- 1 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (118 opinii)
- 2 Piwo naprawdę powoduje mięsień piwny? (97 opinii)
- 3 Krajowa Sieć Onkologiczna znów opóźniona (24 opinie)
- 4 Burzą szpital pod Centrum Pediatryczne (58 opinii)
- 5 Latem więcej narodzin na trójmiejskich oddziałach (85 opinii)
- 6 Więcej dzieci trafia do opieki zastępczej i domów dziecka (100 opinii)
Szczepienia COVID-19. Problemy z rejestracją i topniejąca pula miejsc
Trwa kolejny etap rejestracji na szczepienia COVID-19. Od piątku, 22 stycznia, od godz. 6 rejestrować się mogą osoby powyżej 70. r.ż., a sam proces szczepień w tej grupie wiekowej rozpocznie się 25 stycznia. Podobnie jak w ubiegłym tygodniu termin można zarezerwować telefonicznie, online lub kontaktując się z punktem szczepień. Niestety, żadna z tych opcji nie gwarantuje sukcesu - infolinie są przepełnione (po otwarciu rejestracji dzwoniło 300 tys. osób na minutę), strona się wiesza i nawet jeśli uda nam się skontaktować z rejestracją, nie oznacza to, że znajdzie się dla nas wolne miejsce w wybranej przychodni.
Pierwszą dawkę szczepień ma już za sobą wielu medyków, etap rejestracji przeszli już seniorzy powyżej 80. roku życia. W piątek, 22 stycznia, o godz. 6 rozpoczął się kolejny etap Narodowego Programu Szczepień, podczas którego umawiać się na szczepienia mogą seniorzy powyżej 70. r.ż.
- Przez pierwsze trzy godziny za pośrednictwem dostępnych kanałów zarejestrowało się ponad 150 tys. osób - mówił podczas konferencji prasowej Michał Dworczyk, szef KPRM, koordynator programu ds. szczepień. - W piku mieliśmy 300 tys. prób połączeń na minutę. Stąd też wystąpiły i występują problemy z dodzwonieniem się. Na infolinii pracuje prawie 2 tys. osób, ale system nie jest w stanie tego wytrzymać, prosimy o cierpliwość.
Michał Dworczyk poinformował, że do końca pierwszego kwartału zaszczepionych zostanie 3,1 mln osób. Wolnych terminów pozostało już tylko 150 tys., bowiem do tej pory w gronie zarejestrowanych i zaszczepionych jest już 2,95 mln osób.
Koronawirus Gdańsk - Gdynia - Sopot - wszystko o COVID-19 w Trójmieście
Jak można się zarejestrować?
Seniorzy mogą również zarejestrować się online przez e-Rejestrację dostępną na pacjent.gov.pl. W takim przypadku system automatycznie zaproponuje pięć dostępnych terminów w punktach szczepień blisko adresu pacjenta. Jednak również w tym przypadku senior będzie mógł wybrać inną datę i lokalizację szczepienia, wystarczy, że skorzysta z dostępnej wyszukiwarki i wskaże dogodną dla siebie datę i lokalizację. Zaraz po dokonaniu rezerwacji senior otrzyma powiadomienie SMS. Kolejne przypomnienie o szczepieniu będzie wysłane dzień przed planowanym terminem.
Uwaga - aby skorzystać z rejestracji online, trzeba mieć Profil Zaufany. Osoby, które dotychczas go nie założyły, powinny skontaktować się z infolinią NFZ 989, bezpośrednio z wybranym punktem szczepień lub skorzystać ze wsparcia swojej przychodni.
Rejestracja telefoniczna - 300 tys. osób dzwoniących na minutę
Zasady rejestracji wydają się przejrzyste i logiczne. Niestety, nie przebiegła ona bezproblemowo. Ogromny problem stanowiło już samo dodzwonienie się na infolinię - po otwarciu rejestracji dzwoniło 300 tys. osób na minutę.
- Dzwoniłem przez pół godziny, począwszy od 6:01 - opowiada Jacek. - Dwa razy mnie połączyło, wysłuchałem komunikatów, powbijałem w klawiaturę cyferki, które powbijać kazano. Po ok. 4 minutach padał komunikat "wszyscy konsultanci są zajęci" i następowało rozłączenie rozmowy. Finalnie ojciec pojechał zarejestrować się osobiście, bo przez telefon po prostu się nie udało.
Ojcu Jacka, naszego czytelnika, udało się w końcu "prawie" zarejestrować.
- Czynne było tylko jedno okienko, więc tata był zmuszony stać w kolejce blisko trzy godziny. Kiedy nadeszła jego kolej, dowiedział się, że szczepienie będzie wykonane na przełomie maja i czerwca. Nie podano mu konkretnego terminu. Szczegółowe informacje na temat terminu ma otrzymać SMS-em, w późniejszym terminie.
Wojtek do zarejestrowania taty (rocznik '45) przygotowywał się z wyprzedzeniem.
- Już kilka dni temu, właśnie w tym celu, założyłem tacie profil zaufany - opowiada Wojtek. -Budzik na 5:55, od 6:00 pierwsze próby. Po zalogowaniu się, kilka sekund po 6:00, system pokazywał mi tylko dwie możliwości - Lubichowo i Pelplin, pod koniec lutego (mieszkamy na obrzeżach Gdyni, od strony Rumi). Później ręcznie zmieniałem wybór miasta po kolei: Rumia, Gdynia, Gdańsk, Wejherowo - wszędzie brak miejsc. Złapał mi dopiero Sopot, w Sanatorium Uzdrowiskowym MSWiA przy Bitwy pod Płowcami na 24 lutego.
W międzyczasie próbowałem dopchać się na infolinię, myśląc, że przyspieszę termin lub zmienię lokalizację. Po 200 połączeniach powoli odpuszczałem. Dodam, że cztery razy się połączyłem, ale po odsłuchaniu wszystkich komunikatów, wklepaniu rocznika itd. (wszystko trwało każdorazowo około 5 minut) automat polecał mi stronę pacjent.gov i mnie rozłączał. Teraz infolinia już praktycznie nie łączy. Myślę, że dla samotnych seniorów to bardzo trudne do ogarnięcia.
Topniejąca pula miejsc
Więcej szczęścia miała Magda, której udało się zarejestrować mamę przez profil zaufany, zanim w puli zabrakło miejsc.
- Kiedy rejestrowałam mamę, miejsc na szczepienia w okolicy praktycznie nie było. Kilka zostało w AMBER Expo na Żaglowej, ale na bieżąco wypadały z listy. Jeszcze chwila i nie byłoby szansy na rejestrację - opowiada Magda.
Ci, którym nie udało się zarejestrować w pobliżu domu, zmuszeni byli skorzystać z miejsc oferowanych przez przychodnie zlokalizowane w innych dzielnicach.
- Zarejestrowaliśmy teściową na Żaglową, choć mieszka na Suchaninie. Dostała termin na 23 lutego - relacjonuje Agnieszka. - Ktoś z nas będzie musiał wziąć urlop, żeby ją na to szczepienie zawieźć. Jeśli ktoś pracuje fizycznie, to nawet na swoje szczepienie się nie wyrwie, tylko będzie musiał wziąć dwa dni urlopu. Jeśli musi asystować jeszcze komuś z rodziny, to robią się już z tego cztery dni.
W samym Trójmieście po zweryfikowaniu przez NFZ jest 110 punktów szczepień - pełna lista z Trójmiasta.
Pomoc w rejestracji i dowóz na szczepienia osób niesamodzielnych
Seniorzy, którzy potrzebują pomocy w zarejestrowaniu się na szczepienie przeciw COVID-19, mogą kontaktować się z infolinią Solidarnościowego Korpusu Wsparcia Seniorów (22 505 11 11). Konsultanci tej infolinii kontaktują się z ośrodkami pomocy społecznej i przekazują im informacje o tym, że dana osoba potrzebuje wsparcia.
Osoby, które mają trudność z dotarciem do punktu szczepień będą mogły skorzystać ze specjalnie zorganizowanego transportu poprzez specjalnie uruchomione infolinie dla mieszkańców każdej gminy.
Bezpłatny dowóz na szczepienia COVID-19 w Trójmieście
Na podanie drugiej dawki szczepionki pacjent zostanie umówiony w punkcie szczepień po podaniu pierwszej.
Do czasu wykonania pierwszego szczepienia pacjent może zmienić termin wizyty lub punkt szczepień. Po pierwszym zaszczepieniu (dostępne są na tym etapie szczepionki dwudawkowe) nie można jednak już wprowadzić zmiany, ponieważ dawka musi być podana w określonym przez producentów terminie (w ciągu 3-4 tygodni po pierwszej). Pacjent musi też zakończyć szczepienia preparatem, którym był szczepiony pierwszy raz, by zagwarantować maksymalną skuteczność.