• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen wchłania Lotos. Wielka szansa czy odwet na niepokornym regionie?

Robert Kiewlicz
15 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.

Rozbiór jednego z filarów pomorskiej gospodarki, zemsta na niepokornym regionie, groźna dla rynku i konkurencji decyzja oraz straty liczone w milionach złotych dla samorządów. To tylko część zarzutów jakie postawili pomorscy samorządowcy i posłowie Platformy Obywatelskiej podczas konferencji w sprawie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos, która odbyła się na parkingu pod siedzibą Grupy Lotos. Podczas konferencji do grupy dziennikarzy nagle dołączyli: prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek, prezes Grupy Lotos - Paweł Majewski oraz duża grupa pracowników koncernu. Prezes Obajtek początkowo częstował kawą, jednak w końcu zaczął odpowiadać na stawiane przez lokalnych polityków zarzuty.



Przypomnijmy, że we wtorek Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen.

Konferencja posłów i samorządowców pod Lotosem


Fuzja groźna dla rynku i gospodarki



- Lektura warunków jakie należy spełnić, aby mogło dojść do fuzji Orlen-Lotos jest wstrząsająca. Widać rozbiór, rozparcelowanie Lotosu, który traci praktycznie sieć stacji benzynowych, na których wyhodowany ma być zagraniczny konkurent. Ja w tym sensu gospodarczego nie widzę. Być może tylko rozpaczliwą potrzebę pieniędzy dla budżetu. Jeśli jednak nie chodzi o to, to widzę w tym polityczny odwet na niepokornym regionie, który nie dał się oszukać i nie głosuje po myśli Jarosława Kaczyńskiego - mówił europoseł Janusz Lewandowski.
- Lotos to jeden z dwóch głównych fundamentów pomorskiej gospodarki. Rozbiór Lotosu jest potężnym uderzeniem nie tylko w region, ale w całość polskiej gospodarki. Jeszcze jako prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wielokrotnie występowałem przeciwko planom fuzji zwracając uwagę na potrzebę utrzymania konkurencyjnego rynku w sektorze paliwowym. Mamy do czynienia z próbą zbudowania monopolu - wtórował mu poseł PO, Tadeusz Aziewicz. - Przestrzegaliśmy przed tym wcześniej, natomiast Komisja Europejska nakładając określone warunki w pełni potwierdziła, że ta fuzja jest groźna dla konkurencyjnego rynku. Warunki KE są drakońskie. Ich efektem będzie budowa konkurenta, którym nie będzie polska firma, tylko jakiś zagraniczny byt, miejmy nadzieję, że nie rosyjski. Kontynuowanie tej fuzji jest sprzeczne z polską i pomorską racją stanu i wzywam rząd Prawa i Sprawiedliwości do jej zaniechania.

Daniel Obajtek i posłowie oraz samorządowcy pod Lotosem.


Milionowe straty dla budżetów samorządów



Swoje zaniepokojenie wyrazili także przedstawiciele władz samorządowych.

- Grupa Lotos budowana przez kilkadziesiąt lat, przez najlepszych i najbardziej światłych mieszkańców Pomorza, jest fundamentem pomorskiej gospodarki. Dzisiaj prezes Daniel Obajtek, który nie jest związany z Pomorzem, nie ma tutaj korzeni, prowadzi politykę w imieniu obozu rządzącego zmierzającą do rozebrania aktywów Grupy Lotos. My się na to nie zgadamy. Lotos to, z punktu widzenia samorządu, ok. 70 mln zł wpływów z podatku CIT. Nie chcemy stracić ani podatków, ani znakomitej kadry, ani potencjału Lotosu - powiedział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Natomiast Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oznajmiła, że przyjęcie warunków Komisji Europejskiej oznacza, że znak Lotosu, pod którym odbywa się konferencja można właściwie zdjąć.

- Znak jest symbolem potężnej grupy, która bardzo konsekwentnie była budowana na Pomorzu. Grupy, która jest nie tylko kompletnym przedsiębiorstwem, ale przynosi też bardzo duże wpływy nie tylko do budżetu Gdańska, ale budżetu wszystkich Polek i Polaków. W przeciwieństwie do PKN Orlen znak Lotosu nie jest czerwono-biały, ale jest bardziej polski niż znak PKN Orlen. W PKN Orlen udziały państwa wynoszą 27,5 proc. Udziały Skarbu Państwa w Lotosie to ponad 50 proc. - mówiła Dulkiewicz. - Czy dzisiaj możemy czuć się zagrożeni tym, że firma z biało-czerwonym logo i nazwą nawiązującą do naszego symbolu narodowego, przejmuje strategiczne dziedziny gospodarki? Ja się czuję zagrożona.
Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych. Podczas spotkania z przedstawicielami związków zawodowych działajacych w Grupie Lotos, prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapewnił, że w związku z fuzją nie będzie zwolnień grupowych.

Obajtek zapewnia, że fuzja się opłaca



W pewnym momencie do konferencji zorganizowanej przez posłów i samorządowców dołączył prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w towarzystwie Pawła Majewskiego, prezesa Lotosu oraz dużej grupy pracowników. Prezes Obajtek witał się i częstował kawą, jednak po chwili zabrał głos i wdał się w polemikę z organizatorami konferencji i zapewnił o tym, że planowana fuzja będzie korzystna nie tylko dla regionu, ale dla wszystkich.

Wcześniej tego dnia, w siedzibie Lotosu, odbyła się konferencja dotycząca planowanej fuzji. Daniel Obajtek spotkał się także z przedstawicielami związków zawodowych. Jak poinformowali nas związkowcy, podczas godzinnego monologu powtórzył wcześniejsze zapewnienia o braku zwolnień i szansach rozwojowych, jakie stoją przed Grupą Lotos po fuzji.

- Nie wszyscy podzielają ten zaskakująco ogromny optymizm prezesa Obajtka. Jednak o tym, kto ma rację przekonamy się za jakiś czas - powiedział nam jeden ze związkowców uczestniczących w spotkaniu.
Pod koniec sierpnia 2020 roku ma rozpocząć się proces negocjacji pakietu socjalnego ze stroną społeczną w Grupie Lotos.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (627) ponad 50 zablokowanych

  • Wydymać samorządy z kasy (2)

    Szczególnie Gdański najbardziej znienawidzony przez pisuary.
    Z czegoś muszą sfinansować pseudo bony turystyczne no nie?

    • 10 19

    • Cit i vat zostają na Pomorzu... Nudzisz

      • 2 5

    • tylko że gdańsk ma już tylko turystykę i z tego podatki, więc...

      • 1 2

  • (1)

    mysle ze p.lewandowski moze cos szepnac w KE aby zmienila warunki fuzji .Zobaczymy czy p.Lewandowski jest taki wazny jak nam sie mowi

    • 10 1

    • Tak to nie powinien wedlug pisowcow sie wypowiadac ale tak ma slowko szepnac.

      O pisowskie plemie zmijowe.Hipokryci pieprzeni.

      • 1 1

  • Towarzystwo wyraźnie zaskoczone (1)

    Państwo z KO oraz sojusznicy nie spodziewali się wizyty prezesa Obajtka. Myślę że dość zwięźle ale i też dosadnie zostało im przedstawione pstanowisko rządu w sprawie połączenia dwóch firm. Nie zabrakło też wspomnienia byłego premiera Donalda Tuska i jego zamiarów sprzedaży tych firm - choćby nawet Rosjanom .... Pani Dulkiewicz, Panie Struk i reszta spółki ( z ograniczoną odpowiedzialnością) Pracujcie dla dobra województwa dla dobra miasta. Nie wprowadzajcie zamętu nie wypowiadajcie się na tematy co do których nie posiadacie nawet podstawowej wiedzy.

    • 32 3

    • To sobie mysl-co chcesz ja odnosze wrazenie ,ze Obajtek to dyplomatyczny tchorz.

      Nie odpowiedzial na pytanie tylko zaslonil sie odpowiadaniem przez rzecznika.A jak takie pytania zadawane wygladaja dobrze wiemy-albo taki palant mowi:poprosze nastepne pytanie albo jeszcze nie podjelismy wiazacej decyzji albo odpowiemy w poszniejszym terminie....Leja wode i maca.Obajtek -mam nadzieje ,ze odpowiesz kiedys na te pytania przed specjalnie powolana komisja do takich spraw i usiadziesz obok Sasina ,Morawieckiego i ministrow skarbu na jednej lawie,.

      • 4 7

  • Złote jajko

    Pani Prezydent Dulkiewicz jak dotąd wogóle nie interesowała się Lotosem a jedynie kontem, na które wpływały wszystkie podatki lokalne od tego podmiotu gospodarczego. W sumie oprócz Lotosu, który został uratowany to w Gdańsku nie ma żadnej firmy z tak dużym kapitałem. Gdańskiem rządzi spółka deweloperska i nic więcej. I chyba wkradł się strach do p. Prezydent, że ta kura znosząca złote jajko może się zbuntować.

    • 24 1

  • POlitycy najpierw chcieli sprzedac lotos Putinowi ,ale po medialnej wrzawie sie nie udało dlatego chcieli go sprzedać Niemcom

    .ale zostali wywaleni z koryta przez wyborców .I to ich najbardziej boli bo oni chronią interesy przede wszystkim anty Polskie . Kolejny raz zapowiadają jakiś kataklizm i pewnie jak zawsze nic z tego czarnego scenariusza nie będzie .

    • 19 1

  • Spółka państwowa, więc co do niej ma jakaś Dulkiewicz czy Lewandowski?

    • 18 1

  • Panie

    Obajtek to co Pan zrobił bezcenne zobaczyć te tępe miny z Lewandowskim na czele ,szacunek

    • 21 5

  • Sam Olechnowicz już 10 lat temu mówił że: (2)

    Orlen i Lotos powinny się połączyć i jest to konieczne w przyszłości, ponieważ konkurencja ich rozłoży. Więc to była kwestia czasu. Pracownicy zachowają swoje stanowiska pracy.
    Dulkiewicz niech się zajmie zarządzaniem miasta, a Lewandowski nie ma prawa zabierać głosu. Sprzedał i sprywatyzował wszystko co się dało po 89.

    • 22 4

    • (1)

      "..a Lewandowski nie ma prawa zabierać głosu. Sprzedał i sprywatyzował wszystko co się dało po 89. "
      Nie Lewandowski, tylko Kubiak i "zieloni", a ich reprezentanci są "dziś"
      na liście Forbesa i Wprost...

      • 0 3

      • Lewandowski sprzedawał. A kto skorzystał to inna sprawa.

        • 1 0

  • Od kiedy to monopol, jest dobry...
    Monopol to tylko dyktat cenowy, bez względu na decyzję OPEC.

    • 3 9

  • Pan marszałek Struk zapewne niejedno ciekawe opowiedział z tej okazji. Prosimy o cytaty i ew. komentarze redakcji

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane