- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (161 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (71 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (63 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (99 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (102 opinie)
Fibratech nagrodzony za ultralekką felgę
Projekt spółki Fibratech, pracującej nad stworzeniem ultralekkiej felgi, zwyciężył w prestiżowym konkursie Orzeł Innowacji - Startup, w kategorii przełomowa technologia. Fibratech to jedna z firm mająca siedzibę w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.
Kapituła przyznała główną nagrodę spółce za opracowanie projektu ultralekkiej, kompozytowej felgi samochodowej. Zwycięstwo, to nie tylko szansa na wypromowanie innowacyjnych projektów, ale również dalszy rozwój, pozyskanie nowych klientów i sfinansowania kolejnych, rewolucyjnych przedsięwzięć.
- Nagroda jest dla nas przede wszystkim doskonałą promocją. Już w grudniu 2018 roku planujemy przeprowadzić rundę finansowania i liczymy, że m.in. dzięki tej nagrodzie uda nam się zainteresować naszym projektem wartościowego partnera - mówi Michał Smentoch, prezes Fibratech.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności. Jak podkreśla Smentoch, firma jest na dobrej drodze, by innowacyjna felga w najbliższych latach trafiła do seryjnej produkcji.
- W tym momencie finalizujemy już prace nad najnowszą generacją prototypów, które w grudniu tego roku poddane zostaną testom w jednostce certyfikującej TUV Sud w Monachium. Ten kamień milowy będzie zamykał pierwszą fazę naszych prac. Wspólnie z KPMG opracowaliśmy precyzyjny plan, obejmujący najbliższe trzy lata. W najbliższej przyszłości naszym nadrzędnym celem jest uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej. Chcemy tym samym udowodnić dojrzałość naszej technologii i w konsekwencji rozpocząć komercyjną produkcję i sprzedaż. Z wielkimi nadziejami wiążemy datę 16 listopada - to tego dnia na zaproszenie NCBiR, uczestniczyć będziemy w panelu ekspertów programu "Innomoto". W przypadku pozytywnej oceny naszego wniosku nasze potrzeby finansowe na drugą fazę wynosić będą 1,5 mln euro. Jesteśmy przekonani, że taka oferta będzie atrakcyjna zarówno dla funduszy inwestycyjnych, jak i inwestorów branżowych - dodaje Smentoch.
Miejsca
Opinie (33)
-
2018-11-08 10:23
Panowie może znają się na inżynierii (7)
ale na logicznym myśleniu już chyba nie. Jak można promować największy atut produktu, czyli jego lekkość, trzymając go sześcioma rękami? Serio żadnemu z nich nie przyszło do głowy, żeby wziąć 2 felgi w obie ręce i zrobić np. pajacyka?
- 53 10
-
2018-11-08 10:33
mogli na zębach powiesić :) (2)
- 13 0
-
2018-11-08 12:28
na wuju (1)
- 13 0
-
2018-11-08 17:16
Na chórze wujów :)
- 8 0
-
2018-11-08 10:56
W dodatku zdjęcie to wygląda, jakby trzymali się za fujary
- 7 2
-
2018-11-08 11:01
Niestety w życiu tak to już jest, albo jesteś specem od inżynierii, albo od marketingu. Przy czym przedstawiciele obu grup będą wyśmiewać siebie nawzajem.
- 14 0
-
2018-11-08 11:40
raczej na marketingu...
bez marketingu można sobie nagwizdać
- 4 2
-
2018-11-08 16:03
Pewnie mają tylko jedną sztukę na stanie :)
a lekkość tej konstrukcji pewnie wynika z użycia szprych ;)- 8 0
-
2018-11-08 10:25
Ultralekka felga+ Ultrawysoki krawężnik= ultraduże pieniądze (2)
- 43 1
-
2018-11-08 15:00
(1)
Przeciez to felga do sportowego auta dla kogoś kto ma pojęcie jak jeździć takim autem a nie dla Grażyny w SUVIE w lesingu na 10 lat
- 9 2
-
2018-11-09 09:14
Myślisz że ta ultrafelga przeleci nad zapadniętą ultrastudzienką, nawet gdy ultrasamochód będzie prowadził ultrakierowca?
Ja uważam, że po takim incydencie zostanie ultradrogi kawałek ultrazłomu...- 1 1
-
2018-11-08 10:27
do pierwszej dziury/kraweżnika (1)
a później się ultra rozsypie
- 24 1
-
2018-11-09 14:28
Raczej nie
Aluminiowa wytrzyma mniej, dużo mniej.
Prawda jest taka że felgi carbonowe są mocniejsze, lżejsze, da się je łatwo naprawiać. Dużym minusem jest koszt - elementy z carbonu muszą być robione ręcznie. Mają też pewną niedogodność- jeśli piasta nie jest zabezpieczona dedykowanym smarem to dosłownie skleja się z piastą.- 0 0
-
2018-11-08 10:32
(1)
Fajnie ale produkt jednorazowy, ew do jakis hiperaut. O ile tam by wytrzymala
- 14 1
-
2018-11-09 14:24
Włókno węglowe
Są stosowane na codzień m. in. Przez firmę koenigsegg, która była pionierem tego rozwiązania jakieś 5 lat temu.
Felgi carbonowe są dużo bardziej odporne niż tradycyjne. Do ich uszkodzenia trzeba większych sił, a uszkodzenia można naprawiać stosując odpowiednią technologię (Mirek wulkanizator tego nie naprawi).- 0 0
-
2018-11-08 10:42
laminaty węglowe (3)
ultra wytrzymałe
ultra lekkie
ultra kruche
...- 19 2
-
2018-11-08 18:19
(2)
Materiały kompozytowe to nie tylko włókna węglowe ale i włókno szklane, kwarc, azbest, kevlar itd , mogą być łączone z cząsteczkami metalicznymi , łączone są różnymi rodzajami żywic syntetycznych , opartych np na poliuretanach więc są też bardzo elastyczne , dziury im nie straszne , są bardzo odporne na rozciąganie , zgniatanie , itd , kompozyty mogą być twarde i bardziej wytrzymałe od aluminium :)
- 7 0
-
2018-11-08 20:01
A co z recyklingiem?
Odzyskać materiały z kompozytów wymaga ogromnych nakładów energii, więc ekologiczna na pewno nie jest.
- 1 2
-
2018-11-08 22:38
tak, to prawda. Ale w artykule jawnie wspomina sie o kompozytach węglowych.
A te mają wspaniałe własciwości (w stosunku do masy) wzdłuż włókien i w prostych kształtach ale już boczne obiążenia i udary są dla nich trudne do przeżycia.
Przynajmniej taka jest moja podła empria. Troche tego połamałem... I naprawić się nie da...- 2 0
-
2018-11-08 10:55
Koenigsegg był pierwszy (2)
Jeżeli chodzi o felgi wykonane w całości z włókna węglowego.
Panowie natomiast tylko zmienili wzór felgi. Nic odkrywczego tu nie ma...- 10 9
-
2018-11-08 12:03
Przecież właśnie o wzór felgi chodzi (1)
- 2 4
-
2018-11-08 15:04
Sam wzór też nie jest niczym nowym.
Takie szprychy są obecne od lat 30. XX wieku, jeżeli nie wcześniej- 3 1
-
2018-11-08 11:20
Gratulacje!
Trzymam kciuki za dalszy rozwój i uruchomienie linii produkcyjnej
- 9 1
-
2018-11-08 12:18
(1)
Fajna felga, ale w konfrontacji z naszymi dziurawymi drogami to nie wróżę jej długiego życia.
- 13 1
-
2018-11-08 12:30
Gdyby mieli to robić na Polskę, to by od razu poszli do biedry pracować, bo by na nic nie zarobili
- 1 1
-
2018-11-08 12:24
Brawo! Nareszcie jakaś pozytywna informacja w tym jeziorze guana jakim jest Polska obecnie
- 8 4
-
2018-11-08 13:16
Super super, ale to chyba pęknie przy większej dziurze (1)
bo carbon jest kruchy i dlatego raczej się go nie stosuje w elementach narażonych na działanie dużych sił i uderzeń.
- 14 1
-
2018-11-09 14:20
Nie do końca
Włókno węglowe jest kruche(aluminium ogólnie też), ale samo pęknięcie występuje przy dużo wyższych siłach niż przy produktach metalowych. Jeśli carbon pęknie to aluminium byłoby już w strzępach.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.