• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniknie kamienica najbliżej budynku LOT-u

Michał Brancewicz
14 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 12:22 (16 kwietnia 2020)
  • W ramach zabudowy terenów LOT-u ma zostać rozebrany budynek przy Wałach Jagiellońskich 8 (z lewej). Wcześniej inwestor nie prezentował takich zamiarów.
  • Planowany budynek do rozbiórki łączy się z Pasażem Królewskim, który ma osobnego właściciela.
  • Elfeko odwołało się od decyzji konserwatora, który nie zgodził się na zburzenie LOT-u. Inwestor chce teraz rozszerzyć zakres nowej zabudowy o biały budynek przy Wałach Jagiellońskich 8.

W Ministerstwie Kultury na odpowiedź czeka odwołanie od decyzji konserwatora zabraniającej zburzenia budynku LOT-u. Inwestor, który planuje w tym miejscu nowy obiekt, nie próżnuje, złożył bowiem wniosek o rozbiórkę sąsiedniego budynku przy ul. Wały Jagiellońskie 8, który łączy się z Pasażem Królewskim. Konserwator zabytków zaakceptował ten pomysł.



Wierzysz, że powstanie nowa zabudowa w miejscu LOT-u?


  • Osiem lat temu firma Elfeko z Gdyni staje się użytkownikiem wieczystym terenu, na którym stoi wybudowany w latach 60. dawny dom meblowy, znany dzisiaj jako LOT
  • W 2017 roku pracownia KD Kozikowski Design wygrywa konkurs na zaprojektowanie nowego budynku, chociaż pierwszej nagrody nie przyznano
  • W 2019 roku Elfeko kupuje od miasta działkę między LOT-em a Pasażem Królewskim
  • Na początku 2020 roku wojewódzki konserwator zabytków odmawia rozbiórki istniejącego budynku LOT-u.
  • 2 kwietnia 2020 - Elfeko składa wniosek o pozwolenie na rozbiórkę budynku przy Wałach Jagiellońskich 8, którego jest użytkownikiem wieczystym

Żaden wariant nie przewidywał rozbiórki kamienicy



Zwycięski projekt konkursowy zawierał dwa warianty. Jeden przewidywał, że nowy obiekt powstanie na działce, na której dzisiaj stoi LOT oraz na sąsiednim gruncie, bliżej Targu Węglowego. Drugi zakładał, że budynek zajmie również działkę między LOT-em a Pasażem Królewskim, która jest obecnie w posiadaniu Elfeko i zostanie "doklejony" do istniejących budynków wzdłuż Wałów Jagiellońskich.

Żaden z tych wariantów nie przewidywał jednak rozbiórki budynku przy Wałach Jagiellońskich 8.

- Wniosek o wydanie pozwolenia na rozbiórkę jest etapem związanym z planowaną zabudową działek z budynkiem LOT-u oraz terenów sąsiednich. Aktualnie nie planujemy innej inwestycji na przedmiotowych działkach - mówi Piotr Kossak, zastępca dyrektora inwestycji kubaturowych w Elfeko.
  • Zwycięska koncepcja nowego budynku w miejsce LOT-u. W rozszerzonej wersji nowy obiekt "dokleja się" do istniejącego budynku przy Wałach Jagiellońskich 8.
  • Dwa warianty zagospodarowania terenów LOT-u. Żaden z nich nie przewidywał zabudowy w miejscu budynku przy Wałach Jagiellońskich 8.
  • Zwycięska koncepcja zabudowy terenów LOT-u z 2017 roku.
  • Zwycięska koncepcja zabudowy terenów LOT-u z 2017 roku.

Jest prawomocne pozwolenie na rozbiórkę



Budynek pod nr 8 nie figuruje w gminnej ewidencji zabytków, nie jest również ujęty w wojewódzkim rejestrze zabytków, znajduje się jednak na obszarze objętym ochroną konserwatorską, więc rozbiórkę musi zatwierdzić konserwator.

- Zezwolenie na rozbiórkę zostało wydane już w lutym. Decyzja jest prawomocna - mówi Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zgodnie z miejscowym planem z 2005 roku, w miejsce zburzonego budynku mógłby powstać obiekt o wysokości od 22 do 26 m. Realizacja nowej zabudowy wymaga również stworzenia podziemnego parkingu.

Inwestor planuje, że w budynku nowego LOT-u znajdzie się hotel oraz biura, a na parterze usługi, w tym w dużej mierze gastronomia. Z kolei na działce między budynkami musi powstać pasaż umożliwiający dojście z Wałów Jagiellońskich na Targ Węglowy.

- Od decyzji Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, odmawiającej zgody na rozbiórkę budynku LOT, złożyliśmy odwołanie do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i czekamy na odpowiedź. W zależności od decyzji MKiDN będziemy zastanawiali się w jaki sposób i w jakim zakresie będzie realizowana nasza inwestycja - informuje Kossak.

Opinie (717) ponad 50 zablokowanych

  • Gdansk to niebezpieczne miasto. doprowadzila do tego jego chora polityka (1)

    No to się wycwanili i "zemścili" :( Jak dla mnie to ta kamienica uniemożliwia stworzenie większego betono szklanego "potworka"- stając w pobliżu lotu fizycznie ogranicza budowę potencjalne większego gniota od Kozłowskiego czy innych "arhitektuf". Przedewszystkim żałuję, że nie odbuduja pięknego Danziger hof:( Lot też był kiedyś powiewem nowoczesności. Tylko dopomne, że co dziś i przez 10/20 lat jest "trendy betonowo szklano- insta Smart"nowoczesne, za chwile staje się straszydłem jeśli nie jest czymś wybitnym. A jest tak w przypadku 90 proc. obecnie budowanych koszmarów i gniotów.

    • 6 2

    • Podobnie mysle jak ty.

      • 1 0

  • Gdansk jest biednym miastem, zobacz ile drog jest niedoiwestowanych...

    Metoda budowy podobna do tej w OBC w Oliwie. Zamiast proporcjonalnej architektury na poziomie, która wniosłaby coś na lata do tego reprezentacyjnego miejsca Gdańska, próbują postawić kubaturowego gniota przytłaczającego okoliczną zabudowę historyczną. Wykorzystując luki i niedociągnięcia naszego prawa. W Oliwie inwestor ostatnio zaprojektował niewielki budynek- parking a ostatecznie powstanie niewiele mniejszy od Olivia Star- dzięki projektowi zastępczemu.

    • 3 2

  • gdyby wszystkie tramwaje tak odremontowac

    Kolejna kupa betonu w sercu miasta. Co tym razem zacznie się rozpadac ratusz żuraw czy jeszcze coś innego. Gdańskiem rządzą imbecyle. Jak odbudowa to tylko do formy przedwojennej. Kamieniczki odbudować nie takie badziewie. Poza tym w tym miejscu stał przed wojną hotel tylko ten hotel miał ładna bryle a nie takie nie wiadomo co.

    • 5 1

  • I co w tym miejscu? Nastepna galeria handlowa//?

    Znowu wybrani z Urzedu sprzedaja teren bez wyraznych warunkow i zasad....Pytanie wlasciwie dlaczego wogole sprzedaja ten teren zamiast zlecic np budowe budynku .ktory przynosil by miastu zyski dlugoterminowe? Fakt koronawirus zmienil na razie nasza rzedczywistosc .Nie mniej ziemia jesc nie wola nie trzeba jej nikomu sprzedawac...No chyba zeby pokryc dziure w budzecie miasta i swoje wczesniejsze decyzje...To tak..Wtedy to staje sie w jakis sposob zrozumiale. Dzalke w tak prestizowym punkcie mozna w przerozn y sposob wykorzystac...Problem jest nierownomierny podzial zyskow ze sprzedazy.Dzialka nalezala do miasta a wiec do nas.W naszym interesie naszym mieszkancow-nie jest aby zyski byly przejedzone i wydane na bzdury jak kampanie wyborcze czy sesje reklamujace miasto za 100 czy w koncu nieszczesne rydwany....Pieniadze powinny przynosic dlugoterminowy zysk aby zasilaly pozniej np projekty obywatelskie.By budowac dla ludzi rzeczy urzytecznosci publicznej,zakladac nowe parki,miejsca rekraacji ,czy wprowadzac male zmiany na osiedlach. Nieszczesciem naszym jest jednak ,ze waska grupka siedzaca w urzedzie moze w dowolny sposob i praktycznie bez szerszych konsultacji sprzedac taki teren czy wlozyc np aportem w partnerstwo publiczno -prywatne z ktorego pozniej ma tylko np kunszt wodny i makiete za ktorej konserwacje rocznie placi olbrzymie pieniadze,nie tak sie umawialismy i nie ma na to zgody wielu ludzi.

