Wymyślony przez nich syntezator mowy Ivona zrobił furorę na świecie, a firmę niedawno kupił światowy gigant - Amazon.
To właśnie indywidualny pomysł sprawił, że ten projekt odniósł tak wielki sukces. Była ich zresztą cała masa, choć oczywiście zazwyczaj na mniejszą skalę. Nie zmienia to jednak faktu, że bezrobocie w Gdyni zawsze - nawet po upadku stoczni - było jednym z najniższych w Polsce.
Często jednak świetne pomysły umierają śmiercią naturalną w starciu z urzędniczymi barierami, bądź brakiem środków na ich wdrożenie. Właśnie temu przeciwdziałać chce Instytutu Wolności, który organizuje konkurs "Innowacyjna Polska. Jak przeskoczyć kryzys".
- W Polakach jest dużo większy potencjał niż w mieszkańcach krajów zachodnich - oni są syci i trochę zmęczeni, nam się ciągle bardzo chce. Dlatego wybieramy pomysły na przedsięwzięcie przynoszące zyski, ale też zmieniające coś w naszej rzeczywistości. Chodzi o pomysły, które mogą zmienić życie w mieście. Pomysły w postaci kilkunastu zdań, a nie profesjonalnych biznesplanów ze szczegółową rozpiską finansowania i rozwoju. Najważniejsza jest idea, my zadbamy o resztę - podkreśla Igor Janke z Instytutu Wolności.
Twórcy pięciu najlepszych pomysłów wezmą udział w dwudniowym szkoleniu w Warszawie, po którym napiszą biznesplan i przygotują 10-minutowe wystąpienie publiczne. Główna nagroda to wyjazd na dwa tygodnie do Doliny Krzemowej, gdzie odbędą się warsztaty z najlepszymi specami od innowacji, a na koniec spotkanie z aniołami biznesu.
- Ivo to model biznesowy, który można było sprzedać po 10 latach. Ale są też takie pomysły, które po kilku miesiącach można zamienić na pokaźną gotówkę - zaznacza Kacper Nosarzewski, zajmujący się prognozowaniem biznesowym oraz doradztwem w firmie 4CF. - Każdy model wymyślony dla Gdyni można przeskalować. Dziś miasta się suburbanizują, wręcz rozpadają na samodzielne dzielnice. Np. Los Angeles składa się z dzielnic zamieszkanych przez kilkaset tysięcy osób, które w tej skali żyją. Nie jest ważne czy w sumie w metropolii mieszka 20 czy 30 mln osób - dodaje.
Pomysły można przesyłać na adres: konkurs@instytutwolnosci.pl do 10 maja. Więcej informacji o konkursie na stronie Instytutu Wolności.