• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu oddala się budowa Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
4 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata. Na taki widoki między Trójmiastem i Lęborkiem trzeba będzie poczekać jeszcze cztery lata.

We wrześniu władze gdańskiego oddziału GDDKiA miały wysłać zaproszenia do drugiego etapu przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Czy inwestycja drogowa przez Kaszuby jeszcze jest państwowym priorytetem?



Czy wierzysz w powstanie Trasy Kaszubskiej?

Mija właśnie rok od ogłoszenia przetargu na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej, która dwiema jezdniami połączy Gdynię z Lęborkiem. Wtedy władze gdańskiego oddziału zakładały, że na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą miała przygotować kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański.

Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA mieli zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową. Firmy i konsorcja zostały zakwalifikowane w sierpniu tego roku, ale na zaproszenia nie mogą na razie liczyć i szybko jeszcze się to nie zmieni.

Do tego odwołano z funkcji szefa gdańskiego oddziału GDDKiA - Roberta Marszałka. Jego miejsce zajął tymczasowo Karol Markowski.

Priorytetowa Trasa Kaszubska

Warto podkreślić, że rozbudowa drogi ekspresowej S6 z Trójmiasta do Lęborka znajduje się na 10 pozycji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na latach 2015-2023. Przypomnijmy jednak, że wspomniany program opracował jeszcze rząd PO. Obecny rząd nie musi wcale zgadzać się z jego założeniami.

Inwestycja na Kaszubach wyprzedza na liście m.in. już trwającą rozbudowę drogi ekspresowej Między Gdańskiem a Warszawą. Niemniej na razie ministerialni urzędnicy nie zapowiedzieli cięć, w wyniku których priorytet Trasy Kaszubskiej obniżyłby się.

Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej. Planowany przebieg Trasy Kaszubskiej.
Uwagi do inwestycji

Pod koniec września odbyła się w centrali GDDKiA Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Pod lupę wzięto m.in. Trasę Kaszubską i wniesiono kilka uwag.

- Dotyczyły one konieczności ponownej weryfikacji kosztów obiektów inżynierskich, przeanalizowania na wybranych fragmentach przebiegu przekroju podłużnego drogi ekspresowej S6 - czyli tzw. niwelety, a także ustosunkowania się do zgodności rozwiązań z przepisami techniczno-budowlanymi - mówi Paweł Suwisz z Wydziału Dokumentacji w gdańskim oddziale GDDKiA.
Obecnie Oddział Gdańsk oczekuje zatwierdzenia Protokołu KOPI. Dopiero po uzupełnieniu dokumentacji będzie można rozpocząć kolejny etap.

II etap przetargu dopiero w listopadzie

Zgodnie z harmonogramem przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w listopadzie 2016r. Oddział Gdańsk planuje wysłać zaproszenia do składania ofert cenowych do potencjalnych wykonawców, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu.

- Otwarcie ofert nastąpi po ok. 60 dniach od daty przekazania zaproszeń - mówi Paweł Suwisz.
Zatem w styczniu powinniśmy poznać oferty, a ewentualnego rozstrzygnięcia należy spodziewać się w lutym.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. To oznacza, że w optymistycznej wersji z Lęborka do Gdyni drogą ekspresową pojedziemy pewnie w połowie 2020 r.

Z tego powodu też Trasa Kaszubska będzie najdłużej przygotowywaną i realizowaną inwestycją na Pomorzu. Prace nad nią zaczęły się bowiem w 2008 r.

64 kilometry z Gdyni do Lęborka

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (314) 3 zablokowane

  • (3)

    I malo tego władze GDDKiA w Gdańsku z nadania PO miały cel w sabotowaniu tej trasy za rządów PiS aby pogrążyć ta partię na Pomorzu. To ich styl, są do tego zdolni. Dobrze że prezes został odwołany. PiS nie będzie sobie strzelać w kolano hamowaniem budowy tej trasy.

    • 6 6

    • (1)

      Ależ naiwność! Taką głupotę to aż trudno sobie wyobrazić!...

      • 0 3

      • Tak?

        • 1 0

    • hahahaha
      dawno mnie tak nikt nie rozbawił :)

      • 0 2

  • Za Jarosława K w 2 lata zbudowano 8260 metrów autostrady. (2)

    Wrzesień 2015
    Obecnie w użytkowaniu jest juz ponad 3200 km autostrad i dróg szybkiego ruchu, z czego 2600 oddanych za rządów PO. Ponad 900 km w budowie i 800 w przetargach. Kolejne 400 jest do przetargów przygotowywane
    Wrzesień 2016.
    Kontynuowane są TYLKO budowy rozpoczęte za rządów PO- PSL...

    • 21 7

    • (1)

      i tyle

      • 1 0

      • wina PiSu

        • 3 0

  • Budować budować.

    • 9 0

  • Ta droga jest b.potrzebna

    Względy polityczne przesuwają jej budowę, obecnie są inne priorytety i szkoda.

    • 8 4

  • Kampania

    na pewno decyzja przed wyborami

    • 4 0

  • Dobrej zmianie zaczyna brakować pieniędzy... (2)

    Już prawie oficjalnie mówi się o braku środków w GDDKiA na kolejne projekty drogowe. Jak ktoś miał złudzenia - to teraz ma dowody. Wyłonienie wykonawcy będzie się pod rozmaitymi pretekstami odwlekało; im mniej kasy w budżecie, tym bardziej. Pozdrowienia dla tych, co krytykowali poprzednią ekipę za nieudolność!

    • 11 6

    • Dojnej...

      • 3 0

    • Skoro prawie oficjalnie

      to znaczy, że przeżarłeś tą kasę urzędasie? Bo skąd niby byś to wiedział?

      • 0 0

  • Lipa

    Gdyby Generalną dalej rządził Rogowicz to już dawno śmigali byśmy tą trasą a tak poprzedni dyrektor 15:30 rowerek i do domku obecny 11:00 w autko i szpula gdzieś tam to co tu oczekiwać cudu

    • 8 4

  • Fakt (1)

    Niestety Pomorze zapłaci najwyższą cenę za to że nie zgadza się z tymi "prostymi" ludźmi u władzy... nasz województwo będzie nekane odwołaniem każdej inwestycji jeżeli będzie tylko taka możliwość... aż strach się bać co ci ludzie jeszcze wymyśla...

    • 15 6

    • Na pewno

      takich jak ty zakują w kajdany i każą łupać tłuczeń młotkami pod nowe drogi. Za te wstrętne komentarze o "prostych"ludziach.

      O tak, ci 'prości" są strasznymi tyranami. Ciekawe, czy już mają na ciebie oko? NA pewno wiedzą o tobie wszystko. Ciebie jednak do pracy niewolniczej nie wezmą. Sprzedadzą cię ruskim i będziesz na Syberii leczony.

      • 1 0

  • Trasa Kaszubska (2)

    Głównym zadaniem PiSekty jest obsadzanie stanowisk przez " Misiewiczów "a nie przetarg na budowę Trasy Kaszubskiej.

    • 16 9

    • to ty PObserwator ? przekręt ??

      • 0 1

    • Zupełnie inaczej, niż było za Peło. Wtedy ministrem transportu byli tacy fachowcy, jak Zegarkowy Pędziolino

      • 0 0

  • Armagedon, (5)

    czytam codzienny raport o sytuacji na drogach w Gdańsku, to jest codzienny totalny Armageddon.
    Co się dzieje, że takie korki są? nie można było tego przewidzieć parę lat wcześniej?

    • 12 3

    • koment (3)

      Niestety Trójmiasto padło ofiarą zemst politycznych, braku odpowiedzialności urzędników za dopuszczenie rozbudowy trójmiasta osiedlami bez żadnej infrastruktury.

      To co się dzieje na ulicach to jest katastrofa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

      • 4 2

      • ale kto na to pozwolił? (2)

        kto za to odpowiada?

        • 2 0

        • on już wyjechał

          • 1 1

        • Budyń???

          ach nie? No to na pewno Jarosław. Taa, to wina PIS.

          • 0 3

    • jak to co?

      Rośnie dobrobyt, bryk coraz to więcej.
      98% wozi jedną osobę.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane