• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Gawron" zostanie patrolowcem, a stocznie zostaną skonsolidowane - ogłosił premier

Wioletta Kakowska-Mehring
26 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Czy z korwety uda się zrobić patrolowiec? Czy z korwety uda się zrobić patrolowiec?

Prace przy "Gawronie" zostaną wznowione - poinformował o tym premier Donald Tusk na drawskim poligonie, gdzie trwają ćwiczenia wojskowe Anakonda-12. Szef rządu zaznaczył jednak, że "Gawron" nie będzie korwetą, lecz patrolowcem. Przy okazji premier wypowiedział się na temat przyszłości dwóch gdyńskich stoczni.



Budowę korwety przerwano w lutym tego roku, po 10 latach prac. Resort obrony narodowej zapowiedział wówczas, że rozpoczyna poszukiwania chętnego na zakup tej "najdroższej motorówki świata" - jak niedokończony okręt nazwał sam Minister Obrony Narodowej.

Z kolei w maju - po dokonaniu pewnych wyliczeń - resort zmienił zdanie i zaczął rozważać przebudowę korwety na patrolowiec. Wtedy jednak ostatecznej decyzji nie podjęto.

Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard. Z kolei przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.

Sądowym wystąpieniem na poligonie, premier "namaścił" ten pomysł.

Taka decyzji, czyli kontynuowanie budowy, nikogo nie zaskoczyła. - Trzeba było podjąć decyzję o kontynuacji, bo inaczej sprawą musiałby zająć się prokurator - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Jednak żaden porządny patrolowiec z tego nie wyjdzie.

Zdecydowanie bardziej sensacyjna okazała się druga część wypowiedzi, czyli informacja o "konsolidacji" - jak wyraził się premier Tusk - Stoczni Remontowej NautaStoczni Marynarki Wojennej. Premier stwierdził, że tego będzie wymagała kontynuacja projektu "Gawron".

Jak oceniasz decyzję w sprawie „Gawrona”?

Pytanie, co za tym stwierdzeniem się kryje? Projekt budowy "Gawrona" był realizowany przez SMW. Są nawet tacy, którzy twierdzą, że taki był jego cel, czyli żywienie stoczni przez 10 lat. Dziś stocznia znajduje się w upadłości likwidacyjnej. Właścicielem zakładu jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP ma ponad 99 proc. akcji, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej), zresztą tak jak i Nauty.

Problem w tym, czy Nautę stać na taki mariaż?

- Stocznia Nauta ostatnio wzmocniła swoją pozycję, szła do przodu. Ten rok zapowiada się nieźle, gdyż zarobiła dużo na remontach okrętów podwodnych. Czy te pieniądze ma teraz wnieść na ratowanie Stoczni Marynarki Wojennej? Mam wrażenie, że chodzi o załatwienie kłopotów SMW, kosztem Nauty - twierdzi Władysław Jaszowski.

Jest jeszcze jeden problem. Nauta kupiła część terenów po Stoczni Gdynia i tam się przeniosła. Dawny teren zakładu ma być sprzedany, a środki mają być przeznaczone na spłatę pożyczki zaciągniętej na zakup majątku Stoczni Gdynia.

- Tym bardziej nie widzę w tym sensu - mówi Władysław Jaszowski. - Nauta poniosła koszty przeprowadzki. Cóż, właściciel może zrobić wszystko. Obie stocznie przecież tak naprawdę należą do państwa. Kiedyś Nauta stała się inwestorem kupującym majątek Stoczni Gdynia, bo po katarskiej wpadce trzeba było "posprzątać", więc dziś może ratować Stocznie Marynarki Wojennej. Uważam jednak, że ten pomysł jest zły - ocenia Jaszowski i przypomina, że trzeba było łączyć te stocznie, kiedy był na to czas.

A taki był 3-4 lata temu. Wówczas to stocznia Nauta zabiegała o takie połączenie. Niestety, nie udało się. Mówi się, że nie wyszło, bo związki zawodowe na to nie pozwoliły. Jeszcze niedawno z kolei mówiło się o połączeniu tej gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia. Właścicielem wszystkich trzech jest fundusz inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu. Mówiono o holdingu, który miał budować Patryk Michalak, ostatni prezes Stoczni Gdynia. Na razie oficjalnie mówi się o połączeniu Gryfii i Morskiej. Jeszcze wczoraj na spotkaniu związki zawodowe działające w tych trzech stoczniach remontowych zastanawiały się czy powołać międzyzakładowy komitet protestacyjny, bo obawiają się skutków tej... konsolidacji.

Słowo "konsolidacja" stało się więc kluczowe i to, co premier używają go miał myśli, czy tylko współpracę czy "związek" na stałe. Zresztą słów i obietnic na poligonie było więcej. Premier zadeklarował też istotne zmiany w programie zakupu śmigłowców dla wojska. W marcu MON ogłosił przetarg na 26 maszyn. Tusk stwierdził, że od razu trzeba kupić 70 śmigłowców. Dodał, że marynarka wojenna zostanie też dozbrojona m.in. w łodzie podwodne, niszczyciele min.

Trojmiasto.pl ma swoją redakcję w Gdyni!
Dzięki temu będziemy jeszcze bliżej mieszkańców Gdyni i ich problemów.
Pracujemy na trzecim piętrze Transatlantyka, przy
Placu Kaszubskim 17/307 zobacz na mapie Gdyni.
Piszcie do nas na adres
gdynia@trojmiasto.pl, dzwońcie pod nr 58 321 95 50 lub po prostu przychodźcie.

Miejsca

Opinie (159) 5 zablokowanych

  • I tak coś wymyślą (1)

    Prezesem z konsolidowanych stoczni zrobić pana Jaworskiego niedoszłego prezydenta Gdańska, on zaprowadzi pisowski porządek i na koniec dobrze sprzeda stocznie Ukraińcom. To jest odpowiedni na to stanowisko biznesmen.

    • 0 4

    • biedaczek... znowu ta obsesja

      • 1 0

  • (7)

    bez względu kto u was pisze "artykuły" to zawsze są one na tym samym miernym poziomie
    po pierwsze nie "gawron" tylko Korweta projektu 621
    której ktoś tajemniczy acz "genialny" nadał nazwę kodową "gawron"
    mimo iż pierwszy (dziś wiemy ze innych nie będzie) okręt miał nosić nazwę
    ORP ŚLĄZAK

    kolejna rzecz to tzw "premier" nie jest żadnym ratującym ten projekt bo gdyby tak było to ten okręt by dawno zbudowano wszak pręży sie on w tv od 6 lat

    a główni winni za obecny stan rzeczy są min.
    - znany wszystkim eks minister powołany właśnie przez tuska i nie odwołany przez niego mimo iż za jego kadencji wydarzyły się w silach zbrojnych (jego resorcie) dwie arcyabsurdalne katastrofy lotnicze, który to pan wymyślił budowę korwety "beznakładową", więc nic dziwnego ze stocznia padła i okręt nie powstał - powtórzę "beznakładową"!!! (tak więc nikt tu stoczni nie żywił!!!)
    - kolejni winni to cały MON i MW którzy przez lata nie mogli się zdecydować w co ma być wyposażony ten okręt!!! spróbujcie tak zbudować dom i co tydzień mówcie ekipie że fundamenty mają być inne!!! tylko się nie zdziwcie że nic nie powstanie

    w każdym kraju na zachód od odry politycy (a przez ostatnie 6 lat są to właśnie "politycy" PO) i "wojskowi" odpowiedzialni za taki stan trafili by przed sąd
    ale nie kraju cywilizacji post mongolskiej (to fakt nie obelga)
    tu jeden z głównych odpowiedzialnych (jako szef swoich podwładnych) jest "zbawcą" programu (który okrojono do jednego "okrętu")

    ps. a cóż to się stało z kolejnymi inwestorami którzy byli zainteresowani obecnie doprowadzoną celowo do upadłości przez rząd stocznią? co np z DCNS i sławetnymi okrętami podwodnymi? ktoś zapyta jak to celowo!
    a można przypadkiem?
    od wielu lat MW potrzebuje wymiany większości okrętów
    co stało na przeszkodzie w składaniu najprostszych zamówień? na patrolowce, holowniki, tankowiec, okręty hydrograficzne, rozpoznawcze, szkolne, ratownicze w owej stoczni!!!
    no co stało na przeszkodzie?!
    może to co stało na przeszkodzie budowy Polskich trałowców właśnie w SMW(mimo iż byliśmy w tym potentatem!!!) czyli niemiecka stocznia której technologię budowy takich jednostek tajemniczo wybrano mimo iż jest ona jedyna na świecie którą ja stosuje!!!
    o zdrowym zarządzaniu nawet nie wspomnę...
    ps obecny minister z PO przedstawił projekt odbudowy MW którego główna akcja "budowlana" dzieje się w latach 2022-2030 tak więc bardzo "realny" (tym bardziej ze przetargi jakoś się nie rozpoczęły a do tego czesu wiekszość tego co pływa ulegnie kasacji) i wymyślił/ożywił nową kategorię okrętów (okręt obrony wybrzeża) cóż za wkład w światową strategię...

    by żyło się lepiej

    • 18 1

    • Angela zmarszczyła nosek i pudelek stanął na dwóch łapkach w pozycji - służyć

      • 6 0

    • w części popieram (1)

      uratowłbyżam,żę DCNS uratowałbym SMW, tylko nikt logicznie myślący nie miał pojęcia jak uzdrowić naszą gospodarkę z wykorzystaniem naszych naprawdę posiadanych możliwości o których mieli francuzi dokładne rozeznanie wraz z posiadaną liczbą osób do pszeszkolenia w budowie programu programu współpracy tylko byle jacy politycy takie mogą podjąc decyzję
      Gdyby nie tę k..skie decyzję to naszaaaaa gospodarka odnowy naszej foloty wojennej by była daleko do przodu, ale Ci co decydowali o ty tępacy i nie patryioci.
      Gdyby coś było nie tak to dlaczego Rosjanie kupili u DCNS 4- ry okręty klasy "Mistral"
      Rosjanie zadowoleni bo będą mieli nowe okręty desntowe wraz z możliwością helikopterowców, natomiast my zamiast uczestniczyć w programie ich budowy daliśmy się wykukać bo znowu ktoś coś wywąchał . myślę , że znowu wychodziły tu znowu naszę zaścinkowe przzwyczajenia lub brak perspektywicznego myślenia ipatrzenia na przyszłość

      • 3 0

      • co za brednie, poczytaj wikipedie...

        stary nie chlej tyle, piszesz, jak połamany...

        • 0 1

    • ... (1)

      Ale co, tak z wolnej ręki zlecać SMW budowę okrętów?
      Bo nie bardzo wiem jakie prawo to dopuszcza...

      • 1 2

      • prawem powinien być INTERES POLSKI
        ale to się niektórym multi kulti w głowach nie mieści

        • 2 0

    • POPIERAM !

      Zgadzam się w pełni z Twoją opinią.

      • 2 0

    • Skoro dla popaprańców "polskość to nienormalność" to my Polacy mamy problem

      Historia tej "najdroższej motorówki świata" kolejnym przykładem tego wszechobecnego grzęzawiska czerwonego bagna.

      • 1 0

  • telewizja kłamie

    Precz z nygusami z PO i innych partii, przecież te pasożyty nigdy nie parały się żadną normalną pracą. A Tusk to mistrz demagogii i mydlenia oczu prymitywnym marionetkom czyli hołocie. K.urwa ile już było afer za ich kadencji. I co? I g.ówno!!

    Mają nas w głębokim poważaniu, najważniejsze to się nachapać

    P.S i nie jestem żadnym tzw'' pisiorem'' zarabiam 15 tys na ręke

    • 7 0

  • Rozerwany nit z tupolewa w ciele ofiary

    Podczas sekcji jednego z ekshumowanych w zeszłym tygodniu ciał ofiar smoleńskiej katastrofy znaleziono fragment nitu. Dr inż. Wacław Berczyński, wieloletni konstruktor Boeinga, już kilka miesięcy temu przedstawił opinię, że jednym z dowodów na wybuch w Tu-154M są wyrwane nity.
    Na stole sekcyjnym z jednego z ekshumowanych ciał wypadła główka nitu. Sam musiałem zażądać od prokuratorów, by zabezpieczyli to jako dowód. Zapytali mnie, po co, ale w końcu podjęto decyzję o dołączeniu go do dowodów mówi mec. Stefan Hambura, pełnomocnik rodziny śp. Anny Walentynowicz.

    • 7 5

  • Obudź się Polsko

    29.09 na manifestacji w wawie można wyrazić to co się myśli o obecnym Państwie Ja tam będę a Ty ?

    • 6 2

  • Projekt Gawron (1)

    Projekt Gawron powstał w Celu ratowania Stoczni Wojskowych w Gdyni jak i po to by też trochę z tego zarobiły w resorcie odpowiednie instytucje. Od samego początku korweta nie miała pływać i nie maiła pływalności. W momencie drugiej transzy kadłub, którego dziś zżera rdza był trzymany na linach w doku z uwagi na to że zanurzał się pod lustro wody. Tak ot wygląda prawda. Dziwi mnie raczej nie konsekwencja Premiera , tak jak w przypadku stoczni Gdyńskiej i afery z Katarczykami współpracującymi z Bumarem i Katarem oraz agentem X i wyciszeniu sprawy oraz zamknięciu stoczni tak teraz wspieramy resort wojskowy, Koniec końców morze Gawron stanie na końcu w Gdyni przy nabrzeżu obok Błyskawicy i zarobi więcej niż ona jako pierwszy okręt nie pływający wart ponad 500 mln zł . Podwyżki dla Mon to też strzał w kolano. Zamiast kupować nowe technologie i inwestować w otwarcie nowych miejsc pracy.

    • 5 3

    • co za brednie, poczytaj wikipedie...

      no kolejny debil fantasta...

      • 3 2

  • ag

    kiedys był zloty fon teraz jest Amber Gold tylko ze nie dla polskiej armii tylko dla złodziei

    • 2 0

  • 450 milionów tylko?

    Na ładnych parę domów pod miastem starczyło pewnie tych pieniędzy. Amerykanie duży lotniskowiec budują 3 lata a gdyby oddali to Koreańczykom to pewnie wyrobiliby się w dwa. Kiedyś przy okazji budowy przez wraży kapitał jakiegoś betonowego wieżowca ludzie pisali "450 milionów na takie szkło i beton, w dodatku w samym centrum, co można za to kupić?" - odpowiadam zatem, prawie gotowy kadłub korwety! Tanio - po kosztach! I do kogo potem pretensje że zarządzane przez związkowo-partyjną klikę stocznie bankrutują? Jak się buduje wolno, drogo i licho to nie ma w branży czego szukać.

    • 6 0

  • A chcecie do marynarki?

    Kiedyś, podczas poboru do woja, na WKU pytają się mnie: "chcecie obywatelu do marynarki, tak?" - tak jest! - "a umiecie pływać?" - a co, nie macie okrętów? I do marynarki mnie nie wzięli :/

    • 6 0

  • NA PASAŻERA

    przerobic oddać bialej flocie i bedzie z tego pozytek i pieniadze

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane