• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuska stocznia domaga się 5,3 mln euro

Wioletta Kakowska-Mehring
23 maja 2024, godz. 15:10 
Opinie (144)
Do zadań patrolowca należy ochrona zewnętrznych granic UE, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, a także udział w akcjach ratowniczych. Do zadań patrolowca należy ochrona zewnętrznych granic UE, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, a także udział w akcjach ratowniczych.

Jak zapowiadali, tak zrobili. Francuska stocznia Socarenam przed sądem dochodzi roszczeń w związku z budową jednostki patrolowo-ratowniczej dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Chodzi o 5,3 mln euro. Sprawa rozpoczęła się przed gdańskim sądem.



Sprawa dotyczy patrolowca SG-301, który trafił do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte. Jego chrzest odbył się w październiku ub. roku. Otrzymał imię Generała Józefa Hallera, a matką chrzestną jednostki została ówczesna Marszałek Sejmu Elżbieta Witek. Uroczystość z wielką pompą odbyła się Westerplatte w Gdańsku. Niestety, zabrakło na niej przedstawicieli francuskiej stoczni, a powodem był wielomilionowy spór o rozliczenie projektu.

W czwartek, 23 maja, po rozpoczęciu procesu, sędzia Sądu Okręgowego w Gdańsku, na wniosek stron zdecydował o wyłączeniu jawności rozprawy. Jako powód podano: "charakter i konieczność ochrony tajemnicy handlowej". Morski Oddział Straży Granicznej i Skarb Państwa w procesie reprezentuje Prokuratoria Generalna.


Przypomnijmy. Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Wyposażanie jednostki i prace wykończeniowe przeprowadzono już w stoczni w Calais.

Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł, a pieniądze w 90 proc. pochodzą z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej. Pozostałe 10 proc. to środki z budżetu państwa.


W trakcie realizacji kontraktu, Francuzi mieli poinformować MOSG o konieczności "waloryzacji ceny", ale strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty 5,3 mln euro. Zmiana ceny miała wynikać m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu.


Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen


Długość całkowita nowego patrolowca to ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma 12-dniową zdolność operacyjną i jest przystosowany do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • Takie jest prawo ,ze prokuratura która wszczeła śledztwo odnośnie przetargów tak długo bada sprawę w mosg chyba by to umorzyć...takie prawo jest w RP....

    • 2 0

  • W polskiej stoczni kadlub... (1)

    Jak zwykle

    • 2 1

    • Tak PiS stocznie z kolan wstawały

      • 0 2

  • (2)

    ten okręt jest albo niesprawny albo zbędny bo cały czas stoi na cumach w basenie Amunicyjnym

    • 3 0

    • Bedzie 2 muzeum.....

      • 0 0

    • Jest sprawny tylko zapewne francuzi opuźniaja serwisy poza tym nie pływając nie można wszystkiego wyłapać. Ciekawe jakie uprawnienia do pływania taką jednostką majá załoganci. To przecież nie Marynarka Wojenna,że ma swoja uczelnie. Może ta nowa Wyzsza szkoła Straży Granicznej w Koszalinie może nadać uprawnienia? Mam nadzieję tylko ,że to nie wygląda jak w naszym rządzie ,że sobie studia kupowali....

      • 0 0

  • To jedna kładzie cien na dalsza współpracę. (3)

    Sprawy finansowe zawsze musza być dograne na ostatni guzik przed rozpoczęciem "cięcia blach". Ja sam zauważyłem ze ceny na wszelkiego rodzaju dobra i żywność w to włączając bardzo silnie wzrosły przez ostatnie 3 lata w porównaniu z latami poprzednimi. Nie wiem czy to panika związana z Covidem czy wojna na Ukrainie miały na to wpływ.

    • 21 7

    • Zapewne jedno i drugie

      • 2 1

    • Rządził pis, ale to Tusk po cichu podwyższał.

      • 3 7

    • Wzrost cen

      Raczej spekulacje na rynku surowców i żywności każdy chce się odbic po ultra zabójczym Covidzie zaraża, wojna kryzys,inflacja to kolejny sposób na zarabianie już du*a boli od tego że wszyscy zwykłego szaraka dymaja pozdrawiam

      • 5 0

  • Czyli w polskich stoczniach nie da się budować statków może górnicy pomogą

    • 5 1

  • Wysyp ruskich troli i POkemonów 8 gwiazdkowych a posty jaka jest prawda zablokowali bo to nie wygodne co (2)

    • 7 3

    • A może odwrotnie blokuja po to by nie widzieć jaka jest prawda?

      • 0 0

    • Prawda jest taka jaka widać. Wszedzie wszystko plywa tylko u nas wszystko stoi jak ten nowy stateczek na Westerplatte.

      • 0 0

  • Pewnie nie tyle Socarenam, co Naviretech...

    ... prokuraturę ostrzegam, że szef tej firmy to jednak ciężki zawodnik i sądów się nie boi. Prawda, Arturze?

    • 1 0

  • Polacy nie potrafią zbudować nawet patrolowca. Kiedyś byliśmy potęga w budowie statków. Dzisiaj po 30 latach dzikiego kapitalizmu i złofziejstwa jesteśmy niczym. Jedynie niektórzy się nahapali.

    • 5 0

  • Oskar Psikuta (2)

    robi jeszcze na obieraku na kambuzie?

    • 0 0

    • Jak wiesz to po co kolejny raz głupio pytasz?

      • 0 0

    • A Ty nadal robisz za Dartaniana ?

      • 0 0

  • Trzeba było to uwzględnić, albo się ubezpieczyć, albo poprosić francuski bank o pomoc albo rząd o pomoc

    a nie że my mamy więcej płacić. Ciekawe, że Zachód ma w d... jak u nas się okazuje, że trzeba więcej płacić. Umowa to umowa i koniec!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane