• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze podrożeją. Nowa opłata na rzecz PAŻP

Robert Kiewlicz
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc.

Parlamentarna Komisja Finansów odrzuciła poprawkę posłów opozycji o dofinansowaniu w przyszłym roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kwotą 50 mln zł. Oznacza to, że podwyższone zostaną opłaty dla naszych regionalnych portów lotniczych - pobierane przez PAŻP. Podwyżka opłat ma wynosić 37 proc. i wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Branża ostrzega, że odczują to głównie pasażerowie, a wzrost cen biletów może sięgnąć nawet 20-30 proc.



Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce



Czy obawiasz się wzrostu cen biletów lotniczych:

- Podwyżka opłat stała się faktem i jej koszty poniosą linie lotnicze, porty lotnicze, wszyscy użytkownicy rynku lotniczego oraz pasażerowie. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. - twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Szukając pozytywów, zauważam, że powinniśmy się cieszyć tylko z 37 proc. podwyżki, bo przecież mogłaby być ona wyższa! Zaskakujące jest to, że nie ma zgody rządzących na dofinansowanie PAŻP kwotą 50 mln zł, a jednocześnie 3 mld zł przeznacza się na zakup samolotów dla VIP-ów (wieloletni program "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie"). Nie ma bowiem pewnie sensu wykupywać tej usługi od PLL LOT i pomagać w ten sposób pogrążonemu w tragicznej sytuacji naszemu narodowemu przewoźnikowi.

Opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej



Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera



Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Branża lotnicza szuka wsparcia u premiera



Branża lotnicza była oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądali nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary także napisał list do premiera. Nie wykluczył, że podwyżki mogą oznaczać zamknięcie połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.

Lotnisko wraca na prostą



- Podczas konsultacji usłyszałem od decydentów wiele "złotych myśli" dotyczących ewentualnego dofinansowania PAŻP z budżetu państw - twierdzi prezes Kloskowski. - Jedna z nich brzmiała: "Nie będziemy wspierać zagranicznych tanich linii lotniczych, bo one są w świetnej sytuacji finansowej, o czym świadczy fakt, że obecnie, w pandemii, swoim pracownikom, w tym pilotom, płacą 100 proc. wynagrodzenia". Pominę to milczeniem, gdyż nawet nie wiem, jak można wpaść na coś takiego.

Opinie (144) 6 zablokowanych

  • Musi być kasa dla pisowskich tłustych kotów na samoloty VIP

    Zapłacą za to pasażerowie

    • 4 9

  • Odpowiednik danin na PAŻP działa w kazdym kraju EU

    i jakoś nikt na ten temat nic nie wspomina i nikt nie płacze (tym bardziej żaden cwaniaczek na zarządzający liniami lotniczymi, jak to było nie tak dawno u nas z jedną z linii, która siedzibę ma w jednym kraju, a podatki płaci w innym...)

    • 6 0

  • (1)

    Przewaga pociągu nad samolotem jest taka, że dworce są w centrum miasta i nie trzeba przechodzić odprawy. Wystarczy pojawić się 5 minut przed odjazdem. Do tego można zjeść normalny obiad w wagonie restauracyjnym. Samoloty są dobre na rejsach zagranicznych.

    • 15 0

    • No popatrz, a w Eurotrain z Londynu do Paryża przechodziłem i odprawę i kontrolę bagażu.

      • 2 1

  • fit for 55

    • 5 0

  • I bardzo dobrze takie Rayany i inne tanie linie prawie nic nie płaciły w Polsce. Skończyły sie czasy traktowania Polski jak

    kolonii Na całym swiecie płacą stawki wysokie tylko w Polsce chcieli za darmo . Niech się zwija ten Ryanair. tylko LOT.
    A dla Peło Luftwafe

    • 10 14

  • Pamietam co Thussk mówił o LOT cie. Bogu dziękowac, ze typ juz nie moze w Polsce nic (1)

    robić oprócz donoszenia

    • 8 13

    • donosić nauczył sie od PiS, ktore skarżyło się za PO w Brukseli

      że w Polsce demokracji nie ma. Zapomniałeś już o tym?

      • 3 0

  • Autor artykułu nie wysilił się

    I nie napisał jak wzrost opłaty przekłada się na cenę biletu. Brawo

    • 11 1

  • Kuchcińskiego i reszty z PiS to nie rusza. "Poradzą" sobie.

    • 5 3

  • Jakie najważniejsze osoby w państwie?

    To zwykłe popychadła, jak reszta nas.

    • 1 1

  • Jedyne tanie lotnisko to CPK im. marcina horały (1)

    • 6 2

    • Centralna Łąka im. Solidarności Baranów

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane