- 1 Ranking salonów masażu w Trójmieście (16 opinii)
- 2 To koniec boreliozy? Kończą się prace nad szczepionką (23 opinie)
- 3 17 osób dziennie słyszy tę diagnozę (1 opinia)
- 4 Wojtek i Agata z Life on Wheelz rozstali się (119 opinii)
- 5 "Nie ma bezpiecznego opalania". Gdzie zbadać znamię? (38 opinii)
- 6 Ciąża. Jak zachować płodność po leczeniu onkologicznym? (10 opinii)
Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?
Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.
Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne
Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?
Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.
Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?
Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.
Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?
Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.
Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?
Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.
Miejsca
Opinie (85) 2 zablokowane
-
2023-01-25 16:40
Nie trzeba zmian w systemie kształcenia...
a zmian w NFZ w zakresie finansowania.
Nawet laik potrafi zdiagnozować siebie, pod warunkiem, że ma badania typu TK, a nie badanie krwi i moczu, czyli wróżenie z fusów.- 2 1
-
2023-01-25 17:08
Nauczą szczepić
I przepisywać recepty. I maski obowiązkowo. Ciekawe, czy uczą, że można dostać grzybicy od tych masek.
- 7 4
-
2023-01-25 17:15
70% pytań z egzaminu lekarskiego jest znanych wcześniej
żeby zdać LEK trzeba otrzymać 56% punktów ale 70% pytań jest z bazy więc jaki sens ma ten egzain skoro lekarze znają pytania wcześniej?
Pytam o to jako lekarz. Poziom kształcenia na prywatnych uczelniach jest nędzny. Skoro taka uczelnia wykłada filologie angielską, geografię, kosmetologie i medycyne a kształcą się tam osoby które nigdy nie powinny otrzymać magistra to jak mają tam się kształcić lekarz?- 10 1
-
2023-01-25 17:16
Nie mam szczęścia do empatycznych pulmonologów
Słabo w Gdańsku. Bardzo słabo, były pretensje i niemiła atmosfera, uwagi niegodne lekarza i spora dawka nieomylności, protekcjonalności i buty. Sorry, ale tak to nie będzie. Nie znoszę takich zachowań. Obie panie były dobrze po 60-ce. Opowiedziałem o tym empatycznym kardiologom i innym znajomym lekarzom. Często opowiadam.
- 11 4
-
2023-01-25 17:28
Po tak zwanej pandemii na większe zaufanie zasługue cyganka, która wróży z dłoni niż akwizytorzy w białych kitlach... (1)
Prawdziwych lekarzy z powołania jest niewielu. Podczas rzekomej pandemii oni chcieli leczyć ludzi, normalnie przyjmować w gabinetach zamiast teleporad i teraz w ramach wdzięczności tracą prawo do wykonywania zawodu.
- 14 2
-
2023-01-26 00:23
nikt nie traci PWZ
sam przyjmowałem w trakcie covid pacjentów w poradni naczyniowej i nikt nie robił teleporad.
Większość ludzi nie korzystała z teleporad i tylko zasłyszała te historie.- 0 1
-
2023-01-25 18:56
Życie pokazuje
iż przede wszystkim brak im godności uczciwości i człowieczeństwa. Czy tego można nauczyć?
Przede wszystkim pierwsze pytanie powinno brzmieć dlaczego wybrali te studia.
99% kasa i prestiż. To ostatnie to bzdura kazdy jma już tych zadufanych buców dość.
Przyszłością jest sztuczna inteligencja jako lekarze.- 5 1
-
2023-01-25 19:38
Dodatkowe godziny dla panoszących się psychologów?
- 2 0
-
2023-01-25 21:41
Wprowdzą nowy kierunek czyli
leczenie przez internet. Czekamy na przyszłych nowoczesnych stomatologów , chirurgów itp.
- 3 0
-
2023-01-25 22:00
Złe pomysły
Pierwsze dwa lata studiów są rzeczywiście przeładowane niepotrzebną teorią, szczególnie anatomia i biochemia. Zmniejszenie teorii na dalszych latach obniży poziom edukacji. Całkowicie nie zgadzam się z pomysłem rezygnacji ze stażu podyplomowego, który moim zdaniem jest najważniejszym rokiem w edukacji młodego lekarza. Młodzi lekarze na stażu uczą się samodzielności, poznają strukturę działania oddziałów, na wielu oddziałach są traktowani jako część zespołu i wreszcie to jest świetny czas na podjęcie decyzji o wyborze specjalizacji. Jak widać te pomysły są związane z oszczędnościami a nie poprawą edukacji.
- 7 1
-
2023-01-26 08:50
Leczenie zdalne to świetlana przyszłość polskiej medycyny.
Przykładem tego był prekursor Kaszpirowski, który leczył ludzi ze szklanego ekranu, adin, dwa, tri... i jesteś zdrowy.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.