• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze podrożeją. Nowa opłata na rzecz PAŻP

Robert Kiewlicz
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc.

Parlamentarna Komisja Finansów odrzuciła poprawkę posłów opozycji o dofinansowaniu w przyszłym roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kwotą 50 mln zł. Oznacza to, że podwyższone zostaną opłaty dla naszych regionalnych portów lotniczych - pobierane przez PAŻP. Podwyżka opłat ma wynosić 37 proc. i wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Branża ostrzega, że odczują to głównie pasażerowie, a wzrost cen biletów może sięgnąć nawet 20-30 proc.



Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce



Czy obawiasz się wzrostu cen biletów lotniczych:

- Podwyżka opłat stała się faktem i jej koszty poniosą linie lotnicze, porty lotnicze, wszyscy użytkownicy rynku lotniczego oraz pasażerowie. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. - twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Szukając pozytywów, zauważam, że powinniśmy się cieszyć tylko z 37 proc. podwyżki, bo przecież mogłaby być ona wyższa! Zaskakujące jest to, że nie ma zgody rządzących na dofinansowanie PAŻP kwotą 50 mln zł, a jednocześnie 3 mld zł przeznacza się na zakup samolotów dla VIP-ów (wieloletni program "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie"). Nie ma bowiem pewnie sensu wykupywać tej usługi od PLL LOT i pomagać w ten sposób pogrążonemu w tragicznej sytuacji naszemu narodowemu przewoźnikowi.

Opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej



Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera



Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Branża lotnicza szuka wsparcia u premiera



Branża lotnicza była oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądali nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary także napisał list do premiera. Nie wykluczył, że podwyżki mogą oznaczać zamknięcie połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.

Lotnisko wraca na prostą



- Podczas konsultacji usłyszałem od decydentów wiele "złotych myśli" dotyczących ewentualnego dofinansowania PAŻP z budżetu państw - twierdzi prezes Kloskowski. - Jedna z nich brzmiała: "Nie będziemy wspierać zagranicznych tanich linii lotniczych, bo one są w świetnej sytuacji finansowej, o czym świadczy fakt, że obecnie, w pandemii, swoim pracownikom, w tym pilotom, płacą 100 proc. wynagrodzenia". Pominę to milczeniem, gdyż nawet nie wiem, jak można wpaść na coś takiego.

Opinie (144) 6 zablokowanych

  • Tu pisze elyta ze zmywaków

    • 2 0

  • Wszyscy wiedzą że ten artykuł to "lipa"

    • 6 0

  • (2)

    Pasendzer Stanisław Paluch ................................

    • 9 0

    • :)))

      • 3 0

    • Wszystko w temacie:)

      • 0 0

  • Przcownikom z PAŻP od ponad roku tną pensje szczególnie pracownikom technicznym.

    • 1 0

  • A dlaczego regionalne 33 proc a warszawskie 29 proc? Chyba powinno być odwrotnie? I tak z regionalnych lotnisk bilety są najdroższe zarówno za granice jak i krajowe są bardzo drogie. Może ludziom nie będzie się juz opłacalo przyjeżdżać często do kraju , odwiedzać rodziny tylko pozostaną na stałe na zachodzie, gdzie pracują . Wszystko ma drugie dno

    • 32 5

  • podwyżki

    już wymiotować się chce, ciągle wszędzie podwyżki wszystkiego!!!! ten rząd jest niesamowity, nawet sobie podwyżki dali...

    • 5 3

  • Zastali Polskę (4)

    murowaną, zostawią drewnianą

    • 5 3

    • Twoja kora mózgowa też się robi drewniana

      • 1 1

    • Zastali murowaną, a zostawią opodatkowaną

      • 0 0

    • z dykty , drewno to dobry materiał

      • 1 0

    • Oby jak to już bywało w przeszłości Polska nie zginęła z map świata. Dzisiejsi rządzący idą tym kursem , skłóceni jesteśmy już ze wszystkimi w Europie ale także i z USA . Osamotnieni giną .

      • 0 0

  • Czyli słowa chyba Tuska (3)

    spełniają się. Po co nam lotnisko skoro jest w Berlinie

    • 9 3

    • Ten typ Thusssk powinien być izolowany

      • 1 1

    • Jak już masz takie uwagi to powiem ci że lecąc na wakacje zawsze robię to przez niemieckie biura podróży i latam z Berlina . Taniej , pewniej że nie zbankrutują ,jestem lepiej traktowany niż klient polskich biur podróży a czy mam dojechać na lotnisko w Warszawie albo hehe w Radomiu to jadę do Berlina i stamtąd lecę .

      • 2 1

    • Ryżego powinno sie deportowac

      • 0 0

  • Ojej! Ale teraz będą drogie te focie na fejsika (1)

    • 3 0

    • A co nie latasz ?

      • 0 0

  • Za dużo spółek, agencji, towarzystw, itp tworów...

    A robić nie ma komu

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane