• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przyczynę pożaru w zajezdni w Nowym Porcie. "Dortmundy" pod lupą

Szymon Zięba
18 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak wyglądał pożar z 14 grudnia 2021 r.

Awaria nagrzewnicy tramwaju doprowadziła do pożaru w zajezdniNowym Porcie,Mapka do którego doszło 13 grudnia 2021 r. To jeden z wniosków postępowania wyjaśniającego. Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadziły kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach N8C, tzw. dortmundach.



Czy ubezpieczyłe(a)ś swoją własność na wypadek pożaru?

Przypomnijmy: w poniedziałek, 13 grudnia 2021 r., późnym wieczorem na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie wybuchł pożar.

Ze wstępnych oględzin szkód wynikało, że spłonęły dwa tramwaje N8C, tzw. dortmundy, a więc używane tramwaje kupione z Niemiec, które po sprowadzeniu do Gdańska przechodziły gruntowną modernizację (jeden z nich był jeszcze przed remontem). Z kolei jednym z dwóch uszkodzonych składów była nowa Pesa Jazz.

W sprawie pożaru przeprowadzono postępowanie wyjaśniające. Z informacji, które otrzymaliśmy z Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wynika, że przyczyną zapalenia się pojazdu była awaria nagrzewnicy. Prawdopodobnie doszło do zablokowania wentylatora rozprowadzającego ciepło.

- Nigdy wcześniej usterka tego typu nie miała miejsca - zastrzega Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W związku ze zdarzeniem przeprowadzono kontrolę systemów grzewczych we wszystkich tramwajach typu N8C. Wykazała ona, że systemy działają prawidłowo.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie. Film czytelnika.



Będzie rozbudowa systemów monitorujących pracę komunikacji



- Prewencyjnie, w celu wyeliminowania ryzyka wystąpienia podobnej sytuacji, podjęta została decyzja o rozbudowie systemu monitorującego pracę pojazdu o funkcję przeznaczoną do diagnostyki systemu grzewczego - mówi rzeczniczka GAiT.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Skutki pożaru w zajezdni w Nowym Porcie.
Jak usłyszeliśmy w spółce, dodatkowym elementem zabezpieczającym będzie także system automatycznego wyłączania zasilania urządzeń grzewczych bezpośrednio po zakończeniu codziennych prac serwisowych pojazdu.

GAiT posiada dwa dodatkowe tramwaje N8C, niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. Planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce tramwajów, które spłonęły
- Do czasu wprowadzenia tego docelowego rozwiązania, w ramach działań prewencyjnych, pracownicy serwisujący pojazdy zobowiązani zostali do wyłączania zasilania systemu grzewczego. Prace nad modyfikacjami wspomnianych systemów prewencyjnych już trwają - mówi Anna Dobrowolska.

Straty na co najmniej 3,2 mln zł. Trzeba też uruchomić nowe tramwaje



Gdański przewoźnik oficjalnie podsumowuje także straty powstałe wskutek pożaru:
  • Jeden tramwaj typu N8C, który uległ niewielkiemu uszkodzeniu, wrócił już na trasy.
  • Pesa Jazz Duo skierowana zostanie do naprawy.
  • Remont dwóch tramwajów N8C, które zostały najbardziej uszkodzone, jest nieopłacalny.

- Spółka posiada dwa dodatkowe tramwaje typu N8C niewykorzystywane dotychczas w obsłudze ruchu pasażerskiego. W związku ze zdarzeniem planowana jest ich modernizacja i włączenie do ruchu w miejsce dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu - mówi Anna Dobrowolska.
Łączna wartość dwóch tramwajów N8C, które uległy zniszczeniu, to ok. 3,2 mln zł. Natomiast koszt naprawy Pesy Jazz Duo znany będzie po zakończeniu prac remontowych. Wszystkie pojazdy GAiT są ubezpieczone.

Tak wyglądała zajezdnia w Nowym Porcie po pożarze.



Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekaw jestem, jak ubezpieczyciel podejdzie do kwestii podniesionych pantofrafów

    Jak znam życie i przepisy odszkodowania nie będzie.

    • 13 0

  • Naprawy na gumę do żucia. (1)

    To co nagrzewnica nie ma jakiegoś termika, który odstawił by ją w sytuacji w której doszło do zablokowania wentylatora i wzrostu temperatury? Czy termiki były ale zostały usunięte bo więcej było z nim problemu niż pożytku, a jak coś nie świeci i nie mruga to znaczy, że działa. Naprawy w GAiT na gumę do żucia, taśmę, tryty i usuwanie żarówek co by motorniczy lub kierowca myślał, że jedzie sprawnym pojazdem, a pasażer przez okienko nie zgłosił, że jest wożony niesprawnym pojazdem.
    Polecam odwiedzić stronkę na fb: "101 Napraw i memów GAiT Gdańsk"

    • 23 2

    • Kolego

      "Tryta" to jest jeden z najwspanialszych wynalazków naszych dziejów.

      Zestawianiie "tryty" z gumą do żucia jest lekko nie na miejscu ;)

      • 2 0

  • To znaczy

    Awaria była spowodowana niedbalstwem w konserwacji lub w naprawie. W takim przypadku powinnien zadziałać bezpiecznik

    • 21 0

  • Opinia wyróżniona

    Mamy kiepską infrastrukturę techniczną. (11)

    W mieście w kilku miejscach powinny być tory odstawcze.
    Bo jak tramwaj ulega awarii, to wszystko stoi. Wtedy zaczyna się kombinowanie na, które nie ma czasu. Robi się korek ma szynach, trzeba czekać na nadzór i decydentów. Ludzie z uszkodzonego tramwaju muszą wysiąść, z kolejnego też, bo on musi go zepchnąć na zajezdnię, a czas ucieka. Gdyby były tory odstawcze na głównych alejach, oczywiście tam gdzie jest miejsce, możnaby spychać tramwaj na taki najbliższy tor bez zastanowienia i jechać dalej. Do tego na takich torach kilka spalinowych maszyn, w razie problemow z elektryką w uszkodzonym wozie i mamy zaoszczędzone minim kilkadziesiąt procent w czasie. Ale na to jest już za późno, a każdy wóz z awarią, to tak naprawdę dwa wozy, bo uszkodzony musi jakoś zjechać na zajezdnię...
    Taka mi się historia na myśl nasunęła.

    • 145 8

    • Panie, jeśli jest zapóźno co nie strzęp Pan ryja

      • 2 16

    • To fajnie brzmi, ale (4)

      Zrób tor odstawczy na armii krajowej albo gdziekolwiek w ścisłym centrum. A o kosztach dobudowania takich rozwiązań też trzeba myśleć bo mogłoby się okazać, że miasto za każdą taką "zatoczkę" wyrówna nam brakiem oświetlenia na kilka ciemnych nocy.

      • 2 11

      • Przede wszystkim, trzeba by na to zabrać kawałek asfaltu. (1)

        A jak wiemy, to absolutnie niedopuszczalne.

        • 3 10

        • albo może cześć ścieżki rowerowej, rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach

          • 2 0

      • Armii krajowej?

        Żaden problem. Taki tor można zrobić wzdłuż wiaduktu Armii Krajowej, tego pod którym tramwaj wjeżdża na Chełm. Jest tam nawet na to miejsce, bo jest rezerwa pod tory w stronę łostowickiej...

        Jak przebudowywali węzeł przy forum, można było zastosować takie rozwiązanie na tym dużym pasie zieleni między forum a urzdem...
        Wiem że to się łatwo piszę, ale takie rozwiązanie nie jest, niemożliwe do zdobienia
        Jezeli chodzi o dobudowania, to jak pisałem już po ptakach, trzeba było myśleć nad tym, w czasie projektowania linii. Ale może gdzieś przy nowych realizacjach takie coś powstanie

        • 5 1

      • To pisowcy, mszczą się na niemieckich "dortmundach"

        • 1 1

    • Chyba mylisz tramwaje z pociągami. W Gdańsku powinno być wybudowanych więcej łączników by można było zastosować objazdy. Zamiast kombinować z PKM na południu np zrobić estakadę tramwajową na Łostowickiej. Powinno się też zrobić tramwaj na Orunię dzięki czemu ruch się rozłoży i nie będzie korków tramwajowych oraz tłoków w samych tramwajach

      • 9 0

    • Nie tory odstawcze a rozjazdy są potrzebne

      Gdyby dało się tak łatwo ściągać uszkodzone wozy to by one natychmiast zjeżdżały do najbliższej pętli zamiast stać godzinę w miejscu awarii. Tak średnio co kilka przystanków powinien być trapez z możliwością zjechania na tor niewłaściwy. W razie awarii na jednym z torów ręczne sterowanie przez nadzór - najpierw puszczamy kilka tramwajów w jedną stronę potem kilka w drugą. Wciąż są opóźnienia w obie strony ale do kilkunastu minut a nie godzina czekania na usunięcie uszkodzonego wozu. Szczególnie łatwe do zrobienia gdy tak dużo jest pojazdów dwukierunkowych.

      • 11 0

    • A kogo obchodzi czas?

      Jak by rządzących obchodził stracony czas ludzi którzy ich utrzymują to rządzili by oni do końca świata! Remonty długo korki nie w pracy nie zarabia straconej godziny i nerwy od rana.

      • 1 1

    • etam. Mądrala sie znalazł. Takie wypadki sie rzadko zdarzają, więc nie ma co strzępić rya. Zawsze na forum jest pełno "fachowców'", co wiedzą wszystko. Jeżdżę tramwajem dosyć często i jakoś nie narzekam, więc po co mącić wode w stawie?

      • 1 4

    • Znalazł się fachowiec spod budki z piwem

      • 1 0

  • Gdańsk - i wszystko jasne :-/

    • 8 4

  • Straty? Nic nie szkodzi, odkują się w cenach biletów.

    • 14 2

  • A gdzie w ankiecie odpowiedź "Jestem millenialsem, nie mam swojej własności"

    • 8 0

  • Ciekawe czy tramwaje są ubezlieczone od takich rzeczy???bo jak nie to miasto bedzie kilka mln w plecy (2)

    • 1 4

    • (1)

      Jakby Pan przeczytał artykuł to znałby Pan odpowiedź....

      • 4 0

      • A kto by tam czytał artykuł. Połowa tu wchodzi, żeby tylko komentować.

        • 3 1

  • Wszystkie znane mi urządzenia grzewcze mają wbudowane podstawowe zabezpieczenie termiczne (1)

    Nawet chiński czajnik. Nagrzewnice w tramwaju za miliony nie ma termika???

    • 22 0

    • Tego się już nie dowiemy, jest demokracja, przejrzystość itp.

      więc ktoś stwierdził że zabezpieczenie sprawia problemy, zgłosił że trzeba by wymienić, ktoś wyżej policzył i wyszło że mu się "w ekselu" się nie będzie zgadzało jak zamówi nowe, więc powiedział temu niżej żeby wymontował skoro sprawia problemy, bez też będzie działać, a w ogóle to przecież jego sprawa, przecież to on jest od naprawiania a ludzie na przystankach czekają, zrób tak żeby pojechał.
      Teraz obaj siedzą cicho mając jeden na drugiego haki. Konsekwencji się nie wyciągnie bo jak tu zwolnić pracownika niżej, który przecież coś tam potrafi dokręcić, a tego wyżej też nie, bo przecież on rozumie że czasem trzeba zrobić tak żeby tramwaj pojechał chociaż nie powinien...

      • 3 0

  • Dortmundy pod lupą czy dyrektor eksploatacji? nie można winić przedmiotu martwego za błędy w jego kontroli

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane