- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (85 opinii)
- 2 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
- 3 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 4 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 5 To nie metabolizm zwalnia, to my zwalniamy (120 opinii)
- 6 Latem więcej narodzin na trójmiejskich oddziałach (85 opinii)
Narcyzi są wśród nas. Jak się bronić?
Narcyzm - na czym polega? W ostatnich miesiącach internetowi eksperci i wszelkiej maści "specjaliści" zaczęli głośno mówić na temat osobowości narcystycznej. Czy tego chcemy, czy nie, narcyzi są wśród nas, ale czy rzeczywiście jest ich tak wielu?
- Narcyzm - czym właściwie jest?
- Narcyzm - jak go zdiagnozować?
- Dlaczego tak głośno ostatnio o narcyzach?
- Czy narcyzm to wynik dzisiejszych czasów?
- Plaga narcyzów w sieci?
Narcyzm - czym właściwie jest?
Każdy człowiek ma pewien typ osobowości oraz swoją indywidualność, która pod wpływem niekorzystnych okoliczności może przeistoczyć się w zaburzenie osobowości, w tym właśnie m.in. w osobowość narcystyczną. Jest to zaburzenie charakteryzujące się nadmiernym poczuciem własnej wartości, potrzebą podziwu i uwagi, brakiem empatii oraz wrażliwości na krytykę.
Amerykański system klasyfikacji psychiatrycznej DSM (który jest uznawany przez psychologów) definiuje osobowość narcystyczną jako utrwalony wzorzec poczucia własnej wielkości, potrzeby podziwu ze strony innych i braku empatii, który pojawia się we wczesnej dorosłości.
Narcyzm - jak go zdiagnozować?
Aby móc zdiagnozować ten typ zaburzenia osobowości, trzeba spełnić kilka kryteriów, jak: jednostka ma wyolbrzymione poczucie własnej wartości (wyolbrzymia swoje osiągnięcia i talenty, oczekuje uznania własnej wyższości, niewspółmiernie do rzeczywistych dokonań), pochłaniają ją fantazje dotyczące własnych "wybitnych" zdolności, urody czy miłości, przekonana jest o własnej wyjątkowości, wymaga przesadnego podziwu, potrafi manipulować innymi, wpędzać w poczucie winy oraz szantażować.
Wykorzystuje też innych do osiągnięcia własnych celów, niechętnie rozpoznaje cudze uczucia i potrzeby oraz nie jest skłonna z nimi się identyfikować. Dodatkowo taka osoba często zazdrości innym lub uważa, że inni jej zazdroszczą i swoją postawą okazuje arogancję i wyniosłość. Dobrze się czuje rywalizując, lubi walkę o najwyższe miejsce w hierarchii i potrzebuje współzawodnictwa.
Dlaczego tak głośno ostatnio o narcyzach?
Na łamach Instagrama, Tiktoka i w innych przestrzeniach internetu można się natknąć na materiały, które poruszają temat osobowości narcystycznej. Wśród ich autorów znajdziemy wielu prawdziwych ekspertów np. osoby, które ukończyły studia z zakresu nauk społecznych i które za pomocą mediów chcą w przystępny sposób edukować internautów. Sporą pracę w tym temacie wykonała też popularna w sieci stylistyka Karolina Domaradzka, która choć nie ma wykształcenia psychologicznego, to według wielu mogłaby napisać doktorat z wiedzy o narcyzach.
Jednak natknąć się możemy również często na osoby, które same uznały lub przeżyły "przebudzenie świadomości" i chcą edukować dalej lub po prostu czują, że takie materiały mają obecnie duże zasięgi. Ten zacieśniony obraz i wiedza wybiórcza na dany temat bez odniesienia się do innych procesów psychologicznych mogą być dla nas niebezpieczne, dlatego warto uważać na to, kogo słuchamy w internecie.
Plaga wątpliwych ekspertów w internecie. Komu ufać, by nie zrobić sobie krzywdy?
Czy narcyzm to wynik dzisiejszych czasów?
Zdaniem niektórych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym wiele cech współczesnego świata sprzyja występowaniu narcystycznych cech osobowości. Duży wpływ na kształtowanie tego typu osobowości mają wpływ: globalizacja, szybkie tempo życia, koncentracja na tym, co zewnętrzne, promowanie cech świadczących o sukcesie, a przy tym odejście od ugruntowanych dawniej norm przez kulturę i tradycję, które niejako stopowały nadmierne wychodzenie przed szereg.
Dodatkowo obecnie bardzo ważnym aspektem jest pierwsze wrażenie i to, jak wypadniemy, aniżeli to, co skrywamy w środku.
@niebezpieczne_zwiazki Osobowość narcystyczna kształtuje się w rodzinie, gdzie ani mama, ani tata nie zaspokajają żadnych potrzeb dziecka. #narcyz #podcast #dziecko dźwięk oryginalny - Podcast nieBEZPIECZNE ZWIĄZKI
Plaga narcyzów w sieci?
Poszerzanie wiedzy na tematy samoświadomości i naszej psychiki jest coraz większe. To dobrze, że ludzie chcą być świadomymi, jednak trzeba uważać, by nie nazywać "każdego", kto np. mówi dużo o sobie i jest próżny, narcyzem. To ostatnio częsty widok np. pod tekstami o znanych ludziach. Nagle według piszących komentarze w plotkarskich mediach co druga gwiazda to narcyz. A to już nadużycie.
Opinie wybrane
-
2024-01-30 11:40
A narcyzki też są czy tutaj unikamy feminatywów? (11)
- 43 1
-
2024-01-30 14:31
narcyzki leżą i ładnie pachną
nic nowego
- 4 0
-
2024-01-30 12:43
(7)
Ale o czym ty mówisz ty obleśny toksyczny mężczyzno przejawie patriarchatu? Kobiety są idealne, nigdy nie ma nic do poprawy, ba, to otoczenie ma się zmieniać pod nie.
A tak serio, traktuje się dziewczynki jak jajko Fabrege przez większość ich życia, 24/7 stawia się je na piedestale, ochy i achy bez końca, nie uczy się ich odpowiedzialności zaAle o czym ty mówisz ty obleśny toksyczny mężczyzno przejawie patriarchatu? Kobiety są idealne, nigdy nie ma nic do poprawy, ba, to otoczenie ma się zmieniać pod nie.
A tak serio, traktuje się dziewczynki jak jajko Fabrege przez większość ich życia, 24/7 stawia się je na piedestale, ochy i achy bez końca, nie uczy się ich odpowiedzialności za własne czyny. I mamy to obecne pokolenie "księżniczek", które jedyne co potrafią to leżeć i pachnieć, ich "zainteresowania" to ciuszki, paznokcie, włoski i netflix, nic same nie robią, to chłop ma sponsorować im wyżywienie, zamieszkanie, transport, hobby i wycieczki - jeśli chłop nie chce lub nie jest w stanie to mają dziesiątki innych na tinderze.
Biada młodym mężczyznom dopiero co wkraczającym na rynek matrymonialny, nie dziwię się im wcale, że nie chcą się wiązać z takimi osobnikami.- 20 6
-
2024-01-30 13:25
(4)
Rozumiem, że w Twoim świecie istnieją tylko atrakcyjne kobiety, które przebierają w facetach jak w ulęgałkach. Klasycznie, nieatrakcyjne nie istnieją ;) Wyobraź sobie, że mi nikt nic nie funduje, zarabiam na siebie i nie mam kolejki chętnych mężczyzn. Wiele moich koleżanek podobnie, a właściwie to tylko nieduży procent jest taki, jak mówisz.
- 6 10
-
2024-01-31 07:31
to jesli tak jest, czemu nie zwalczasz mitycznego swiata "atrakcyjnych kobiet" Ten swiat szkodzi takze i Tobie (1)
- 0 1
-
2024-01-31 17:02
Za wysokie kary za ludobójstwo.
- 0 1
-
2024-01-30 14:29
(1)
Niech zgadnę, koleżanki i ty wiecznie poszukują nieistniejącego księcia na białym rumaku, odrzucając każdego innego. Bo wasze wymagania są niebotyczne, nie do osiągnięcia.
A potem się budzicie w wieku około 35 lat, bez partnera, bez dzieci, może z kotem co najwyżej i to dosłownie pobudka z ręką w nocniku gdyż niestety, ale biologia swojeNiech zgadnę, koleżanki i ty wiecznie poszukują nieistniejącego księcia na białym rumaku, odrzucając każdego innego. Bo wasze wymagania są niebotyczne, nie do osiągnięcia.
A potem się budzicie w wieku około 35 lat, bez partnera, bez dzieci, może z kotem co najwyżej i to dosłownie pobudka z ręką w nocniku gdyż niestety, ale biologia swoje robi.
I kogo będziecie za to winić? Siebie i swoje wybory? A gdzie tam, kobieta która rozumie i bierze odpowiedzialność za swoje czyny to dosłownie igła w stogu siana. Zawsze jest to wina kogoś/czegoś innego. Kariera, zodiak (nie pierwszy raz słyszę, że za niepowodzenie odpowiada Jowisz w cyklu Saturna czy inna bzdura) no i oczywiście głównie jest to wina mężczyzn, że nie wpasowali się w ten wasz wyimaginowany idealny obraz.
Kochana moja, wiele razy spotykałem się z kobietami powiedzmy średnio atrakcyjnymi i uwierz mi, nawet w tym gronie "księżniczkowatość" gra główne skrzypce.- 21 3
-
2024-01-30 15:56
w punkt
Nic dodać, nic ująć.
- 8 0
-
2024-01-30 13:04
Aktualnie media uczą nas o tym że mężczyzna zdradza, a kobieta odkrywa swoją sksualność (i to jest promowane). (1)
GW, Onet, WP... propaganda na całego.
- 23 2
-
2024-01-30 14:52
Urwałeś się z lat '90?
- 0 9
-
2024-01-30 12:16
no chyba nie chcesz tutaja zasugerowac jakiejs brutalnej prawdy? to mogloby slodkie dziewczeta urazic
chociaz istnieje szansa, ze po prostu i tak nie zrozumieja czytanego tekstu
- 17 2
-
2024-01-30 13:25
Starożytni Grecy nie przewidzieli tej sytuacji
Swoje obserwacje na temat facetów ujęli w micie o Narcyzie
- 9 2
-
2024-01-30 12:16
Social media (26)
Z zalozenia mialy byc plaformami do nawiazywania znajomosci, prowadzenia dyskusji, wyrazenia opinii. Od kilku lat staly sie przede wszystkim platformami reklamowymi na ktore rzucily sie wszelkiej masci korporacje i firmy, ktore zorientowaly sie ze to idealne narzedzie do trafienia bezposrednio w swoj target i przy okazji w potencjalnych
Z zalozenia mialy byc plaformami do nawiazywania znajomosci, prowadzenia dyskusji, wyrazenia opinii. Od kilku lat staly sie przede wszystkim platformami reklamowymi na ktore rzucily sie wszelkiej masci korporacje i firmy, ktore zorientowaly sie ze to idealne narzedzie do trafienia bezposrednio w swoj target i przy okazji w potencjalnych nabywcow.
Ponadto trendy wiecznej promocji na tych platformach zaczely naturalnie przechodzic na ludzi i wyciagac z nich najgorsze instynkty jak narcyzm, swego sposobu balwochwalstwo i przede wszystkim proznosc. Co wiecej, wg mnie te platformy zaczely wrecz je pielegnowac, bo social media uzalezniaja - jakkolwiek by sie ktos nie bronil przed tym stwierdzeniem.
Przerazajace jest jak ludzie sie uzaleznili od chwilowej dawki dostarczonych dopaminy do mozgu po przesunieciu paluchem po ekranie, polubieniu. Malutki szocik dopaminy, osrodki szczescia zaczynaja byc wypalane, a potem problemy - ze skupieniem sie na czyms dluzej niz 5 minut, na nauce, na kims innym niz dany osobnik. A potem - mam depresje, jestem nieszczescliwy(a). I piguly, i mozg dalej dostaje wpitziel. Rozejrzyjcie sie w srodkach komunikacji publicznej - ten problem istnieje i jest niezalezny od wieku, to nie jest problem tylko mlodych i jakichs tam generacji xyzlgbt.
Ludzki gatunek traci umiejetnosc dyskusji, prowadzenia sporu, czy prostej wymiany pogladow w rzeczywistym swiecie - tu nie mozna sie wylogowac jak trzeba cos uargumentowac, albo wytlumaczyc swoj punkt widzenia. Wysmiac albo probowac kogos zdyskredytowac tez o wiele latwiej jest wirtualnie, a tam to glowny sposob na "pokonanie" przeciwnika w dyskusji.
Bedzie tylko gorzej, bo glosy alarmujace na ten temat sa marginalizowane, a problem bagatelizowany.- 101 2
-
2024-02-01 17:10
Racja 100%
Jak to dobrze, że ja mam już bliżej niż dalej. A to o czym piszesz , o erozji prawdziwych wartości, o rosnącym chamstwie, braku empati i " zaprzedawaniu duszy materialnemu diabłu" w końcu doprowadzi do globalnej wojny. Powoli już to się zaczyna tu i tam a niedługo opanuje większość globu. Wtedy ci wszyscy próżni i puści materialiści będą wpie*rzać swoje ukochane, uwielbiane pieniądze. Koszmar
- 1 0
-
2024-01-30 15:56
Tak pięknie i kwiatuszkowo to miało wyglądać głównie od strony klientów, by ich przywabić
- 2 0
-
2024-01-30 15:47
To prawda, przede mną niedługo rozwód po kilkunastu dobrych latach, a jednak
Główne zarzuty żony to: za małe docenianie, adorowanie i chwalenie w towarzystwie. A czarę goryczy przelał fakt, że jak ona wrzuciła na FB swoje zdjęcie, to ja tylko dałem lajka, a wiele jej koleżanek serduszka. I to usłyszałem od 40. letniej kobiety. A do tego wszystkiego nazywa mnie jeszcze narcyzem.
- 4 0
-
2024-01-30 14:10
Media społecznościowe
Ci o których piszesz i korporacje światem kręcące, chcą żebyś pisał "social media", lepiej zostać przy polskim odpowiedniku.
- 1 1
-
2024-01-30 13:51
Piękne słowa
Zgadzam się w 100%
Między innymi dlatego większość założycieli big tech. Trzyma swoje dzieci jak najdłużej jest to możliwe z dala od social mediów- 8 0
-
2024-01-30 12:33
Jest naukowo udowodnione, że osoby o poglądach konserwatywnych są w zdecydowanej większości otwarte na dyskusję... (20)
..z osobami o przeciwnych poglądach. Jednocześnie osoby o poglądach Iewicowych, unikają dyskusji z osobami o poglądach koserwatywnych - wolą żyć w swojej bańce środowiskowej i informacyjnej (gdzie wzajemnie nakręcają się na wszystko co nie jest po ich myśli).
- 17 11
-
2024-01-30 20:04
Nie jest. Obie opcje siedzą okopane w swoich bańkach. Takie czasy.
- 1 0
-
2024-01-30 16:52
Byłbyś łaskaw podać źródło tej tezy?
- 2 0
-
2024-01-30 14:09
No dobrze, panie konserwatywny, porozmawiajmy. (1)
Czy pomoc dla uchodźców na granicy powinno organizować państwo, czy fundacje przez zrzutki?
- 1 8
-
2024-01-30 16:51
To chyba najlepiej pokazuje, jak "otwarci" na dyskusję są konserwatyści.
Żaden nie chce rozmawiać na tematy, w których nie wystarczy powtarzać ślepo narzuconych przez propagandę hasełek.- 1 3
-
2024-01-30 13:55
Zapomniałeś tylko jak ta "dyskusja" wygląda. (15)
"Nie jesteś człowiekiem, tacy jak ty powinni iść do gazu, porozmawiajmy".
- 3 17
-
2024-01-30 14:11
To słyszałem i słyszę z ust łże-lewicy rzucane w stronę Rosjan i krytyków ludobójczej polityki Izraela (3)
Poza tym, to co mówi PO o PISie, nie różni się od tego co PIS mówi o PO
- 6 1
-
2024-01-30 14:22
Przecież Bibi jest jednym z Was, konserwatystów. (2)
Nie chcesz z nim rozmawiać o tym, czy Palestyńczycy mają prawo do życia, czy nie?
- 1 2
-
2024-01-30 14:58
Ja mam się za lewicę, Bibi jest ludobójcą, a za plecami ma jeszcze gorszych jak Ben Gavir i Smotrycz (1)
jednak nas powinno interesować jak my się odnosimy do ludobójstwa, tu, w naszym kraju, jak próbujemy je tutaj podeptać, zatuszować, wypłukać, tak polscy Żydzi jak nakręceni bezmyślnością Polacy.
Co do konserwatyzmu Netanjahu to Likud nie jest partią konserwatywną per se, jest partią nacjonalistyczną, która nacjonalistami religijnym,jednak nas powinno interesować jak my się odnosimy do ludobójstwa, tu, w naszym kraju, jak próbujemy je tutaj podeptać, zatuszować, wypłukać, tak polscy Żydzi jak nakręceni bezmyślnością Polacy.
Co do konserwatyzmu Netanjahu to Likud nie jest partią konserwatywną per se, jest partią nacjonalistyczną, która nacjonalistami religijnym, w tym wspomnianym koalicjantem Smotryczem, gardzi.
