- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (58 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
"Gawron" zostanie patrolowcem, a stocznie zostaną skonsolidowane - ogłosił premier
Prace przy "Gawronie" zostaną wznowione - poinformował o tym premier Donald Tusk na drawskim poligonie, gdzie trwają ćwiczenia wojskowe Anakonda-12. Szef rządu zaznaczył jednak, że "Gawron" nie będzie korwetą, lecz patrolowcem. Przy okazji premier wypowiedział się na temat przyszłości dwóch gdyńskich stoczni.
Z kolei w maju - po dokonaniu pewnych wyliczeń - resort zmienił zdanie i zaczął rozważać przebudowę korwety na patrolowiec. Wtedy jednak ostatecznej decyzji nie podjęto.
Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard. Z kolei przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.
Sądowym wystąpieniem na poligonie, premier "namaścił" ten pomysł.
Taka decyzji, czyli kontynuowanie budowy, nikogo nie zaskoczyła. - Trzeba było podjąć decyzję o kontynuacji, bo inaczej sprawą musiałby zająć się prokurator - ocenia Władysław Jaszowski, prezes zarządu Promare, wydawcy magazynu "Namiary na Morze i Handel". - Jednak żaden porządny patrolowiec z tego nie wyjdzie.
Zdecydowanie bardziej sensacyjna okazała się druga część wypowiedzi, czyli informacja o "konsolidacji" - jak wyraził się premier Tusk - Stoczni Remontowej Nauta i Stoczni Marynarki Wojennej. Premier stwierdził, że tego będzie wymagała kontynuacja projektu "Gawron".
Problem w tym, czy Nautę stać na taki mariaż?
- Stocznia Nauta ostatnio wzmocniła swoją pozycję, szła do przodu. Ten rok zapowiada się nieźle, gdyż zarobiła dużo na remontach okrętów podwodnych. Czy te pieniądze ma teraz wnieść na ratowanie Stoczni Marynarki Wojennej? Mam wrażenie, że chodzi o załatwienie kłopotów SMW, kosztem Nauty - twierdzi Władysław Jaszowski.
Jest jeszcze jeden problem. Nauta kupiła część terenów po Stoczni Gdynia i tam się przeniosła. Dawny teren zakładu ma być sprzedany, a środki mają być przeznaczone na spłatę pożyczki zaciągniętej na zakup majątku Stoczni Gdynia.
- Tym bardziej nie widzę w tym sensu - mówi Władysław Jaszowski. - Nauta poniosła koszty przeprowadzki. Cóż, właściciel może zrobić wszystko. Obie stocznie przecież tak naprawdę należą do państwa. Kiedyś Nauta stała się inwestorem kupującym majątek Stoczni Gdynia, bo po katarskiej wpadce trzeba było "posprzątać", więc dziś może ratować Stocznie Marynarki Wojennej. Uważam jednak, że ten pomysł jest zły - ocenia Jaszowski i przypomina, że trzeba było łączyć te stocznie, kiedy był na to czas.
A taki był 3-4 lata temu. Wówczas to stocznia Nauta zabiegała o takie połączenie. Niestety, nie udało się. Mówi się, że nie wyszło, bo związki zawodowe na to nie pozwoliły. Jeszcze niedawno z kolei mówiło się o połączeniu tej gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia. Właścicielem wszystkich trzech jest fundusz inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu. Mówiono o holdingu, który miał budować Patryk Michalak, ostatni prezes Stoczni Gdynia. Na razie oficjalnie mówi się o połączeniu Gryfii i Morskiej. Jeszcze wczoraj na spotkaniu związki zawodowe działające w tych trzech stoczniach remontowych zastanawiały się czy powołać międzyzakładowy komitet protestacyjny, bo obawiają się skutków tej... konsolidacji.
Słowo "konsolidacja" stało się więc kluczowe i to, co premier używają go miał myśli, czy tylko współpracę czy "związek" na stałe. Zresztą słów i obietnic na poligonie było więcej. Premier zadeklarował też istotne zmiany w programie zakupu śmigłowców dla wojska. W marcu MON ogłosił przetarg na 26 maszyn. Tusk stwierdził, że od razu trzeba kupić 70 śmigłowców. Dodał, że marynarka wojenna zostanie też dozbrojona m.in. w łodzie podwodne, niszczyciele min.
Trojmiasto.pl ma swoją redakcję w Gdyni!
Dzięki temu będziemy jeszcze bliżej mieszkańców Gdyni i ich problemów.
Pracujemy na trzecim piętrze Transatlantyka, przy
Placu Kaszubskim 17/307 .
Piszcie do nas na adres
gdynia@trojmiasto.pl, dzwońcie pod nr 58 321 95 50 lub po prostu przychodźcie.
Miejsca
Opinie (159) 5 zablokowanych
-
2012-09-27 09:20
Zakupy
Inspektorat Uzbrojenia kupił bez przetargu 4 silniki RD-33 do napędu myśliwców MiG-29. Za silniki warte rynkowo mniej niż 25 mln zł zapłacił prywatnemu pośrednikowi ponad 85 mln zł.
- 4 0
-
2012-09-27 09:45
Gawron
Tusk jak coś powie tu już powie . Znawca się znalazł. A dlaczego nie ma być korwety .
- 6 0
-
2012-09-27 09:48
Skoro ta łajba stanie się kiedyś patrolowcem
to szanowni stoczniowcy macie spokój na kolejne 10 lat i nic was nie ruszy. Tak trzymać i powoli sumiennie budować do jakiegoś skutku.Kasy jak widać nie zabraknie a i do emerytury się spokojnie doczekacie.
- 3 2
-
2012-09-27 10:03
Zakup śmigłowców dla wojska - tak
Odnośnie sił morskich to najpierw dokończyć budowę korwety, a dopiero potem myśleć o dozbrojeniu m.in. w łodzie podwodne, niszczyciele min.
- 1 1
-
2012-09-27 10:49
ten kto zna temat wie
ze Jaszowski opowiada kompletne bzdury niepodparte znajomością faktów
a już o tych "łodziach podwodnych" to szkoda gadać- 3 0
-
2012-09-27 11:11
Łodzie Podwodne ??? (1)
Pani Redaktor: w wojsku (Marynarce Wojennej) NIE MA "Łodzi"!!! Są tylko okręty. Wiec poprawnie "Okręty Podwodne". Ten błąd pojawia się tu i nie tylko tu bardzo często. A łodzie podwodne mogą być np. badawcze, choć w MW są raczej "Pojazdy Podwodne".
- 4 1
-
2012-09-27 12:20
na wschód od buga wciaż jest podwodnaja łodka...
- 0 0
-
2012-09-27 11:19
ten cieć sprzedawczyk jest tak samo wiarygodny
jak poprawność językowa Komora.
- 4 1
-
2012-09-27 11:22
tusku.........
już raz naprawiałeś stocznie !!! Nie bierz sie za prace o krórych pojecia NIEMASZ wEZ PISZ DALEJ KSIĄŻKIA STOCZNIE POZOSTAW madrzejszym !! to TY ZNISZCZYŁEŚ POLSKĄ FLOTE I PRZEMYSŁ OKRĘTOWY razem z obecnymi
slidaruchami Naród i Pomorze nie zapomni tej " zasługi"- 4 1
-
2012-09-27 13:20
GAWRON
O BOŻE!!!!! niech już nic nie obiecuje i nie robi,już i tak wystarczająco zepsuł Polskę. Znowu trzeba będzie przez dekadę wszystko naprawiać.Najpierw komuniści teraz on. Kiedy wreszcie niektórzy w Polsce zachorują na normalność.
- 3 1
-
2012-10-06 17:34
Stoczniowcy Nauty niedajmy sie połączyć z marynaką,Ratujmy Stocznię tylko Nautę, to mnipulacje polityczne, działanie specjalne by długi Stoczni Marynarki Wojennej pokryć finansami Stoczni Nauty, a w końcu już w człości zlikwidować jedyną jeszcze Stocznie Nautę w Gdyni
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.