- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (95 opinii)
- 2 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
- 3 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 4 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 5 Latem więcej narodzin na trójmiejskich oddziałach (85 opinii)
- 6 Gdyńskie Centrum Onkologii zostanie rozbudowane (14 opinii)
Nawet 60-krotnie większe ryzyko zgonu na COVID-19 u niezaszczepionych
Fakt, że osoby zaszczepione również umierają na COVID-19 stał się podstawowym argumentem przeciwników tej formy profilaktyki w dyskusji na temat zasadności programu szczepień. Właśnie pojawił się raport NIZP-PZH potwierdzający to zjawisko - osoby zaszczepione też umierają na COVID-19, jednak 60 razy rzadziej.
Szczepienia przeciw COVID-19 w Trójmieście. Znajdź punkt szczepień
Czytaj też: Chorowałeś na COVID-19? Sprawdź, kiedy przyjąć 3. dawkę szczepionki
Zrozumienie mechanizmów ochrony zarówno populacji, jak i jednostki jest kluczowe dla podejmowania świadomej decyzji o profilaktyce.
- Jeśli nie chcemy się szczepić, to nie dziwmy się, że w szpitalach umierają również osoby zaszczepione np. z niedoborami odporności spowodowanymi bardzo podeszłym wiekiem lub np. przeszczepem narządowym lub dializoterapią. Podchodzę do tego bardzo poważnie - śmierć osób zakażonych jest efektem sumy decyzji tych, którzy nie zdecydowali się na szczepienie, a nie tylko następstwem przypadkowego pecha w życiu. Populacyjnie i indywidualnie szczepienie daje nam szansę na przeżycie, jednak indywidualnie do końca nie możemy mieć pewności, że choroby współistniejące nie wpłyną negatywnie na skuteczność szczepienia - mówił prof. Tomasz Smiatacz, konsultant wojewódzki chorób zakaźnych.
Czytaj też: Szpital tymczasowy jednak powstanie. MZ zmienia decyzję
Nawet 60 razy większe ryzyko zgonu u niezaszczepionych
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH - Państwowy Instytut Badawczy właśnie opublikował zapowiadany przez ministra Adama Niedzielskiego raport dotyczący między innymi ryzyka zgonu z powodu COVID-19.
- Ryzyko zgonu z powodu COVID-19 w populacji niezaszczepionych w stosunku do zaszczepionych wynosi 59,92 (95 proc. C.I. 56,08 - 64,03), czyli jest blisko 60 razy większe - ogłosił wcześniej minister. - Niedecydowanie się na szczepienia jest aktem nieodpowiedzialności wobec siebie i bliskich - przekonywał.
W badaniu przeanalizowano 42 586 zgonów z powodu COVID-19 w okresie od stycznia 2021 do 10 października 2021 r. Okazuje się, że 41 699 osób było niezaszczepionych.
Czytaj też: Gdańsk na czele szczepień przeciw COVID-19 - ponad 300 tys. mieszkańców z dwiema dawkami
Ogromne różnice zwłaszcza w grupach 60 plus
Co ciekawe, w przedziale do 30. roku życia według raportu nie umarł żaden zaszczepiony pacjent. Widać również, że ryzyko zgonu rośnie z wiekiem, jednak wzrost jest zdecydowanie mniejszy w przypadku populacji osób zaszczepionych. Różnice widzimy praktycznie w każdej grupie wiekowej, natomiast najwyraźniej u osób powyżej 60. roku życia. W przedziale osób powyżej 80. roku życia u niezaszczepionych odnotowano 14 360 zgonów, a u zaszczepionych jedynie 583.
- Uzyskane wyniki wskazują na wielokrotnie większe niż w przypadku ogółu zgonów ryzyko zgonów z powodu COVID-19 osób niezaszczepionych w stosunku do zaszczepionych przeciwko COVID-19. Ryzyko względne zgonu dla całej populacji osób niezaszczepionych w wieku 11 lat i więcej w stosunku do osób zaszczepionych w analizowanym okresie wynosiło 22,72 (95 proc. C.I. 21,26 - 24,28). Ryzyko względne różniło się istotnie w grupach wieku i po uwzględnieniu różnic w strukturze wieku w obu grupach (Mantel-Haenszel adjusted Rate Ratio) ryzyko zgonu w całej analizowanej populacji niezaszczepionych w stosunku do zaszczepionych wyniosło 59,92 - czytamy w raporcie.
Czytaj też: Czy z certyfikatem szczepień rzeczywiście nie obowiązują nas limity?
"Wyniki można traktować jako przybliżoną miarę korzyści zdrowotnej"
Twórcy raportu zwracają uwagę, że ze względu na fakt, że przydział osób do grupy zaszczepionej i nieszczepionej nie był randomizowany, a także nie zostały uwzględnione różnice w stanie zdrowia pacjentów, nie ma możliwości zmierzenia efektywności szczepionek.
- Wyniki te można traktować jako przybliżoną miarę korzyści zdrowotnej (mierzonej brakiem zgonu), jaką osiąga populacja osób zaszczepionych w porównaniu z osobami niezaszczepionymi. Niewątpliwie bardzo potrzebne jest określenie na podstawie danych NFZ faktu leczenia się z powodu wybranych chorób (występowania wielochorobowości) przez osoby w obu porównywanych grupach oraz faktu wcześniejszego chorowania na COVID-19, co będzie przedmiotem kolejnej analizy - zapowiadają eksperci.
Warto również zwrócić uwagę, że okres objęty w badaniu uwzględnia początkowe miesiące ze stosunkowo niską dostępnością do szczepień.
Powyższe badania były możliwe dzięki udostępnieniu zbiorów danych z Departamentu Analiz
i Strategii Ministerstwa Zdrowia.
Opinie (391) ponad 10 zablokowanych
-
2021-12-16 12:53
Zapomnieli napisać, że 90% zgonów nieszczepionych to zgony w ciągu 14 dni od daty podania szczepionki (4)
Takie osoby liczone są jako nieszczepione i w akcie zgonu wpisuje im się kowid jako przyczynę.
Bardzo wygodna koincydencja...- 29 1
-
2021-12-16 13:41
(1)
A skąd ta liczba?
- 0 3
-
2021-12-16 14:16
Jak to skąd..?
Z du..., jak wszystko pod kopułą szura.
- 2 6
-
2021-12-16 19:29
Wykresy podanych szczepień rozmijają się z wykresami zgonów. (1)
Najwięcej szczepień było późną wiosną a zgony są dopiero teraz. Jak to możliwe??
- 0 0
-
2021-12-17 15:07
fala zgonów następuje po fali masowych szczepień (np. na wiosnę) lub boosterów (teraz)
- 0 0
-
2021-12-16 13:06
Teraz widać jak POKOwcy są zdegenerowanymi szkodnikami.Chcą karać I zmuszać ludzi do wszystkiego
- 14 1
-
2021-12-16 13:38
czy dzień do przyjęciu dawki preparatu (5)
jestem kwalifikowany jako zaszczepiony czy NIEzaszczepiony???
- 12 0
-
2021-12-16 13:52
(2)
Traktując pytanie poważnie: oczywiście, że niezaszczepiony - bo szczepionka jeszcze nie działa/nie daje odporności.
- 1 0
-
2021-12-16 15:47
(1)
Czyli szczepionka nie działa ale paszport kowidowy masz od razu po szczepieniu ?
- 1 1
-
2021-12-16 19:57
Nie. Paszport ma się po 14 dniach od pierwszej dawki. Czemu pytasz????
- 0 0
-
2021-12-16 19:29
Ale ktorej dawki?
- 0 0
-
2021-12-16 19:56
Różnie. W zależności od rodzaju starystyki.
- 0 0
-
2021-12-16 13:40
yyyy (6)
a ta dwójka młodych studentów AWF 21 lat co byli zaszczepieni i nagle zmarli to gdzie są w statystykach?
- 25 1
-
2021-12-16 13:46
(3)
A zmarli na COVID? Chłopak bodajże zasłabł w trakcie gry w piłkę? Jeżeli tak, to nie ma ich w statystykach.
- 0 4
-
2021-12-16 13:54
yyy (2)
No tak, zapomniałam, młode osoby zaszczepione przecież nie mogą umrzeć od szczepionki i srowid, źle to by wyglądało w statystykach.
- 9 1
-
2021-12-16 14:21
(1)
Nie, po prostu należałoby najpierw udowodnić, że ich śmierć ma cokolwiek wspólnego ze szczepieniem. Tudzież COVIDem, jeżeli chodzi o statystyki jw.
Zresztą i tak wiesz lepiej, prawda? Jeżeli ktoś zgodnie w wypadku samochodowym, a był zaszczepiony, to pewnie też NOP?- 1 3
-
2021-12-16 15:14
Miało być: Jeżeli ktoś zginie w wypadku samochodowym, a był zaszczepiony, to pewnie też NOP?
- 0 0
-
2021-12-16 15:04
(1)
Byli również zaszczepieni na odrę , rózyczke i polio.
- 0 5
-
2021-12-16 15:49
Po 3 razy w roku przez 21 lat?
- 7 0
-
2021-12-16 13:52
Nic i nikt mnie nie przekona do szczepienia.tym czymś !
A ty - to twój wybór.
- 23 0
-
2021-12-16 14:57
Kto komentuje artykuł? (5)
Większość opinii pod artykułem to wypowiedzi osób przeciwnych szczepieniom. Te komentarze przepełnione są lękiem przed covid 19 i przed szczepionką. Przeważa nieufność wobec nauki, służby zdrowia, koncernów farmaceutycznych, polityków. Jest też dużo agresji i teorii spiskowych. Mam wrażenie, że te osoby zajmują się komentowaniem takich artykułów, żeby podtrzymać swoje wątłe argumenty, które umierają (często wraz z głoszącymi je osobami) w starciu z COVID 19, co udowadniają zwykłe dane statystyczne.
- 4 37
-
2021-12-16 16:02
hmm
Czekaj, czekaj. Czyli ja się nie szczepie bo boję się kowidu ? I statystycznie ja i pies mamy po 3 nogi ? I jak jestem zdrowym 40 latkiem z szansą na śmierć poniżej 0.1% to mam się szczepić 3 razy do roku żebym mógł tu z Tobą wyrazić moje uwielbienie do polityków i napakować sianem kieszenie fajzera ? Wow, ale zryta czapka.
- 15 1
-
2021-12-16 18:13
a ty wierzysz mediom politykom i korporacjom tak?To gratuluję
- 10 1
-
2021-12-16 18:49
Dokładnie tak. Normalni ludzie już dawno się zaszczepili i mają w dudzie treści o epidemii.
Zostali tylko frustraci.
- 3 8
-
2021-12-16 18:55
Tak masz rację (1)
Nie szczepię się bo boję się kovidu. Od dwóch lat siedzę w piwnicy z wiadrem na głowie.
A tak serio to obudź się, bo póki co wszystkie teorie spiskowe szurów stały się faktem- 8 1
-
2021-12-16 19:33
Które ?
1. Wirusa nie ma
2. Covidu nie ma
3. Covid jest łagodniejszy niż grypa
4. Szczepionki mają chipy/grafen/powodują bezpłodność, zabijają itd.- 6 0
-
2021-12-16 15:24
Warto również zwrócić uwagę, że okres objęty
w badaniu uwzględnia początkowe miesiące ze stosunkowo niską dostępnością do szczepień.
- 11 0
-
2021-12-16 15:53
dwa razy wiecej chorych po wyszcepie połowy Polski
to tez statystyka.
- 26 0
-
2021-12-16 16:05
no i bardzo dobrze
kłamcy.
- 5 0
-
2021-12-16 17:07
stolec prawda
Mój kolega 36 zdrowy chłop podwójnie zaszczepiony zmarł na covid... wirus to jedno a niedziałające szczypawki to już polityka i chęć wzbogacenia
- 22 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.