• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmieni się najważniejszy plac w Gdyni. Projekt za 900 tys. zł

Piotr Weltrowski
6 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (210)
  • Tak po przebudowie ma wyglądać plac Konstytucji (koncepcja).
  • Tak po przebudowie ma wyglądać plac Konstytucji (koncepcja).
  • Tak po przebudowie ma wyglądać plac Konstytucji (koncepcja).
  • Tak po przebudowie ma wyglądać plac Konstytucji (koncepcja).

To już pewne, urzędnicy nie chcą czekać ze zmianami na placu KonstytucjiMapka w Gdyni i zdecydowali się zapłacić więcej, aby skutecznie rozstrzygnąć przetarg na przygotowanie kompleksowego projektu przebudowy.



Czekasz na zmiany na placu Konstytucji?

Dla wielu osób przyjeżdżających do Gdyni pierwszym widokiem, który widzą po wyjściu z budynku dworca, jest plac Konstytucji. I cóż, nie jest to widok zbyt piękny. Dziś plac to w zasadzie betonowa pustynia, i to taka żywo przypominająca czasy PRL-u.

O konieczności zmian w tym miejscu mówi się od lat. Do niedawna były to jednak tylko przymiarki. Sytuacja się jednak zmieniła. W październiku zeszłego roku urzędnicy zaprezentowali studium możliwych zmian w rejonie placu i ogłosili pierwszy przetarg na stworzenie projektu przebudowy placu.

Choć wpłynęły w nim dwie oferty, to obie znacząco przekraczały możliwości finansowe miasta. Ogłoszono więc kolejny przetarg. Tym razem oferty wpłynęły aż trzy, niemniej znów nawet najniższa z nich przekraczała o kilkaset tys. zł zaplanowany na tę inwestycję budżet.

Urzędnicy dołożą więcej pieniędzy



Oferty te otwarto 19 grudnia ubiegłego roku, jednak dopiero teraz, 6 lutego, miasto zdecydowało się zakończyć postępowanie. Gdynia wyłoży na stworzenie projektu ponad 400 tys. zł więcej, niż planowała, bo 921 270 zł. Projekt przygotuje spółka Green Cities Infrastructure z Gdańska.

- Do drugiego postępowania przetargowego zgłosiło się trzech projektantów, wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Zgodnie z umową wykonawca będzie miał 48 tygodni na przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Na jej podstawie zrealizowana zostanie przebudowa placu Konstytucji wraz z wlotami przyległych ulic: Dworcową, Janka Wiśniewskiego i Jana z Kolna. Finalnie inwestycja poprawi funkcjonalność i wizerunek węzła transportowego Gdynia Główna w sercu miasta - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Tak dziś wygląda plac Konstytucji. Tak dziś wygląda plac Konstytucji.
Koncepcja zmian na pl. Konstytucji, główne założenia:
  • przywrócenie reprezentacyjnego placu przed Dworcem Gdynia Główna - placu dostępnego dla pieszych jako szeroko rozumianego miejsca wspólnego, przyjaźnie zaaranżowanej przestrzeni publicznej zapewniającej swobodny dostęp do usług, handlu i wypoczynku w najbliższej okolicy, w sąsiedztwie uspokojonego oraz uporządkowanego ruchu samochodowego;
  • utworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego z nowym rozmieszczeniem przystanków, a także przejrzystymi i intuicyjnymi funkcjami komunikacyjnymi dla mieszkańców i turystów, w szczególności dla pasażerów publicznego transportu zbiorowego;
  • zwiększenie bezpieczeństwa dla ruchu pieszego i rowerowego z jasno określonymi, wygodnymi trasami przemieszczeń;
  • zwiększenie priorytetu dla publicznego transportu zbiorowego buspasami, uspokajając tym samym ruch samochodowy, w szczególności tranzytowy na obszarze pl. Konstytucji;
  • wyeksponowanie modernistycznej tkanki urbanistycznej i historycznych budynków poprzez przemyślaną ingerencję zielenią, w obszarze nowo zdefiniowanego placu i wzdłuż przyległych ulic.

Miasto chce zmian w organizacji ruchu



Zmienić ma się również docelowa organizacja ruchu. Główny ruch samochodowy ma być skierowany w ulice Jana z KolnaMapkaWójta RedtkegoMapka, a w okolicy placu pojawić mają się za to buspasy i drogi rowerowe.

Elementem koncepcji jest też integracja przystanków komunikacji miejskiej. Dziś są one rozproszone, docelowo mają być bliżej siebie i bliżej samego dworca.



Koncepcja zakłada także przeniesienie stanowisk odstawczych dla autobusów i trolejbusów, oczekujących na rozpoczęcie kursu - z głównej części placu powędrować mają one na jego obrzeża (za obecną dyspozytornię w rejon ul. Janka WiśniewskiegoMapka).

Co ważne, po zmianach osoby korzystające z taksówek lub samochodów prywatnych nadal będą mogły dojechać do węzła samochodem i zatrzymać się na miejscach postojowych typu Kiss and Ride - w istniejącej już przestrzeni postoju taksówek, od strony ul. Dworcowej oraz w nowej przestrzeni parkingowej i strefie Kiss and Ride w północno-zachodniej części placu.

Opinie (210) 5 zablokowanych

  • Dobra, to przygotowanie samego projektu. Ile będziemy musieli czekać na realizację, zakończenie przebudowy?

    • 7 0

  • tak projekt, bo idą wybory

    i na tym koniec

    • 10 0

  • Gdynianka

    Zrobią plac, a później inwestor ,który kupił dawny budynek Poczty Polskiej rozjeździ go ciężkim sprzętem budowlanym.

    • 20 2

  • Zmiany...zmiany

    Plac po zmianach pozostanie placem, a kiedy i w co zmieni się Pan Ł.?

    • 12 0

  • po co te zraszacze ogrodowe udające fontanne i ohydne betonowe kloce niby ławki?

    skupić się na możliwości zaparkowania pojazdu odwożąc ludzi i przywrócić dworzec autobusowy z kasą,zadaszeniem i informacją

    • 24 0

  • nic się nie zmieni, to tylko koncepcja

    • 9 0

  • Co te wybory robią z leniwymi władzami :)

    Mogłyby być co pół roku

    • 11 1

  • Znowu gniot

    Tutaj chodzi raczej o uplynienie ruchu wszystkich pojazdów przyjeżdżających z Oksywia, Obłuża, Pogórza, estakady itd.
    Park to można wydzielić, ale w innym miejscu.

    • 38 3

  • Przed przebudową węzła Dworcowa i 10 lutego powinni zrobić kompleksową koncepcje tego miejsca

    Jak poprowadzić ruch Wiśniewskiego, Jana z Kolna, Wójta Radtkego. A może i 3 mają, Wendy, Chrzanowskiego i Polska.
    A zajmują się skrawkami, które kosztują miliony Anię rozwiązują żadnego problemu z ruchem aut w mieście.

    W tej koncepcji ruch wpychany jest do Śródmieścia, gdzie... ruch jest ograniczany.

    Nie ma żadnej wizji rozwoju miasta. Są tylko polsrodki.
    Nawet planowana Droga Czerwona to tylko skrawek potrzeb.
    Budowa odcina kesnego Estakady miała wyprowadzić ruch portowy (TIRy) a okazuje się, że tam co chwila te ciężarówki się psują i korkują pół miasta. A dlaczego, bo tam jest ostro pod górę. To samo będzie na odcinku obwodnicy Chylonia - Chwarzno. Ciężarówki załadowane kontenerami mają tam długą prostą pod górkę. Pomyślcie, co będzie do tego zimą.
    Lotniskowe 100 mln właśnie powinno zostać wydane w tym kierunku, a nie na fanaberie wiadomo kogo.

    • 23 0

  • Bzdura

    Kolejny pomysł pozbawiony ekonomiczmych podstaw.

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane