• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dotacje na leasing "elektryka" wstrzymane. Pula wyczerpana

mJ
22 sierpnia 2024, godz. 07:35 
Opinie (32)
Wyczerpała się pula środków na dofinansowanie "elektryka" w leasingu. Wyczerpała się pula środków na dofinansowanie "elektryka" w leasingu.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował, że czasowo wstrzymano nabór wniosków na dofinansowanie do samochodów elektrycznych w leasingu. Decyzja obowiązuje od 1 września do 31 grudnia 2024 r.



Czy dofinansowanie to wystarczająco kuszący dodatek przy zakupie auta elektrycznego?

Pula wyczerpana



Powód wstrzymania przyjmowania wniosków o dofinansowanie jest oczywisty - wyczerpała się przeznaczona na ten cel pula środków, która wynosiła 660 mln zł. Przerwa w naborze wniosków w ścieżce leasingowej związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu "Mój elektryk".

Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w programie będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania w 2025 r. Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 r. - poinformował w swoim komunikacie NFOŚiGW.
Co istotne, kontynuowane są nabory w ścieżce dopłat do pojazdów zakupionych za gotówkę lub sfinansowanych kredytem dla osób indywidualnych i przedsiębiorców.



Pozostało 25 mln zł dla osób indywidualnych



Dofinansowanie do aut elektrycznych dla odbiorców indywidualnych wynosi 18 750 zł. Przy czym cena pojazdu nie może przekroczyć kwoty 225 tys. zł. Większa dopłata przewidziana jest dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny i wynosi 27 tys. zł, bez limitu cenowego pojazdu. Do wykorzystania pozostało jeszcze 25 mln zł.

90 mln zł dla przedsiębiorców



Zdecydowanie więcej pieniędzy pozostało w puli dofinansowań dla przedsiębiorców - bo aż 90 mln zł. Dofinansowanie do dostawczych samochodów elektrycznych zależy od przebiegu rocznego i wynosi do 20 lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (lecz nie więcej niż 50 tys. zł i 70 tys. zł). W przypadku samochodów osobowych dotacja wynosi 18 750 zł, przy limicie kosztów 225 000 zł. Dotacja do pojazdów kategorii L1e-L7e (motocykle, motorowery) wynosi maksymalnie 4 tys. zł.

NFOŚiGW z programu "Mój elektryk" dofinansował około 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł.

mJ

Opinie (32)

Wszystkie opinie

  • Ostrzegam (10)

    Elektryk to nie auto tylko zabawka bardzo kosztowna .droga w utrzymaniu ubezpieczenie wzrosło o 70% r/r jakakolwiek naprawa w przypadku lekkiego wgniecenia podwoziu czyli obudowy baterii to koszty w dziesiątki tysięcy lub kasacja w modelach ze zintegrowana niewymienialna bateria . Elektryk po 2-3latach traci na wartości 50% minimum a właściwie jest niesprzedawalny :))) Hałdy tych aut zalegają u handlarzy w Norwegii Holandii Niemczech USA
    I Oczywiście absolutnie nie jest to auto ekologiczne !!!! Co z utylizacja baterii !?

    • 63 5

    • Elektrozlom

      Na urlop czy zwiedzać świat takim nie pojedziesz :)))

      • 12 0

    • A potem InPost (2)

      Kupuje elektryczne samochody bo chce sobie zrobić kuku.
      InPost to jedna z wydajniejszych firm w Polsce i chyba umieją liczyć

      • 5 11

      • in Post kiepski kurier bardzo

        To tylko pseudoekologiczna zagrywka reklamowa pod wyznawców ekoteroru a przy okazji pewnie zgarnęli jeszcze jakiś dodatkowy grand z ekoEU ;)

        • 15 3

      • Znajomy jezdzi elektrykiem w DHLu. Przeklina to auto okrutnie zwlaszcza jak sie robi chlodniej.

        • 2 0

    • Jeździłeś chociaż raz w życiu elektrykiem? :)

      Gdzie są te baterie co zalegają na hałdach? Cały czas chcę kupić tak ze 20kWh tych "zużytych"do magazynu energii i nie mogę się dorwać, bo schodzą na pniu, bez żadnego przetwarzania.

      Przy okazji - ile traci na wartości spalinówka po 3 latach? :)

      • 2 8

    • Ja mam i moge sue wypowiedziec (3)

      bzdury opowiadasz
      Juz samo tankowanie w garazu jest swietne raz na tydzien lub dwa i nie jest to TESLA ktora bije wszystkich
      Nie wspomne o braku wizyt w warsztatach
      Mam od nowosci z polskiego salonu
      Dotacji nie dostalem bo bylpo demo i mial powyzej 50 km przebiegu co jest oszustwem ze strony panstwa
      Nastepny kupi w norwegii

      • 1 7

      • (1)

        Raz na tydzien lub dwa? Rozumiem, ze jezdzisz tylko do Biddronki kolo domu.

        • 3 1

        • Przeciętny człowiek robi dziennie 20-30 km po mieście

          Wiem wiem, ty pewnie robisz 1000 km codziennie

          • 0 0

      • Dokup jeszcze słownik ortograficzny.

        • 2 1

    • Ściemniasz i tyle. Naczytałeś się nagłówków i siejesz zamęt

      No faktycznie niesprzedawalny po 2-3 latach, a te wszystkie tesle na naszych drogach to na pewno z salonu, a nie "po Niemcu co tylko do kościoła jeżdził". U żadnego handlarza nic nie zalega, wszystko idzie do krajów takich jak nasz.

      • 0 0

  • Elektryk to antyekologia

    Ile trzeba przekopać ziemi w Kongo aby wydobyć metale ziem rzadkich? Jakie jest przy tym zanieczyszczenie środowiska?
    Jaka jest żywotność tych baterii i po jakim czasie będzie się ona nadawała do wymiany?
    Jaki jest zasięg aut elektrycznych? Latem przy włączonej klimie 300km? A zimą gdy wydajność baterii spada o 30%? Powodzenia w podróży chociażby do Warszawy.
    Skąd bierzemy prąd do naładowania elektryka? Z elektrowni węglowej Bełchatów?
    Co w przypadku ulewy jaka miała ostatnio miejsce w niektórych miejscach w Polsce? Takie auto nadaje się na złom.
    Co w przypadku lekkiej stłuczki czy uszkodzenia podwozia nad którym znajduje się bateria? Nikt tego nie chce naprawiać a jak ktoś zechce to jest koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych.
    Elektrykom mówię nie.

    • 32 2

  • Opinia wyróżniona

    wyrzucamy pieniądze w błoto (3)

    I w ten sposób NFOŚiGW marnuje pieniądze! Zamiast wydać je na realne inwestycje chroniące środowisko (np. oczyszczalnie ścieków) to dofinansowuje bogatym zakup samochodu. Dodam bardzo nieekologicznego samochodu, którego produkcja i utylizacja to dramat dla środowiska!

    • 67 3

    • Uśmiechnij się jesteś w Polsce

      • 5 1

    • Faktycznie powinniśmy przestać dotować spalinówki dla przedsiębiorców.

      W końcu to bardzo nieekologiczne samochody, których nie dość że produkcja i utylizacja jest dramatem dla środowiska, to jeszcze eksploatacja wymaga niesamowicie niszczącego środowisko paliwa.

      7 z 10 największych trucicieli na świecie, to koncerny paliwowe.

      • 0 11

    • jak gdzieś przepływa rzeka złota to z samego pyłu i kurzu z tej rzeki parę osób będzie bogatych

      i o to w tym chodzi

      • 0 0

  • Program diler plus

    Ceny aut zawyzone o wartosc dotacji

    • 22 0

  • Ten rząd ma dać 3 miliardy na dopłaty do starych, zeszrotowanych elektryków z Niemiec

    Pieniądze mają pochodzić z pożyczki KPO. Mamy być śmietniskiem Europy

    • 16 0

  • To sa obecnie dotacje dla bogaczy kosztem biednych ,Ale ten rzad wymyslił cos lepszego dotacje na rower elektryczny 5tys zł (3)

    Dotacje maja byc od stycznia 2025 !!Chcą zmusić ludzi do kupowania aut elektrycznych nawet na kredyt bo inacvzej nie bedzie ludzi stac .Atu chcodzi o gigantyczne zyski gigantów motoryzacyjnych !Sredni wiek auta w Polsce to 19 lat! Wiec jak kazdy bedzie musial kupic takie auto i swoje złomowac zarobia tez banki !!

    • 7 0

    • Tak wiem, czekam niecierpliwie, już sobie nawet model roweru wybrałem do kupienia!

      • 0 0

    • Spokojnie, do 2035 będą już i elektryczne trupy z Niemiec. (1)

      Nie mogę się doczekać, aż usłyszę, że "Tesla z 2015 to był samochód, nie to co te nowe". W końcu to samo słyszałem 20 lat temu o Passatach b5 :)

      • 1 0

      • Akurat Tesla od samego początku to jest taka samochodowa Biedronka. Auto plastikowe, tandetne, dla mało wymagających. Może jak ktoś zobaczył cenę (w rzeczywistości nieadekwatną do jakości i możliwości) i nie miał styczności z tą marką ten będzie zachwalał kręcąc januszowym wąsem. Ale to naprawdę nie jest auto dla bogaczy. Co najwyżej dla klasy średniej, żeby przejechać z punktu A do B. Nigdzie na świecie (może poza Polską) te samochody nie uchodzą za symbol luksusu czy bogactwa.

        • 0 1

  • Większość ma tu rację że to nieekologiczne

    I c co z tego. Ktos musi na tym zarobić (nie w Polsce)

    • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Choćby mi ktoś dał dotację 100% to na obecnym etapie rozwoju akumulatorów i tak bym nie chciał elektryka. Potestowałem i na razie podziękuję. Poza tym nie ma to jak brzmienie V8. No i przy benzynie człowiek jeździ jak chce, potem zatankuje w 3 minuty i dalej może śmigać. A w elektryku ciągle szopki - a to ładowanie przez pół dnia, a to wyłączanie klimy/ogrzewania, żeby dojechać do celu, a to wleczenie się 90km/h za ciężarówką. Sorry, do mnie to na razie nie przemawia. I nie chodzi o koszty. Za moje V8-ki mógłbym kupić wiele elektryków, ale po co?

    • 5 5

    • Kebab się przypala a ty snujesz swoje fantazje!

      • 2 0

    • Już miałem zapytać co i jak testowałeś, ale argument "brzmienie v8" mówi wszystko

      Niczego nie testowałeś, nie ściemniaj. Po prostu jesteś jednym z tych, dla których najważniejsza cecha samochodu to ładnie brzmieć i nic cię nie przekona nawet do testowania.

      • 1 0

  • Idea elektryków jest całkowicie sprzeczna z ekologią za sprawą stosowanych ogniw i ich utylizacji plus prąd z węgla :) (1)

    To absurd pogania absurd, lobby tych którzy najedzą się do syta, a potem odejdą od stołu nie sprzątając zastawy.
    Elektryki i te ich ogniwa to proszenie się o pożary w halach garażowych, centrach handlowych, etc. Produkcja ogniw to już temat szeroko opisywany w mediach - to tragedia dla planety. Ktoś powinien przerwać tą paranoję i szukać ekologii w instalacjach wodorowych - tak jak lpg, które dadzą drugie życie autom spalinowym nie spełniających norm emisji, nie dopuszczą do ich zezłomowania (ekologia), by nie trzeba było kolejnych surowców marnować na wykonanie super eco elektryka. Spalanie wodoru jest czyste, oszczędzamy na surowcach i cieszymy się dalej wygodą i zasięgiem auta.

    • 3 1

    • Zgodna z ekologią jest jedynie idea chodzenia pieszo lub jazdy na ośle.

      • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane