- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (85 opinii)
- 2 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
- 3 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 4 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 5 To nie metabolizm zwalnia, to my zwalniamy (120 opinii)
- 6 Latem więcej narodzin na trójmiejskich oddziałach (85 opinii)
Czy COVID-19 z nami zostanie? "Koronawirus zmienia się wolniej od wirusa grypy"
Dlaczego i w jaki sposób mutują wirusy? W jakim stopniu zagrażają nam kolejne warianty koronawirusa? O biologii patogenów i o prognozach związanych z obecną i przyszłymi epidemiami rozmawialiśmy z dr. Łukaszem Rąbalskim z Zakładu Szczepionek Rekombinowanych Uniwersytetu Gdańskiego.
Gdzie można zaszczepić się na COVID-19? Lista punktów szczepień w Trójmieście
Dr Łukasz Rąbalski: Ostatnie wyniki prowadzonych przez nas badań wskazują, że na Pomorzu panuje, i to niemal w 100 proc., wariant brytyjski. Oczywiście każdy wariant powinien być analizowany, ale mam nadzieję, że ten brytyjski jest na tyle zaraźliwy, że w naturalny sposób zajął miejsce innych i nie da się tak łatwo zdominować. Trudno się wypowiadać o przyszłości, ale w biologii jest tak, że silniejszy, czyli lepiej dostosowany, po prostu wypiera innych graczy i tak może się zdarzyć tym razem.
Dlaczego wariant brytyjski zdominował zakażenia w tak krótkim czasie?
Dla wirusów nie jest to wyjątkowo krótki czas, mówimy raczej o standardowym procesie wypierania mniej przystosowanych wariantów wirusów. Wariant brytyjski cechuje znacznie większe powinowactwo do receptorów na komórkach, co daje większe możliwości przyłączania się do naszych komórek i tym samym szybsze rozprzestrzenianie się.
Czytaj też: Na Pomorzu już 800 tys. osób zaszczepionych pierwszą dawką
Czy szczepienia mogą powstrzymać tworzenie się nowych wariantów?
Mówi się o dwóch mechanizmach, które mogą zadziałać. Jeden wskazuje, że jeżeli wszyscy się zaszczepimy, to pojawi się mutacja, która będzie oporna i przełamie ten stan. Natomiast drugi zakłada, że im więcej osób zostanie zaszczepionych, tym mniejsza szansa na pojawienie się nowych modyfikacji. Jest to logiczne i prawdziwe - im mniej wirusów, tym statystycznie mniejsza szansa na powstanie czegoś nowego. Dlatego możemy się również spodziewać, że w krajach o wysokim poziomie zaszczepienia nie będą powstawać nowe mutacje. Natomiast widać też, że do tej pory szczepionki są skuteczne wobec wszystkich dotychczasowych wariantów.
Dlaczego wirus się zmienia?
Jest to związane z ewolucją molekularną wirusa. Sama mutacja jest generowana w sposób spontaniczny, przypadkowy i wynika z błędów powielania materiału genetycznego. Następnie efekty tych zmian zostają poddane presji środowiska, co decyduje o tym, czy zmiany zostaną zachowane. Modyfikacje "negatywne" ograniczają możliwość rozprzestrzeniania i sprawiają, że wirus jest słabszy. Jeśli ta zmiana jest jednak korzystna, to zostanie utrwalona i usprawni patogen.
Czy w związku z tym będziemy musieli szczepić się co roku, jak to jest w przypadku wirusa grypy?
Koronawirus zmienia się wolniej od wirusa grypy, który może ulegać dużym zmianom skokowo w dość krótkim czasie - jest to proces reasortacji genów, który prowadzi do tzw. skoku antygenowego. W przypadku koronawirusa nie obserwujemy tak drastycznych zmian, a patogen również nie ucieka przed szczepieniami. Trzecia dawka będzie prawdopodobnie potrzebna, jednak zgodnie z obecną wiedzą w prognozach bardziej skłaniałbym się do systemu profilaktyki, jaka jest stosowana względem wirusa TBE, czyli kleszczowego zapalenia mózgu. W tym wypadku są potrzebne trzy dawki szczepienia podstawowego, a następnie stosuje się dawki przypominające po kilku latach. Obecnie ten kierunek wydaje się bardziej prawdopodobny.
Dlaczego SARS-CoV-2 nie podzielił losów poprzednich epidemii SARS i MERS, które udało się ograniczyć do stosunkowo niewielkiego obszaru?
Tu można powiedzieć kolokwialnie o większej przebiegłości wirusa. Różnica tkwi w fakcie, że infekcja wywołana SARS-CoV-2 w wielu przypadkach przechodzi skąpoobjawowo. Natomiast patogeny, które wywołały epidemię SARS i MERS, są o wiele bardziej śmiercionośne - objawy pojawiały się szybciej i wymagały hospitalizacji i leczenia, a to pozwalało łatwo odseparować pacjentów od otoczenia. Dodatkowo tamte wirusy trudniej rozprzestrzeniały się pomiędzy ludźmi.
Czytaj też: Czy kobiety w ciąży powinny szczepić się przeciw COVID-19?
Pojawienie się szczepionek mRNA w momencie największej epidemii to zbieg okoliczności?
Pojawienie się epidemii nie spowodowało, że od razu wymyślono tę technologię. Pomysł nie został wyciągnięty z kapelusza, a był poprzedzony latami badań i dużymi nakładami finansowymi. Chciałbym zauważyć, że jeszcze rok przed epidemią nasz zakład zaczął pracę nad podobnymi szczepionkami dla innych wirusów, a wcale nie byliśmy pierwsi w Polsce. Dużą zaletą tej technologii jest przede wszystkim fakt, że przejście od pojawienia się patogenu do wytworzenia gotowego konstruktu jest dosyć proste i szybkie. Na pewno jest to krok milowy, ale problemem cały czas są moce produkcyjne, w związku z tym nie ma szans, aby szybko "obsłużyć" wszystkie inne choroby zakaźne.
Czy obawia się Pan kolejnych epidemii?
Na pewno w czasie obecnej globalizacji i możliwości przemieszczania się jest to nieuniknione, jednak warto zauważyć, że obecnie w odpowiedzi na epidemię koronawirusa zrobiliśmy duży krok zarówno pod względem infrastruktury diagnostycznej, jak i świadomości dotyczącej zagrożenia. Przed COVID-19 społeczeństwa zapomniały, że choroby zakaźne mogą być największymi zabójcami na świecie.
A co z samym COVID-19?
Jestem zdania, że nie będziemy musieli już borykać się z epidemią o tak dużych rozmiarach. Natomiast wirus z nami zostanie, co pokazują spadki poziomów przeciwciał u ozdrowieńców i możliwość reinfekcji. Utrata odporności jest naturalnym procesem, który jest stymulowany również przez sam patogen - wyciszając naszą reakcję odpornościową. Dlatego tak ważne są szczepienia, które nie generują tego efektu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-11 08:30
Ostatnio ktoś mowił, że ten portal uprawia propagande covidową (25)
Nie, po prostu jest fundusz dla mediów które zachecają do szczepienia i reklamują covid jako super śmiertelną chorobę. A patrząc na ruch na portalu i ilości reklam to kasa jest potrzebna.
Czasami mam wrażenie, że nawet sami autorzy nie wierzą w to co piszą o szczepionkach czy wirusie.- 136 80
-
2021-05-13 00:03
Jedź do Brazylii albo Indi
Zobaczysz jak wygląda życie przy tej zwykłej grypce życiowy dyletancie.
- 0 1
-
2021-05-11 21:48
Tyle co oni kasy dostali przez ostatni rok, to mógłbyś już nie pracować do końca zycia.
A zaraz przyjdzie pierwsza transza pożyczki z uni, kasę dostaną kolejne branże, hotele, siłownię, baseny, tylko że oni za tą kasę będą musieli coś innego robić, np. pilnować aby żaden człowiek który nie chce się poddać reżimowi nie mógł skorzystać z ich usług...
- 1 0
-
2021-05-11 10:08
(3)
Zdrastwujtie ruski troll! Płacą Ci w rublach, czy jakiejś sensownej walucie?
- 5 4
-
2021-05-11 11:15
Foliarzu maseczkowy znow teoria spiskowa o ruskich agentach?:D (1)
- 6 3
-
2021-05-11 14:57
To akurat czysta prawda.
Wyjdź ze swojego echochamber na Facebooku, a zobaczysz prawdę :)
- 1 2
-
2021-05-11 11:12
W Dogecoinach
- 1 1
-
2021-05-11 08:48
Jak ci covid rozwali mózg , układ krwionośny , nerwowy lub płuca tak jak u mnie i nie będziesz miał (13)
szans na jakąkolwiek rehabilitację to inaczej zaśpiewasz , też tak chojrakowałem
- 24 21
-
2021-05-11 12:13
"Jak ci covid rozwali mózg" - z tym się zgadzam aczkolwiek to raczej telewizor był pierwotną przyczyną
PS. ale pomimo tych strasznych skutków ubocznych masz siłe jeszcze codziennie od rana naganiać na ten szczepionkowy eksperyment depopulacyjny
- 8 3
-
2021-05-11 10:16
Ty respirator uspokój hormony
- 5 3
-
2021-05-11 09:07
Co mnie obchodzi twój przypadek? (2)
U mnie w rodzinie same przypadki bezobjawowe lub z objawami przeziębienia. Jak widać jesteśmy na to odporni i mamy cały ten cyrk głęboko w zadku.
- 19 14
-
2021-05-11 11:14
Mam sąsiada co chodzi i rozpowiada że przez covida ma słabe serce (1)
szkoda tylko że nie dopowiada że juz w 2016 i 2018 miał dwa zawały. I takich przypadków jest masa. Teraz ludzie każdy ból i schorzenie przypisują covidowi..... Wg mnie to zwyczajna histeria wywołana codziennym ogladaniem podprogowych przekazów w telewizorze
- 12 3
-
2021-05-11 11:16
Ale jeżeli dostanie zawału miesiąc po szczepieniu
To zaraz foliarze złapią temat że szczepionka ją zabiła.
Ot, podwójne standardy.- 5 9
-
2021-05-11 08:56
Przeszedłem Covid-19 w styczniu. (7)
W zeszłym tygodniu odnawiałem morskie świadectwo zdrowia do którego wymagane są badania: morfologia, OB, mocz, poziom cukru we krwi, ekg, rtg płuc, spirometria, audiogram. Wszystkie wyniki w normie.
- 15 11
-
2021-05-11 09:11
Miałem wypadek w styczniu. (6)
Nic mi nie jest. Wniosek - wypadki samochodowe nie szkodzą ludziom.
- 21 11
-
2021-05-11 11:39
Prędkość nie zabija
Tylko nagłe zatrzymanie
- 1 3
-
2021-05-11 09:23
Wg logiki covidziarzy powinniśmy wprowadzić lockdown dróg. (4)
Wykazcie się empatią i zezlomujcie swoje auta, nie pozwólcie by ludzie ginęli na drogach. Oto logika tych pokręconych umysłowo ludzi.
- 19 10
-
2021-05-11 10:32
na polskich drogach ginie rocznie tysiące ludzi (3)
jakoś nikt tu nie sieje takiej nieoPiSanej paniki - czemu?
jakoś nie wprowadzają obostrzeń by na drodze był tylko jeden pieszy na 3km2 - by każdy miał na tyłku światełka migające, nie wprowadzają poPiSowej godziny policyjnej w drodze na sylwestra?- 14 6
-
2021-05-11 11:14
Wprowadzają. (2)
Nazywa się Prawo o Ruchu Drogowym i jest grubości książki.
Rozumiem że nigdy nie widziałeś go na oczy, ale to normalne wśród foliarzy.- 9 11
-
2021-05-11 22:01
Barany nigdy nie będą potrafiły rozróżnić prawa od bezprawia
A takie niestety jest uprawiane od ponad roku...
- 0 0
-
2021-05-11 15:44
Widocznie jest mało skuteczne skoro od lat na drogach giną tysiące ludzi i nikt tego nie zmienia.
- 3 0
-
2021-05-11 08:44
Wręcz przeciwnie. (4)
Każdy artykuł o covidzie przyciąga setki foliarzy, a setki foliarzy to tysiące odsłon i hajs z reklam.
Jak to było? A wiem:
Media Tobą manipulują :)- 22 5
-
2021-05-11 10:48
Na razie to widzę sekciarzy koronkowych codziennie czekających na 10.40 (3)
w desperackim oczekiwaniu statystyk potwierdzających pomyślny rozwój religii kowidłowej
- 19 10
-
2021-05-11 11:13
Tak, tak. (2)
Zauważyłeś że zawsze pierwszy komentarz jest od foliarza?
Pod tym artykułem jakiś wybitny się trafił swoją drogą.- 7 3
-
2021-05-11 12:11
Zgadza się od foliarza maseczkowego, czyli (1)
osoba owijająca foliowym streczem maseczke (widuje już takie na ulicy) coby 100% chroniło przed "koronką Simonową", spędzająca większość dnia w piwnicy obowiązkowo wyposażonej w telewizor (quasi centrum dowodzeniowe w której foliarz z zachowaniem dystanu śledzi wszystkie stacje media w desperackim poszukiwaniu wszelkich oznak i statystyk potwierdzających rozwój sekty kowidłowej
- 9 5
-
2021-05-11 12:17
Jak prawda nie zgadza sie z narracją, tym gorzej dla prawdy :)
Jak tam ochrona przed rządowym skanowaniem psychotronicznym?
Bo stąd właśnie wzięła się nazwa foliarz :)- 3 4
-
2021-05-11 10:26
Naprawdę nie rozumiem (15)
dlaczego jako ozdrowieniec, który przeszedł covid skąpoobjawowo i bez powikłań mam się zaszczepić. Dodam, że nie jest antyszczepionkowcem. Po prostu nie widzę potrzeby szczepienia siebie. Mój organizm sam dobrze poradzil sobie z tym koronawirusem. A piszę o tym bo spotykam się wręcz z atakami na moją osobę, że to nieodpowiedzialne się nie szczepic, nawet w mojej sytuacji
- 59 13
-
2021-05-12 21:26
Zgadza sie atakuja nas
Wyzywaja od egoistow. Argumentacja tych za szczepionkami rowna sie przedszkolakowi. Wierza w szmaty wierza w watpliwe teaty wierza w nieaprawdOna szczepuonke. Uwierza we wszystko. A nas najchetniej by pozamykali bo nie chcemy uwierzyc.w ich glupote. Ta glupota naprawde az boli
- 1 0
-
2021-05-11 10:41
Pomogę ci zrozumieć: (1)
"Nie widzę potrzeby szczepienia -siebie-" i "MÓJ organizm poradził sobie". Nie jesteś na tej planecie sam i świat nie kręci się wokół ciebie. Większość ludzi uświadamia sobie ten fakt w okolicach ósmego roku życia. Wnioski też wyciągnij sobie SAM, pępku świata.
- 9 13
-
2021-05-11 10:43
Po szczepionce
tez mozesz zachorować i przenosic wirusa. Jwstwm prawdopodobnie po teraz po lekkim przechorowaniu bardziej bezpieczny dla otoczenia niż ty po szczepieniu
- 12 6
-
2021-05-11 10:43
Masz wyjaśnione w tekście
- 4 2
-
2021-05-11 10:41
jesteś głupi, to nie rozumiesz...Przeczytaj artykuł jeszcze raz, może cos dotrze do twojego małego móżdżku...
- 5 10
-
2021-05-11 10:33
Bo wielu oszołomów codziennie czytając (2)
media wzmacniające poczucie strachu przed kovidem (choćby ten portal) sami pchają się do szczepień. Firmy produkujące szczepionki mają zapewniony dochód na lata (3 dawki + przypominające). Im też zależy na Twoim strachu. Wreszcie usłyszy się, że "dla dobra" noworodki zaczną szczepić przymusowo wprowadzając obowiązek w karcie szczepień. Zamordyzm jak za komuny...A do tego manipulacja.
