- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (23 opinie)
- 2 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (99 opinii)
- 3 Opracowują test, który wykryje wiele chorób (34 opinie)
- 4 Dzieci uzależniają się od telefonów przez rodziców? (80 opinii)
- 5 To nie metabolizm zwalnia, to my zwalniamy (120 opinii)
- 6 Malujący robot wart 2 mln dolarów (53 opinie)
"Pacjenci onkologiczni w trakcie leczenia często czuli się osamotnieni"
- Niezmiennie problem wydłużonego czasu oczekiwania na konsultacje czy wyniki badań wynika z braku lekarzy i specjalistów - dzieje się tak bez względu na to, czy mamy pandemię, czy też nie - powiedziała Ewelina Puszkin z Fundacji Omealife, z którą porozmawialiśmy o sytuacji pacjentów onkologicznych w trakcie i po pandemii, a także o obecnych prognozach dotyczących długu zdrowotnego.
Ewelina Puszkin: - Na pewno widzimy, że pacjenci, którzy do nas trafiają z prośbą o wsparcie, mają bardziej zaawansowane postacie nowotworu, są w gorszym stanie ogólnym. Więcej jest osób, które za późno zgłosiły się do lekarza, a więc ze zmianami nie tylko w obszarze piersi, ale np. z zajętymi węzłami chłonnymi czy przerzutami do innych organów. Niestety jest to bardzo duże wyzwanie dla nas wszystkich i obawiam się, że będziemy borykać się z nim jeszcze przez wiele miesięcy.
Czytaj też: Nowe fotelo-łóżka trafiły do Szpitala Polanki. "Zwiększy się komfort rodziców"
Z czego wynika taka sytuacja? Spadek dostępności profilaktyki?
- W pierwszych miesiącach pandemii nastąpiło zamrożenie działania służby zdrowia, zwłaszcza kiedy POZ-y przestały normalnie funkcjonować. W mediach wciąż rozbrzmiewały komunikaty "Zostań w domu" i ludzie faktycznie w nich pozostali, chroniąc się przed COVID-em, ale jednocześnie rezygnując z kontrolnych badań. Nikt nie wiedział, co będzie dalej, żyliśmy w bałaganie informacyjnym, jak i organizacyjnym. Nie były prowadzone kampanie przypominające o badaniach profilaktycznych. Po ok. trzech miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać, bo przychodnie i szpitale były już zaopatrzone w środki ochrony osobistej, wypracowano procedury bezpieczeństwa epidemiologicznego dla medyków i pacjentów, wdrożono teleporady. Mimo to strach przed zachorowaniem na COVID doprowadzał do bagatelizowania innych problemów zdrowotnych, ludzie wciąż bali się zakażeń i unikali szpitali. Obecnie dostępność jest na swoim normalnym, umiarkowanym poziomie.
- System działa, ale zdarzają się takie oto sytuacje, np. kiedy rejestracja nie udziela precyzyjnej informacji lub odmawia rejestracji z nieznanych powodów i pacjent jest zagubiony.Co z chorymi w trakcie leczenia?
- Pacjenci onkologiczni w trakcie leczenia często czuli się osamotnieni. Nie mogli wychodzić z domu, spotykać się z przyjaciółmi, a podczas konsultacji lekarskich i pobytu w szpitalu nie mogły im towarzyszyć bliskie osoby. To wyjątkowo trudna sytuacja, ponieważ osoby towarzyszące często zapamiętują więcej ważnych dla pacjenta informacji niż oni sami. Pomagają też w uporaniu się z emocjami, jakie towarzyszą przy otrzymaniu diagnozy raka, pobytu w szpitalu przed zabiegiem operacyjnym czy chemioterapią. Pacjentom brakowało wiedzy, ponieważ podczas wizyt lekarskich to właśnie członek rodziny zwykle notuje, słucha, zadaje dodatkowe pytania, więcej zapamiętuje. I właśnie z tego powodu bardzo szybko uruchomiliśmy specjalne spotkania z ekspertami w naszych mediach społecznościowych. Zrealizowaliśmy 30 live chatów, aby dać pacjentom wiedzę i pomoc. Uczestnicy mogli zadawać indywidualne pytania, na które otrzymywali natychmiast odpowiedź, lub propozycje konsultacji. Zbudowaliśmy w ten sposób bardzo aktywną społeczność wokół siebie. Głód wiedzy był naprawdę duży.
Czy pacjenci onkologiczni chętnie korzystali i korzystają ze szczepień przeciw COVID-19?
- Nasze społeczeństwo jest podzielone w tym temacie. Wielu ludzi miało obawy. Na szczęście bardzo szybko powstały zalecenia dla pacjentów onkologicznych i zdecydowana większość chorych chciała się zaszczepić. Natomiast należy wyraźnie powiedzieć, że chorzy, którzy nie skorzystali z możliwości szczepienia, nie mieli ograniczonej dostępności do leczenia onkologicznego.
Wróćmy więc do generalnego problemu dostępności do opieki, z czego on wynika?
- Pandemia nie miała na to tak dużego wpływu, jak powszechnie się mówi. Z pewnością wyostrzyła pewne kłopoty. Niezmiennie problem wydłużonego czasu oczekiwania na konsultacje czy wyniki badań wynika z braku lekarzy i specjalistów - dzieje się tak bez względu na to, czy mamy pandemię, czy też nie. Do tego dochodzi kwestia organizacji pracy w placówkach medycznych. Nie wszystko zależy od pieniędzy, bo widzimy, że ośrodki o podobnym finansowaniu często mają lepsze efekty pracy.
Mam wrażenie, że cały czas istnieje spora bariera między lekarzem i pacjentem. Obie strony mają problemy, aby zrozumieć wzajemne racje i obwiniają się często o różne postawy. Jakie są przyczyny: brak zrozumienia, empatii czy po prostu różnica w podejściu do choroby?
- Wszyscy musimy wykonać pracę nad wzajemną komunikacją. Zachęcamy pacjentów do edukacji o swojej chorobie po to, by wiedzieli, jakie są możliwości leczenia i na czym polegają, znali swoją sytuację, byli gotowi do rozmowy z lekarzem. Wiem, że to trudne, wymaga wysiłku, ale właśnie nasza fundacja jest od tego, by w tym ich wesprzeć. Pomagamy chorym usystematyzować wiedzę, co sprawia, że ich rozmowy z medykami przebiegają spokojniej. Z drugiej strony nie wszyscy lekarze, którzy są doskonałymi ekspertami, są również mistrzami w komunikacji. Nierzadko pracują w pośpiechu. Przez to dochodzi czasem do nieporozumień, gromadzenia się negatywnych emocji. Warto pamiętać, że pacjent zawsze ma prawo do drugiej opinii. Jeśli czuje, że potrzebuje rozmowy z innym specjalistą, to zachęcamy go do tego. Tu chodzi o jego życie i dlatego ma prawo pytać i też sprawdzać, czy inny specjalista zaproponuję odmienny sposób leczenia. Naszą fundacyjną mantrą jest to, że świadomy pacjent jest wartością, dlatego zajmujemy się edukacją.
Cały czas zdarzają się problemy z umawianiem na wizyty?
- System działa, ale zdarzają się takie oto sytuacje, kiedy np. rejestracja nie udziela precyzyjnej informacji lub odmawia rejestracji z nieznanych powodów i pacjent jest zagubiony. Ktoś umawia się na wizytę za trzy miesiące, dzwoni do nas i okazuje się, że możliwe jest to za dwa tygodnie. Problem dotyczy jednak na szczęście zaniedbań na poziomie jednostkowym. Martwi nas natomiast brak dostępności do profilaktyki dla młodych kobiet. Zwykłe USG może uratować komuś życie, a jednak dostępne jest gównie w sektorze prywatnym. Dodatkowo czas oczekiwania na wizytę w sprawdzonym gabinecie też nie jest krótki. Zawsze rekomendujemy konsultacje w poradniach chorób piersi, działających przy ośrodkach onkologicznych, po to, by mieć pewność, że diagnosta jest specjalistą w swoim zakresie.
Czytaj też: Badacze z PG pracują nad rewolucją w radioterapii
Czy pacjenci wrócą do diagnostyki, czy wrócimy do stanu sprzed pandemii?
- Trudno powiedzieć, jak będzie. Z jednej strony mamy dużo więcej przypadków spóźnionej diagnostyki, z drugiej strony kończy się okres pandemii. Zgony w rodzinach, jakie miały miejsce z powodu COVID-19, pozostawiają piętno. Być może zmotywuje to ludzi do częstszych badań i dbałości o styl życia. Z pewnością osoby, które są aktywne fizycznie i dbają o regularne badania, mają szanse na długie życie. Dziękuję za tę rozmowę. To dobrze, że rozmawiamy o profilaktyce nie tylko w październiku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-05-20 09:03
(4)
Główny problem to brak profilaktyki.Badania ogólne medycyny pracy nic nie wykażą.Powinny być program obowiązkowych badań typu tomograf czy rezonans.A tak 90% pacjentów trafi do szpitala w zaawansowanej już chorobie.Do tego lekarze w większości przyjmują prywatnie a kolejki do specjalisty na NFZ to lata,wiec o czym tu mówic?U nas aby się leczyć trzeba miec pieniądze,zdrowie i czas...do tego masa specjalistów wykształconych za darmo pojechała robić za granice za ciężką forsę.
- 103 9
-
2022-05-21 13:53
Główny problem, to przegnanie chorych z przychodni i szpitali
W czasie pandemii coronaświrusa.
Prawdziwi lekarze już w 2021 roku alarmowali, że ilość zaawansowanych przypadków raka drastycznie wzrośnie z powodu utrudnień dostępu do słóżby zdrowia.
Tych lekarzy straszono odebraniem prawa do wykonywania zawodu.- 6 0
-
2022-05-21 09:57
Główny problem to taki, że wolą dać dwa miliardy złotych rocznie na propagandę Kurskiego niż na onkologię. (2)
- 15 4
-
2022-05-21 12:03
Na onkologię dają kilkakrotnie więcej niż na TVP (1)
Problem w tym, że specjalistom bardziej się opłaca praktyka prywatna niż praca w placówkach publicznych.
- 3 7
-
2022-05-21 20:54
Brak lekarzy
Ale o programach profilaktyki i liczbie badań jakie może wykonać szpital decyduje NFZ, lekarze nie mają nic do gadania. Poza tym brakuje onkologów, a mimo to państwo nie daje wielu możliwości robienia tej specjalizacji (ustala to ministerstwo zdrowia) w UCK od dwóch lat jest 0 lub 1 miejsce - na kilka tysięcy absolwentów. Gdzie tu logika? To jest też często powód dlaczego młodzi lekarze wyjeżdżają - po prostu chcą zrobić specjalizację a niemcy im to oferują
- 6 1
-
2022-05-21 09:47
Lekarze sa mili, zainteresowani i dostepni tylko prywatnie. (5)
W ramach panstwowej opieki jestes wrzodem na tylku ktory najlepiej najszybciej odeslac.Nie mowiac o poziomie kultury i empatii ktorego na gumed nie ucza ale z domu powinno sie wyniesc.
Jest tak slabo ze sluzba zdrowia ze nawet pryw.nie ma szans na szybkie terminy i zaangazowanie lekarza.- 56 2
-
2022-05-21 11:59
Oczywiście, że tak i nawet nie kryją się z tym, że mają prywatny gabinet. (4)
Niedawno odnawiałam badania w medycynie pracy. Okulista mnie zbadał itp dopuścił do pracy. Ale żeby dobrać nowe szkła - potrzebuję nowych okularów (przecież do pracy też bo noszę na stałe) - zaprosił do prywatnego gabinetu.
- 8 1
-
2022-05-21 12:16
Co w tym złego że lekarz prowadzi działalność gospodarczą? (3)
skoro NFZ nie chce za to płacić albo płaci śmieszne pieniądze?
- 2 7
-
2022-05-21 13:25
To niech płaci za siebie ZUS a nie szpital tak jak jest ma zachodzie albo szpital albo prywata. (2)
- 3 1
-
2022-05-21 13:35
Przecie, placi (1)
I to niemały
- 1 3
-
2022-05-21 15:36
tylko kasę chorych.
- 1 1
-
2022-05-20 09:14
Jako pacjent kliniki mam raczej złe doświadczenia (6)
z lekarzami, a raczej z ich brakiem empatii do człowieka. Liczy się czas, żeby jak najszybciej pozbyć się pacjenta. Często na wizyty czeka się miesiącami, aby już na wejściu poczuć się jak intruz. 2- 3 minuty później: do zobaczenia za pół roku. Pozdrawiam przychodnię UCK.
- 96 6
-
2022-05-21 17:59
Nie zgadzam się ...
Akurat jestem na świeżo w temacie...po świętach wielkanocnych zadzwoniłam do UCK żeby umówić się na wizytę do onkologa, wizyta już na 2.05, więc czekałam ok 2 tygodni. Lekarz dał mi skierowanie na USG piersi, więc od razu poszłam na dół umówić się na wizytę i ta została umówiona na 10.05, więc czekałam 8 dni na badanie. I to nie prywatnie tylko na
Akurat jestem na świeżo w temacie...po świętach wielkanocnych zadzwoniłam do UCK żeby umówić się na wizytę do onkologa, wizyta już na 2.05, więc czekałam ok 2 tygodni. Lekarz dał mi skierowanie na USG piersi, więc od razu poszłam na dół umówić się na wizytę i ta została umówiona na 10.05, więc czekałam 8 dni na badanie. I to nie prywatnie tylko na NFZ bez żadnych znajomości w UCK, więc zastanawiam się skąd wy tu o takich długich terminach piszecie. Jestem pacjentka w UCK od kilku lat i nigdy nie czekałam dłużej na wizytę niż miesiąc, na badanie też nie. Nigdy też nie czułam się tam niepotrzebnym wrzodem na d..pie, moja Pani onkolog zawsze poświęca mi tyle czasu ile potrzebuje na zadanie swoich pytań i szczegółowo wszystko wyjaśnia.
- 5 5
-
2022-05-21 12:17
Szkoda że nie wspomniałeś o ty że... (4)
W tej przychodni czeka czasami 100 osób na konsultację a przychodnia działa tylko 7 h. Powiedz mi w takim razie jak mamy się zająć każdym? Nie jesteś sam, każdego trzeba obsłużyć. UCK nie jest jedyną przychodnia onkologiczną. Pretensje do pacjentów, że trafiacie tylko tutaj.
- 7 14
-
2022-05-24 12:54
Mnie przy przedarciu siatkowki i laserze na kontroli lekarz powiedziala, ze mam sobie okuliste poszukac w terenie. Tacy tam lekarze pracują!!! Olał mnie!! Wizyta trwala 2 minuty nawet nie drazyl dlaczego mi siatkowka poszla!!
- 2 0
-
2022-05-22 07:57
Pretensje do pacjentów?
Bezczelne stwierdzenie. Pacjenci są bez pomocy i odpowiedniego pokierowania, przeganiani od drzwi do drzwi i od okienka do okienka bez grama empatii. Nawet wewnątrz jednej placówki medycznej.
- 8 1
-
2022-05-21 17:16
Lekarz i taka odpowiedź? Wow! (1)
Słuchaj lekarzu, jeśli nim jesteś, tak to prawda, że traktujecie pacjentów onkologicznych jak wrzód na d.... wiem co mówię, nasza wątpliwie przyjemna przygoda z UCK trwa już na tyle długo, że wiem jak było i jak jest i nie wynika to z ilości pacjentów. A wiesz z czego? jak te pokrzywdzone osoby onkologicznie czekają na wizytę to co chwilkę do
Słuchaj lekarzu, jeśli nim jesteś, tak to prawda, że traktujecie pacjentów onkologicznych jak wrzód na d.... wiem co mówię, nasza wątpliwie przyjemna przygoda z UCK trwa już na tyle długo, że wiem jak było i jak jest i nie wynika to z ilości pacjentów. A wiesz z czego? jak te pokrzywdzone osoby onkologicznie czekają na wizytę to co chwilkę do gabinetu lekarza proszone są osoby typu znajomek, rodzina itp. Może by tak ograniczyć to kolesiostwo? Pacjent onkologiczny zgłasza się z kolejnymi objawami, walczy o życie a lekarz traktuje go jak natręta i ty masz czelność odpowiadać, że ma szukać innej przychodni. Nawet nie chcecie zlecać koniecznych badań wiedząc, że to kwestia życia i śmierci. Błagam, zrezygnuj z zawodu!
- 10 3
-
2022-05-21 20:49
Oszczerstwa
A ty masz czelność opowiadać takie bzdury o ludziach, którzy ratują Ci życie? Widocznie te 2-3 minuty wystarczają skoro możesz to teraz napisać. Pomyślałeś o tym? Byłeś na strajku medyków gdy walczyli o poprawę sytuacji pacjentów??
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.