- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (226 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (102 opinie)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (233 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (119 opinii)
- 5 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (73 opinie)
- 6 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (194 opinie)
Chipolbrok powiększa i wymienia swoją flotę
Gdyńska spółka żeglugowa Chipolbrok wzbogaci się o cztery nowe statki. Będą to jednostki wielozadaniowe przeznaczone do przewozu sztuk ciężkich i ładunków typu "project cargo" o nośności 32000 dwt (tona metryczna). Właśnie zamówiono je... w chińskiej stoczni.
Statki zbuduje stocznia Shanghai Shipyard. Mają to być jednostki o długości 190 m i szerokości 28 m. Jak podał portalmorski.pl, statki te będą miały trzy ładownie, z czego dwie o długości powyżej 50 metrów każda, co pozwoli na przewożenie sztuk długich i wielkogabarytowych pod pokładem.
Do obsługi sztuk ciężkich będą przeznaczone trzy dźwigi, każdy o udźwigu 350 ton, przy czym ich maksymalna jednostkowa zdolność ładunkowa wyniesie 700 ton. Zostaną wyposażone w oszczędne silniki główne typu Wartsila 6RT-flex50-D, które pozwolą na ograniczenie zużycia paliwa do ok 27,5 tony dziennie. Statki będą wchodzić do eksploatacji sukcesywnie w latach 2015-2016 i będą będą zastępować statki budowane na początku lat 90. w stoczni w Rijece.
Dlaczego kontrakt zdobyła chińska stocznia? Czy wysłano zapytania do polskich stoczni? Zapytaliśmy o to resort transportu.
- Zapytania ofertowe zostały rozesłane do polskich i chińskich stoczni, gwarantujących wykonanie zamówienia. Otrzymano trzy odpowiedzi od stoczni polskich. Dwie stocznie nie podjęły się budowy z powodu braku wystarczającego zaplecza technicznego, natomiast trzecia stocznia zaoferowała cenę wyższą od ceny, zaproponowanej przez stocznię, która otrzymała kontrakt - wyjaśnia Justyna Mosoń, z biura prasowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Stocznie polskie zajmują się głównie remontami statków oraz produkcją statków specjalistycznych. W 2012 r. wybudowano w Polsce 15 statków, w tym 60 proc. stanowiły statki nietowarowe i 26,4 proc. promy, a wyremontowano 617 statków - dodała.
Obecnie towarzystwo eksploatuje 17 uniwersalnych drobnicowców. Łączny tonaż floty wynosi około 460000 dwt, a zdolność przewozowa poszczególnych statków wynosi od 1000 do ponad 1900 kontenerów (TEU). W latach 2009-2011 w stoczni Cosco Dalian zbudowano dla Chipolbroku sześć jednostek, a w latach 2003 - 2004 w stoczni w Szanghaju cztery statki.
Miejsca
Opinie (51) 1 zablokowana
-
2013-10-23 13:08
(2)
a czy to prawda że każdy amerykański statek musi być wybudowany w ichniejszych stoczniach? jeśli tak toż to jawne ograniczanie konkurencyjności atak na podstawowe zasady wolnego rynku w leninowskim stylu i lewacki socjalizm w jednym
- 2 3
-
2013-10-23 15:19
nieprawda
Przynajmniej w USA
- 2 0
-
2013-10-24 05:25
bzdura
- 1 0
-
2013-10-23 14:30
przeciez Polsce stocznie sie nie oplacaja tako mowia nam ustami lokalnych medrkow angela i wladimir
- 5 1
-
2013-10-23 15:22
opłacało się (1)
Zlikwidować potencjał techniczny stoczni. Brawo PO PSL.
- 7 5
-
2013-10-24 09:14
A co ma do tego potencjał techniczny?
Zaawansowane statki powstają u nas regularnie. To tych prostych już się nie buduje, bo nie możemy cenowo konkurować.
- 2 0
-
2013-10-23 16:48
Dzieki CP
polscy marynarze nie muszą miec wiz wjazdowych i wyjazdowych do Chin co jest sporym ułatwieniem życia
- 6 1
-
2013-10-23 17:37
A pod (3)
jaką banderą pływają statki tej " gdyńskiej" spółki?????????
- 6 2
-
2013-10-23 18:52
Pewnie jakieś Wyspy Bahama czy inna "tania bandera".
Jak Polska zdziera kasę zamiast uprościć podatki i procedury to nie dziwcie się, że nie ma statków pod biało-czerwoną. Sam bym uciekał do raju podatkowego jakbym obracał takimi wagonami dolarów, bo oddawać za frajer tyle pieniędzy to głupota. Nawet jacht lepiej zarejestrować w Niemczech niż u nas, bo odpada problem PRSu.
Pozdrawiam.- 5 0
-
2013-10-24 15:58
bandera (1)
pod chińska oczywiście !
- 0 0
-
2013-10-25 12:17
Sprawdziłem
statki armatora pływają pod banderami cypryjską i maltańską - czyli raje podatkowe dla tej działalności.
- 0 0
-
2013-10-23 21:47
A co na to Guzikiewicz?
W Stoczni Gdańskiej to już chyba więcej etatowych związkowców niż prawdziwych stoczniowców umiejących zbudować cokolwiek co by nie zatonęło!
- 5 2
-
2013-10-24 09:57
bydlaki, gdzie polskie statki,
gdzie PLO, gdzie Dalmor, Gryf, Odra, Jedność Rybacka ???
- 4 1
-
2013-10-25 09:07
trawłość chiński satatków?
przecież wiadomo, że chińczycy przywożą kasę w teczce i daja temu kto decyduje o kontrakcie, pytam , czy polskiemyu rzadowi opłaca się wspierać chyńskie stocznie, co z tego , ze wybudują oni statek, jak z budowy statku w polskiej stoczni wpłyneły by podatki do polskiego budżetu, nawet nieco drożej ti i tak lepiej dla budżetu, a tu ministerstwo optuje za chinoolami, a wszyscy widzą jak chinole jakosciowo robią statki, sorka jednak to raczej dziadostwo technolofgiczne schodzi , te statki maja o wiele mniejszą zywotność i podatność na korozję
- 0 1
-
2013-10-25 12:51
Plywam wlasnie na statku wybudowanym w Chinskiej stoczni, statek typu PSV diesel electric, wg projektu Norweskiego, calkiem (1)
nie mozemy porownywac Polski do Chin, sa inzynierowie z Europy zatrudnieni w stoczni , ktorzy sprawuja nadzor nad jakoscia wykonania, urzadzenia w wiekszosci sa znanych swiatowych marek, chinskie jest spawanie, montaz , malowanie, i calkiem dobrze im to wychodzi, moga to zrobic taniej niz gdzie indziej, w Polskiej stoczni zwiazkowcy strajkuja , a w Chinach wszyscy pracuja i nie narzekaja, za nizsze pieniadze,W Singapurze, gdyby ktos chcial strajkowac, to policja zabiera go do wiezienia, Chiny robia pozytywne wrazenie , zwlaszcza autostrad mozemy im pozazdroscic, cale miasta budowane sa od nowa, a nie pojedyncze domy, widac same nowe auta na ulicy i elektryczne skutery, ceny w sklepach odziezy albo art. spozywczych sa wyzsze niz w Polsce, wszystkie importowane rzeczy sa oblozone wysokim podatkiem, ulice miasta sa czyste, ktos je ciagle zamiata miotla zrobiona z galezi , ale sprzata, a w Polsce niz sie nie oplaca, nawet pracowac, do pracy Rodacy! samo sie nic nie zrobi
- 8 0
-
2013-10-27 18:37
ale zobacz ilu ich tam jest !
hybrydowa komuna
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.