- 16 3
-
2021-05-11 10:41
Powtórzę, nie jestem antyszczepionkowcem (1)
ale ta lopatologiczna propaganda, że kiedy mają szczepic dzieci to nagle pojawiają się newsy jak to nagle dzieci bardzo mocno choruja na covid jest dla mnie żałosna i irytująca.
- 13 4
-
2021-05-11 12:20
Masz 100000000000% racji i miło że jednak wiele osób dostrzega te nędzne socjotechniki
- 4 2
-
2021-05-11 10:31
Często atakujacymi są ci, którzy (1)
na fb mieli wszędzie hasla typu zostań w domu po czym okazywalo się, że byli najbardziej przemieszczajacymi się i udzielającymi.sie towarzysko w moim otoczeniu. Ot, taka niekonsekwencja
- 15 2
-
2021-05-11 10:37
Co się dziwić ludziom....
W zeszłym roku oszukano nas na wiosnę: słyszeliśmy we wszystkich mediach "służba zdrowia trzeszczy w szwach" albo "jesteśmy na skraju wyczerpania". Wprowadziliście niezrozumiałe obostrzenia pozbawione sensu np zakaz wstępu do lasu , zakaz wychodzenia w ogóle !!!! To jak mają wam teraz ludzie uwierzyć ? Czemu czepiacie się szarych Kowalskich a nie
W zeszłym roku oszukano nas na wiosnę: słyszeliśmy we wszystkich mediach "służba zdrowia trzeszczy w szwach" albo "jesteśmy na skraju wyczerpania". Wprowadziliście niezrozumiałe obostrzenia pozbawione sensu np zakaz wstępu do lasu , zakaz wychodzenia w ogóle !!!! To jak mają wam teraz ludzie uwierzyć ? Czemu czepiacie się szarych Kowalskich a nie napisałes protestu do Pawlowicz (potajemne SPA), Emilewicz (potajemne stoki), Kaczynskiego (brak maseczek nawet ochroniarzom kazał zdejmować) czy Szumowskiego (urlop w zagrożonej Hiszpanii i to po dodatnim tescie covid) ? Jak elita, która zgotowała nam lockdowny, zacznie wierzyć w wirusa i przestrzegać obostrzenia to może ja też wtedy zacznę
- 13 2
-
2021-05-11 10:31
Też się nad tym zastanawiałem (4)
Jednak niestety możesz zarazić kogoś, kto tak dobrze tego nie przejdzie. Nie chcę być odpowiedzialny (nawet nieświadomie) za utratę czyjegoś zdrowia, bądź nawet życia, dlatego jednak się zaszczepię.
- 9 19
-
2021-05-12 21:30
Ruch skrzydel motyla moze byc powodem ze gdzies ktos akurat znajdzie
Sie w takiej a nie innej sytuacji i umrze. To od razu sobie zaloz reklamowke na glowe a nie tylko szmate. I nie zmuszaj ludI do czegos czego nie chca i czemu nie ufaja. Jestem tak samo odpowiedzialna za zakarzenie innych jak za glod w afryce. Popiolem sypie glowe. Od raku normalnie pracuje i zyje w przeciwienstwie do tych zdlanych ktorzy maja
Sie w takiej a nie innej sytuacji i umrze. To od razu sobie zaloz reklamowke na glowe a nie tylko szmate. I nie zmuszaj ludI do czegos czego nie chca i czemu nie ufaja. Jestem tak samo odpowiedzialna za zakarzenie innych jak za glod w afryce. Popiolem sypie glowe. Od raku normalnie pracuje i zyje w przeciwienstwie do tych zdlanych ktorzy maja kontakt chyba tylko ze swiatem przez tv i internet. Szkoda na.was moich nerwow. Ja wam.pozwalam chodzic w szmatach. Pozwolcie mnie oddychac tlenem. Bo beztlenowcem nie bede
- 1 0
-
2021-05-11 10:57
Szkoda, że taki mądry nie byłeś dwa lata temu, gdy przeziębiony jeździłeś komunikacją zbiorową i chodziłeś po sklepach bez maseczki.
Dla Ciebie zwykłe przeziębienie nie stanowi zagrożenia - u schorowanego seniora często kończyło się to zapaleniem płuc i pobytem w szpitalu.
A tak się śmiałeś dwa lata temu widząc na lotniskach Azjatów w maseczkach.- 5 2
-
2021-05-11 10:42
Zdrowym wszczepiać na siłe adenowirusa szympansiego by pózniej 38 mln Polaków to roznosiło???!
Dlugosc zycia skróciła się wg GUS w ciagu roku tylko o 5% i to obrazuje nadmiarowe/nienaturalne przyspiszeone umieranie a ono wynika z celowo zamknietych szpitali. Reszta zgonów to wymieranie wyżu demograficznego i trend wzrostowy byl widoczny o kilku lat. Ja przede wszystkim obserwuję pandemię kłamstw w mediach. Najlepszy ubaw mialem jak w
Dlugosc zycia skróciła się wg GUS w ciagu roku tylko o 5% i to obrazuje nadmiarowe/nienaturalne przyspiszeone umieranie a ono wynika z celowo zamknietych szpitali. Reszta zgonów to wymieranie wyżu demograficznego i trend wzrostowy byl widoczny o kilku lat. Ja przede wszystkim obserwuję pandemię kłamstw w mediach. Najlepszy ubaw mialem jak w wiadomosciahch (Polsat albo TVN to byl) wyświetlili ogromny napis "bezpieczny zastrzyk". Powiedzcie to rodzinom 9 zmarłych po szczepieniu pensjonariuszy z Woli Czołnowskiej. Albo prof. Marianowi Pardeli który zmarł 40 minut po podaniu szczepionki. Albo posłance Annie Wasilewskiej która zmarła kilka dni po tym jak nagrała że się "szczęsliwie zaszczepiła". Mamy aż 994 Polaków którzy zmarli w ciągu max 14 dni od zaszczepienia (oficjalne dane z Ministerstwa Zdrowia z Departamentu Analiz i Strategii z dnia 9 kwietnia 2021 wiec teraz w maju ta liczba podwoiła się zapewne) . Albo np ta słynne kłamstwo mediów jak w styczniu i lutym trąbili że "wszyscy lekarze już zaszczepieni wiec zrób to też" a tymczasem marcu NIL ujawnilo że tylko 46% lekarzy się zaszczepiło (ale tę informację media już nie nagłośniły - typowa nędzna PRLowska propaganda). I co się dziwić że ludzi stracili wszelkie zaufanie do mediów
- 8 4
-
2021-05-11 10:39
Ale po szczepieniu
też możesz zachorować tyle że lżej i przenosić wirusa. Jest wielce wątpliwe żebym w trakcie reinfekcji był bardziej chory niż za pierwszym razem i bardzuej zarażal innych.
- 12 4
-
2021-05-11 08:58
spolecznestwa nie zapomniały panie doktor (2)
tylko to co jest teraz to jest nic w porównaniu do tego co było kiedyś - kolejne epidemie, to z pewnoscią pojawi się i w przyszłości, ale ten obecny stan to jest nic w porównaniu do największych zaraz w historii ludzkosci
- 44 11
-
2021-05-11 10:17
ale to zbyt dobry kryzys (1)
żeby miał się zmarnować......;)
- 13 4
-
2021-05-11 10:46
Pandemia, nadmiarowe zgony, niemiarodajne testy to wszystko pięknie opisuje raport autorstwa
dr Basiukiewicza pt "Ani jednej łzy. Ochrona zdrowia w pandemii". Powinno być obowiazkowe w szkolach bo całą ta pandemia to tak naprawde walka róznych narracji a kto kontroluje telewizje ten wszystko wmówi ludziom.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.