• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • Takie życie (1)

    jw

    • 10 4

    • właśnie

      takie życie,

      moderatorzy tego z****nego prtalu usuwają niewiadomo czemu posty,

      komuna wraca,

      dziadstwo pełną gębą

      • 0 1

  • to było do przewidzenia

    • 26 4

  • skoro port w gdańsku

    to nie przystań rzeczna w elblągu

    • 41 7

  • (2)

    po co to sciemy? albo sie opłaca i wtedy sie buduje, albo sie nie opłaca i sie nie buduje.
    Tak cięzko to sprawdzić?
    kanał przez Mierzeję ma miec wymiar polityczny czy gospodarczy?
    Okreslic jasno, a nie mieszac ludziom w głowach.

    • 66 1

    • chodzi o to, że budowa cholernie się opłaca. i to właśnie nie podoba się sąsiadom i ich reprezentantom w polskim (nie)rządzie.

      • 3 3

    • moim zdaniem lepiej zainwestować w porządny szlak kolejowy

      zmodernizować tory Gdańsk - Elbląg, zrobić porządną droge expresową itp

      • 0 0

  • Co to za chora logika... (4)

    "Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko" i badać będą 8 lat... ;]
    Nie jest tajemnicą, że woj. warmińsko-mazurskie jest jednym z najbiedniejszych. Jaka jest logika blokując ogromną inwestycję, która wspomogłaby rozwój tego regionu?

    • 42 13

    • wartością jest samo blokowanie (3)

      tak jak mieszkańcy osowy blokują budowę dróg dla zasady a później stoją w korku na spacerowej 1-2 h

      • 14 3

      • (1)

        Niecelne porównanie. Nikt się mieszkańców Osowy nie pytał, czy zrobić im Spacerową szerszą, czy normalną.
        Jeśli chodzi o trasę lęborską, to tak samo protestują mieszkańcy Chwarzna i tamtych rejonów.

        • 5 7

        • CHWARZNO? Od kiedy Trasa Lęborska będzie przechodzić przez Chwarzno? Może jeszcze Chylonię i Jastarnie?

          • 1 0

      • W korkach to będą

        stali zawsze, niezależniw od tego czy Spacerowa będzie poszerzona czy nie.

        • 1 3

  • To wyrok dla tego regionu i naszej gospodarki. (10)

    dlaczego rządy tak nieprzemyślnie postępują? To chyba nie obejmuje "praw kampanii wyborczej"? Bo jeżeli tak to strzelą sobie w kolano

    A tak na marginesie Krynica Morska zapewne zaciera ręce!!??

    • 19 14

    • dlaczego rządy tak nieprzemyślnie postępują? (5)

      Napisz (nie bój się) rząd POpaprańców.

      • 2 4

      • oo to ciekawe, PO rządzi od 20 lat? (4)

        • 2 1

        • (3)

          Od dwudziestu nie, ale łącznie mają sporo, policz sobie. Rządy Mazowieckiego, Bieleckiego, Pawlaka, Suchockiej, Buzka, a teraz Tuska, czyli UD + KLD=UW=PO, w dodatku wszędziedającedupę PSL. To też sporo lat wychodzi.

          • 4 1

          • (2)

            O kaczorach baranie się już zapomniało ... Mieli 2 lata na kopanie i co?

            • 3 2

            • Jeszcze jeden POmatoł sie odezwał. (1)

              Kaczory baranie podjęli działania, które w tamtym czasie mogli wykonać.
              Przykładowo:
              -przyjęto harmonogram inwestycji
              -badania wpływu inwestycji na środowisko
              Więcej nie będę wymieniał bo i tak do ciebie nie dotrze.
              Ty jesteś ślepo zapatrzony w swojego wodza albo należysz do młodzieżówki POpaprańców.
              Dzięki takim debilom źle się dzieje w kraju.

              • 2 0

              • dzięki za komplemet, ale nie nalezę do żadnej młodzieżówki a prędzej do Koła Pogodnej Jesieni Trzeźwo Myślących - KPJTM - zapamiętaj to sobie, to przejmiemy władzę - mądrzy, wykształceni ludzie.

                • 0 0

    • RZĄDY? (2)

      Kiedy nauczycie się Wy peerelowszczyki, że rządy (czyli ministrowie wraz z premierem) nie mają nic wspólnego w Wami. O inwestycjach w regionie decydują samorządy i to one w pierwszej kolejności decydują o zasadności i procedurach wdrażania danego projektu inwestycyjnego.

      Rząd nie może wspierać każdej inwestycji, która wydaje się słuszna, bo tak już nawet nie postępują komuniści z Laosu, Kambodży czy Wietnamu. O wszystkim w globalnym świecie decyduje ekonomia, a ta opiera się na prognozach długo okresowych.

      Poza tym, brak przekopu Mierzeji Wiślanej to nie wyrok dla Elbląga czy Fromborka - bo jak wiadomo te miasta nie są regionami sensu stricte wyłącznie portowymi.

      Brak "przekopu", co należy podkreślić, to zachowanie bezcennych przyrodniczo obszarów, które przy dobrej i przemyślanej strategii ekonomicznej mogą być też elementem gry rynkowej o turystę. Sektor turystyczny bowiem nie jednokrotnie przynosi więcej korzyści, niż jakiś tam małomiasteczkowy port o megalomańskich skłonnościach do popadania w samouwielbienie.

      Gdyński i Gdański port czyni i czynił wiele starań o rozwój i dochodowość swoich przedsiębiorstw i biorąc pod uwagę ostatnie kontrakty będzie tutaj coraz lepiej. Mgliste natomiast wydają się marzenia o barkach z Białorusi, które stacjonować będą w elbląskim porcie.

      Zatem nie warto chyba obwiniać polityków za to, że trzymają się kryteriów zasadności, opłacalności i praworządności nie wspominając już o tym, że ryzykowny przekop mógłby przynieść klęske ekologiczną, a wraz z nią recesję w całym regionie Zalewu Wiślanego.

      Pozdrawiam wszystkich demokratów bezpośrednich, którzy poprzez własne oddolne inicjatywy potrafią realnie wspierać regiony myślą, uczynkiem i demokracją.

      • 2 5

      • Jesteś tego pewien ?

        Skoro to tylko i wyłącznie samorządy decydują to po co pismo od wiceminister infrastruktury w tym temacie ? Czytałeś wogóle artykuł ? Jak widzisz decyzje są podejmowane na szczeblach struktur rządowych a nie samorządowych.
        Cytuję: "Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko."
        Czy to jest wypowiedź samorządowca czy członka rządu ?
        pozdrawiam
        Mieszkaniec miejscowości nad Zalewem Wiślanym

        • 2 0

      • ADN

        Tylko żeby nie zrobiono z Mierzeji Wiślanej takiego biznesu turystycznego jak się dzieje obecnie z Półwyspem Helskim.

        • 0 0

    • Port Of Elbląg całe wieki radził sobie i bez przekopu, czemu dziś ma sobie nie radzić?

      • 0 0

  • Nic dziwnego (3)

    Kolejny cud Donalda. Najsmutniejsze jest to, że mimo afer i arogancji władzy poparcie PO nie spada...

    • 28 20

    • (2)

      blablablabla....przeczytaj chociaz ten artykul zanim skomentujesz. Tam jest napisane wyraznie, ze zmienily sie okolicznosci bo bialorusini zrezygnowali z inwestycji....

      • 5 9

      • a dlaczego zrezygnowali??

        bo sie cudak opi....alal z podjeciem decyzji. takze twoj przedmowca ma racje.

        • 9 2

      • Idiot ?

        • 5 0

  • To wyrok dla Elbląga i całego Zalewu. (5)

    W 2017r nie będzie po co budować kanału skoro cały przemysł morski w tym rejonie upadnie,natomiast Rosjanie ten okres na pewno wykorzystają i staną się (jeśli już nie są) zagrożeniem dla portów Trójmiasta-przejmą większość przeładunków od nas.

    • 45 9

    • dlaczego Pomorze

      ma dofinansowywac ościenne województwo.

      • 2 10

    • "cały przemysł morski w tym rejonie upadnie" (1)

      bo elbląg leży nad morzem...

      • 2 6

      • a szczecin??

        tez nie lezy nad morzem, a port jest i to calkiem spory

        • 4 0

    • Alez wasc bzdury wyPiSujesz az oczy pieka

      Jak sie ma budowa tego kanalu do funkcjonowania portow w 3miescie?

      • 1 6

    • PIS-DO

      Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy,...ODWLEKANIE NIE ZNACZY REZYGNACJA!!

      • 0 0

  • (1)

    to jest właśnie Polska - żeby to funkcjonować zaczęło jak trzeba to potrzebny byłby IV rozbiór - bo Polacy tylko pod pod pręgierzem się sprawdzają

    • 24 5

    • smutne ale chyba prawdziwe

      niestety
      po dupie musimy dostać żeby zacząć działać ...

      • 2 0

  • no i bardzo dobrze

    woluntaryzm decyzyjny. to odpowiednia nazwa dla pomyslu przekopu

    • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane