• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dokerzy się buntują, porty i operatorzy czekają na decyzje rządu

Wioletta Kakowska-Mehring
11 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czy powinniśmy odesłać "naszych" Ukraińców?
Na statkach pod rosyjską banderą nie tylko są dobra konsumpcyjne, są też surowce jak stal, węgiel czy ropa. Na statkach pod rosyjską banderą nie tylko są dobra konsumpcyjne, są też surowce jak stal, węgiel czy ropa.

Zarządy portów mają związane ręce, bo nie mogą nic zrobić bez zgody resortu infrastruktury, prywatne firmy przeładowujące proszą armatorów, aby nie przysyłali statków pod rosyjską banderą, a związki zawodowe pracowników portowych apelują do polskich władz, bo emocje wśród dokerów rosną. Ani na szczeblu unijnym, ani rządowym nie podjęto jeszcze decyzji czy i czy w ogóle zamknąć porty dla rosyjskich statków.



Czy zamknięcie portów dla rosyjskich statków jest istotną sankcją?

W tym tygodniu w DCT pojawił się statek pod rosyjską banderą, który miał zabrać puste kontenery do portu w Finlandii. Statek rosyjski, ale wynajęty przez OOCL (armator chiński). Część pracowników terminala kontenerowego była oburzona, doszło do spotkania związkowców z zarządem firmy. Ustalono, że pracownicy, zwłaszcza ci z Ukrainy nie będą musieli pracować przy tym załadunku. Tym razem konflikt udało się zażegnać.

Jak już informowaliśmy na początku marca, kilka dni po ataku Rosji na Ukrainę porty morskie zostały poproszone przez resort infrastruktury o przeanalizowanie sytuacji, co by się stało, gdyby zakazać wpływania rosyjskich statków. Resort poprosił o informacje, ile statków rosyjskich lub powiązanych z tym krajem bywa w naszych portach i jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki portów.

Czytaj też:

Gdańska Stocznia Remontowa zerwała kontrakty z Rosjanami



Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przyznał, że w sprawie zamknięcia portów Europy dla Rosji są prowadzone konsultacje wewnątrz-unijne, przede wszystkim rozmawia na ten temat premier Mateusz Morawiecki. Czas płynie, a atmosfera gęstnieje.

W DCT udało się porozumieć. Jednak takich sytuacji jest i będzie coraz więcej. W ubiegłym tygodniu pojawił się problem z kontenerowcem w Gdyni. W poniedziałek do portu w Gdańsku wpłynie statek ze stalą, na szczęście z awizacji wypadł statek z węglem z Donbasu. Jak mówią zgodnie związkowcy i przedstawiciele spółek portowych, potrzebne są pilne działania.

Spółki portowe oficjalnie nie chcą komentować tej trudnej sytuacji, ale liczą na decyzje rządowe, a nawet unijne. Jak się dowiedzieliśmy, starają się wpłynąć na armatorów, aby nie wysyłali z ładunkiem statków pod rosyjską banderą. Starają się też negocjować z załogą, która kierowana jest do wyładunków. Często pracownicy mogą zdecydować, czy chcą obsłużyć dany statek. Jak przyznają, cała ta sytuacja jest trudna. Na tych statkach nie tylko są kontenery z dobrami konsumpcyjnymi, ale też surowce jak stal, węgiel czy ropa, na które czekają także spółki Skarbu Państwa.

Emocje wśród dokerów są duże. Kilka dni temu na statku rosyjskim, który stoi od 2017 roku w Porcie Gdynia (z powodu prawnych problemów) zawieszono flagę Ukrainy i kilka słów skierowanych do Putina. Emocje wśród dokerów są duże. Kilka dni temu na statku rosyjskim, który stoi od 2017 roku w Porcie Gdynia (z powodu prawnych problemów) zawieszono flagę Ukrainy i kilka słów skierowanych do Putina.

Do premiera Mateusza Morawieckiego zaapelowała "Solidarność".

- (...) Oczekujemy dalszych działań, które powstrzymają finansowanie tego brutalnego rosyjskiego reżimu i jego agresji. Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz zrzeszeni w niej członkowie NSZZ "Solidarność" apelują do pana i wzywają do podjęcia niezbędnych kroków i zaprzestania jakiejkolwiek morskiej wymiany handlowej z Rosją i jej sojusznikami. Oczekujemy od pana podjęcia niezbędnych środków, by zakazać wejścia do polskich portów morskich wszelkich statków handlowych, które stanowią własność rosyjską, pływają pod banderą rosyjską, są czarterowane lub zarządzane przez spółki rosyjskie. Ponadto, wzywamy do zapewnienia zatrzymania wszelkich ładunków pochodzących z Rosji lub zmierzających do Rosji na jakimkolwiek statku. Tym samym, sprzeciwiamy się podejmowaniu jakichkolwiek prac przeładunkowych na ww. statkach - napisali związkowcy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 20 zablokowanych

  • A co z tirami?

    Co ruskie ciężarowki nadal wożą i dla kogo? Blokady i piękne słowa a tylnymi drzwiami nadal ktoś z nimi handluje na kołach.

    • 18 2

  • Spółki skarbu państwa (1)

    To niech kupują polskie wyroby, stal, węgiel czeka aby ją kupić od polskich producentów. Patriotyzm trzeba zacząć od polityków bo to oni sterują tymi spółkami.

    • 17 4

    • haha stal od polskich producentów :D zarzuć namiary od których to dam namiar sąsiadowi bo potrzebuje do budowy domu.

      • 5 1

  • Pogonić to tałatajstwo z polskich portów w kiwinimaciel - jak powiedział gruziński kapitan jak prosili o paliwo - wiosłujcie

    karabinami :)

    • 25 9

  • Ciekawe, ze PiS lata po calym swiecie domagając sie najsilniejszych sankcji na rosje.... (7)

    a totalna opozycja lata wszedzie zeby sankcje nalozyc na Polske...

    • 24 19

    • Są potrzebne aby Kaczyszenko Białorusi sobie tu nie zrobił

      Dziwne że suski chce walczyć z Unijnym okupantem
      A pinokio chce UA w UE widzieć.
      Dla pawłowicz UE to szmata a pinokio znowu flagi UE w tle wystawił gdy łapami macha

      • 4 5

    • Przedawkowałeś TVP (2)

      Sankcje były dyskutowane jeszcze przed wojną!
      Mały mściwy , ten co się brata pozbył, chce PRL bis

      • 6 6

      • (1)

        ta dyskutowali tak cale osiem lat az w koncu przyjaciele niemcow donalda zaatakowali ukraine...

        • 2 4

        • Ofiaro propagandy! PiS przy korycie 7 lat

          A przyjaciele putina to przyjaciele twojej partii
          Orban, Le Pen, Salvini.
          Łukaszenko też był ciepłym człowiekiem dla PiS.

          • 4 2

    • No ciekawe, prawda komuszku. (2)

      Wyimaginowana wspólnota (A. Duda), UE jest dla mnie szmatą (K. Pawłowicz), budowanie na bazie UE IV Rzeszy (J. Kaczyński), tu jest Polska, nie Unia (E. Witek), unijna agresja powinna się spotykać z twardą odpowiedzią (Z. Ziobro), będziemy walczyć z okupantem brukselskim (M. Suski).

      • 5 0

      • Sama prawda. (1)

        Tylko adresat nie trafiony..

        • 0 0

        • Pinokio źle Ukraincom życzy

          • 0 1

  • Co za bzdura propaganda (3)

    Zwykli dokierzy nawet nie wiedzą co to za statek Pod jaką banderą to nie samochód że ma rejestrację

    • 18 24

    • Na każdej jednostce jest flaga

      Flaga wisi pod jaką banderą pływa statek, możesz też sprawdzić na merinetraffic do kogo należy jednostka

      • 13 0

    • Wojna, ludzie tracą życie, a tu żarty...

      • 0 0

    • Bzdury to ty napisałeś. Wszyscy dokerzy doskonale wiedzą jaki statek obsługują i pod jaką banderą on jest. Widać iż nie masz zielonego pojęcia o pracy w portach więc proszę nie zabieraj w tej sprawie głosu.

      • 12 2

  • Co?!

    Co te związkowe nieroby znowu narzekają?!!!

    • 17 11

  • (3)

    Tak trzymac. Nienawiść do Rosjan musi większa niż szacunek do własnego kraju.

    • 5 17

    • Przestań pić! (2)

      Bo wszystko ci się we łbie miesza. To, że przyzwoici ludzie gardzą putinem i rosją jest oczywistością - bandyci na nic innego nie zasługują.

      • 4 2

      • (1)

        Przeciwnie - Rosja gardza tylko nieprzyzwoici.

        • 1 2

        • Tak ci putinek powiedział?

          I uwierzyłeś, barsnie?!!!

          • 1 0

  • Uwaga na rosyjskie komentarze (4)

    Uwaga na wpisy rosyjskich agentów.

    • 26 7

    • Piebiak czuwa (1)

      • 1 1

      • Kto to?

        Nie znam człowieka. A ruskich łatwo rozpoznać - chętnie piszą o "nienawiści" i "rusofobii", mają siebie za ofiary.

        • 7 1

    • a zwykłym ruskim być można? (1)

      czy tylko ruski=agent? Każdy ruski musi się zwrócić do Putina po pieniądze za szpiegostwo ))

      • 1 2

      • putin jeszcze dycha?

        Pewnie niedługo ucieknie do Szwajcarii, gdzie schował swoją kochankę i dzieci. A pokorne ruskie raby wsadza w tanki, he, he! No i płoną sobie masowo...

        • 2 0

  • Bez wypłaty (2)

    Bez pieniędzy im rurki zmiękną. Pracować gdzieś trzeba...

    • 10 14

    • Nie jedna rosja...

      Znajdą się inni dostawcy, inne statki będą wchodzić do trójmiejskich portów.

      • 6 1

    • Ta, trzeba..chyba ze ty musisz, bo normalni ludzie nie musza pracowac, by zarabiac. Ale jak masz mentalnosc niewolnika..

      • 0 0

  • jak to stoi od '17 pociac na zlom albo przejac pod nasza bandere

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane