• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety lotnicze podrożeją. Nowa opłata na rzecz PAŻP

Robert Kiewlicz
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc.

Parlamentarna Komisja Finansów odrzuciła poprawkę posłów opozycji o dofinansowaniu w przyszłym roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej kwotą 50 mln zł. Oznacza to, że podwyższone zostaną opłaty dla naszych regionalnych portów lotniczych - pobierane przez PAŻP. Podwyżka opłat ma wynosić 37 proc. i wejść w życie od 1 stycznia 2022 r. Branża ostrzega, że odczują to głównie pasażerowie, a wzrost cen biletów może sięgnąć nawet 20-30 proc.



Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce



Czy obawiasz się wzrostu cen biletów lotniczych:

- Podwyżka opłat stała się faktem i jej koszty poniosą linie lotnicze, porty lotnicze, wszyscy użytkownicy rynku lotniczego oraz pasażerowie. Opłaty terminalowe dla regionalnych portów lotniczych wzrosną o 37 proc., dla lotniska Warszawa-Chopin wzrosną o 29 proc. - twierdzi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. - Szukając pozytywów, zauważam, że powinniśmy się cieszyć tylko z 37 proc. podwyżki, bo przecież mogłaby być ona wyższa! Zaskakujące jest to, że nie ma zgody rządzących na dofinansowanie PAŻP kwotą 50 mln zł, a jednocześnie 3 mld zł przeznacza się na zakup samolotów dla VIP-ów (wieloletni program "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie"). Nie ma bowiem pewnie sensu wykupywać tej usługi od PLL LOT i pomagać w ten sposób pogrążonemu w tragicznej sytuacji naszemu narodowemu przewoźnikowi.

Opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej



Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges), czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Bilety lotnicze będą droższe. Branża pisze do premiera



Jest to także opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

Dodatkowo w Polsce obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego - PL im. F. Chopina w Warszawie, a druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

Branża lotnicza szuka wsparcia u premiera



Branża lotnicza była oburzona tak wysokimi opłatami. Przedstawiciele branży w liście otwartym do premiera i ministra infrastruktury żądali nieprzenoszenia na pasażerów kosztów związanych z COVID-em poprzez podnoszenie opłat dla linii lotniczych. Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary także napisał list do premiera. Nie wykluczył, że podwyżki mogą oznaczać zamknięcie połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.

Lotnisko wraca na prostą



- Podczas konsultacji usłyszałem od decydentów wiele "złotych myśli" dotyczących ewentualnego dofinansowania PAŻP z budżetu państw - twierdzi prezes Kloskowski. - Jedna z nich brzmiała: "Nie będziemy wspierać zagranicznych tanich linii lotniczych, bo one są w świetnej sytuacji finansowej, o czym świadczy fakt, że obecnie, w pandemii, swoim pracownikom, w tym pilotom, płacą 100 proc. wynagrodzenia". Pominę to milczeniem, gdyż nawet nie wiem, jak można wpaść na coś takiego.

Opinie (144) 6 zablokowanych

  • wszystko w gore (1)

    a pensje stoja zajada nas jak za komuny

    • 8 0

    • Podziękuj lewakom z europy

      • 2 0

  • Dałeś sobie wstrzyknąć trzecią szprycę

    ....a tu d*pa z latania

    • 4 3

  • Mi to lotto.

    I tak nie korzystam obecnie z samolotów bo nie chce mi się bawić w jakieś maseczki, testy, certyfikaty i inne bzdety. Obecnie postawiłem na zwiedzanie Polski i dotarłem do naprawdę wielu ciekawych, a często mało znanych miejsc. I z tego co widzę, to na samo objeżdżenie Polski będę potrzebował dobrych kilku lat. ;)

    • 4 1

  • Na całym świecie drożeją. A ten Rayanair niech spada z Polski (1)

    albo zacznie płacić. Skończyły się czasy PO i kolonizacji Polski

    • 5 2

    • W sedno

      • 0 0

  • Słuszny kierunek obrała Nasza Władza.

    Gdyby Pan chciał aby człowiek latał to dałby mu skrzydła.

    • 0 3

  • Nowy ład w Polin. (2)

    Po plandemii obudzicie się niewolnikami. Ale grunt to Zenon Martyniuk w TV i ciepła woda w kranie.

    • 4 4

    • Od lat krzyczycie to samo

      Ile razy jeszcze przsuniecie datę końca świata?

      • 1 0

    • Dokładnie.

      To o czym piszesz to podstawa.Jeszcze by piwo z biedry nie drożało a pincet plus miało waloryzację.ament.

      • 0 0

  • W czasie dżumy nie robi się szkolnych wycieczek

    Jakie latanie! Próbowałem polecieć ale przepisy Covidowe podnoszą koszta albo wręcz uniemożliwiają loty.

    • 2 0

  • Kiedy można uzyskać odpowiedź na pytanie?

    Nowe zasady podróżowania a SG w Gdańsku milczy. ,,Zasady dla podróżnych przybywających do Polski z państw członkowskich Unii Europejskiej, ze strefy Schengen oraz z Turcji"

    • 0 0

  • Fikcyjne połączenia ze SG w Gdańsku

    Niech sprecyzują zasady Ruchu Lotniczego pasażerów. Dodzwonienie na numer SG lotniska w Rębiechowie jest fikcją. Co to znaczy ,,zaszczepieni pełnym cyklem szczepienia "?.

    • 0 0

  • Niech spadają wiziry i rajanery na szczaw.

    Prawdziwi Polacy latają tylko LOT-em.Na Teneryfę i nazad tylko 2700 peelenów plus VAT.Prawdziwy patriota zapłaci,a co!Prawdziwi Polacy ją tylko polskie banany i bataty.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane