• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.

Kuba Łoginow
10 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony. Rezygnacja z budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną oznacza, że także tor wodny do Elbląga najprawdopodobniej nie zostanie pogłębiony.

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną nie rozpocznie się ani w tej, ani w przyszłej kadencji Sejmu. Nowy termin: 2017 rok.



Czy Mierzeja Wiślana zostanie przekopana?

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.

Zdaniem wiceminister infrastruktury, przesunięcie terminów jest niezbędne, gdyż poprzednicy przyjęli nierealny grafik. - Konieczne są dodatkowe badania wpływu inwestycji na środowisko - tłumaczy Anna Wypych-Namiotko.

Jednak politycy Platformy Obywatelskiej nie pozostawiają złudzeń: to tylko odwlekanie decyzji o rezygnacji z budowy, w którą i tak już nikt nie wierzy. Rozstrzygnięcie ma więc spaść na następców, a rezygnacja z kanału ma nastąpić samoistnie, gdy do tego projektu wszyscy już stracą cierpliwość.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w studium wykonalności kanału, opłacalność inwestycji była możliwa wyłącznie dzięki zaangażowaniu partnerów z Ukrainy i Białorusi, których przeładunki w elbląskim porcie miały stanowić aż 2,5 miliona ton.

- Bez tych inwestycji kanał nie będzie opłacalny, gdyż sam Elbląg czy Warmia i Mazury nie wygenerują dostatecznej masy ładunkowej - uważa dyrektor Portu Elbląg, Julian Kołtoński.

Tymczasem odwlekanie budowy sprawi, że wcześniejsze deklaracje trzeba zrewidować. Nikt nie będzie czekać osiem lat na możliwość zainwestowania w małym Elblągu, skoro można skorzystać z oferty już funkcjonujących portów w Gdyni lub Kłajpedzie - przyznają nieoficjalnie Ukraińcy.

Ze współpracy z elbląskim portem wycofali się niedawno Białorusini, którzy otrzymali możliwość utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w gdańskim porcie. Wszystko to sprawia, że konieczna będzie aktualizacja studium wykonalności dla kanału i wpisanie do nowego dokumentu bardziej realistycznego poziomu przeładunków - rzędu miliona ton rocznie. To jednak za mało, by uznać budowę kanału za opłacalną.

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • A porty nad zalewem będą dalej świeciły pustkami :/ (2)

    Co z nowoczesnym portem w Elblągu?

    • 6 3

    • Nic

      • 2 0

    • port wybudowali ale zapomnieli o kanale, ot cała IIIRP, tak jak most na przeróbce a zapomnieli o drodze :))) budować budować, mosty wzdłuż rzeki

      • 3 0

  • Uff

    logika zwyciężyła, ktoś policzył, czy to się opłaca czy nie.

    Te planowane przeładunki to absurd ...

    • 8 4

  • A kiedy będą zrobione przekopy do stoczni w Wejherowie i Żukowie no i planowane lotnisko przy rondzie w Żukowie , kto na to od powie ?

    • 2 5

  • (4)

    Ci kretyni nie rozumieją, że musimy raz na zawsze uniezależnić się od Ruskich.
    Bo jak przyjdzie im ochota to w ciągu jednego dnia znowu zablokują żeglugę np. na 10 lat i znowu się zacznie gorączkowe tworzenie nowego projektu przekopu. Przekopać jak najszybciej i mieć spokój na zawsze. A ekoterrorystów wywieźć do Ameryki Południowej niech tam protestują przeciwko wycinaniu lasów, może na coś się wreszcie przydadzą.

    • 15 7

    • Sam sobie przekopuj (1)

      Ciekawe po co komu ten przekop?

      • 4 3

      • Ktoś dwa razy w roku kajakiem przepłynie .

        • 0 2

    • Kretynie jak nie masz co robic to sam sobie wykop jakis przekop

      • 3 3

    • K

      Ci „ekoterroryści” występują przeciwko wycinaniu lasów w Amazonii i tak samo są opluwani przez ekożerców, że nic nie robią, jak Ty ich opluwasz.

      • 1 6

  • z przekopem do Elbląga będzie tak jak z budowa portu oceanicznego w Trąbkach Wielkich i w Lublewie

    • 4 4

  • Ten ,, port" nie ma racji bytu. Każdy ekonomista i trzeźwo myślący człowiek powie, że skoro mamy (duży, pełnomorski) port w Gdańsku i Gdyni, to po co nam jeszcze Elbląg? Te pieniądze lepiej przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury w rejonie obecnych portów. No chyba, że chcemy udowodnić coś Rosjanom. Tutaj taniej by wyszło po prostu zmienić stosunki dyplomatyczne z tym krajem, ale takie rzeczy to nie w Polsce. My prędzej przekopiemy pół Polski zanim z sąsiadem się dogadamy :)

    • 12 7

  • w Polsce nigdy nic nie powstanie , no chyba że wielka bieda

    • 8 2

  • prędzej w Pruszczu wybudują stocznie niż przekop przez mierzeję

    • 3 2

  • to nierealne za tych rządów - prędzej Gdańsk i Gdynia będą dzielnicami Sopotu niż przekop dojdzie do skutku

    • 3 1

  • tak jak Elbląg tak i Kraków leży nad morzem... cały przemysł portowy upadnie...

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane