Profesjonalista i przyjaciel. Wzbudza zaufanie. Kojarzy się z zadowoleniem, zaufaniem i poczuciem bezpieczeństwa, z radością i dumą.
Takie cechy przypisują produktom markowym mieszkańcy Pomorza, którzy uczestniczyli w badaniu "Co Polacy sądzą o marce 2006?". Badania są częścią trzeciej edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego "Wybierz Markowe", zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka. Hasłem tegorocznej kampanii jest "Zobacz w marce przyjaciela".
Częścią kampanii "Wybierz Markowe" są ogólnopolskie badania, przeprowadzone po raz drugi z inicjatywy Stowarzyszenia ProMarka, przez TNS OBOP. Badania mają na celu poznanie kierunków zmian w postawach i deklaracjach polskich konsumentów wobec produktów markowych, oraz zbadanie zagadnienia związanego z podejmowaniem decyzji zakupowych.
Myślimy o markach jak o znajomych, markowe produkty towarzyszą nam w pracy, domu, szkole, w chwilach odpoczynku. Potrafimy opisać je nadając im ludzkie cechy i identyfikując z osobami z najbliższego otoczenia. Większość skojarzeń z produktami markowymi to skojarzenia pozytywne.
Na Pomorzu o wiele częściej kupuje się produkty markowe podczas codziennych zakupów niż w pozostałych regonach kraju. Zawsze lub często sięga po nie 42% respondentów, czasami 40%.
Przy zakupach produktów codziennego użytku, mieszkańcy naszego regionu, w porównaniu z resztą kraju, najczęściej kierują się marką - czterech na pięciu respondentów. Pozostałe czynniki to cena (80%), jakość (76%), własne doświadczenie (47%). Na Pomorzu najmniej istotnym kryterium wyboru towarów jest dostępność produktu, na którą wskazało tylko 15% ludności.
Na Pomorzu produkt markowy został scharakteryzowany jako: produkt wysokiej jakości (73%), oraz produkt znanego producenta (61%). Trzecią pod względem ważności cechą jest powszechna znajomość marki, wskazana przez prawie połowę mieszkańców.
W naszym regionie wysoka cena nie jest najważniejszym wyróżnikiem produktu markowego, gdyż pojawia się dopiero na czwartym miejscu (44%). Oparcie produktu o nowe technologie (24%) jest ważniejsze od łatwej dostępności tego produktu (17%).
Swoje ulubione marki, które często kupuje, ma 76% badanych mieszkańców Pomorza. Pomorzanie w zdecydowanie większym stopniu niż reszta Polaków ufa produktom markowych - deklaruje to czterech na pięciu badanych. Za to na Pomorzu kupuje się produkty markowe zdecydowanie rzadziej, niż w reszcie Polski, w celu zrobienia wrażenia na innych.
Na Pomorzu najchętniej kupowanymi markowymi produktami są produkty z kategorii: pasta do zębów (66%), kosmetyki (64%), kawa/herbata (60%). Mieszkańcy Pomorza zdecydowanie chętniej niż reszta Polaków sięgają po markowe baterie (ponad 50%) i markowe ubrania (39%). Zdecydowanie mniej chętniej, niż reszta mieszkańców Polski, sięgamy po markowe płyny do mycia naczyń. Z najmniejszą ochotą kupowana jest na Pomorzu markowa żywność (23%).
Badania na zlecenie Stowarzyszenia ProMarka zostały zrealizowane przez TNS OBOP na ogólnopolskiej grupie losowej 1000 respondentów, powyżej 15 roku życia, (na Pomorzu 154 osoby), w lipcu 2006 roku.