Zresztą Biden to ponoć nie konserwa, a umoczony jest w kłamstwach i krwi po kokardkę, nie tylko czynnie wspierając Izrael.- 1 1
-
2024-01-30 16:54
Ale kto próbuje je tuszować?
Wyjdź na ulicę i zapytaj przypadkowej osoby, co sądzi na ten temat. Prawie każdy przyzna Ci rację, że Izrael jest winien ludobójstwa.- 1 0
-
2024-01-30 13:58
(10)
Naprawdę?
Osoba z konserwatywnymi poglądami jest dlaCiebie tożsama z nazistą?
Weź przestań się kompromitować.- 21 2
-
2024-01-30 14:04
(9)
I tak wygląda rozmowa z konserwatystami. Od razu atak osobisty :)
- 3 16
-
2024-01-30 15:01
Ale jaki ataka osobisty? Ten ktoś zadaje ci zwykłe pytanie - swoją droga trafne. (3)
A że ty to odbierasz jako atak to już twój problem.
- 9 2
-
2024-01-30 16:58
A, tak, "weź przestań się kompromitować", poprzedzone chochołem, to normalnie zadane pytanie :) (2)
A potem zdziwko, że nikt z takimi ludźmi nie chce rozmawiać.
- 0 5
-
2024-01-30 19:21
(1)
Nikt -czyli kto?
Jesteś pewny w stu procentach tego co napisałeś?- 4 0
-
2024-01-31 07:30
Nikt spoza ich kółka wzajemnej adoracji.
W końcu rozmowa wygląda jak powyżej - niczym nie poparty aksjomacjik udający "naukę" (na prośbę o źródło cisza), po czym atak osobisty na każdego, kto się nie zgodzi.- 1 1
-
2024-01-30 14:43
(4)
Żadne fikołki pseudointelektualne nie zakryją głupoty którą strzeliłeś swoim komentarzem.
Mówienie prawdy to nie atak osobisty.- 14 3
-
2024-01-30 14:50
I znowu bełkot o fikołkach i głupocie. (3)
A potem się dziwisz, że nikt nie traktuje Cię jak poważnego rozmówcy.
Nie potrafisz odnieść się do argumentów, a od razu obrażasz i atakujesz rozmówcę.- 2 14
-
2024-01-30 15:19
(2)
Tylko,ze nie podałeś żadnych argumentów ,aby się do nich odnieść...
Jeszcze raz -zadaję pytanie:
dlaczego utożsamiasz osobę o konserwatywnych poglądach z nazistą?
Trzymaj sie meritum.- 7 1
-
2024-01-30 16:47
"dlaczego utożsamiasz osobę o konserwatywnych poglądach z nazistą?"
Dlaczego próbujesz postawić sobie chochoła wciskając innym w usta słowa, których nie powiedzieli?
Ale załóżmy przez chwilę, że jesteś zdolny do zrozumienia rozmówcy, a wymyślania argumentów, które nie padły.:
Czy powinniśmy wpuścić do kraju uchodźców, którzy umierają na granicy, czy uważasz że powinni umrzeć bo nie są Polakami?- 1 6
-
2024-01-30 15:50
Przykładowo, gdy ktoś nie zgadza się z moimi poglądami, to wtedy dostaje z liścia
Chyba, że wygląda jak Pudzian, to wtedy mszczę się na nim w inny sposób.
- 1 0
-
2024-01-30 11:49
dowartościowanie a przewartościowane to zasadnicza różnica
...bardzo ciężko to zbalansować, więc jest więcej ludzi przesadnie zapewnionych o swojej wartości niż tych jej nie znających. Trudniejsi do zniesienia, zapatrzeni w siebie, czasem powiedziałoby się hedoniści korzystający z życia pełnymi garściami, bo przecież świat jest ich i wszystko im się należy. Czy aby na pewno? Czy przypadkiem nie szlifuje
...bardzo ciężko to zbalansować, więc jest więcej ludzi przesadnie zapewnionych o swojej wartości niż tych jej nie znających. Trudniejsi do zniesienia, zapatrzeni w siebie, czasem powiedziałoby się hedoniści korzystający z życia pełnymi garściami, bo przecież świat jest ich i wszystko im się należy. Czy aby na pewno? Czy przypadkiem nie szlifuje się charakteru ciężką pracą i zaciskaniem zębów gdy jest ciężej? Co gdy niespodziewanie odejdzie ktoś z rodziny to wszyscy są to w stanie psychicznie unieść bez wizyt u psychologa i psychiatry w oparciu otoczenia rodziny?
- 26 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.