- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (161 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (71 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (63 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (99 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (102 opinie)
Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę
W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.
- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.
- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Miejsca
Opinie (36) 2 zablokowane
-
2017-10-11 08:58
No to trzymamy kciuki! (3)
- 19 1
-
2017-10-11 10:20
Niby taka lekka a trzech typów musi ją trzymać. (2)
- 10 0
-
2017-10-11 16:23
nie wyglądają na siłaczy... (1)
- 1 0
-
2017-10-12 08:21
mają mózgi, a to wiele nie waży.
- 0 0
-
2017-10-11 09:01
Gruby temat! (1)
Czyli jednak coś się dzieje w tym automotive w Polsce.
- 17 4
-
2017-10-11 10:02
Buahahahah
Naiwny chlopczyku:)
- 4 3
-
2017-10-11 09:07
Mam pytanko: (3)
Czy zainwestowana banieczka to były własne pieniądze twórców tej felgi?
Tzn... kto finansuje fundusz Alfabeat?- 7 8
-
2017-10-11 11:42
W 80% Unia
- 4 0
-
2017-10-11 12:24
(1)
Alfa Bridge NCBiR?
- 1 0
-
2017-10-11 14:04
Si
- 0 0
-
2017-10-11 09:07
A po co to komu?! Ja wole taka normalna a 10x tansza...
- 9 9
-
2017-10-11 09:34
Taaa na nasze drogi :)
- 15 2
-
2017-10-11 09:40
A ja wolę
Pordzewiałe stalówki w mojej fabii. Przynajmniej nie połamią się na byle krawężniku czy dziurze.
- 18 2
-
2017-10-11 09:57
a jak ze starzeniem się takich materiałów?
nie trzeba takiej felgi co trzy lata wymieniać?
- 9 0
-
2017-10-11 09:58
taaak jasne (1)
A na pierwszym krawężniku szprychy strzelą. A ci debile inni projektanci nawet nie wpadli na to, że można zrobić felgę na szprychach...
Mam tylko nadzieję, że nie jest to finansowane z kasy publicznej.- 12 3
-
2017-10-11 10:58
Te szprychy to polecą przy pierwszym mocnym hamowaniu lub ostrzejszym wejściu w zakręt - nawet krawężnika nie potrzeba.
- 0 1
-
2017-10-11 09:59
Bzdura kompletna (3)
Pomysl tylko pozornie nowatorski - wystarczy zajrzec do literatury tematu by przekonac sie, ze takie badania byly prowadzone od dawna i zupelnie zarzucone. Powod jest bardzo prosty - karbon jest nadal materialem bardzo drogim, a uszkodzona felga nie nadaje sie do naprawy. Musza miec chlopaki niezle wejscia, skoro dostali grancik na milionik, ktory i tak skobczy sie wnioskiem, że "badania powinny byc kontynuowane"
- 20 8
-
2017-10-11 10:32
Grubo, gratulacje!
- 0 2
-
2017-10-11 10:33
Już 100 lat temu było wiadomo, że człowiek nie może latać...
Nie ma sensu się tym zajmować.
- 5 4
-
2017-10-11 13:29
Specjalista od gruszek bergamutek
się odezwał. Skończ flaszkę i idź spać.
- 3 1
-
2017-10-11 10:13
ciekawe -a el skoro 12kg zwiekszy zasieg o 10% to nalezy odchiudzić kadłub (3)
bo zwykle samochód waży sporo
inna sprawa to kwestia bezpieczeństwa (lekkie samochody maja mała masę i w zderzeniu maja małe szanse)- 6 2
-
2017-10-11 12:58
wszyscy jeździjmy kamazami
- 3 0
-
2017-10-12 08:16
masa wirująca?
- 0 0
-
2017-10-13 06:36
też mi się to do końca nie kalkuluje
W przypadku EV to mniej niż 1% masy (akumulatory swoje ważą). Opory powietrza i toczenia takie same, więc tylko kwestia przyspieszania miałaby dać tak wielkie oszczędności? Elektryczne samochody maja jeszcze odzysk energii przy hamowaniu, więc oszczędność energii będzie jeszcze mniejsza niż w przypadku spalinowych aut.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.