- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (98 opinii)
- 2 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
- 3 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 4 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 5 Gdyńskie Centrum Onkologii zostanie rozbudowane (14 opinii)
- 6 Malujący robot wart 2 mln dolarów (53 opinie)
Jak skontaktować się z bliskimi przebywającymi na oddziale covidowym?
Strach, frustracja i zniecierpliwienie bardzo często towarzyszą rodzinom chorych, którzy trafili na oddziały covidowe. Bardzo często do obaw związanych ze stanem zdrowia bliskich dochodzi jeszcze ograniczona możliwość kontaktu z nimi. Jak wygląda kwestia komunikowania się z placówkami?
- Dodzwonienie się graniczy z cudem, telefony praktycznie cały czas są zajęte, co jest spowodowane funkcjonowaniem jednego centralnego numeru. W ciągu ostatnich dwóch tygodni udało nam się połączyć 2-3 razy. Jest to frustrujące, bo nie wiemy, co się dzieje z bliskimi, system nie jest wydajny - informuje nasz czytelnik, którego bliska osoba jest leczona w Szpitalu Zakaźnym w Gdańsku.
Czytaj też: "COVID to czysty chaos i straszna choroba". Relacja pacjenta szpitala tymczasowego
Nawiązanie połączenia jest szczególnie trudne w przypadku dużych placówek, które świadczą opiekę nad setkami chorych. Każdy szpital prowadzi własny system kontaktowy. We wspomnianym Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku wiadomości są przekazywane po weryfikacji.
- Informacji o stanie zdrowia pacjenta hospitalizowanego z powodu COVID-19 udziela lekarz po uzyskaniu od osoby dzwoniącej numeru PESEL pacjenta i weryfikacji dokumentacji medycznej pod kątem osób wskazanych przez pacjenta do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia. W przypadku istotnego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta informacji osobie wskazanej przez pacjenta udziela niezwłocznie lekarz drogą telefoniczną - zapewnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Szpitali Pomorskich.
Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje
Szpitale starają się usystematyzować nawiązywanie połączeń z lekarzami i pacjentami, wyznaczając konkretne numery i godziny.
Numery na oddziały w PCCZiG w Gdańsku
- I Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 238, 303 (w godz. 13:00-15:00).
- II Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 235, 268, 234 ( w godz. 12:00-14:00).
- III Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 254, 238 (w godz. 13:00-15:00).
- IV Oddział Zakaźny (dla dzieci) - nr tel. (58) 341 40 41 w. 250, 251 (na bieżąco).
Niestety w obecnych warunkach możliwości kontaktu są utrudnione przede wszystkim z powodu poważnych braków kadrowych. Lekarze i pielęgniarki całkowicie angażują się w walkę o zdrowie i życie chorych. Jednocześnie personel stara się - oprócz przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta - również umożliwić bezpośrednią rozmowę.
- Byliśmy w szoku, że tacy empatyczni byli. Tłumaczyli cierpliwie i kiedy prosiliśmy o cokolwiek, to pomagali - np. żeby odczytać tacie SMS od nas, gdy był podpięty pod tlen - powiedziała rodzina pacjenta przebywającego w gdyńskim Szpitalu w Redłowie.
Podobne pozytywne sygnały płyną między innymi z placówek w Wejherowie, a także Tczewie.
Testy na koronawirusa na NFZ i płatne - Gdańsk, Gdynia, Sopot
W UCK pacjenci mogą skorzystać z telefonu komórkowego
Z kolei na oddziale covidowym zlokalizowanym w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku informacje są przekazywane dwutorowo - telefonicznie oraz drogą mailową. Dodatkowo władze szpitala wyposażyły placówkę w nowe telefony komórkowe.
- Rodzina może komunikować się telefonicznie lub mailowo. Jeżeli chodzi o telefon - to mogą dzwonić do lekarza dyżurnego (58 349 23 54) oraz do sekretariatu oddziału (ten jest czynny od godz. 8 do 15 - 58 349 23 23). Jeżeli chodzi o e-mail, do dyspozycji jest adres: oddzial.covid19@uck.gda.pl. Szpital zakupił również telefony komórkowe, z których pacjenci oddziału covidowego mogą korzystać. Jeżeli są trudności w obsłudze, to pomaga personel. Należy pamiętać, że informacje o stanie zdrowia pacjenta przekazywane są wyłącznie osobom upoważnionym - informuje Łukasz Wojtowicz z UCK w Gdańsku.
Czytaj też: Optymistyczne sygnały z oddziałów covidowych
Copernicus wdraża program wsparcia
Specjalistyczne oddziały covidowe znajdują się zarówno w Szpitalu im. Kopernika w Śródmieściu, jak i Szpitalu św. Wojciecha na gdańskiej Zaspie. Wiadomości związane ze stanem zdrowia pacjentów można otrzymać za pomocą telefonów dyżurnych - w tym między innymi do lekarzy i pielęgniarek. Spis znajduje się na stronach internetowych spółki, która równolegle wprowadziła program opieki.
- Na obu oddziałach realizowany jest ogólnopolski program "Bądź przy mnie - wsparcie społeczne i duchowe dla chorych hospitalizowanych z powodu COVID-19" - mówi Katarzyna Brożek, rzecznik spółki Copernicus. - Celem programu jest zapewnienie, aby żaden chory na COVID-19 nie był samotny w szpitalu, zwłaszcza w okresie zagrożenia życia, bezradności i umierania, aby nikt nie był pozbawiony opieki duchowej właśnie wtedy, gdy najbardziej jej potrzebuje. Personel medyczny i kapelan mogą połączyć telefonicznie pacjenta z rodziną.
Specjalny system zgłoszeń obowiązuje natomiast w Szpitalu Tymczasowym, który funkcjonuje w halach Amber Expo. Tutaj to lekarz oddzwania do rodziny.
- Potrzebę kontaktu z lekarzem w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia pacjenta rodzina może zgłaszać w godz. 7:00-15:00 do sekretariatu oddziału (Strefa B1/B2/C2) tel. 58 768 49 70. Rodzina pacjenta podaje sekretarce aktualny numer telefonu, na który ma dzwonić lekarz. Lekarz skontaktuje się z rodziną pacjenta w ciągu 12 godzin od zgłoszenia - dodaje Brożek.
Z kolei w gdyńskim Szpitalu im. PCK obowiązują podobne zasady kontaktowania co w Szpitalu Zakaźnym. Informację o miejscu hospitalizacji można uzyskać, dzwoniąc pod numer 58 72 60 310, natomiast dane dotyczące stanu zdrowia są podawane pod następującymi numerami:
- tel. (58) 72 60 490 - dot. pacjentów hospitalizowanych na piętrze I;
- tel. (58) 72 60 225 lub 58 72 60 319 - dot. pacjentów hospitalizowanych na piętrze II.
Od marca 2020 r. pacjenci z COVID-19 są leczeni w Uniwersyteckim Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni. W kwestii kontaktu najlepiej dzwonić pod numery poszczególnych klinik - są one wymienione na stronie internetowej www.ucmmit.gdynia.pl, w zakładce jednostki szpitala.
- Bliscy mogą się kontaktować z pacjentami zawsze, jeżeli pacjent ma swój telefon, jeśli jednak go nie posiada - personel poda pacjentowi telefon, gdy ktoś do niego zadzwoni. Podobnie rzecz ma się z kontaktem z lekarzem prowadzącym - udzieli informacji osobie upoważnionej do otrzymywania tych informacji - wyjaśnia Małgorzata Marzec z UCMMiT.
Czytaj też: Ponad 2 mln osób przechorowało COVID-19. Co z rehabilitacją ozdrowieńców?
Jak dostarczyć niezbędne rzeczy?
Kolejnym zagadnieniem jest kwestia przekazywania paczek z niezbędnymi rzeczami, w tym z ubraniami, żywnością czy przedmiotami osobistymi. Placówki mają najczęściej wydzielone miejsca, w których można zostawiać paczki.
- W Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku na każdym piętrze przed oddziałem znajdują się specjalne regały, gdzie można pozostawić żywność i rzeczy osobiste dla pacjentów. Rzeczy są odbierane przez opiekunów medycznych, żołnierzy i personel pielęgniarski, a następnie przekazywane pacjentom - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Szpitali Pomorskich.
Szczepienia przeciw COVID-19 - wszystkie informacje
W pierwszej kolejności należy natomiast zorientować się, na jakim oddziale przebywa obecnie chory. Dodatkowo część placówek wyznacza konkretne godziny, w których można zostawić paczkę. Warto również dobrze przemyśleć zawartość przesyłki, tym bardziej że rzeczy nie opuszczą już tzw. strefy brudnej.
- Paczka koniecznie musi być podpisana. Rzeczy raz wniesione na oddział nie będą mogły być przenoszone gdzie indziej. Apelujemy, żeby zachować umiar w przynoszeniu rzeczy, szczególnie żywności i wody - apelują władze UCK.
Szpitale najczęściej zwracają uwagę, że w przypadku paczek żywnościowych można przekazywać przede wszystkim produkty suche. Dozwolone jest oczywiście przekazywanie odzieży czy środków higieny.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-15 09:48
(4)
W UCK rodzina otrzymuje codziennie telefon z oddziału covidowego - dzwoni lekarz dyżurujący i informuje rodzinę/upoważnioną o stanie pacjenta. Rodzina nie musi dzwonić cały dzień żeby się dodzwonić - tylko czeka ma telefon. Telefony są o różnych porach, w zależności od ilości pracy lekarza ale należy przyznać, że organizacja jest dobra i rodzina codziennie ma nowe informacje.
- 25 7
-
2021-04-15 11:20
(3)
Bzdura. Trzeba dzwonić po kilka razy bo lekarz nie ma czasu rozmawiać i podaje godzinę o której możesz spróbować zadzwonić. Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj.
- 7 5
-
2021-04-18 09:50
A z ktorym oddzialem masz problemy?
Co jak co,ale lekarze zajmuja sie wspaniale. Ja tez mam taki telefon codziennie...
- 0 0
-
2021-04-15 13:20
(1)
Akurat wiem doskonale bo przez 3 tygodnie codziennie lekarze do mnie dzwonili - w sprawie leżącego pacjenta na oddziale Covid R.
- 6 1
-
2021-04-15 13:45
może miałeś szczęście
inni mogą mieć inne doświadczenia...
- 5 3
-
2021-04-17 06:58
(1)
Na oddziałach niecovidowych też umierają ludzie. Szok, ale inne choroby nie zniknęły. Szok, ale ludzie umierają na inne choroby niż covid, tylko mniej medialne. Na inne oddziały też nie można wejść odwiedzić rodziny.
- 2 0
-
2021-04-18 09:49
Jakie to znaczenie?
COVID to epidemia. Dlaczego potrzebne sa informacje o wdrozonych procedurach.
Nie pisz bzdur, kotakt do oddzialow niecovidowych wskazany jest od lat i wszyscy wiedza, gdzie go szukac. Tu nie.- 0 1
-
2021-04-15 16:55
Rodzina nie może wejść na oddział (nie tylko na kowidowy), ale ekipy z kamerami owszem - bo skąd pochodzą nagrania w różnych wiadomościach? A wiec prędzej można zobaczyć swojego bliskiego w telewizji niż na żywo.
- 18 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.