    • 11 1

  • Efekt działań pana Strzoka - Pomorskiego Wojewódzkiego Obstruktora (1)

    Efekty działań pana Strzoka są teraz takie, że straszą chylące się ku upadkowi ruiny, puste działki albo zabytki w rodzaju dawnego budynku Lotu. To trochę tak, jak gdyby w trosce o naturalny uśmiech zabronić leczyć zepsute zęby i wstawiać protezy.

    • 2 6

    • Nie pij.

      • 1 0

  • Po Forum Gdańsk to każda szpetota będzie tam w stanie do czegoś nawiązać...

    • 8 2

  • Budynek LOTu (1)

    Pytanie z cyklu; Zapytam bo nie kumam. Jakiego rodzaju niby jest ten "zabytek" , który przecież w tym otoczeniu , jednak troszkę zaburza harmonie ogólnej zabudowy. Co do stylu wypowiadać się nie mogę bo fachowcem nie jestem ale budynek jak dla mnie nie przedstawia żadnej historycznej wartości wiec o co właściwie chodzi? Ewentualna rozbiórka i budowa nowego obiektu jednak powinna się odbywać w bardzo Ograniczonych ramach i tu widzę pole popisu dla "konserwatora powojennych zabytków".

    • 6 5

    • Zobacz na dawnych zdjęciach jak wyglądał ten budynek pierwotnie, tzn. "Dom Meblowy" w Gdańsku. To jest jedna z najciekawszych i najlepszych budowli modernistycznych w Gdańsku. Przykład bardzo dobrej powojennej architektury. Nie tylko nie naruszał i nie niszczył historycznej przestrzeni, ale bardzo dobrze się w niej komponował nie będąc dla niej konkurencją. Wszystko zgodnie z ówczesnymi, nowoczesnymi, dobrymi standardami budownictwa. W czasach kiedy głos architekta i urbanisty miał znaczenia. A widziano wpływ budynku na otoczenie a nie tylko pieniądze.
      Współcześnie ten budynek LOTu jest zeszpecony przez nieudany remont w latach 90., dzikie podziały wnętrza, zniszczenie zieleni wokół, oklejenie reklamami, zbyt wielu użytkowników. Ale możliwe jest jego przywrócenie do stanu pierwotnego - lekka, jasna, oświetlona, przeszklona bryła. Świetna architektura modernistyczna.

      • 1 1

  • Niedoczytalem-Kto sprzedal ten teren i budynki/-Kto sprzedawal //? (1)

    Osiem lat temu firma Elfeko z Gdyni staje się użytkownikiem wieczystym terenu, na którym stoi wybudowany w latach 60. dawny dom meblowy, znany dzisiaj jako LOT
    Kto sprzedawal i kto byl wczesniej wlascicielem tego terenu? Na jakich zasadach odbyla sie ta sprzedaz?

    • 9 1

    • Lepiej za dużo nie pytaj jak ci życie miłe,

      myślę że to mogą być mafie i lepiej z nimi nie zadzierać.

      • 2 0

  • Super

    Brzydki LOT i brzydka kamienica.

    • 7 5

  • o nie

    zostawić lot i kamienicę tak jak jest

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane